אמש (ד') גוגל הכריזה רשמית על שירות מוזיקה חדש בענן בשם גוגל מיוזיק (Google Music).
השירות מאפשר למשתמשים לנהל ספרייה של עד 20,000 שירים שתהיה נגישה בדפדפן, במכשירים סלולריים וטאבלטים מבוססי אנדרואיד, באייפון ובאייפד באמצעות נגן מיוחד מבוסס על html5.
זו לא חשיפתו הראשונה של השירות ולמעשה הוא נחשף באופן לא רשמי כבר לפני שלושה חודשים בגרסת ביטא למשתמשים נבחרים בלבד.
למרות שרבים כבר הכירו את השירות גוגל הצליחה להפתיע עם חנות מוזיקה חדשה באנדרואיד מרקט שתכלול כ-13 מיליון שירים, אפשרויות שיתוף של ברשת החברתית גוגל פלוס וגם יש הבטחה לאפליקציה ייעודית עבור אייפון בקרוב שתחליף את הנגן הקיים.
נתחיל בהתקנה של גוגל מיוזיק (גם עבור הישראלים)
בגלל שהשירות זמין נכון לעכשיו רק בארה"ב, על מנת לקבל גישה לחנות מהדפדפן תצטרכו להתקין תוכנה שתספק לכם כתובת IP אמריקאית כמו למשל Hide My-Ip ולהצטייד בחשבון גוגל פעיל.
עבור הטלפון הנייד יש להוריד אפליקציה מהמרקט וגוגל הודיעה כי בעוד מספר ימים היא תעדכן את אפליקציית המרקט עצמה במכשירים עם גרסת אנדראויד 2.2 ומעלה כך שתכיל את חנות השירים.
מנהל המוזיקה
אחד הדברים הראשונים שתתבקשו לעשות הוא להוריד למחשב את מנהל המוזיקה של גוגל שיאפשר לכם להעלות ולסנכרן את תקיית המוזיקה שלכם לחנות. אפשר לבחור בכל אחת מהתיקיות במחשב, בתיקיית אייטיונס (ITUNES) אם יש לכם או בתיקייה הנמצאת בהתקן חיצוני.
לאחר שתבחרו את מיקום השירים המנהל של גוגל יסנכרן את כל השירים (עד 20,000) לספרייה בענן והם יהיו נגישים בכל מכשיר עם גישה אליה. אחד היתרונות במנהל המוזיקה הוא האפשרות לסנכרן אוטומטית לענן כל שיר שתעבירו לתיקייה במחשב (מזכיר מאוד את ה-live mash של מיקרוסופט למי שמכיר) רק למוזיקה.
אם דאגתם שטעינת השירים תפריע לכם לגלוש, דאגתם לחינם. תוכלו לשנות את ההגדרות של מנהל המוזיקה בצורה כזו שתגביל את רוחב הפס שהוא צורך או לחילופין תוכלו לסמוך על האלגוריתם של גוגל.
בנוסף, הוא מאפשר להוריד את השירים שנרכשו במרקט למחשב האישי ובמהלך הטעינה מזוהים פרטי השיר בצורה אוטומטית כולל שם הכותר, זמר, אלבום ואת סוג המוזיקה.
לאחר הטעינה תוכלו לבצע מגוון פעולות ישירות בחנות מתוך תפריט שנפתח בעמודת שם השיר ומאפשר לשייך אותו לפלייליסט, לערוך את הפרטים שלו, לעשות ממנו מיקס עם שירים אחרים בספרייה ולרכוש שירים אחרים של אותו זמר מהמרקט.
צפו בהדגמה:
שיתוף שירים
שירות המוזיקה מחובר לרשת החברתית של גוגל, גוגל פלוס והדבר בא לידי ביטוי כמעט בכל היבט.
ראשית, ניתן לשתף שירים שנרכשים במרקט עם חברים בגוגל פלוס כאשר כל חבר זכאי להשמעה אחת מלאה חינם של השיר (השיתוף מתבצע מתוך המרקט).
בנוסף, מפעילה גוגל בשירות אלגוריתם המלצות המבוסס על המלצות של חברים בגוגל פלוס, על השירים שאתם שומעים בפועל וכל האוספים אצלכם בספרייה בענן.
Magnifier – עיתון תרבות המוזיקה של גוגל
ההכרזה על השירות החדש התבצעה תחת הסטנדרטים של גוגל ולכן לא מפתיעה ההודעה כי החברה חתמה הסכמים עם כמעט כל חברות המוזיקה הגדולות וביניהן Universal Music Group, Sony Music Entertainment, EMI ועוד כ-1,000 אולפנים פרטיים.
כמו כן, הצטרפו לחגיגה להקות כמו הרולינג סטונס עם תקליט שמעולם לא הופץ בשם Brussels Affair, קולדפליי עם הקלטה מיוחדת לאלבום Every Teardrop Is A Waterfall , שאקירה, Busta Rhymes, Pearl Jam,Dave Matthews Band וTiësto.
כל השירים קיימים במרקט, חלקם בחינם וחלק בתשלום. כמו כן דאגה גוגל לפתוח עיתון אלקטרוני סביב תרבות המוזיקה הנקרא Magnifier.
Artist Hub
עוד נדבך של שירות המוזיקה בשם Artist Hub מיועד לזמרים עצמאיים המעוניינים להפיץ את השירים שלהם באמצעותו. כל זמר יכול לפתוח דף אמן ייחודי בתשלום חד פעמי של 25 דולר, אליו הוא מעלה את השירים עליהם יש לו זכויות, לקבוע מחיר לכל שיר ולהתחיל למכור אותם באמצעות גוגל (30% עמלה על כל מכירה).
אחד היתרונות בשירות זה הוא השילוב בין יוטיוב לחנות השירים של הזמר כאשר מי שצופה בקליפ יכול לרכוש את השיר בקליק אחד.
יתרון נוסף טמון ביכולת לשתף את השיר עם חברים מגוגל פלוס המקבלים השמעה מלאה אחת בחינם שאמורה לגרום גם להם לרכוש אותו. כרגע השירות זמין רק לזמרים הפועלים בתחומי ארה"ב.
גוגל מיוזיק נגד אייטיונס נגד אמזון MP3
למרות ההתלהבות מהחידושים שמציגה גוגל, אי אפשר שלא להשוות את השירות שלה לאייטיונס של אפל.
הרי ברור שזו אחת המטרות שלשמה הוא קם - האפליקצייה המתוכננת לאייפון, הסנכרון של מנהל המוזיקה עם אייטיונס ומודל המכירה ברמת שיר בודד, כולם נועדו למטרה אחת והיא למשוך הכנסות ממשתמשי אפל.
אם בוחנים זאת כך, לא מפתיע כי אחד ההבדלים העיקריים בין השירותים טמון בבידול תמחירי כאשר ההזרמה (streaming) מהענן של גוגל היא בחינם ובאפל היא עולה 25 דולר לשנה.
אנחנו כמובן מדברים על ה-iTunes Match המאפשר להעלות לענן של אפל שירים שלא נרכשו דרך איינטיונס. גם באמזון ההזרמה עולה 20 דולר לשנה לאחר שעוברים את 5 הגיגה הראשונים.
הבדלים עיקריים נוספים בין השירותים של גוגל, אפל ואמזון אפשר למצוא באפליקצייה לניהול החנות במחשב האישי (רק באפל), בשיתוף שירים (אין באפל), באולפנים החתומים לשירות (בגוגל אין את האחים וורנר) וכמובן בשירות הייעודי לזמרים הקיים רק בגוגל. מלבד אלו, השירותים די זהים במאפיינים שלהם.
סיכום ומסקנות
כניסתה של גוגל לתחום שירותי המוזיקה בענן מהווה איום ישיר בעיקר על אפל, אבל גם על אמזון. היכולת הפיננסית, השליטה בשוק החיפוש, המגוון העצום של השירותים והשילוב בין ייצור טלפונים לפיתוח מערכת הפעלה, כל אלו נותנים לגוגל נקודת פתיחה מצויינת המאפשרת לה לנגוס בנתחי שוק של המתחרות.
יחד עם זאת, מבחינתנו המשתמשים מדובר ביתרון היות וצלע שלישית בעולם המוזיקה המקוונת תורמת לתחרותיות המביאה לירידת מחירים, ליותר השקעה בממשק המשתמש ובסופו של דבר לחווית שימוש מהנה יותר.
האירוע של גוגל במלואו: