הסכום שצרכן ישראלי ממוצע יוציא על פריט בפלטפורמת המסחר האהובה עלי אקספרס הוא 35 דולרים. הישראלים מאוד רציונליים בהשוואה קונים אחרים ברחבי העולם, ונוטים לרכוש דברים רק כאשר הם חושבים שזו העסקה הטובה ביותר. המוצרים הכי אהובים עלינו הם בעיקר טלפונים סלולריים ואלקטרוניקה. ואנחנו מדורגים במקום ה-10 בעולם כאיזור מוביל בעלי אקספרס, עובדה ששכנע את הנהלת עלי אקספרס להקים כאן בשנת 2021 מרכז לוגיסטי ומרכז שירות לקוחות.
איך אנחנו יודעים את כל זה? פשוט מאוד. דיברנו עם הנציג הלא רשמי של הפלטפורמה בארץ, וביקשנו שיחבר אותנו להנהלה הבכירה.
אם השם יניב פורת (40) לא מצלצל לכם מוכר, סימן שאתם לא נוהגים לקנות אונליין בדגש על האתר הכי פופולרי בשנים האחרונות: עלי אקספרס. פורת אחראי על אחת הקבוצות הכי גדולות ברשת כיום שנקראת AliBuy והפך ל"נציג פניות הציבור" הלא רשמי ולגורם המקשר בין הנהלת הפלטפורמה בסין והלקוחות שלהם בארץ.
"האתר הוקם לאחר שהזמנתי לאחד מילדיי מוצר מאתר קופונים ישראלי וקיבלתי חבילה מסין", הוא מספר. "זה גרם לי להבין שרוב המוצרים באתרים הללו מקורם בסין ,ושאפשר פשוט להזמין לבד ולחסוך הרבה כסף. באותו מקרה המוכר הישראל שלח את מה שהזמנתי, מבלי לטשטש את העובדה שהחבילה ככל הנראה הגיעה כמה ימים קודם מסין, וזאת הייתה הטעות שלו והרווח שלי".
לאחר סבב הזמנות מוצלח, פורת פתח קבוצה בפייסבוק, אי שם בשנת 2013, לאחר שהבין שהרבה אנשים חוששים להזמין ברשת, במטרה לגרום להם להבין שהם יכולים לוותר על המתווכים הישראליים ולחסוך הרבה כסף.
"לפני כשמונה שנים הקניות מסין היו הרבה פחות פופולריות ,וכשדיברתי על הנושא עם חברים ומשפחה כולם נורא חששו להזמין. לכן פתחתי קבוצה שתענה על כל החששות האלו, ותסביר למשל איך לקנות, איך למדוד, איך לחפש מוצרים עם פידבקים טובים ואיך לזהות מוכרים אמינים".
הוכחת זיוף
לאט לאט התחילה להצטבר סביב פורת קהילה, שכיום מונה 136 אלף עוקבים. כשהמספרים עלו, הבין פורת שאפשר למנף את הקהילה שנוצרה ויצר קשר עם שני ישראלים שעבדו בזמנו בפלטפורמה בסין. "לפני כשש שנים הכרתי אותם והתחלנו לייצר המון שיתופי פעולה, פעילויות, והגרלות. זה הגדיל את הקבוצה, ביסס את האמינות וגרם לעלי אקספרס להבין שיש פה שוק רציני".
לאחר תקופה מסוימת הצוות הישראלי עזב, אבל פורת כבר הספיק להכיר עשרות מוכרים ועובדים שעובדים עם עלי אקספרס. למרות שהיה ניסיון, שלא צלח, להביא נציגות של האתר לארץ, פורת עצמו חיזק את הקשר עם גורמי מפתח בחברה והפך בקרב רבים לנציג של האתר בארץ.
"חשוב לציין שאני לא עובד שם", הוא אומר. "אני נמצא בעמדה כזו שהקשר שלי איתם יום יומי. הם מכירים אותי אז אני יכול מצד אחד לעזור לישראלים שמסתבכים מול מוכרים ,ומצד שני אני עושה להם שירות: באגים שיש להם באתר, הצעות לשיפור, מדווח על מוכרים בעייתיים, מדבר עם שירות לקוחות אם צריך וגם מבקש קופונים".
למה אנשים פונים אליך?
"אני נתקל בהכל. לפני כמה שנים לדוגמה, עלי אקספרס החליטו שהם יוצאים עם פיצ'ר שנקרא: 'הגנה פי 3'. מוכר שקיבל פיצ'ר כזה התחייב שהוא מוכר רק מותגים מקוריים ולא חיקויים. אם מישהו רוכש מוצר ומוכיח שזה זיוף - הוא למעשה יקבל זיכוי פי שלושה מהסכום שהוא רכש. אחד המוכרים יצר איתי קשר והציע למכור דרך הקבוצה נעליים של אסיקס שהיו מאוד מבוקשות בארץ בזמנו.
"בגלל שהיה לו את הפיצ'ר, הסכמתי פרסמתי את המבצע בקבוצה והייתה הענות מאוד גבוהה. זה המקום לציין שאני מעולם לא מפרסם זיופים ומאז לא מפרסם בכלל מותגים כאלו מעלי אקספרס. אני נלחם בכל אלו שמפרסמים מותגים ומוצרים נסתרים בכל הכוח".
אלא שכמה ימים לאחר פרסום הפוסט פורת החל לקבל אינדיקציה שהנעליים לא נוחות, ומדובר בזיוף. "בגלל שעלי אקספרס לא פראיירים הם דרשו הוכחה עבור מתן החזר כספי פי שלושה מהסכום הנרכש. לקחנו את הנעל למעבדה ושלחתי להם את ההוכחות. כל מי שהזמין דרך את הקבוצה את הנעליים קיבל פי שלושה מהסכום בו הוא רכש. אחר כך דיברתי עם כמה מהאנשים שלי בעלי אקספרס, והם אמרו שזאת הפעם היחידה שההגנה הזו הופעלה, ומיהרו לבטל את הפיצ'ר שכבר לא קיים".
העבודה היחידה
את הכסף פורת בעיקר עושה מפעילות שיווק שותפים או בשם המוכר יותר Affiliate, שיטה בה בעל אתר, בלוג או אפילו קבוצה בפייסבוק, שממליץ על מוצרים מחנויות שונות, נעשה שותף ברווחים.
אותו "השותף", מעודד את הגולשים ללחוץ על קישור, ולבצע רכישה. על כל גולש שיבצע רכישה, מזכים את השותף בעמלה שסוכמה מראש מול החברה. לשם כך יש קישור מיוחד שמאפשר מעקב אחר מספר הגולשים המדויק, שהגולש הפנה אל האתר, ואשר ביצעו בו את הפעולה הרצויה. המעקב זהה ישמש לאחר מכן לחישוב העמלות והסכום לתשלום של המפרסם לשותף.
זאת שיטה שמאוד ידועה כיום בקרב קבוצות פייסבוק ואתרים לרכישות מחו"ל ואפילו בארץ. אבל כמה באמת עושים מזה?
"מספיק כדי להתפרנס", הוא מחייך. "אני לא ממליץ על סתם מוצרים. חשוב לי לבדוק שאכן מדובר במוצרים איכותיים, בקונה שהוא אמין ושירותי. כל השם שלי על הדבר הזה, וזאת עבודה לא פשוטה למצוא מוצר שיתאים לביקוש בקבוצה, שיהיה איכותי, ולמצוא מבין כל המוכרים שמוכרים את אותו מוצר ברשת- את המוכר שישלח מהר את הסחורה וייתן מענה במקרה של בעיות".
כמה כוח יש לישראל?
"עליביי היא קבוצת המכירות החזקה ביותר שמתעסקת בעלי אקספרס בארץ ואחת החזקות ביותר בעולם. הקשר שלי עם ההנהלה והמוכרים הוא ישיר ויומיומי. הם מתייעצים איתי כל הזמן. אם זה אומר על הדרך להחדיר מוצר חדש לשוק הישראלי ועד לרמת בקשת הסברים על למה אני חושב שמוצר אחר לא עובד ומה ניתן לשנות. יש לנו גם מבצעים וקופונים ייעודיים מדי יום, בהתבסס על מוצרים מבוקשים".
מה זה אומר מבקש קופונים?
"יש לי מספר אנשי קשר גם של עובדים בעלי אקספרס וגם של מוכרים סיניים מעלי אקספרס. כל פעם אני מבקש קופונים בשביל חברי הקבוצה בנוסף על קופונים שיש באתר. השנה, לאחר נדנוד אינסופי למשל, הצלחתי להשיג קופונים בלעדיים לאחר עשרות פניות שלי בנושא עבור יום הרווקים הסיני.
"בגלל שהקופונים הכלליים נגמרים מאוד מהר, רציתי שיהיה מלאי ששמור רק לחברי הקבוצה שלי. בתחילה עלי אקספרס סירבו ולא ראו בזה ערך מוסף עבורם, אבל לאור העבודה המשותפת הם לבסוף הסכימו. לדעתי אנחנו המדינה היחידה בעולם שהם הסכימו לתת להם אקסטרה קופונים. גם העלינו פוסט בפייסבוק על מנת שהם יראו את התגובות וההתלהבות בקרב חברי הקבוצה".
כמה זמן אתה עובד בזה?
"24 שעות, שבעה ימים בשבוע. אשתי כבר הצטרפה ועובדת יחד איתי. היא אחראית על שירות הלקוחות בקבוצה ואני ברמה המנהלית מול גורמים באתר. המשפחה המורחבת שלי מאוד גאה ותומכת. היה לי עסק אחר כשהתחלתי עם עליביי , אתר בתחום שוק ההון, אבל כשעליביי צבר תאוצה סגרתי את האתר השני והתמקדתי רק בזה. כרגע זה העבודה היחידה".
מה המוכרים הסינים חושבים עלינו?
"הסינים מאוד מאוד אוהבים את הישראלים, טוענים שהלקוח הישראלי הוגן מאוד ברוב המקרים ואוהב לפרגן בפידבקים. הם חושבים שמדובר באימפריה ורבים מהם פשוט בהלם שהם שומעים שבישראל יש רק 9 מיליון תושבים שזה פחות מעיר אחת בסין".