כשעדי הימלבלוי מחפשת דירה, מכונת כביסה או סתם טרמפ למסיבה – אחד הטלפונים הראשונים שהיא עושה הוא לרונן קוחלי. כך עושות גם אגם רודברג, מלי לוי ורוסלנה רודינה, ואפילו נינט ובר רפאלי מקבלות ממנו לפעמיים הפתעות שוות כמו רכב נוצץ או עגלת תינוק. למה? כי זאת העבודה שלו. קוחלי (45) ייבא לארץ בעשור האחרון את מה שבחו"ל הפך כבר מזמן לשיטה: סלבים המצטלמים מחייכים לצד מוצרים שקיבלו לגמרי בחינם. עסקה מנצחת לכל הצדדים: הכוכב עצמו לא יתנגד לחבילת מוצרים לתינוק בשווי כ-15 אלף שקלים בחינם, או למכונית יוקרה בתשלום חודשי סמלי, והחברה זוכה לפרסומת אפקטיבית הרבה יותר מעוד מודעה יקרה בעיתון. מדורי הרכילות קופצים על התמונות, שם המותג דואג להשתחל לאייטם, וכולם חוזרים הביתה בשלום.
אלא שזה לא כל כך פשוט: כדי שהעסק הזה יתקתק חייבים להעניק טיפול מיוחד למשתנה המרכזי במשוואה – האגו. סלב כמו סלב, לא ירגיש בנוח להרים בעצמו טלפון לחברה המסחרית ולבקש הנחה על אוטו או לבדוק אופציה לאופניים חשמליים בחינם. מנגד, לעיתים החברה משתוקקת להציע לו את המוצר, אבל לא יכולה לדעת מה בדיוק הוא צריך. כאן בדיוק נכנס לתמונה המתווך, הרי הוא קוחלי – גורו מקשר היודע לחבר את המותג לסלב המתאים ולסגור עסקה שתוציא את כולם מרוצים. רונן קוחלי, רונן סובארו, רונן קומבינה, רונן ברטר, או רונן מתנות – כולם רוצים להגיע אליו וליהנות משירותיו. מפורסם מספיק? אל דאגה, הוא כבר יימצא אותך בעצמו.
"ברור שהוא מקדם בעיקר את עצמו"
קוחלי, רווק יליד נהריה, עשה בשני העשורים האחרונים את הדרך מהצפון הפריפריאלי של ישראל אל לב הביצה התל אביבית, ומאז היא זאת שממלאת את חייו. עד לא מזמן הוא התגורר בפנטהאוז היוקרתי של מגדל W בשכונת צמרת בתל אביב, השייך לקרוב משפחתו, אך כשההסכם בין השניים הגיע לקיצו, לפני כחצי שנה, עבר איש יחסי הציבור לדירה שכורה במגדלי גינדי הייטס ברמת גן, לצד כמה שכנים מוכרים, כמו לירז דרור ודנה גרוצקי.
את דרכו בענף החל במשרד יחסי ציבור בחיפה, אבל את דריסת הרגל המשמעותית הראשונה בביצה עשה קוחלי כשהתקבל לעבוד בתוכניתו של שדרן הרדיו דידי הררי. "הוא היה סוג של עוזר אישי שלי וכאן הוא נחשף לעבודה בתעשייה התל אביבית", מספר הררי. "הכרנו דרך חברים משותפים. הוא עבד בצפון ואנחנו היינו מגיעים לשדר באזור". בעקבות הג'וב החדש עבר קוחלי להתגורר בהרצליה, אך כעבור שנתיים החליט להתקדם צעד נוסף אחד לעבר מרכז תל אביב. הוא נטש את הרדיו והצטרף למחלקת השיווק והפרסום של חברת סובארו, שהייתה חלקית בבעלות קרוב משפחתו, אמנון ברזילי. שם, מספרים מי שעבדו לצידו, התאהב קוחלי לראשונה בעולם הנחות הסלב.
"גד זאבי הכניס שותפים חדשים לחברה ואחד מהם הביא איתו את רונן", מספר גורם שעבד בסובארו באותה העת, "הוא חיפש בזמנו עבודה בתחום השיווק ובא ואמר שיש לו הרבה קשרים ושהוא יכול לקדם בעזרתם את המכירות. החלטנו לתת לו צ'אנס והתפקיד שלו היה בעצם לעסוק בקידום מכירות נקודתי, מול ידוענים. הקונספט הזה שידוענים באים ומבקשים הנחות היה קיים גם קודם, אבל רונן החליט לרכז הכל, ונראה לי שהיו מרוצים ממנו".
בדרגים הגבוהים בחברה אולי חיבבו את קוחלי – אבל עמיתיו הזוטרים, כך נראה, לא בדיוק הבינו על מה המהומה. "קרוב משפחה שלו הנחית אותו מלמעלה, ותוך יום הוא כבר הגיע לעבודה וישב בשולחן משלו", מספר עובד לשעבר. "סך הכל הוא בנאדם טוב, לא מנסה לדפוק מישהו, אבל הוא לא באמת תפקד כעובד רגיל כמו היתר. הוא היה מגיע למפורסם ומציע לו 'אני אסדר לך אוטו לסופ"ש או אתן לך הנחה' לגמרי על דעת עצמו, ואחר כך כולנו היינו צריכים להתמודד עם ההבטחות האלה. בשורה התחתונה, לכולנו היה ברור שהוא מקדם בעיקר את עצמו ולא את החברה. כשקרוב המשפחה שלו עזב את סובארו – גם רונן כבר לא היה שם. הוא המשיך להביא לקוחות לברטרים והבטיח שאם ניתן למפורסם שהוא מייצג הנחות אז המפורסם יצטלם כך וכך או יגיעו לאירועים. להבטיח הבטחות הוא יודע יופי".
כבר באותם הימים שום דבר לא עמד בפני רצונו של קוחלי להפוך לחלק בלתי נפרד מהנוף באירועי התעשייה. אל אירוע נוצץ שארגנה זכיינית קשת, הוזמן מנהל השיווק של סובארו דאז. קוחלי, שעבד תחתיו, אמנם לא קיבל הזמנה – אבל התייצב במקום ואף הזדהה בכניסה בתור הבוס. כשמנהל השיווק עצמו הגיע לאירוע, הסבירו לו הסלקטורים שלמעשה כבר נכנס פנימה.
השאפתנות הזו השתלמה. "קוחלי התחיל להגיע לאירועים והכיר שם את כל הסלבס וחיבר ביניהם ובין סובארו", אומר גורם בביצה, "בהמשך, אם הם רצו לעבור ולקבל רכב אחר – הוא גם היה יוצר קשר עם חברות אחרות". כששיתוף הפעולה בענף הרכב צלח – החל הדיל להתרחב גם לענפים אחרים: "מפורסמים התחילו לשאול אותו על רהיטים, והוא עשה חיבורים עם עסקים והבטיח תמונות שיתפרסמו בתמורה", אומר מקורב ומוסיף כי "עם הזמן מעמדם של הסלבס עלה והתחום הלך והתפתח. רונן עלה על זה שיש ביקוש: שהסלב צריך את המוצרים ושהלקוחות מוכנים לתת, והתנדב לעשות את החיבור". הגורם מציין כי "אחרי סובארו הוא עבד תקופה מסוימת עם אשת יחסי הציבור ריקי דסקל, אבל מאז הוא עובד לבד ועושה את זה מאוד יפה, בעיקר עם ה'איי ליסטים'. אפשר לראות את זה בימי ההולדת שלו, כולם מגיעים, אף אחד לא מפספס".
לסדר לנטע גרטי דירה חדשה
אז איך שיטת קוחלי עובדת בעצם? כל שנדרש הוא מותג רעב פרסום, סלב חמדן במידה ואיש קשר אחד שיידע להרכיב את הפאזל. "קוחלי הוא זה שמביא את ההצעות", אומר מקורב. "אומרים לו למשל שמישהי בהריון, והוא מתקשר אליה ומציע לה עגלת תינוק ומוצרים אחרים של חברות שישלמו לו על הקישור הזה וייתנו לו אחוזים מהמכירה. אם מישהו קנה דירה, הוא מיד מציע 'אני אסדר לך רהיטים, מנורות'. יש כאלו שכבר מכירים אותו ואז הם פונים אליו כשהם צריכים משהו, שואלים אם הוא יכול לסדר. רונן עזר להם כבר לפני שנים והיום הם סומכים עליו. הוא משיג להם מוצר בשליש מחיר וכל מה שהם צריכים לעשות זה להעלות בתמורה תמונה באינסטגרם או 'להיתפס' משתמשים במוצר על ידי הפפראצי – וזה הרי קורה להם בכל מקרה, גם אם הם לא קיבלו אותו בהנחה".
"רונן הוא המתווך, הוא באמצע ביני ובין הלקוח והוא זה שדואג לי", אומר צלם פפראצי אחד. צלם אחר, מהבולטים בישראל, לא מוכן להתראיין ללא אישורו של קוחלי וקובע רק כי מדובר באדם שאחראי ל-90 אחוז מעבודות הצילום שהוא מקבל. "זה בן אדם שמבין איך העסק עובד", אומר גורם בתעשייה. "כשנינט הייתה בהיריון הוא שאל אם היא רוצה עגלה. היא אמרה שאם זה בחינם אז בכיף, אבל אם היא צריכה להצטלם במיוחד אז ממש לא. קוחלי ענה שרק תבחר צבע וישלחו לה הביתה, הרי גם ככה יצלמו אותה כבר. ברגע שרונן מסדר למפורסם משהו הוא כאילו נהיה חבר שלו".
החברות הזאת מתבטאת במסירות יוצאת דופן של קוחלי ללקוחות שלו. בביצה מספרים שאפשר להשיג אותו בכל שעה – וששווה גם לנסות ולמתוח את הגבולות. "קרה למשל שעדי הימבלבלוי התקשרה אליו כשהוא כבר הגיע לאירוע וביקשה שיאסוף אותה. בו במקום הוא הסתובב ונסע אליה", מספר מקורב. אפילו קוחלי עצמו הגדיר את עבודתו כסוג של מטפלת. "גם אנשים עשירים, שיכולים לקנות הצגות שלמות, מתקשרים אליי ורוצים הנחות בכרטיסים לפסטיגל", הוא אמר לפני חודשים ספורים בשיחה עם אביב הורוביץ. "צריך מישהו שידאג לזה. אני כביכול כמו מנהל אישי, כמו הנני שלהם שמטפל עבורם בכל דבר", סיפר.
האם מדובר במערכת יחסים של תן וקח או שמדובר במה שגורמים בתעשייה מכנים כ"סנג'ור של קוחלי"? "הקשרים האלה בנויים נטו על 'תסדר לנו'", אומר אחד המקורבים, "הוא כנראה לא קולט שמנצלים אותו, או שהוא כן קולט ולא אכפת לו. לדעתי מה שמניע אותו הוא לא בהכרח הכסף, אלא הרצון להשתלב. כשאתה מדבר איתו הוא בעיקר עסוק בלספר 'בדיוק סיימתי שיחה עם זאתי וההוא אמר לי ככה'. זאת כנראה הדרך שלו שירצו אותו, שיהיו זקוקים לו".
גורם אחר בביצה מציע לא לרחם על קוחלי ומסביר כי הכל בסופו של דבר משתלם לשני הצדדים. "הוא עושה את זה בכיף, אבל מנווט הכל למטרה מסחרית. כשהוא צריך מפורסמת מסוימת למשהו, הוא יודע שהוא יכול להתקשר אליה ולהגיד 'מאמי, אני רוצה שתיקחי מברשת שיניים ותצטלמי איתה, נקבל על זה 6,000 שקל'. היא עושה את זה וגם הוא מרוויח. 3,000 ילכו אליו ו-3,000 אליו. ככה זה עובד- יד לוחצת יד".
בעסקאות משמעותיות יותר, הסכום שקוחלי מצליח להכניס לכיסו כבר גדול יותר. כך קרה בעסקת הרכב של בר רפאלי, אותה תפר ב-2012. היא חייכה למצלמות, נהנתה מרכב חדש בתנאים מצוינים – וגם קוחלי לא יצא פראייר. "בעסקאות של רכב הסלב מקבל סוג של השכרה ללא עלות, או עלות מגוחכת של 1000 שקל בחדש, והמתווך מקבל בדרך כלל 2 אחוז משווי העסקה", מספר גורם בענף. "בעסקאות של תיווך דירה הוא יקבל אפילו יותר מ-2 אחוזים, כי זה לא תיווך רגיל. זה סלב שמביא אחלה חשיפה ואחלה פרסום. קוחלי סגר למשל דירה לפיטר רוט ונטע גרטי, חסך להם מאות אלפי שקלים, וגם הרוויח על זה לא מעט".
כשהחשיפה הופכת למוגזמת
אם פניו של קוחלי מוכרות לכם – זה כנראה בגלל ימי ההולדת המסוקרים שהוא עורך בכל שנה. מדי חודש נובמבר מתייצבים באופן קבוע מיטב סלבריטאי ישראל לחגיגות היווסדו של האיש שמסדר להם הפתעות, יודעים שזה ישתלם להם ביום שלמחרת. "הוא מסדר לכולם כל מיני דברים אז עכשיו הם חברים שלו והם באים", הסביר דידי הררי בחיוך לתוכנית של גיא פינס. צלם פפראצי ותיק מוסיף: "הסיבה שאת רואה כל כך הרבה סלבריטאים שבאים ליום ההולדת שלו היא לא בגלל שמדובר באמת בחברים כל כך טובים שלו, זה פשוט עניין של אינטרס. אנשים מפחדים לא להגיע כי הם יודעים שיצטרכו אותו באיזשהו שלב. הוא הרי פותר להם את כל הבעיות, את כל ההתעסקות שאין להם כוח אליה. מבחינתו, ימי ההולדת האלה הם מפגן כוח".
קוחלי זקוק למפגן האהדה המסוקר הזה, פשוט מכיוון שבשנים האחרונות הוא כבר לא לבד בשוק הזה. לפחות ארבעה יזמים אחרים עובדים באופן דומה, וגם חברות יחסי הציבור המוכרות למדו את הטריק ופונות בעצמן למפורסמים ומציעות מוצרים. גם העובדה כי קוחלי בעצמו הפך לדמות מוכרת ומתוקשרת, מעריכים גורמים בתעשייה, עומדת לאחרונה בעוכריו.
"הוא מצד אחד אדם בלי אגו שדי מוכן לעשות מה שצריך כדי שהסלבריטאים יעבדו איתו, אבל מצד שני הוא גם ניימדרופר ברמות ולא תמיד יודע לשתוק", מספר גורם יודע דבר בתעשייה. "לסלבריטאים נוח שהוא מבקש בשבילם הנחה או נותן להם מתנות, אבל הם גם לא רוצים שרונן ידחוף להם את זה לפנים אחר כך. לא נעים למישהי כמו בר רפאלי או נינט כל הדיבור מסביב למתנות שהן מקבלות, או העובדה שהן צריכות להגיע ליום הולדת שלו כאות תודה ולהראות כאילו קיבלו ממנו מתנות".
"הוא ידע לזהות את הפוטנציאל של החיבור בין מפורסמים למוצרים, אבל לא בטוח שהוא ידע איך להתפתח עם זה", אומר אותו גורם בתעשייה. "אפשר לומר שהוא לא באמת מבין את חוקי הז'אנר ולכן הוא קצת הרס לעצמו עם כל הפרסום וימי ההולדת. זאת ביצה קטנה, עם מעט לקוחות, וצריך ללכת בין הטיפות בדבר הזה. יש מפורסמים שונים שבאמת נרתעים מהחשיפה שהעסקאות שהוא סוגר להם".
קוחלי מנסה ליישם: בעוד בעבר חיבק את החשיפה, לכתבה הזאת סירב להתראיין. האם כעת הבין את חוקי המשחק ויברא את עצמו מחדש, או שימשיך בדרך המתוקשרת שהביאה אותו עד לכאן? ביום הולדתו הבא נדע.