האם אנחנו בפני מהפכה של ממש בכל הקשור לזכויות שידור וצפיה במשחקי ספורט בשידור חי? היום (רביעי) דווח במספר כלי תקשורת בארה"ב כי יוטיוב מבית גוגל נמצאת במו"מ על שידור משחקי ליגות ה-NBA וה-NHL באתר שיתוף קבצי הווידאו הפופולארי.
באתר יוטיוב, שנרכש על ידי אימפריית האינטרנט גוגל לפני כארבע שנים, משודרים בשנה האחרונה בהצלחה משחקי ה-IPL ליגת הקריקט ההודית הנחשבת לליגה הפופולארית ביותר באסיה.
לפי האחראי בגוגל על שיתופי פעולה באסיה, גוטם אנאנד, כבר במחצית השניה של 2011 תורחב כמות השידורים הישירים של אירועי ספורט המועברים ביוטיוב. בכיר ביוטיוב אישר כי אנשים באתר נמצאים במגעים מתקדמים עם ליגת הכדורסל הטובה בעולם, ה-NBA, ליגת ההוקי האמריקנית, ה-NHL וכן מספר ליגות כדורגל באירופה.
לפי אנאנד, שידורי הפרמייר ליג ההודית הביאו ליוטיוב 55 מיליון צופים חדשים מ-250 מדינות שונות. "נכון להגיד שמשתמשי יוטיוב יהנו בקרוב מהרבה יותר שידורי ספורט. כרגע אנחנו בשיחות מתקדמות פחות או יותר עם כולם".
ביוטיוב החלו בחודשים האחרונים להגביר באופן משמעותי את שילוב הפרסומות באתר ואין ספק כי שילוב של שידורים ישירים יעלה את מספר הצפיות ובהתאם לכך את ההכנסות. זכויות השידור לליגות הספורט המובילות בעולם נמכרות בסכומי עתק, אך אין ספק כי ענקית כגוגל תוכל לעמוד בהן. עם זאת, עדיין לא ברור האם מדובר במודל רווחי עבור יוטיוב.
לשם המחשה, ב-2007 חתמה מנהלת ה-NBA על הסכם למכירת זכויות השידור לשמונה שנים לוולט דיסני וטיים-וורנר תמורת 7.4 מיליארד דולרים. מדובר על ממוצע של 930 מיליון דולר לשנה, עליה של 22 אחוז לעומת ההסכם הקודם שהכניס לליגת הכדורסל הטובה בעולם 730 מיליון דולר. ההסכם מלפני ארבע שנים כולל את הזכויות לשידור באינטרנט ובסלולר.
בהנחה שגוגל תשמור על המדיניות שלה - הענקת שירותי חינם לקהל לקוחותיה הרב באינטרנט, אין ספק שצופי הספורט, שהתרגלו בשנים האחרונות לזליגת תכנים לערוצים בתשלום, יהינו מכך. המהלך מסתדר היטב עם כוונת גוגל להשיק את שירות הטלוויזיה שלה, גוגל טיוי.