היום, 19 בפברואר 2017, נפל דבר בישראל. רשת קופיקס העלתה את המחיר אחרי  שלוש שנים וחצי מחמישה שקלים לשישה שקלים לפריט. הרשת געשה ורעשה על עלייה של 20 אחוזים בין לילה והתקשורת מיהרה למתוח ביקורת על העלייה הדראסטית.

בעלי הרשת אבי כץ נימק את עליית המחירים כפועל יוצא של כוחות השוק. לדבריו, "מהפכת המחירים שהובלנו בשלוש וחצי השנים האחרונות היא בלתי ניתנת לערעור. אנו סומכים על קהל לקוחותינו שיתנו כתף ויסייעו לנו להמשיך ולהניע את גלגלי המהפכה".

סיור בסניפי קופיקס בתל אביב הראה שהדיבורים על "זעזוע" מצד אחד, ו"המשך המהפכה" מצד שני, היו מעט מוגזמים. התחנה הראשונה הייתה סניף דיזנגוף 91 ,בבעלותו של הזכיין אילן ינאי (55). ינאי, היחיד שהסכים להיחשף בשמו המלא, כנראה עוד לא שמע על ההוראה של הרשת לא להתראיין. בכל הסניפים שביקרנו בהם באזור תל אביב ניכר היה שהזכיינים מאוד רוצים לצאת כנגד הסיקור השלילי שהרשת קיבלה בסוף השבוע, אבל לא רצו להסתבך.


 

ינאי מעיד כי הוא נמצא בסניף כל יום כבר שנתיים ומשרת את הלקוחות בחיוך, בוקר בוקר. "היה חשש גדול כאשר החליטו להעלות את המחיר. יש כאן סניפים לא ריווחים כבר הרבה מאוד זמן ופחדנו שצרכנים יגיבו לא טוב לעליית המחירים אבל לשמחתי הרבה זה לא קרה", הוא מעיד.

לדבריו היו לקוחות שקצת התמרמרו על המחיר החדש, והיו כמה הערות אבל תנועת הלקוחות הייתה רגילה. "זה עדיין יותר זול מכל סניף שמוכר קפה כמו ארומה או קפה גרג", הוא מציין, "הייתה שחיקה עצומה ברווחים. זכיינים לא הרוויחו שקל במשך תקופה ארוכה כי הכל עלה חוץ מהמחירים. יצא מצב שסגרו סניפים כי זכיינים כבר הפסידו יותר מידי כסף".

ב"הכל עלה" מתכוונים הזכיינים לשכר הדירה שהם משלמים עבור בחנות, לשכר המינימום לעובדים שעלה משנת 2015, לתשלומי החשמל, לארנונה, לתשלומים לספקים, לבלאי של מכונות ועוד. "בתקשורת הציגו את זה כאילו כוס קפה עולה 2.5 שקלים", אומר זכיין אחר שסירב להיחשף, "אבל הם שכחו את כל העלויות מסביב של הסוכר, הכפיות, המכסים, המפיות - הכל עולה כסף".

סניף קופיקס בתל אביב (צילום: אפרת נומברג יונגר)
חלק מהלקוחות העירו הערות לא נעימות | צילום: אפרת נומברג יונגר

"בשורה התחתונה חייבים לזכור שיש אדם שעומד ומפעיל את המקום ואותו אדם מפסיד כל חודש כסף", אומר אותו זכיין. אני משלם שכר דירה למעלה מ-10,000 שקלים לחודש, משלם לעובדים שכר מינימום שהעלויות שלו קפצו מ-25 אלף שקל בחודש ל-30 אלף שקל בחודש. החשמל עלה וספקים העלו מחירים. כל דבר פה משמעותי".

"צריך להודות לאבי כץ", מציין זכיין שלישי, חדור התלהבות לשטוח את משנתו בלי להמרות את ההוראות של הרשת, "יש לנו 120 חברי כנסת רקובים מן היסוד שלא עושים כלום ורק בזכות אנשים פרטיים כמוהו, האזרחים יכולים ליהנות ממחירים נמוכים".

"כולם מדברים על עליית מחירים של 20 אחוזים אבל שוכחים שאנחנו מכרנו ב-300 אחוז פחות כאשר קופיקס נפתחה, ובעקבותיה כולם הורידו מחירים", הוא אומר, "נותנים דוגמה של מקדונלנד'ס, שמוכרת קפה ב-4.90 שקלים אבל שוכחים שאת ההמבורגר שלה היא מוכרת ב-60 שקלים". אגב, לפני שנה וחצי העלתה מקדונלד'ס את מחיר ארוחת המק רויאל בשקל אחד, ל־43.90 שקלים לארוחה בגודל רגיל, עלייה של 2 אחוזים.

"אם לא הייתה עליית מחירים חצי מהרשת הייתה נסגרת", מסביר זכיין אחר איתו דיברנו, "צריך להבים שגם על חלק מהמוצרים שאנחנו מוכרים אנחנו לא מרוויחים שקל והכל נעשה כדי לתת עוד שירות ללקוח כמו עוגה לשבת או מגבונים לחים אבל אף אחד לא מדבר על זה או על העובדה שבזכות הרשת כל המחירים ירדו".

"זה היה כל הקטע שלכם"

"כל הכבוד להם שהעלו מחירים", אומרים דניאל רוואדה וברק לייבוביץ מחברת גבהים אחזקת מבנים בגובה, "אנחנו אוכלים כאן קבוע שאנחנו באזור ומאוד מפרגנים להם. במשך שנים שילמנו מחירים מופקעים על קפה וסנדוויץ' עד שהם הגיעו. אף אחד לא באמת נפגע מזה והמחירים עדיין נמוכים מכל בית קפה אחר באזור".

גם הפרלמנט בהנהגתה של שרה וינר (77) שישבה לדיון באחד הסניפים האחרים באזור מפרגן. "אני בעד שהעלו בשקל", היא חורצת, "שאחרים יורידו עוד מחירים". הבוקר הזה חגיגי במיוחד כי הן ארחו חברה מניו יורק. ריבי רויטר (67) מבקשת להדגיש כי היא עזבה את ישראל בגלל יוקר המחיה ורשת קופיקס היא דוגמא שפויה למחירים הנהוגים בארצות הברית.

לעומתם זוג תיכוניסטים שעצר באחד הסניפים וספר שקלים כדי להרכיב לעצמו ארוחת בוקר הופתע מאוד ששמע על העלייה במחיר. "זה היה כל הקטע שלכם" מחו, "אנחנו נעשה מהפכה ולא נקנה כאן יותר". המוכרת שהייתה במקום לא התבלבלה וענתה:" חכו שתצטרכו לשלם שכר הדירה והארנונה, תמחה על זה ולא על עלייה של שקל".

"היו אנשים שזרקו הערות לא נעימות", מספר אחד הזכיינים, "אבל רובם הגדול מפרגנים ולא עושים עניין. הדבר הכי לא טוב שיצא מהעיניים שעכשיו זה מסבך אותי עם העודף, אני צריך לחזור ללמוד מתמטיקה שוב" הוא צוחק.

"בסופו של דבר העלייה הזו מבורכת והיא באה מהשטח ולא מלמעלה", אומר זכיין אחר, "אני רק מקווה שהעלייה הזו תהיה האחרונה".

מרשת מקדונלד'ס נמסר בתגובה: "רשת מקדונלד'ס, שלה למעלה מ-180 סניפים, תמשיך למכור את הקפה הזול בישראל. מזה 5 שנים, מציעה הרשת קפוצ'ינו (קפה הפוך) במחיר 4.90 שקלים בלבד, למרות ההתייקרויות במשק. גם מול העולם, מקדונלד'ס מדורגת במקום השני כרשת שמציעה את הקפה הזול ביותר.
הקפה הנמכר במקדונלד'ס ישראל הוא קפה איטלקי משובח שנטחן במקום מתוצרת חברת מאורו".