"את רואה, הבאתי שקית מהבית ואני לא צריך לשלם כסף על שקית חדשה", אמר אתמול שמואל שדמי מחולון, שהגיע לסניף שופרסל דיל בחולון. ואולם, בסיכום היום הראשון לכניסת חוק השקיות לתוקף, נראה שלא רבים נהגו כמוהו, ומרבית הלקוחות שילמו את המחיר החדש. "בשביל 10 אגורות אין סיכוי שאביא שקית מהבית", אמר עידו מתל אביב, שערך את קניות בסניף AM:PM.

מרינה, קופאית ברשת שיווק, לא הבחינה בשינוי משמעותי אצל הקונים: "זה לא עצר אף לקוח מלקחת שקית. נראה לי ש–80% שילמו על שקיות, והשאר הגיעו עם שקית מהבית. הם לקחו כמה שהיו צריכים, 3–4 שקיות, ולא התרגשו מהמחיר".


החוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד־פעמיות, שנכנס אתמול לתוקף, אוסר חלוקה בחינם של שקיות חד־פעמיות ברשתות השיווק, וקובע שמי שיזדקק להן ישלם היטל בסך 10 אגורות לשקית. זאת מתוך כוונה להפחית את השימוש בשקיות חד־פעמיות המייצרות זיהום סביבתי. ואולם, הקונים והקונות נותרו אדישים להיטל החדש — מעטים הגיעו עם שקית מבד או פלסטיק מהבית, ואיש לא נרעש מתוספת של 10 אגורות למחיר הקנייה הסופי.

"אם היה צריך לשלם 50 אגורות על שקית, אנשים אולי היו חושבים פעמיים. מי שחשב על החוק — היה צריך לגבות סכום גבוה יותר", אמרה אמירה רג'ואן, שהגיעה לשופרסל דיל בחולון.

גם עידו מתל אביב סבור שמדובר בסכום נמוך מדי: "אשלם את הסכום הזה על שקית, ומישהו כבר ייהנה מ–10 האגורות שלי איפשהו בדרך. את הסביבה לא נציל ככה". הוא גם סבור שההיטל החדש לא ישנה את הרגלי הקנייה שלו: "אני צעיר, ועושה קניות באקראיות. אם היו מטילים קנס, אולי הייתי חושב להביא שקית מהבית או לסחוב ביד, אבל כשמדובר רק ב–10 אגורות, זה לא באמת משפיע".

שולמית רווה מחולון הוסיפה: "חבל שלא השקיעו ושיווקו לרשתות שקיות מתכלות, ולא רק שקיות פלסטיק".

"הצרכן לא מרגיש את הכאב בכיס"

התחושות של הצרכנים בשטח מצטרפות לביקורת של הארגונים הסביבתיים, שטוענים כי דרך היישום של החוק אינה יעילה במיוחד. נחמה רונן, יו"ר תאגיד המיחזור אל"ה, אמרה אתמול: "כשאנו מביאים בחשבון את עלות השקית במסגרת קנייה ממוצעת של הצרכן הישראלי, המחיר שנגבה בטל בשישים והצרכן לא מרגיש באמת את הכאב בכיס. לוקח שנים לשנות הרגלים ונדרשות פעולות משמעותיות. באירופה, למשל, חלק מהמדינות אינן מספקות שקיות כלל, ובחלקן נגבה סכום גבוה של כחצי יורו עבור שקית בודדת".

סניף שופרסל בחולון, אתמול. "לא נציל ככה את הסביבה" (צילום: דודו בכר, TheMarker)
סניף שופרסל בחולון, אתמול. "לא נציל ככה את הסביבה" | צילום: דודו בכר, TheMarker

רונן הוסיפה כי "מדובר בחוק חשוב ונכון. צעד נוסף לקידום ישראל מבחינה סביבתית, ואין ספק שאנו חייבים להיות חלק ממנו. עם זאת, גביית 10 אגורות לשקית בודדת מעקרת את השפעתו של החוק ויכולת היישום שלו".

זהבה הרוש מחולון ביטאה את מה שחשים צרכנים רבים — העלות של חלוקת השקיות הושתה עד כה על הצרכנים דרך הדלת האחורית באמצעות העלאה של מחירי המוצרים: "אני יודעת שכל הזמן שילמתי על השקיות. קודם לכן, הם כאילו נתנו שקיות בחינם, אבל הכל נכנס לחשבון. עכשיו אני אשלם 10 אגורות, זה לא יהפוך אותי לענייה או לעשירה". על פי הערכות, מדי שנה נצרכות בישראל 1.6 מיליארד שקיות פלסטיק חד־פעמיות בסניפים של רשתות השיווק הגדולות לבדן.

רשתות השיווק נערכו מראש ליישום החוק והעבירו דף הנחיות לסניפים, שבו תודרכו הקופאיות כיצד ליידע את הקונים. כדי להקל על הרשתות ולעודד את הצרכנים להשתמש בשקיות רב־פעמיות, הוחלט כי בחודש הראשון לכניסת החוק לתוקף יחלקו רשתות השיווק לצרכנים סלים רב־פעמיים ללא תשלום בכל קנייה של יותר מ–100 שקל, בסבסוד של המשרד לאיכות הסביבה.

ערן, שעובד כקופאי ברשת AM:PM בסניף יצחק שדה בתל אביב, אמר: "התחלנו לגבות תשלום בחצות. בהתחלה היו תגובות כגון "אהה נכון, צריך לשלם". אבל בעיקרון מי שצריך, קונה את השקית, ומי שלא — מוותר עליה. היו שהחליטו לוותר בגלל החוק, אבל הרוב דווקא קנו".

על אף שהיום הראשון לכניסת החוק לתוקף עבר ללא תקלות מצד הלקוחות, הרשתות הגדולות כבר מותחות ביקורת על החוק בטענה כי הוא מפלה אותן לרעה. לדברי מנכ"ל רשת AM:PM, אריק כהן, "מטרת החוק חיובית, אך החוק הופך אותנו לקמעוני גדול בהגדרה ומפלה אותנו מהסביבה שאנחנו נמצאים בה, תל אביב. החוק אינו חל על הרשתות הקטנות שמתחרות בנו, כמו סופר יהודה והקיוסקים. זה ייצור התנגדות בקרב הלקוחות שלנו שצריכים לשלם כעת אצלנו, ושם לא. אני חושב שהחוק צריך לחול על כולם".

מה המשמעות של חוק השקיות שנכנס אתמול (א') לתוקפו, בשביל הצרכן?

החוק אוסר על חלוקת שקיות חד פעמיות בחינם ברשתות השיווק. המשמעות היא היא שמי שיבחר לקחת שקית יצטרך לשלם היטל בסך עשר אגורות לשקית.

האם החוק חל על כל החנויות?

לא. החוק בשלב זה חל רק על רשתות השיווק הגדולות ולא במכולות ובשווקים.

האם נאלץ לשלם עשר אגורות גם על השקיות במחלקת הירקות?

לא. שקיות דקיקות (ללא ידיות) במחלקות הפירות והירקות יחולקו בחינם.

האם החוק חל גם בעת משלוחים?

כן. במשלוחים טלפוניים וגם דרך האתר הרשתות מחויבות ליידע את הצרכנים על התוספת בתשלום. בטלפון נציג השירות יציין זאת בשיחה ובאתר זה יצוין בכתב.

כמה עולה לרכוש שקית רב פעמית מבד?

כדי לעודד מעבר לשימוש בתחליפים סביבתיים יותר, פעל המשרד להגנת הסביבה לכך שבחודש הראשון לכניסת החוק לתוקף, יחלקו רשתות השיווק לצרכנים סלים רב פעמיים ללא תשלום בכל קנייה של יותר ממאה שקל, בסבסוד המשרד.

מתחת לרכישה של מאה שקל ייאלץ הצרכן לשלם מחיר סמלי של שקלים בודדים על שקית רב פעמית (בהתאם לרשת).

מי יפקח על התשלום ולאן הכסף יילך?

החוק קובע שרשתות השיווק ידווחו למשרד להגנת הסביבה אחת לרבעון על מספר השקיות שנמכרו, ויעבירו לקרן הניקיון שמנהל המשרד את הכסף שנגבה באמצעות ההיטל.

הכתבה פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות:
דרוקר - 16, עוני - 0; בדקנו את עמוד הפייסבוק של נתניהו
"יש לפרסם את דו"ח הבדיקה בעניין ציון קינן"