בשבועיים האחרונים לא קל להיות בוגר "האח הגדול". לך תוכיח שאתה לא מצוי תחת השפעת כדורים ולך תסביר מדוע אתה מסרב להתמרמר על החממה שצימחה אותך מזרע אנונימי לפרח מזן הסלב. בימים שקדמו לפרשת שיינפיין, שהיתי לא מעט בחברתו של הסוכן יריב נתי, ואכן תהיתי כיצד עדיין לא נמתח קמט של מירמור בין שתי גבותיו.
להזכירכם, נתי הוא גם בן זוגה של דיירת העונה הקודמת דנה רון, שחוותה על בשרה כיצד האח הגדול יכול להיות סרקסטי וסקסיסטי במהלך בדיקת סאונד פנימית. רון יצאה מבית האח סמוך לתקרית המביכה, ולתחושת חלק מהצופים הרבה לפני שהגיע זמנה לצאת. נתי די בקלות היה יכול לעשות מעשה שיינפייני ולתפוס כותרות, הוא הרי לא חתום על שום חוזה דרקוני עם אף חברת הפקה. אבל את הרגשות שלו הוא תיעל למקום אחר, יש שיאמרו חיובי וכלכלי יותר, ופתח את "באזז תקשורת – טסלר נתי" - סוכנות כוכבי הריאליטי הראשונה בישראל.
"אני יכול להגיד ששמחתי מאוד שדנה יצאה מבית האח הגדול", בורר נתי מילים. "אני וקופרמן הפקות בקשרים מצוינים, עובדים בשיתוף פעולה מלא".
איך נולדה הסוכנות?
"דנה נשארה בקשר קרוב עם הרבה מדיירי הבית, היינו נפגשים במסיבות ובאירועים, והתקרבנו. דרך זה הבנתי מה הם צריכים. למדתי על הקשיים, הבלבול, המצוקות. תסכולים מההפקה, כל הפקה, תמיד היו ותמיד יהיו – ולטעמי הם נובעים מהפער בין זה שהמתמודדים מצפים שההפקה תדחף אותם, לבין ההפקה – שתפקידה הוא להפיק את תוכנית הריאליטי ולא מעבר לכך. גם אחרי היציאה מהתוכנית והשתלבות בשואו ביזנס המשתתפים עוברים תקופות לא קלות. לכל אחד מהם יש עליות וירידות. זה תחום לא יציב - פעם אתה עובד ופעם לא עובד. זה גורם לרגשות מעורבים, וחלק מהכעס מופנה לחברות ההפקה".
מה דעתך על הטענות האחרונות נגד "האח הגדול"?
"למרות שאני מכיר את סער באופן אישי, אני לא מכיר את פרטי הפרשה באופן אישי. הוא לא פתח את הנושאים האלה איתי. אני לא יכול לקחת צד, קטונתי מלשפוט את סער ואת הרגשות שלו או לחילופין את ההפקה - את זה נשאיר לאנשי מקצוע. מצד שני, אני יכול להגיד שלא משנה על איזה הפקה מדובר, תמיד יהיה מי שיעביר ביקורת. בכל הפקה שנוגעת בריאליטי יש פלוסים ומינוסים, אבל לדעתי התקשורת ניפחה את כל הסיפור. הכל תלוי באג'נדה התקשורתית, הרי אם היו מחפשים דברים טובים אני בטוח שהקונטקסט היה שונה לגמרי. כשמחפשים רע מוצאים רע, כשמחפשים טוב מוצאים טוב".
המיוצגים שלך מספרים סיפור דומה?
"החבר'ה בסוכנות שלי לא נתקלו בתרופות ולא קיבלו תרופות".
לגזור קופון על ליהיא גרינר
יום שישי, שתיים בצהריים, תל אביב. שולחן עמוס כל טוב במסעדת "ספגטים", והכוונה ב"עמוס כל טוב" היא לאו דווקא לאוכל, אלא לאוכלים. כבר בכניסה למסעדה מקדמת את בואי בת קול מוכרת וממכרת: צחוקה המתפרץ והמתגלגל של ליהיא גרינר. לצידה של גרינר, לוגם קפה ומתאושש מהחמרמורת של ליל אמש, ארוסה השקט והחביב יוסי צבר. מולם יושב יוסי סרור עם מעילו השחור המפורסם, ולידו שירה מ"המירוץ למיליון" שלוקחת ממנו מתכון לחמין. לאט לאט מצטרפים לשולחן עוד ועוד פנים מוכרות: אוסי – חצי מצמד התימניות של המירוץ, שבאה הישר מקורס ליצנות רפואית, נופר מור שנכנסת בקול שמחה וצהלה ועטה על ליהיא, עמיר גולדברג מגיע בקריאת "בשאוויוויאה" ומתיישב עם שלושה חברים בשולחן סמוך. כל כניסה מתועדת על ידי שני צלמי פפארצי, שיושבים גם הם בשולחן ליל הסדר הזה ומנשנשים פוקאצ'ות. התשובה לשאלה כיצד מצאו את עצמם כל כך הרבה פליטי ריאליטי תחת קורת גג אחת ואיך ייתכן שהם מתנהלים זה עם זה כאילו גדלו באותו חדר ילדים בקיבוץ היא, בשתי מילים, יריב נתי. ובשלוש מילים: הרמת כוסית לסוכנות.
לפני כחצי שנה הקים נתי, ביחד עם שותפתו אריאלה טסלר, את "באזז תקשורת", חברה שבין היתר משמשת כסוכנות העברית הראשונה לפליטי ריאליטי. "אל תכתבי פליטי ריאליטי, תכתבי כוכבי ריאליטי או יוצאי ריאליטי, פליטים יש מסודן", מתקנים אותי השניים. תכלס. אם אי אפשר להגיד משהו על ליהיא גרינר, המיוצגת הראשונה של הסוכנות, זה שהיא לא כוכבת.
"ערן מזכיר לי את עתי", היא אומרת ומעווה פניה. יוסי נדרך להגן על חברו הטוב בבית, אבל זה לא עוזר לו. עוברים לאביבית, שגם אותה ליהיא ונופר לא מחבבות, וגרינר גם לא ממש אוהדת את קותי.
אז את מי כן את אוהבת העונה?
ליהיא משתהה ארוכות ואז נזכרת: "את סופי!", בחירה מוצלחת, מסתבר, שכן השולחן הדעתני מהנהן בהסכמה מקצה לקצה. "גם אני אוהב את סופי", אומר יוסי, ולמראה הפסטות שנוחתת על השולחן מוסיף: "יש אוכל. לא נאכל?" והצחוק משתלט באחת על כולם.
נתי, בעל ניסיון של מעל ל-15 שנה בהפקת אירועים ויחסי ציבור, וטסלר, גם היא בולדוזר בתחום התקשורת השיווקית, נפגשו, נדלקו זה על זה במובן המקצועי והחליטו לפתוח משרד להעצמת מדיה. תחילה חשבו להתמקד בייצוג ובהעצמה של עסקים קיימים וחדשים, כמו רשת ספגטים לדוגמה. ואז נכנסה לתמונה הגברת גרינר. היא ודנה רון, בת זוגו של נתי, שמרו על קשר קרוב גם אחרי שיצאו מ"האח הגדול" וליהיא הייתה מתייעצת תדיר עם נתי לגבי הקריירה שלה. גם כשהיה לה סוכן אחר, חיבר נתי בינה לבין לקוחות והשיג לה עבודות, מבלי לבקש תמורה. "בסוף הצעתי לו לגזור עליי קופון", אומרת גרינר בחיוך. נתי שקל את העניין והודיע לטסלר "אנחנו מייצגים את ליהיא גרינר".
כיום מייצגים השניים ארבע חמישיות מגמר העונה השלישית של האח הגדול (ליהיא, נופר, סיון ועמיר), את טום, אדל ואוסי מ"המירוץ למיליון", אתי דודאי מ"מעושרות", מור סילבר מ"TLV", טל אנגלנדר מ"הישרדות" וגם בני הזוג טומי אלתגר ואיילה רשף. מהעונה הנוכחית של האח הגדול החתימו השניים את הזוג קפרא ("שכרגע בוחרים פחות להיחשף ויותר מתמקדים בזוגיות"), יוסי סרור והיד עוד נטויה. רק השבוע הצטרפו למשפחה שני אחים חדשים: שי רגב וצבי פורטל, ונתי כבר שם עינו על אביבית ועל יאנה כמועמדות פוטנציאליות להשתלב בסוכנות.
את מי עוד היית שמח לייצג?
"את עקיבא וענאהל. הייתה בינינו פגישה אבל הם מגיעים מהעולם הדתי, עובדים בקצב אחר וגם המטרות שלהם בהתאם. כל דבר והזמן שלו. סופי הייתה פה בפגישה והיא כנראה הולכת לחתום בסוכנות. פנוי אליי כבר מחברת אופנה קטנה, רשת של 10 חנויות, שרוצים שהיא תהיה הפרזנטורית שלהם".
מה לגבי אלירז?
"מאוד אהבתי אותו בתוך 'האח הגדול', ופחות עכשיו. הוא עושה את העבודה שלו טוב, אבל למראית עין נוצר ניתוק בינו לבין הקהל. בכל מקרה, הייתי שמח לייצג אותו אבל יש לו סוכן מעולה (מאיר קוטלר – ש.פ). אני מגדל לא מעט אלירזים משלי".
מעמד הפועלים של הסלבס
כולם יודעים שמשתתפי הריאליטי נפלטים מהמסך כשהם חמים כמו חלות מתוקות של שבת. לא לחינם הם ממלאים את מדורי הרכילות, תוכניות הבוקר ומגזיני הבידור. השאלה הנצחית היא לכמה זמן. התשובה שמתקבלת מבילוי במחיצתו של יריב נתי: תלוי כמה זמן הם מוכנים לעבוד בזה.
אל תטעו – להיות יוצא תוכנית ריאליטי בישראל של 2012 זו עבודה לכל דבר. קחו לדוגמה יום בחייו של יוסי סרור: את הבוקר הוא פתח בראיון לתוכנית בוקר, לאחר מכן הלך לאירוע התרמה לעמותת "קו לחיים", משם נסע למדידות של חליפות ועם החליפות נסע לצילומי הכתבה. מיד כשהצילומים הסתיימו הוא פשט את החליפה ונסע למחסן תחפושות כדי לארגן תחפושת לשני אירועי פורים שיפקוד באותו הערב: האחת לעמותה של נוער בסיכון גבוה והשנייה מסיבת פורים סגורה ופרטית.
נכון לשנייה זו נראה שדווקא סרור ואוסי הם חביבי הרחוב. בכניסה לספגטים עוצרות אותם שתי מעריצות ומרעיפות עליהם אהבה. וכך יוסי עולה על מודל כלכלי אלטרנטיבי לזכייה הגדולה: "אם היו שמים לי שקל בכובע בכל פעם שביקשו ממני להצטלם – ככה הייתי משיג את המיליון".
אבל נופר מור יכולה לספר לו מה צפוי לו בעוד מספר חודשים. "בחצי שנה האחרונה אנשים ברחוב כל הזמן שאלו אותי 'מה איתך?' ולא הפריע לי שהם מתעניינים, הפריע לי שאין לי מה לענות להם", היא אומרת. מור הייתה מיוצגת ב"סברס" וב"מאמא ייצוג אמנים" מאז שיצאה מבית "האח הגדול". בחצי השנה הראשונה היא עבדה לא מעט - הגישה תוכנית יומית בערוץ 24 לצד ירון אילן, קיבלה תוכנית ברדיו ירושלים, אבל אז מצאה את עצמה הרבה בבית, בחוסר מעש, מכורה לעונה השנייה של TLV. לסוכנות של נתי היא הגיעה בהמלצתה של ליהיא. "כשנפגשתי עם נופר היא הייתה עצובה", מספר נתי, "והנה, בתוך חודש היא עסוקה, מאושרת".
מה אתה מתכנן לה בעתיד?
"אני רואה אותה משחקת, מגישה ומדגמנת. היום היא עובדת על תוכנית בערוץ 24, תנחה את תוכנית חצי הגמר של "אייל גולן קורא לך" ויש לה פינה קבועה בתוכנית של גל ואלירז. אנחנו גם במשא ומתן לגבי קמפיין אופנה גדול. מעבר לזה, חיברתי בינה לבין רשת טיפוח חדשה, 'היופי שבך', והיום נופר שותפה פעילה בה. תוכניות עולות ויורדות, הצעות באות והולכות, צריך לייצר להם יציבות בתחומים אחרים".
גרינר, האישה והאין-פילטרים, מטיבה לסכם את הבלבול הרווח בקרב יוצאי סיירת הריאליטי: "אתה מסיים תוכנית, אומרים לך 'תודה, היית מדהים, עשית לנו מלא כסף', לוחצים לך את היד ומייעצים לך לחזור לעבודה הקודמת שלך".
וזה אפשרי?
"לא. לפני שנכנסתי לבית ידעתי בעל פה את המסלולים של כל קווי האוטובוסים בתל אביב. עכשיו אתה לא יכול לעלות על אוטובוס יותר. מה, את לא חושבת שהייתי מעדיפה להוציא 6 שקל על אוטובוס במקום 40 שקל על כל נסיעה במונית?!".
וכאן בדיוק נכנס לתמונה יריב נתי. הוא דואג שיכתבו עליהם בכמה שיותר מקומות, מארגן ראיונות בתוכניות בוקר, וגם מסדר לליהיא גרינר להנחות ערב קריוקי. אם מצרפים את כל החשבוניות הקטנות האלה, מתברר שאפשר להתפרנס לגמרי בכבוד.
כמה כסף שווה היום יוצא ריאליטי?
"מתחיל מ-30 אלף בחודש ומטפס מעלה".
כמה למעלה?
"כוכב מרוויח בין 30 אלף ל-200 אלף בחודש. זה תלוי בכמה הם חמים וכמה זמן הם בתעשייה".
יש יחס קבוע בין שווי הכוכב לבין התוכנית בה השתתף?
"לא. השווי נמדד בהתאם לכמה הם חמים, לא לתוכנית שממנה באו. הסכומים שהם מרוויחים שונים מאדם לאדם. זה משהו שאני בונה עם הלקוח. ברגע שמקבלים קמפיין אפשר להרוויח הרבה. בשביל לקבל תמחור גבוה אתה צריך להיות בן אדם מאוד ספציפי – יוסי למשל בן אדם ספציפי. גם ליהיא. זה מפרסם שיחפש בדיוק את הדמות שלהם".
לפעמים חלומות (קטנים) מתגשמים
חמישי בערב. בשעה הנקובה בהזמנה מגיעה אדל בספלוב בשמלה לבנה יפיפייה ביחד עם מיטב החברות שלה – נערות ארוכות רגליים ושופעות ביטחון שמטופפות בצהלה על הרחבה. גם סבתא של אדל שם, כמה צלמי פפראצי, והרבה מאוד וודקה. אדל באמת נרגשת, היא הזמינה למסיבת הגיוס שלה רק מאה מהאנשים הקרובים אליה. המקום מתחיל להתמלא, צ'ייסרים עפים באוויר, ובשעה איחור נכנס האקס טום קשתי ומושך אליו את כל הפלאשים. הוא ואדל יודעים להצטלם יחד.
בצד מספר לי קשתי שהמון דברים עומדים כעת על הפרק – תוכניות טלוויזיה, קמפיינים של אופנה וסינגל חדש שתכף יוצא לרדיו, אותו כתב אופיר כהן על מערכת היחסים בינו לבין אדל כשצפה ב"המירוץ למיליון".
השיר בסגנון ים תיכוני?
"לא", ממהר טום לומר, ואז עוצר ומחפש את המילים הנכונות. "איך היית מגדירה את השיר של יהודה לוי ב'האלופה'?".
מה השאיפות שלך?
"להנחות בטלוויזיה, לשיר, ליהנות מהתהילה".
והחלום הגדול?
"החלום הגדול באמת כבר לא רלוונטי – להיות שחקן כדורגל".
מזל שהחלום של אדל – מסיבת גיוס מהממת – עדיין בהישג יד. למחרת התמונות מהאירוע מציפות את מדורי הרכילות, דוחקות מטה אייטמים על בר רפאלי ונינט טייב. ובחזרה לחלומות: ליהיא גרינר מפנטזת על "תוכנית סטייל הקארדשייאנס", מור סילבר רוצה להנחות בערוץ הילדים, אוסי תשמח לקמפיין לרשת מזון גדולה. החלומות שונים זה מזה, יחסית מפוכחים, אבל מאחוריהם רצון אחד משותף: לעבוד, להשתלב בתעשייה, לא להיות יצור כלאיים חצי אנונימי-חצי מפורסם. לא בשביל זה הם השאירו את החיים הקודמים שלהם מאחור.
לא כל מיוצגיו של נתי הם ליהיא גרינר וטום קשתי, לא לכולם זורמות הצעות כמו מים, אבל נתי עובד קשה בשביל שכולם ייצאו מאושרים ונשכרים. לא סתם המילים "חבר" ו"משפחה" חוזרות על עצמן בכל פעם שמיוצג אחר מתבקש לתאר את האיש ואת הסוכנות.
איילה רשף וסיון אברהמי עומדות להגיש תוכנית בערוץ האופנה הישראלי, טומי אולי יקבל תוכנית בערוץ הבריאות ויוסי סרור עתיד לקבל תוכנית משלו בערוץ "בית פלוס". בנוסף, להשלמת הכנסה, ישנם קמפיינים בכל מני סדרי גודל, הנחיות וגם ראיונות משולמים בתוכניות אירוח. מדובר, אם תרצו, במעמד הפועלים של הסלבס.
"כל מי שעובד איתי יודע שאני דורש זמינות, מקצוענות ועמידה בזמנים", מאשר נתי, "אצלי בסוכנות נמצאים רק כוכבים שמוכנים ויודעים לעבוד קשה".
לעבוד קשה זה אומר ללכת לאירועי השקה?
"אנחנו משתדלים שהם לא יילכו לאירועי השקה, אלא אם ההשקה משרתת להם את התדמית או שהם מקבלים תשלום".
מה התשלום?
"לא מדובר בכסף מזומן אלא בשרשרת של פינוקים כמו תלושים בשווי אלפי שקלים או מתנה יקרת ערך, מ-1,000 ועד 5,000 שקל. בארץ זה עובד בדיוק כמו בהוליווד".
יש יוצאי ריאליטי שהתפספסו לדעתך? שנעלמו כי הם לא רצו לעבוד קשה?
"דן מנו היה יכול להיות היום טאלנט מאוד מוערך, שפרה הייתה יכולה להיות הרבה דברים אם הייתה מתנהלת נכון, ג'קי היה יכול לעשות הרבה דברים. הייתי לוקח אותו לכיוון של משחק וקומדיה – שם הוא היה יכול לפרוח".
"דואג שיעשו כסף ושיעריכו את עצמם"
כשמדברים ביזנס, נתי מדבר בפתיחות ובפשטות, קצר וחותך. אבל בין המילים אפשר לגלות צד נוסף באישיותו. הוא מסתכל על כולם בעיניים אוהבות, משועשעות וחומלות. על יוסי ועל נופר, על אריאלה ועל המלצרית שמשרתת אותנו בקפה. "איזה יפה את", הוא אומר לה, וכשהיא הולכת מרוצה הוא מוסיף "מסכנה, היא עובדת כל היום. שיהיה לה מצב רוח טוב".
נתי, 39, נכנס לחיינו כשדנה רון נכנסה לבית האח הגדול לפני שנה וחצי. אמנם פרצופו מוכר לחלקנו, אבל אם זה היה תלוי בו - הוא היה מעדיף רק להשקיף מהצד, "החלום שלי הוא לא להיות סלב", הוא אומר. את דרכו בתעשיית הבידור הוא החל בגיל 21, כמאבטח בתוכנית "הראשון בבידור" של דודו טופז. שם זיהו את הפוטנציאל שלו והוא קודם להיות חלק מהפקת התוכנית. כשחגג יומולדת 25, הוא מספר, הגיעו כ-350 אנשים לחגוג איתו, ביניהם הסלבריטאים המובילים של אותם הזמנים, ובעקבות אותו יומולדת קיבל וגם לקח הצעה להיכנס לתחום חיי הלילה ולהפיק מסיבות.
את דנה פגש במסיבה שהפיק באילת, כשהיה בן 29. כשהייתה בבית האח סיפרה דנה שהיא לא בעניין של סטוצים, ועד שחשבה שהיא סוף סוף מתנסה בסטוץ זה היה עם יריב. נתי מאשר את הפרטים אבל מוסיף שכשראה אותה ידע שהיא האחת. מאז הם 11 שנים יחד, חיים עם שני בניה של רון מנישואים קודמים ומתפקדים כמשפחה למופת, הבריידי באנץ' המודרנית. הוא ודנה, שבימים אלה מגישה את תוכנית הלייף סטייל "תהיו בריאים" של הזכיינית קשת, מקפידים לשמור על הפרדה מוחלטת בעניינים מקצועיים ולכן היא מיוצגת על ידי הסוכן בועז בן ציון.
תמכת בדנה כשהיא החליטה להיכנס ל"האח הגדול"?
"מאוד, היא רצתה את זה, מילאה בעצמה את הפרטים ב-mako. שמחתי בשבילה אבל התגעגעתי. הורדתי 14 קילו מהדיכאון".
"כוכבי ריאליטי מאוד מעניינים ומרתקים, ומנגד מעוררים בוז", אומרת דנה רון, "להיות יוצא ריאליטי זאת עננה שקשה להשתחרר ממנה. אף סוכן שמעריך את עצמו לא רוצה 'להתלכלך', ולכן מה שיריב עושה הוא מבורך – נותן להם מענה, דואג שיעשו כסף ושיעריכו את עצמם".
הקונספט הזה, סוכנות לכוכבי ריאליטי, הוא לא המצאה של נתי. במעצמות ריאליטי כמו ארצות הברית לכל קים קארדשיאן יש שמונה סוכנים שמטפלים בה במקביל, ולא, הם לא אותם הסוכנים של סקרלט ג'והנסון. "עכשיו כולם יודעים שלכוכבי הריאליטי יש תג מחיר", מסביר נתי, שלקח על עצמו גם את תפקיד עופר עיני של יוצאי הז'אנר. "אנחנו דואגים לתנאים שלהם מול הגופים השונים: התקשורת, הפרסום והיח"צ".
איך מתייחסים לסוכנות בתעשייה?
"מחבקים אותנו מאוד. סוף סוף יש גוף רציני שמאגד את האנשים המוכשרים ונותן להם כלים מקצועיים. היו כל מיני מקרים שפרסומאים רצו לעשות דברים עם יוצאי ריאליטי ולא הצליחו להשיג אותם או לקדם את זה. זה היה חסר בנוף של התעשייה".
אתה פונה לכוכבי ריאליטי או שהם פונים אליך?
"לפעמים ככה ולפעמים ככה. אנחנו בוחרים אנשים שאנחנו מאמינים שיש להם יכולות, כישורים ומה לתת – והולכים איתם. המטרה היא כמובן למנף את ההצלחה הרגעית לקריירה, ולשמור אותם חמים".
אתה אוהב את העבודה שלך?
"בעיקרון אני לא אוהב לעבוד, לא וורקוהוליק. אני בנאדם מחויב. כאמור, יש להם הרבה משברים אז אני לא רק סוכן, אני גם סוג של רופא, פסיכולוג, מנטור. מנהלת אותי ההרגשה, האחריות, השליחות".
איך היית מגדיר את השליחות?
"להציל נפשות".
צילומים: בגדים - רוברטו, twenty six; איפור - איל מקיאג'; שיער - אמיר אליהו