ביום שלישי השבוע נפל דבר. יעקב אילון, הפרצוף בעל הקול הסמכותי שממלא את המסך שלנו מדי יום בשמונה בערב מזה שנים, הודיע שדי, נמאס לו. היו כאלה שעבורם מדובר ברעידת אדמה והיו כאלה שהגבות שלהם, איך לומר בעדינות, נשארו במקום. אילון לא טרח להסתיר את שעל ליבו. במכתב לעובדים, שדלף כמצופה גם לכלי התקשורת, הוא הביע אכזבה אמיתית מההתנהלות הקלוקלת של מקום עבודתו. אותו מקום שעבורו וויתר על הג'וב הנחשק שבו אחז, זה עם הרייטינג הכפול, בחדשות 2.
אילון אמנם ימשיך לשדר עד אפריל, אבל תהיו בטוחים שפרידה חגיגית ומרגשת לא תהיה שם. לא רק בגלל שהוא לא האדם שייתן יד לפזרנות (חגיגות הפרידה ממיקי עלו לערוץ 10 על פי הערכות 200 אלף שקל), אלא בגלל מבנה האישיות השונה כל כך. אם חשבתם שרק על המסך מיקי הייתה הבלונדינית האימהית ויעקב השוטר קר הרוח, מתברר שבמציאות הפערים גדולים הרבה יותר. אילון הוא איש סגור ומופנם שחייו הפרטיים נשמרים הרחק מהעין וחייו המקצועיים נמצאים בראש מעייניו. אז איך הוא בכל זאת הצליח להתברג למשרה שבה אחת התכונות הנדרשות ביותר היא להיות "לייקבל"?, ומה מסתתר מאחורי הז'קט, העניבה והאיפור? זה מה שניסינו לבדוק, ומסתבר שזו לא משימה פשוטה כל כך.
עורך במערכת חדשות 10 מתאר את אילון כאיש מרובע המקפיד באופן אובססיבי על תדמיתו הרצינית. "הוא לא אהב אף פעם את מסיבות החברה שנועדו רק למינגלינג, הוא היה בא רק כשהכריחו אותו, דבר שקרה לא מעט מטעם מנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי. גם הבחורות שהוא הכיר ויצא איתן היו כולן רק מחיי העבודה: גם יונית לוי וגם אשתו הדי. לעומת זאת, לימי הולדת של העובדים הכי זוטרים הוא תמיד היה מגיע".
"אילון הוא אדם מאוד נינוח, אמין ואמיתי, דבר שנדיר במציאות העכשווית של חדשות 10", טוען אחד מכתבי המהדורה. "הוא אהב להתעניין בעובדים ולנהל שיחות. אבל היה ברור שבשנתיים האחרונות הוא פשוט הלך וכבה".
"הכתובת הייתה על הקיר", מאשר החזאי דני רופ, אחד האנשים הקרובים לאילון במערכת, "אתה ראית שהבנאדם נמצא במשבר. שהוא מדוכא". וגם המגיש המיתולוגי של ישראל, חיים יבין, תומך: "יעקב עשה החלטה שאני מצליח להבין".
"הכתובת הייתה על הקיר, אבל לא נראה שלמישהו זה הזיז במיוחד"
אילון (50) נולד וגדל ביפו, בן למשפחת פיאדה, ממוצא בולגרי. בילדותו התחביב העיקרי שלו היה כדורגל, והוא אף שיחק לתקופה קצרה באופן רשמי. עוד בראשית דרכו המקצועית סומן המגיש כאחד שנותן את כולו למקום העבודה ולא מתעניין במה שקורה מחוץ לכותרות היום, ולכן לא מפתיע שאת שתי הנשים המרכזיות בחייו הכיר במקום העבודה. הראשונה הייתה כמובן יונית לוי, שעמה החל לצאת ב-1999. לאחר שלוש שנים ומגורים משותפים החליטו השניים לפרק את החבילה, אבל הם שומרים עד היום על ידידות קרובה.
אילון, שתמיד נחשב למושא הערצתן של בנות המערכת, לא נשאר לבד הרבה זמן. מערכת חדשות 10, שבאותה תקופה העסיקה כמה מהבנות היפות בישראל, סיפקה לו היכרות עם כתבת צעירה ונמרצת בשם הדי גור שאותה הכיר כשבאה לעשות טסט לערוץ. כעבור שנה השניים נישאו בחתונה סודית ברומא בנוכחות 10 אורחים בלבד. ב-2004 אילון הפך לאב לראשונה וכיום מתגוררים השניים ברמת אביב ומגדלים שתי בנות, בנות 7 ו-4. חברים מחדשות 10 מספרים שלעיתים הדי הייתה מגיעה עם הבנות לבקר את אבא בבית הוורד בגבעתיים.
את שורשיו בחדשות נטע אילון כשהתגייס בסוף שנות השבעים לגלי צה"ל, שם שימש ככתב וכמגיש חדשות. אחרי השחרור נסע למספר שנים לניו יורק שם עבד ככתב "ידיעות אחרונות", וכשחזר לארץ ב-93' הצטרף לצוות המייסד של חדשות חברת הכבלים "תבל". אבל חברת החדשות של ערוץ 2 קרצה לו יותר. ב-4 לנובמבר 1993 פתח אילון את שידורי ערוץ 2, והוא המשיך להגיש את המהדורה לצידה של מיקי חיימוביץ' בשבע השנים הבאות. בינואר 2002, בצעד שזעזע את עולם התקשורת, עזב אילון את חדשות 2 לטובת הקמת קבוצה שהתמודדה על מכרז להקמת ערוץ חדשות ייעודי. הקבוצה הפסידה במכרז אולם הוא עצמו עבר לחדשות ישראל שזכתה במכרז, וסיפקה את החדשות לערוץ בשנה הראשונה לקיומו. משם, הדרך לחדשות 10 הייתה קצרה וטבעית וזמן קצר אחר כך הצטרפה אליו חיימוביץ'.
למרות שבאמתחתו 18 שנים כמגיש המהדורה המרכזית (בשני הערוצים), ובניגוד לאהבתו ומסירותו למקצוע, למי שמכיר את אילון מקרוב היה ברור בשנתיים האחרונות כי זמנו במערכת קצוב. מיום ליום, חדוות העבודה שלו הלכה ונמוגה. "הכתובת הייתה על הקיר, ולא היה נראה שלמישהו זה מזיז במיוחד", אומר ל-mako בכיר בערוץ. "הערוץ עבר שינויים רבים, תחלופת העובדים הייתה גבוהה, המקום שהוא הקים בשתי ידיו הלך והשתנה לו מול העיניים. כתוצאה מכך, חשיבותו של יעקב הלכה ופחתה. נוצר הרושם שלהנהלת הערוץ היה חשוב יותר למצוא מגישים חסרי דעה או אופי, מה שנקרא יס-מנים, שמן הסתם גם עולים לערוץ הרבה פחות כסף. אילון היה ספיח אחרון של הדור העיתונאי שלא קיבל הכל כמובן מאליו, ובדיוק כפי שהוא כתב במכתב הפרידה שלו – הוא פשוט לא הצליח לטאטא או לזייף את זה".
אותו עובד, המעורה בפרטים, העריך שהחלטה על הפרישה מהערוץ התקבלה אצל אילון ממש בשבוע האחרון, אולם התבשלה במשך זמן רב. הזרעים ניטעו כשחדשות 10 נאלצו להתיישר עם החוק הקובע שהחדשות משודרות מירושלים. הפתרון היה שאילון ייסע כל יום לבדו לנווה אילן וישדר את החדשות משם על רקע מסך ירוק שעליו תוקרן תמונה של האולפן, בעוד שכל מערכת החדשות תישאר בגבעתיים.
"מרגע לרגע בשבועות האחרונים התברר ליעקב שהפתרון הזמני וההזוי במסגרתו הוא משדר לבד מירושלים מאד נוח להנהלה, נוח מדי, פשוט וזול. רק יעקב עולה לבדו לירושלים ושאר העובדים נשארים, כמה נוח, קרוב לבית. לדברי אותו עובד מיד אחרי אישור לוח השידורים לקיץ הקרוב הייתה ישיבה שבה הוא הבין שהמצב לא עומד להשתנות בחודשים הקרובים, והחליט להחזיר את המפתחות".
"במעבר לירושלים אילון הפך לאחרון המבזקנים, לא הייתה לו שום אמירה בכתבות", מחדד כתב בערוץ. "הוא היה נוסע 80 ק"מ כדי להקריא בחדר לבד. זה לא אילון. אילון צריך אינטראקציה. הצחיק אותו שאפילו רומי נוימרק (מגישת רצועת החדשות המקדימה של 19:00 – ד.ו) נמצאת באולפן לצדנו, והוא צריך להישאר לבד עם הפרומטר והמאפרת שלו בהרים".
אבל לא מדובר רק בחרפת האולפן הירושלמי. ההחלטה נפלה לאחר אוסף זעזועים שהפך את עובדי הערוץ למעט אדישים. בשנתיים האחרונות שינתה הכוורת העמלנית שמאחורי האולפן הדינמי את פניה. טלי מורנו, שסומנה כיורשת של מיקי חיימוביץ', מצאה את עצמה בחוץ, טלי בן עובדיה, העורכת הראשית של מהדורת החדשות, אף היא הודחה, מיקי חיימוביץ' הודיעה על פרישה, וכמוה – גם אם מסיבות אידיאולוגיות טהורות – עזבו במכה אחת מנכ"ל החברה ראודור בנזימן ועורכת מהדורת שישי רותי יובל – זאת לאחר שלא הסכימו עם ההתנצלות המתוקשרת בפני שלדון אדלסון.
בניגוד לחיימוביץ', שאת היחסים איתה מתארים גורמים שהיו מעורבים בהפקת המהדורה המשותפת כ"זוג נשוי עם כל המרירות שבדבר", טלי מורנו הייתה תמיד בת טיפוחיו של אילון. אותם גורמים מתארים את עזיבתה כ"קו שבר של ממש" בחייו המקצועיים בערוץ, ולא פחות מאשר קוביית הדומינו הראשונה שקרסה, בדרך לפרישה הסופית.
על פי אותם גורמים האכזבה של אילון החלה כבר עם עזיבתה של עורכת המהדורה הוותיקה טלי בן עובדיה, כשהוא חשב שיהיה יותר קל, אבל במקום זאת ככל שהעורכים הלכו ונהיו יותר זוטרים המקום שלו הלך והצטמצם. "נקודת שבר נוספת הייתה השריפה בכרמל – כשחדשות 2 יצאו לשטח והם נשארו במזגן וספגו על כך ביקורת קשה כשבכלל היה מדובר בהחלטה של עורך. הוא ממש סבל מזה", אומר אחד הגורמים.
"נקודה נוספת הייתה כאמור העזיבה של מיקי, שהפיחה בו תקווה שסוף סוף הבינו בערוץ מה שהמתחרים מנווה אילן הבינו מזמן – שהגשת יחיד עובדת. ואז הגיע כל העניין עם תמר איש שלום, שגרם לו להבין שאין לו סיי והכל נעשה מעל הראש שלו", אומר קולגה לשעבר. לטענת הקולגה אילון נעמד מראש על שתי רגליים אחוריות ולא הסכים להגשה משותפת, וההחלטה שאיש שלום תגיש יום אחד בשבוע היא תוצאה של פשרה שנקבעה ביחד עם המנהלים, ובלבד שהוא יקבע איזה יום זה יהיה.
מקצועי, חרוץ, קפדן, יחסי אנוש איומים
קשה שלא לראות בעזיבתו של אילון אבידה גדולה לערוץ, הסובל גם כך ממשבר קיומי גדול סביב אחוזי צפייה יורדים וקושי בגיוס הון מבעלי המניות המאוכזבים. ברמה העיתונאית פרישתו היא בוודאי מכה גדולה למערכת. "אי אפשר לערער על העובדה שאילון הוא טיפוס רציני ומקצועי", אומר גורם בדסק החדשות של ערוץ 10. "הוא המגיש היחיד שבמשך שנים היה מגיע מוקדם ויושב לפחות 3 שעות לפני המהדורה עם כל העורכים. הוא היה מאוד מעורב בכל התהליכים והעבודה השחורה של גיבוש הליין אפ".
"אילון הוא איש החדשות היחיד בישראל שמסתובב עם נייר מסודר ומודפס בו מופיע כל פרט ופרט בשידור", מוסיף כתב אחר במהדורה, "אלה דברים שכבר לא רואים כיום, בטח לא אצל הכתבים הצעירים שכבר כמעט והשתלטו על המסך כולו".
מה שכן, מיד עם סיום המהדורה הוא היה נעלם. מעולם לא נשאר לישיבות הפקת לקחים, אליהן זומנו העורכים השונים והכתבים. הסיבה: יחסים עכורים במיוחד עם בנזימן, מי שהיה עד לאחרונה מנכ"ל חברת החדשות. "גם מי שלא הכיר את הפרטים, לא יכול היה שלא לשים לב שמנכ"ל חברה וטאלנט לא מחליפים ביניהם מילה", אומר אותו גורם.
"מדובר בתופעה שאין ולא היה לה רע בתקשורת הישראלית – שני האנשים הנמצאים במרכז הכוח של חברת חדשות פשוט אינם מדברים במשך שלוש שנים", אומר בכיר בחברת החדשות. "ממש לא ברור מאיפה התפתח התיעוב ההדדי בניהם, מה שבטוח זה שמעבר למיילים הכרחיים, השניים פשוט לא החליפו בניהם מילה". בנזימן משוכנע עד היום שלאילון הייתה יד ורגל בדחיקתו החוצה מחברת החדשות (אם כי, כזכור, הוא לבסוף פרש בעצמו בשל פרשת ההתנצלות בפני שלדון אדלסון).
גורם אחר במערכת חדשות 10 התבטא בחריפות נגד אילון. לדבריו, "יחסי האנוש שלו איומים. אין לו אף חבר במערכת".
מי שדוחה מכל וכל את הטענות על יחסי עבודה קשים של אילון היא מי שהביאה את אילון לערוץ 10 תמורת חוזה שמן, שספג בזמנו ביקורת ציבורית גדולה, עורכת המהדורה המרכזית דאז, טלי בן עובדיה. לדבריה, "אילון הוא מקצוען מהמדרגה הראשונה. הוא בא לעבוד, ולכן גם הדיאלוג שלו עם הסביבה היה דיאלוג מקצועי לחלוטין".
אפילו דני רופ, שמכיר ועובד עם יעקב מאז נובמבר 1995, ונחשב לאחד מחבריו הקרובים במערכת חדשות 10, מעיד שיעקב הוא אדם שלא הרבה אנשים מכירים. "הוא איש שחרד מאד לפרטיות אבל בפנים יש לו לב רחב מאד וחוש הומור. הוא בן אדם עם אינטליגנציה יוצאת דופן, אבל אינטליגנציה רגשית קצת פחות טובה כנראה, ולכן אנשים מבחוץ חושבים שהוא קר", הוא מסביר. "אילון הוא איש מאד סודי. אפילו כשהוא נוסע לחו"ל ונעלם פתאום הוא לא מספר. הבנאדם הולך ברחוב עם כובע ומשקפי שמש רק שלא יזהו. סוכן מוסד. אני בדיוק ההיפך ממנו, ולכן גם הייתה הכימיה המיוחדת – על המסך ומחוצה לו".
עם זאת, רופ מדגיש כי התדמית הבונקרית שקנה אילון, לדבריו בצדק, היא לא תכלית הכל. "בחברה הוא נבוך, אבל אחרי שתי כוסיות יוצא ממנו האדם האמיתי, איש שיחה מרתק ואינטליגנט ברמות על, ועדיין, לא תדע במי הוא בוחר, איפה הוא גר, ורק כשאתה חופר עמוק אתה מגלה".
על השאלה מיהם חבריו הטובים של אילון, מתקשה רופ להשיב. "קשה לי לקחת את צמד המילים יעקב עם חברים. אני באמת לא יודע".
מקום של כבוד בעשייה החדשותית
חלק גדול מהדם הרע שמשאיר אחריו אילון קשור גם לעיתוי הפרישה. אחרי שנה חדשותית מאתגרת ולפני שנת בחירות, שנה שבה לפחות על פי ניסיון העבר אחוזי הצפייה בחדשות עולים. על פי הערכה הרווחת בחברת החדשות, למרות שבחוזה המעבר של תמר איש שלום מערוץ 2 ל-10 מצוין כי בהזדמנות הראשונה שתתפנה היא תגדיל את נפח המשרה שלה, היא לא יכולה להחזיק על כתפיה חמישה ימי שידור, ביניהם ספיישלים ושידורים מיוחדים המאפיינים תקופות כאלו. במילים אחרות, הלחץ למצוא תחליף למותג הידוע ששמו יעקב אילון, עולה, וכך גם מחירו בשוק.
עזיבתו של אילון תשפיע קרוב לוודאי גם על המתחרה מערוץ 2. גורם בכיר בחדשות 2 הסכים השבוע כי "הדבר יזרז את ההחלטה של אבי וייס (מנכ"ל חדשות 2) בנוגע לשיבוץ מגיש קבוע ל'אולפן שישי', אם כי על פי רוב ההערכות אילון לא מהווה מועמד ריאלי להגשת התוכנית", כך על פי הבכיר. "חדשות 2 הן פלטפורמת שידור יוקרתית שבה מתפנה תפקיד בסדר גודל כזה רק אחת לכמה שנים. בנוסף, מהדורת אולפן שישי נוסעת כמו סמיטריילר על כביש סלול עם רייטינג יציב כבר כמה שנים, ולא נראה שזה ממש משנה מי יוביל אותה. אין שום סיבה שווייס לא יקדם מישהו מבפנים אלא יצניח מישהו, ולא זול במיוחד, מבחוץ".
אחת הביקורות הקשות כלפי ערוץ 10 בתקופה האחרונה הייתה גובה השכר של הטאלנטים. אילון הוא שיאן השכר בחדשות 10, ומרוויח 140 אלף שקל בחודש על 4 ימי שידור.
"אילון נתפס כרובוטריק. אני לא רואה איך הוא עושה משהו מעבר לתפקיד הגשתי, פשוט כי אין לו הכישורים לכך", מעיד איש חדשות ותיק ובכיר בענף שמכיר לעומק את עבודת המגיש. "לפני שנה הוא הגשים את חלום חייו – להיות האנקר-מן לבד. אבל רבים שוכחים שלפני כמה שנים הוא כבר התנסה בזה (בתקופה שבה הוא הגיש את החדשות מיד לאחר שהמכרז על ערוץ החדשות הייעודי נפל) ונחל כישלון חרוץ, עד שהזעיקו את מיקי מחדשות 2 תמורת סכום דמיוני. אנשים שוכחים שהמהדורה בהגשתו קיבלה אז 2 אחוזי צפייה. רק אחרי שמיקי ערקה, וחברת החדשות מיתגה את המהלך כ'השקה מחודשת', הדברים התחילו לזוז. ההבאה של מיקי הייתה בעצם הודאה בכישלון של יעקב, וזאת גם אחת הסיבות ליחסים המתוחים ביניהם לאורך השנים".
דווקא חיימוביץ' מודה בחצי פה במורכבות היחסים שהייתה בין השניים לאורך השנים. לדבריה, "אף פעם לא אמרנו שהכל דבש. היו תקופות טובות יותר ופחות. אני חושבת זו הייתה זוגיות טלוויזיונית יוצאת דופן באיכותה , ולגבי היחסים האישיים – בין כל בני זוג יש תקופות יותר ופחות וזה רק טבעי".
על דבר אחד מסכימים מרבית הבכירים שהתראינו לכתבה – ליעקב אילון ראוי מקום של כבוד בעשייה החדשותית בישראל. בהקשר זה, אחת ההערכות היא כי אילון עזב תוך הבנה שהחלום האמיתי שלו היה ונשאר לעמוד בחזית ערוץ החדשות הייעודי.
ניצן חן, שותפו לדרך זו בניסיונות הקודמים להקים ערוץ כזה, הכחיש בפני mako כל מגעים מוקדמים עם אילון בנוגע לעזיבתו, אך מסר כי "מדובר באחד המגישים המוכשרים בישראל. אני משוכנע שהוא יחזור לחבוש את כובע המגיש בקרוב בדרך זו או אחרת".
יעקב אילון סירב להגיב לכתבה.
מחדשות 10 נמסר: "אין סיבה נסתרת מאחורי עזיבתו של יעקב אילון. את מה שהיה לו לומר הוא אמר והסביר כי הדבר קשור לקשיים שנובעים משידור המהדורה מירושלים הוא העביר זאת למנהליו ולשאר העובדים בעל פה ובכתב. אנחנו מצטערים על החלטתו והוא ייחסר לנו מאחורי הקלעים ועל המסך