כבר שנה שטל טלמון עוברת ממיקרופון למיקרופון ועוסקת בהסברה. לא במישור הלאומי דווקא, אלא בתחום טיפה יותר אישי. תחנה אחרי תחנה היא מצדיקה את הבחירה שלה להצטלם בעירום מלא לסרט החדש של דובר קוסאשווילי, מסתחררת בין כתבים ומנמקת ומבהירה, מבארת ומנהירה. ישבנה ורגליה הפשוקות נמצאים במרכז הפוסטר שיוצא כעת לאקרנים, אבל זו לא רק טלמון שמופיעה ב"זוג יונים" בערום מלא. גם אסף גולדשטיין, שמשחק את בן זוגה, שזוכה לקלוז אפ משלו, אבל לו"ז ההסברה שלו פחות צפוף. "זה מצחיק אותי, כולם שואלים אותי מה העירום יעשה לקריירה שלי, אבל אף אחד לא שואל את אסף. ברגע שזו אישה ערומה, זה נתפס כמשהו יותר משמעותי, אבל סליחה, רואים גם לו את הכל – ואצלו זה לא תותב כמו שלינה דנהאם עשתה ב-בנות, זה הדבר האמיתי. וגם דובר התפשט, הוא עשה את זה בשבילנו בכתבה לעיתון. הוא אמר שהוא רוצה להסית את האש מהערום שלנו לשלו".
אולי הוא היה צריך לביים בעירום, והכל היה מאוזן.
"נו, זה מה שהייתי צריכה שם? עוד בולבול מול הפרצוף?".
ובאמת, כנראה שהכמות הזו די מספיקה. מסע ההסברה כלל גם התגוננות בפני כל מי שטען בפניה שחוותה הטרדה, כשקוסאשווילי אמר לה את המשפט "הזין של אסף אמר הכל". חמש המילים האלה שודרו בעונה האחרונה של "מחוברים", בה כיכבה. הן נאמרו בשיחת טלפון, כשטלמון התקשרה לשאול את דובר איך הייתה בחזרה, שהתקיימה לראשונה בעירום מלא. ב"מחוברים", כשהיא שומעת את הדברים מבעד לרמקול, טלמון צוחקת ומצלמת. היום, לאור המהומה שהתעוררה בעקבות הדברים, והבאזז השלילי שלווה ליציאת הסרט, היא צוחקת הרבה פחות. "לקחו שורה אחת מתוך הרבה דברים שדובר אמר לי, כמו כמה טוב שיחקתי וכמה אני מוכשרת, וניפחו אותה מעבר לכל פרופורציה. אנחנו על הכוונת של כולם עכשיו. המשפט הזה נאמר אחרי ארבעה חודשים של חזרות ועבודה משותפת, שבה כל הזמן דיברנו על כוס וציצי. דובר ואני בנינו לעצמנו עולם שאף אחד לא יוכל להיכנס אליו. אני אשמה בזה לא פחות ממנו, אפשרתי לו לדבר ככה. זו בדיחה שיצאה מהקשרה וזה מעליב אותי, מעליב שאומרים לי שנוצלתי".
אני עדיין לא יכולה לדמיין מצב שבו משפט כזה, מצד במאי לשחקנית, הוא לא פוגעני. גם כשדובר התראיין ב-7 לילות הוא לא הסביר למה, בעצם, זו הוצאה מהקשר.
"הקסם של דובר זה שהוא לא מתנצל על שום דבר, הוא שם זין, למה הוא צריך להסביר? אני מעריצה תכונות כאלה אצל אנשים, כי אני כל הזמן מתנצלת. כן, יש לו פה ג'ורה, אבל אם אותי תשימי על רמקול - חרבו דרבו. עוד תחשבי שגם אני מטרידה מינית. אז אומרים שהוא הבוס שלי ולא צריך לדבר אלי ככה, אבל לא ראיתי את זה ככה, אנחנו שותפים למסע. אם זה היה נאמר במשרד, זו הטרדה, אבל השפה שלנו היא לא שפה של משרד ושל רואי חשבון".
יש הטרדות גם בתעשיית הבידור, לא רק במשרדים של רואי חשבון.
"נכון, אבל בעבודה שלנו הגבול הוא דק. את כאישה חייבת להיות ערנית ולשמור על עצמך, מתי עוברים את הגבול. קרה לי שבמאי ניסה להדגים עלי תנועה פיזית ונגע בי, וזה לא התפקיד שלו, זה שלי ושל השחקן, ואל תיגע בי בלי לשאול. זו הטרדה. גם דיבור יכול להיות הטרדה אבל זה לא מה שקרה כאן".
אני מאמינה לך שלא הרגשת מוטרדת, אבל אי אפשר לדעת מי תרגיש ככה ומי לא. לגבר אין זכות להמר על איך תרגיש האישה שמולו.
"אבל משחק זה חופש ביטוי, ובלי הביטוי הזה לא היינו יכולים להגיע לתוצאה שהגענו אליה. כל שחקנית שהייתה עובדת עם דובר הייתה מרגישה כמוני".
לא בטוח. התלוננו עליו שהוא מטריד באודישנים, שחקניות סירבו להגיע בגלל היחס שלו. גם מהאוניברסיטה הוא הושעה.
"מי שבאה אליו לקורס, כמו מי שבאה אליו לסרט - צריכה לדעת שזו השפה שלו. אני בטוחה שהוא לא הטריד סטודנטית. הוא איש טוב כל כך. אישה צריכה להיות חזקה כדי להגיד מתי עברת את הגבול. אחרת מה תעשי, תהרגי את הגברים? תשמעי, אני הכי פמיניסטית שיש, אני הכי אישה לאישה. אבל תילחמו כשיש דברים בגו, אני אלחם בכל הכוח. אני הייתי הראשונה שחתמה על עצומה של שחקנים לא לתת פרס לאיבגי. כל הפמיניסטיות בתעשייה פתאום סתמו ונעלמו, ואני חתמתי".
עבדת איתו?
"לא, היה לי איתו איזה אודישן או משהו".
והיה משהו לא נעים?
"אני לא רוצה... אני לא רוצה לענות על זה, בשניה אני יכולה להפיל בן אדם. מבחינתי זה לא איבגי, זה בן אדם איקס, אני לא שמה לב לשם. אבל כל הפמיניסטיות שיש להן כל כך הרבה להגיד, איפה הן היו? הן פחדו שהן לא יעבדו יותר, שלא יקחו אותן לעבודה. אני באתי עם ביצים ואמרתי שעל זה אני נלחמת ולא על משפט של דובר".
למה הסיפור של איבגי כן והמשפט של דובר לא?
"אין לי מה להגיד על איבגי. זה גם ככה דורש ממני אומץ לדבר על זה, אני לא רוצה להרחיב. אם מישהי רוצה לחתום על העצומה, והיא לא חותמת כי היא חברה שלו או של הבת שלו, או כי זה יפגע לה בקריירה, אז זה לא בסדר מבחינתי".
כוכבת הסרט הקודם של דובר, יעל טוקר, סיפרה שבצילום סצנת אונס היא הרגישה "כמו זומבי". איך את הרגשת בצילומים?
"בסצנה הראשונה בעירום רציתי למות. אסף מכה לי שם את הישבן, זה כאב באמת, מאוד, אבל ברגע שזה הסתיים הרגשתי שחרור נורא גדול. היו רגעים מאתגרים, להסתובב כשאיבר המין שלי חשוף לפני כולם זה קשה, ואת חושבת בזמן הצילום, איך הפטמה שלי נראית ואיך הטוטה שלי נראית, אבל בסוף את משחררת, את אומרת – 'זה מה יש, באתי לשחק, לא לשבת בתאורה הנכונה ובפוזיציה הכי מחמיאה. אני שחקנית, לא דוגמנית'. הגוף של רוני (דותן) שמשחקת לידי נראה לי הרבה יותר יפה משלי. הציצי שלה זה למות".
משה אבגי מסר בתגובה: "אני לא מכיר את האישה הזו, שתחתום על מה שהיא רוצה ושכל אחד יעשה מה שמתאים לו. אני לא עושה אודישנים לבד. תמיד יש גם מלהקת בחדר ולא יכול לקרות משהו לא תקין. זה לא חכמה לספר סיפורים, שתגיד על מה מדובר ומה היה. איזה אודישן? עשיתי בחיי רק שני סרטים כבמאי".
לא באנו לחרמן
ב"זוג יונים" טלמון מגלמת את תמרה, שמתחילה את הסרט כשהיא מחכה לגבר בחדר מלון, ומסיימת אותו מבלי שיצאה ממנו פעם אחת. אנשים יוצאים ונכנסים, פולשים לאינטימיות של תמרה עם האיש שלצדה, מתמללים מחשבות על סקס, מונוגמיה ואמון. היומרה גדולה, ולא ברור אם התוצאה תחזיר את קוסאשווילי השנוי במחלוקת למעמד של במאי האיכות שהחזיק בו, והלך ואיבד עם השנים. אחרי הביקורות הקשות שחטף על סרטו האחרון "רווקה פלוס", שהאשימו אותו במיזוגניה, הנשים ב"זוג יונים" שולטות בעלילה, תוקפניות מינית, ומשאירות את הגבר אבוד ומבולבל, ולשם שינוי – לא נאנסות. "דובר מעריץ נשים, וכאן הוא רצה דמות חזקה מאוד. הוא אמר שלאנשים קשה להתמודד עם אישה חזקה כי זה מרתיע אותם, וזה נכון. קיבלתי המון תגובות מאנשים שנשארו עם מחשבות בעקבות הסרט, הוא לא פשוט. אמרו לי גם שהארוטיקה לא מגרה או מינית שם".
וזה לא אכזב אותך? זה לא אמור לגרות?
"לא, בכלל לא, לא באנו כדי לחרמן. פורנו זה לא בבית ספרנו. העירום צריך לזעזע בחמש דקות הראשונות ואז שוכחים מזה. הסרט הוא על זוגיות שנשחקת, וכן, כשהייתי נשואה הלכתי ערומה ליד הבן זוג שלי, אז למה שנצלם את זה כמו בהוליווד עם בייבי דול כל הזמן? תמרה גם בוחנת את הגבולות של עצמה, היא צריכה לעשות פרובוקציה אז היא פותחת את הדלת למלצר בערום מלא".
טלמון, בעלת אופי מודע ומתריס לעתים, הלכה גם היא על פרובוקציה - בעמוד האינסטגרם שלה היא העלתה תמונות עירום מתוך הסט, וסיפרה לעולם "אני ערומה רוב הסרט". אחרי מבול של תגובות מכוערות מגולשים, התמונה נעלמה. "אינסטגרם הורידו אותה אחרי 24 שעות, האמת היא שחשבתי שיקח להם פחות זמן", היא מגחכת, "כנראה שדוגמניות שמורחות על עצמן שמן ומצטלמות בפוזות ארוטיות לא מפריעות להם, הבעיה היא בי, שהעליתי סצנה מתוך יצירת אמנות".
מדברים על זה ששחקנים מפורסמים לא מסכימים יותר להגיע לאודישנים של דובר, שזה כבר לא כבוד גדול. הקריירה של טוקר למשל לא התרוממה אחרי הסרט האחרון.
"ככה זה במקצוע, את לא תמיד יודעת אם יגיעו הצעות וזה לא תמיד קשור לתוכן של הדבר האחרון שעשית. אומרים לי שלא עבדתי שלוש שנים אז אני מסכימה לעשות הכל ולהתפשט, אבל זה לא ככה – הסיבה שלא עבדתי שלוש שנים היא ששמרתי את עצמי למשהו טוב כמו הסרט הזה. אז אולי עכשיו יציעו לי פחות סדרות לילדים – לא נורא. התבגרתי".
טלמון לא מוכנה לשמוע על "קללת קוסאשווילי". בינתיים הבאזז המחודש עליה הביא לה תפקיד בסדרה "ההרמון" ("אני מגלמת שם אישה דתייה, בטח הפעם יתלוננו שאני לובשת יותר מדי בגדים") והעתיד, היא מקווה, יתמלא בהצעות מעניינות לא פחות. אפשר לקרוא לזה הקאמבק שלה, בגיל 34, ואולי זו תהיה גם הפריצה. בגיל 19 הגשימה חלום ונסעה ללמוד משחק אצל לי שטרסברג בלוס אנג'לס, היא המשיכה בשש שנים ארוכות של אודישנים, ומשם לתפקידים בסדרות כמו "דני הוליווד" או "נשות הטייסים". גם עם הדיפלומה המיוחסת, הקריירה לא לגמרי התרוממה, ואולי זו הסיבה שעם כל קסמה, טלמון פשוט לא מחזיקה מעצמה יותר מדי. היא לוהקה לכמה מהסדרות החמות של הרגע, השתלבה בכמה מדורי רכילות - אבל התרגלה גם ללא מעט "לא".
היא לא הסתירה את חוסר הבטחון שלה ב"מחוברים". שם הוא נסוב בעיקר סביב הסטטוס הסינגלי שלה. את הסדרה היא מתחילה בפרידה ממנג'ר מכבי תל אביב, ג'ורדי קרויף, ומזגזגת בין דייטים ומערכות יחסים קצרות, כשטלמון מביאה לכל אחת מהן קיטבג מיוחד משהו: שני נישואים כושלים. את בעלה הראשון, יוני אביטל (אחיה של מילי אביטל), הכירה בלוס אנג'לס כשהייתה בת 20, והשניים נפרדו אחרי 4 שנות זוגיות וחצי שנת נישואים. בעלה השני הוא שי כהנא, זוכה העונה הראשונה של "המירוץ למיליון", איתו התחתנה בגיל 27, והתגרשה כעבור שנתיים. ב"מחוברים" טלמון דיברה הרבה על הכאב שגרם לה הסטטוס הלא נחשק, לדעתה, של גרושה פעמיים. היום היא חושבת שהיא הייתה צריכה להיות יותר נדיבה כלפי עצמה. "כשראיתי את הפרקים חטפתי את הסטירה של החיים שלי. אני אומרת עזבו פסיכולוגית ופסיכיאטרים, לכו בעירום בסרט ותעשו מחוברים. זה הכי מעמת אתכם עם עצמכם. עברתי תקופה קשה כשראיתי את זה, עליתי במשקל, פשוט לא האמנתי למה שאני רואה. לא האמנתי לחוסר הביטחון, לדפוסים שאני חוזרת עליהם עם גברים, לשבריריות שלי. הבנתי שאני צריכה לשנות משהו בחיים ובבחירות שלי".
אבל זה נגמר בהפי אנד, לכאורה. בפרק האחרון את מספרת שאת עם מישהו והכל באיזי.
"הייתי איתו חודש, זה הכל. הוא היה האחרון. מאז כבר שנה ושלושה חודשים שאני לא עם אף אחד. אני עם עצמי, זה נשמע קלישאה, אבל בגיל 34 להכיר את עצמך בפעם הראשונה זה לא פשוט, אני מגלה גם דברים לא טובים. יש הרבה הצעות ומנסים לשדך לי, אבל אני לא רוצה ללכת שוב לדייט ולספר על החיים שלי. הפעם אני אבוא כשאני חזקה עם ראש למעלה. כמה התנצלתי על הגרושה פעמיים הזה, הרגשתי מכונית יד רביעית, התביישתי בחיים שלי ואין לי על מה. כאילו להתמודד עם מישהי שעשתה עירום זה כבר פחות קשה לגברברי ישראל".
איך את מסבירה את הדפוסים הרומנטיים שלך היום?
"כל הזמן הייתי חייבת אהבה. אני הייתי במערכת יחסים והם לא היו במערכת יחסים איתי. הייתי יכולה להיות עם מישהו, להילחם ולתת מעצמי כל כך – והוא, מבחינתו, בסך הכל יצא איתי. איזה בושות זה להבין את זה. מרוב שהתאמתי את עצמי לגברים לא עצרתי לראות אם הם מוצאים חן בעיניי. אחד מהבעלים שלי, מזל שיש שניים אז אני לא צריכה להגיד מי - זה מישהו שלא הייתי יוצאת איתו לדייט שני".
לכמה דייטים יצאת עם תומר ירוחם, השותף שלך ל"מחוברים"? אמרו שאתם ביחד.
"נראה לך שזה באמת קרה? עם כל הכבוד אני לא אהיה עם ילד בן 23. פגשתי אותו פעמיים בחיים שלי. מה כי אני רווקה, אז ילבישו לי כל אחד? הוא בגיל של האחים הקטנים שלי. אני מרגישה בת 60 מבפנים. לא יכולה אפילו להיות עם מישהו בגילי. אני צריכה מישהו שעבר כאבים ושריטות. אני מחפשת אבא לילדים שלי, אין לי זמן לבזבז".
מה עושים עם הזמן שמתקתק בינתיים? טלמון מעוניינת להקפיא אותו. "בקרוב אעבור תהליך של הקפאת ביציות. אני רוצה שיהיה לי שקט, כמו שעושים ביטוח חו"ל כשנוסעים. עשיתי בדיקות ובקרוב אתחיל לפמפם את עצמי בהורמונים. נתנו לי את זה כבר, זה מזרק כזה שמזריקים בבטן, אני לא מפחדת מזה. הלב שלי כל כך פתוח לילדים וזה בסך הכל עוד שלב להגיע אליהם".
בכל זאת, זה הליך רפואי עם הרדמה מלאה. מה ההורים אמרו כשסיפרת להם שאת רוצה לעבור הליך כזה?
"הם לא הבינו למה אני צריכה את זה, אבל לא התכוונתי להסביר, זו החלטה שלי וזהו. עכשיו הם סבבה עם זה. יש משהו בהחלטה הזו שאת כאילו מצהירה שאת שמה בצד זוגיות ואולי תביאי ילד לבד, נשים מפחדות מזה כי זה לכאורה מצביע על כשלון אבל אני רואה את זה הפוך - אני הכי אחראית ולוקחת שליטה על הגוף. ברור שחשבתי גם על האופציה של לעשות ילד לבד, כרגע זה נראה לי קשה אבל נדבר בעוד שנה ונראה. זה גם לא כזה יקר - 10,000 שקל, אני מעדיפה להוציא את הסכום על זה ולא על עוד תיק או משהו כזה".
חושבים שבגלל שיש לאבא שלי בריכה אני מסודרת
היא נולדה לזוג הורים אמידים ברמת השרון. אביה מנצח תזמורת, אמה דוקטור לפסיכולוגיה, כיום הם גרושים וחיים עם בני זוג אחרים. למרות האופן שבו גדלה, כשבחרה לעסוק במשחק, היא מספרת, שילמה על כך מחיר כלכלי. "אנשים חושבים בגלל שהם ראו במחוברים שלאבא שלי יש בריכה בבית, אז אני מסודרת, אבל זה לא ככה. אם גדלתי בדרך מסוימת זה לא אומר שאני עשירה עכשיו. אני נלחמת על כסף כמו כולם ומסננת שיחות כי זה יכול להיות המנהל מהבנק. יש לי חודשים קשים נורא שבהם אני לא עובדת. אז אמרו שאני גולדיגרית. כן, היו לי בני זוג מבוססים, אהבה זה לא הביא לי. הייתי גם עם עניים מרודים וגם זו בעיה, אז אני אמורה לשלם על הכל? בקיצור מה שאת לא עושה, יגידו משהו. אין איך לברוח מזה".
אז החיים שלך לא שונים משל הישראלי הממוצע?
"אני לא חושבת. אני גרה בהרצליה, רחוק מכולם. לא פיתוח, בדירה בבניין. לא מעניין אותי הכסף והשחצנות, זה עושה לי חרדה. כל המסיבות הנוצצות האלה רק גורמות לי לרצות לחזור הביתה לכלב".
את מאוכזבת מהמקצוע הזה?
"בטח, מחוסר היציבות, מהזיוף. החלטתי לא להיות שחקנית בחיים שלי אלא רק כשאני עובדת. ויש הרבה אנשים שהם שחקנים ועובדים בזה כל הזמן, אני לא טובה בזה. אני לא יכולה לעשות את המינגלינג הזה, לא מצליחה, וקשה לי שאם לא, לא ישמעו עלייך ואז את חייבת ללכת להשקות. אני לא רוצה".
חשבת על הסבה מקצועית?
"בכל כמה שנים אני חושבת על זה אבל ברגע שאני מתחילה לעשות משהו בכיוון – אני מקבלת עבודה. התחלתי ללמוד פסיכולוגיה וקיבלתי עבודה, אחר כך אמרתי שזהו, אני עוזבת את התחום – וקיבלתי את הסרט של דובר. אף אחד לא ייקח אותי להיות שכירה במשרד כל עוד אני לא עוזבת את המשחק, ובאמת שלפעמים אני רוצה. אני יושבת ושוברת את הראש מה לעשות חוץ מלשחק ולא מוצאת, זה החיידק והתשוקה שלי. היום נמאס לי לחכות להצעות אז אני כותבת סדרה עם אחי החורג, אסף לוטן. אם היא תתקדם, אשחק גם שם".
על מה הסדרה?
"אני לא יכולה לספר, רק שהיא על כנות רדיקלית. כמו הכנות של דובר".
צילום: ירדן הראל | איפור: רותי עדי במוצרי MAC | שיער: שרה השנטי | סטיילינג: מיטל ברונר | ע.סטיילינג: דנית מזרחי, עלמה גורן | בגדים: טישרט לבנה: מיכל ומורן, חליפה שחורה:מילוס, שרשרת: זאגיד & וולטר, נעליים: אוסף פרטי, חולצת ג'ינס, ג'ינס, טי שירט אפורה: מיכל ומורן, בגד גוף :פול אנד בר, נעליים אדומות: אוסף פרטי, ג'קט ג'ינס: פול אנד בר, תיק: ALDO.