השאלה שהעסיקה את צופי ההצגה "חתונה מושלמת" הייתה "מה זו מהישרדות עושה על הבמה, במיטה, עם המנחה?". זו הייתה ההופעה הראשונה של יעל צפריר, לאחר החשיפה בפריים טיים ואת הלחשושים הרמים בקהל שמעו גם על הבמה. צפריר, מהמתמודדות הבולטות בעונה הראשונה של פצצת הרייטינג "הישרדות", מודעת היטב לכללי הברנז'ה בתוכה היא מתפקדת כמו גם לעובדה ששנים של עשייה בימתית ענפה אך רחוקה מאור הזרקורים לא ימנעו מהקהל הרחב לצפות בה עכשיו על הבמה ולתהות "ממתי היא שחקנית". כזכור, ב"הישרדות" תוארה צפריר כסטודנטית לקולנוע.
במחזה "צל של אישה" שיועלה בסוף השבוע במסגרת פסטיבל "פותחים במה" בתיאטרון בית לסין היא מגלמת את מיכל מרום, כוכבת טלוויזיה ואישה מוכה שלדבריה, "חיה בחוסר מודעות מוחלט למה שקורה לה".
צפריר, שלמדה קולנוע עוד לפני הצילומים לסידרה היא בוגרת הסטודיו למשחק של ניסן נתיב והשתתפה בהצגות 'זוגיות', 'צורה לאהבה' ולא מעט הצגות פרינג'. "באופן טבעי, אחרי חשיפה טלוויזיונית גדולה כמו 'הישרדות' קהל מגיב כלפי אחרת", היא אומרת, "חזרתי להופיע מיד אחרי הצילומים, ותוך כדי שידור הסדרה שיחקתי ב'חתונה מושלמת' ב'הבימה' מול גיא זו ארץ. את הלחשושים בקהל כשזיהו אותי, כל השחקנים שמעו בברור".
עכשיו, כאמור, צפריר מגיחה שוב לבמת התיאטרון הרפרטוארי. את "צל של אישה" כתבה שירלי עודד-דורן ומביים ארתור קוגן. העלילה מתרחשת במעון לנשים מוכות, בו מוצאות עצמן יחדיו נשים שונות לחלוטין זו מזו כשסיטואציה אחת מחברת ביניהן: היחסים האובססיביים עם גבר מכה. במקרה של מיכל מרום, הדמות אותה מגלמת צפריר, מדובר בבעל. כנר מפורסם שאינו מסוגל להתמודד עם הצלחתה של אשתו. "זה נושא קשה וטעון", מודה צפריר, "מיכל מרום היא, לכאורה, דמות שאמורה להיות קרובה אלי. היא שחקנית, מכירים אותה מהטלוויזיה, אבל בפועל היא נטע זר במעון מבחירתה. היא מרגישה עצמה נעלית משאר הנשים, לא מתמודדת עם הבעיה שלה, לא מסוגלת אפילו להודות שיש בעיה. מטריד אותה הרבה יותר כשמעבירים את התפקיד שלה לשחקנית אחרת בזמן שהיא נעדרת מהסט. רק בסוף המחזה היא נשברת".
איך מתחברים לדמות הזו?
"במקרה שלי, דווקא חוסר ההיכרות המוחלט עם הסיטואציה שיחק לטובתי. צפיתי בסרט 'לישון עם האויב' עם ג'וליה רוברטס, והבנתי שאי אפשר להבין באמת מה זה אומר לחיות עם גבר כזה. יחסי אלימות בין גבר ואישה יכולים להיות לא רק פיזיים. גם אלימות מילולית היא אלימות לכל דבר. התוצאה הסופית אחת: אומללות גדולה וניסיון להיחלץ מהתלות הזו שהוא קשה כמו כל גמילה אחרת. זו אחת הסיבות שמעונות לנשים מוכות, כמו זה המתואר במחזה, הם סודיים יותר מבסיסי צבא כדי לשמור על ביטחונן הן מהגבר המכה והן מעצמן. מיכל מרום מנסה, בשלב מסוים, לחדש את הקשר עם בעלה. רק אחרי שהמפגש מוביל לעוד פרץ אלימות כלפיה היא מבינה עד כמה מצבה קשה".
את מתחתנת בקרוב. עיתוי לא אידיאלי לקחת על עצמך תפקיד אישה שבעלה מכה אותה.
"יש בזה משהו. מזל שבן זוגי נוסע עכשיו הרבה לחו"ל, אז אני לא מספיקה להפיל עליו את כל הפרנויות שהעבודה על דמות כזו מעמיסה עלי. זה תהליך חזרות מתיש במיוחד גם בגלל הנושא הרגיש, וגם בגלל שאנחנו חמש נשים בקסט של מחזה מקורי המועלה בפעם הראשונה, ועדיין כל משפט בו נתון לשינויים של הרגע האחרון. כל אחת מאיתנו רוצה להוציא מעצמה את המיטב ובכנות, קשה לי להבין איך הבמאי ארתור קוגן עוד לא קיבל התקף לב".
מה הלאה מבחינתך? עוד תיאטרון?
"אשמח תמיד להצעות לשחק בתיאטרון, אבל השאיפה האמיתית שלי עכשיו היא המסך. טלוויזיה וקולנוע".טלוויזיה כבר עשית.
"כן, בתפקיד עצמי עד כמה שהיה ניתן. יש הקלה מסוימת בחזרה לגילום דמות בדיונית. החוקים ברורים הרבה יותר. בימי 'הישרדות' הגעתי לא פעם למצבים שאני עצמי כבר לא הייתי בטוחה אם אנשים ברחוב מגיבים ליעל או למתמודדת מהאי. אם זו אני, או שהפכתי לדמות שרק נראית ומתנהגת כמוני. בתיאטרון הרבה יותר קל לעשות את הסוויץ' אחרי שהמסך יורד".
"צל של אישה" יועלה לראשונה בבית ציוני אמריקה בתל אביב ביום חמישי הקרוב, ה-11 בחודש, ב-22:45.