1. Google Wave
זה לא סוד שגוגל מנסה כבר לא מעט זמן, להיכנס לתחום המדיה החברתית, עד כה ללא הצלחה. אחד הניסיונות המבישים ביותר שלה לשבור את המונופול של פייסבוק היה גוגל וייב. הקונספט מאחורי וייב היה ליצור סוג של קהילה שבה אנשים יוכלו לתקשר אחד עם השני. השירות למעשה מיזג את כל דרכי התקשורת והשיתוף המוכרות, דרך וייב אנשים יכלו לשוחח בקבוצות, להעלות תמונות וסרטונים, ובעצם לתקשר בכל צורה שרק יוכלו לדמיין עליה, גם בשימוש פרטי וגם העסקי.
עוד לפני ההשקה של השירות, כולם כבר דיברו עליו, בכל זאת, לא כל יום גוגל משיקה מוצר חדש ומבטיח.
כשהשירות הושק, מי שיכול היה להשתמש בו היו רק אלה שקיבלו הזמנה, בשבועות הראשונים כולם חיכו להזמנה כדי שיוכלו להתחיל ולהתנסות במוצר המסקרן. אחרי שבועות ארוכים של המתנה גוגל פתחה את שערי וייב לקהל הרחב, זמן ארוך אחרי שכל הבאז סביב המוצר עבר, מה שכמובן תרם לכישלונו.
אבל לא רק בגלל זה הווייב נכשל, מלבד סיבות כמו טעינה איטית מידי של אפליקציות שונות ובאגים בשירות, מומחי הרשת טוענים כי הבעיה הכי גדולה של וייב היתה בכך שאף אחד לא לגמרי הבין מה בדיוק המטרה שלו. היו בו הרבה פיצ'רים ואפשרויות, אבל לא משהו ממוקד וברור, כך שהמשתמש יבין איזה שירות בעצם הווייב נועד להחליף. ולמה עליו לזנוח בגללו את פייסבוק, טוויטר ואפילו את ג'ימייל.
סיבה אחרת לכישלון היתה כמות הספאם והמידע הלא נחוץ שהשירות יצר. זה היה סוג של "גן עדן לספאמרים", כשכל אחד כמעט יכול היה למצוא אחרים ולשלוח להם הודעות, ולפתוח איתם שיחות, ללא פיקוח של מצידה של גוגל.
זה לא שלא היו לווייב משתמשים, אבל לא המסה הגדולה שגוגל ציפתה לה.
השירות הוצג לראשונה במאי 2009 וכחודשיים לאחר השקתו הוא נסגר על ידי גוגל, אבל לא לפני שהפך לאחת הפדיחות הגדולות ביותר של שלה.
2. גוגל באז
ניסיון אחר של גוגל להיכנס לתחום הרשתות החברתיות והמיקרובלוגינג, שנכשל הוא גוגל באז.
השירות הושק בפברואר 2010 ושימש כרשת חברתית שמאפשרת לשתף קבצים וקישורים, עדכון סטטוסים ובעצם כל דבר שהמשתמשים עושים ברשתות החברתיות השונות.
מרגע השקתו השירות זכה לבאז שלילי בתקשורת. בעיקר בגלל בעיית הגדרת הפרטיות שלו. השירות, שנבנה כשכבה מעל חשבון הג'ימייל, בעצם חשף בפני כולם את רשימות ה"אנשים שקרובים אליכם" והוסיף אותם באופן אוטומטי. אחרי הביקורת הציבורית החמורה, גוגל שינתה את הגדרות הפרטיות ואף התנצלה על המחדל. אך זה כבר היה מאוחר מידי, משתמשים רבים איבדו את האמון בגוגל וסגרו את החשבונות שלהם גם בשירותים אחרים שגוגל מציעה.
סיבה נוספת לכישלון הבאז, היא בכך שגוגל בעצם "איחרה את הרכבת" להיכנס לתחום הרשתות החברתיות, אנשים שכבר התרגלו לפייסבוק ולטוויטר לא מצאו סיבה לעזוב כדי ולהצטרף לגוגל באז.
3. וינדוס ויסטה
לא רק ענקית החיפוש נכשלה בכמה מוצרים, גם למיקרוסופט יש לפחות שלד אחד בארון. בשנת 2007 אחרי חמש שנים שמיטב המוחות של מיקרוסופט עבדו עליה, מערכת ההפעלה ויסטה סופסוף הושקה. היו בה המון באגים, היא היתה איטית מידי, כבדה, לא פשוטה לתפעול, לא ידידותית למתכנתים, כללה הרבה בעיות בהתקנת תוכנות חדשות ובעיות אבטחה. ב-2009 מיקרוסופט התייאשה והוציאה את וינדוס 7.
4. עכבר USB של אפל
העכבר העגול של אפל, שהושק יחד עם מחשב ה- Imac G3 בשנת 1998 פותח עם הרבה כוונות טובות, אבל במהרה הפך לסוג של סיוט עבור המשתמשים, שדיווחו כי בגלל צורתו העגולה, הם מתקשים לכוון אותו לכיון הנכון, ולהבין מתי הם מחזיקים אותו ישר. מתלוננים אחרים אמרו כי כבל ה-USB שלו קצר מידי, דבר שהקשה על אנשים ימניים להזיז אותו.
5. מיקרוסופט Zune
בשנת 2006 השיקה מיקרוסופט אייפוד משלה, נגן מדיה בשם Zune. לצערו של ביל גייטס, ה-Zune שלו זכה במהרה לכינוי "הבן דוד המכוער של אייפוד". למרות המסע הפרסום המאסיבי, אתרי הטכנולוגיה ביקרו את מראה המוצר שהיה חום ולא אטרקטיבי, וגם את הביצועים, הזיכרון והאפשרויות השונות. אבל הבעיה העיקרית של ה-Zune היתה שהוא פשוט היה הרבה פחות טוב מאייפוד. על פי הדיווחים בעוד שאייפוד נהנה מנתח שוק של כ-76%, ה-Zune הצליח לגרד בקושי אחוז אחד.
DIGG. 6
Digg הוא אתר שנוסד בשנת 2004 והוא מספק פלטפורמת חדשות שמבוססת על תוכן של גולשים, ומאפשר לגולשים גם לדרג את הקישורים שעלו. הסיפורים שזוכים להרבה קולות חיוביים מופיעים בראש העמוד הראשי. נשמע מעניין, אז למה הוא בעצם נכשל?
בשנת 2010 Digg עבר מהפיכה עיצובית ו-Digg V4 עלה לאוויר, אך יחד עם השינוי הגיעו גם הבעיות, משתמשים התלוננו כי הפיצ'רים האהובים עליהם נעלמו וגם חלק מהמידע שהם שמרו בגרסה הקודמת. במילים אחרות, המשתמשים לא קיבלו את השינוי ועזבו את האתר. על פי דיווחים בעקבות השינוי האתר איבד כ- 74% מהמשתמשים.
Itunes Ping. 7
גם אפל הבינה שהרשתות החברתיות הן דבר לוהט, אז בספטמבר 2010 היא השיקה את Itunes Ping, לפי הגדרתם: "הרשת החברתית של המוזיקה", והחזון: "תעקבו אחרי החברים שלכם ותגלו איזה מוזיקה הם אוהבים לשמוע, וכך תגלו מוזיקה חדשה. תעקבו אחרי האמנים האהובים עליכם לראות את העדכונים שלהם ואפילו לגלות איזו מוזיקה הם אוהבים, וכמובן תורידו כמה שיותר מוזיקה".
אז למה השירות נכשל?
כשמנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס הציג את השירות, הוא הדגים את האינטגרציה שלו עם פייסבוק, אבל מספר ימים אחרי ההשקה המשתמשים החלו להתלונן כי האינטגרציה הוסרה. ג'ובס הגיב לעניין ואמר כי אפל ופייסבוק לא הצליחו להגיע להסדר, ולכן פייסבוק לא תיכלל ב-Ping. למרות שהיעדר האינטגרציה עם הרשת החברתית היה הסיבה העיקרית לכישלון השירות, ישנן עוד סיבות, אחת מהן היא כמות הספאם שהוא הוצף בה לאחר השקתו, ותלונות על חשבונות מזויפים.
Gizmondo. 8
קונסולת משחק ניידת של Tiger Telematics שמכרה מספר מבזה של 25 אלף יחידות ובעקבות כך זכתה לכינוי "קונסולת המשחק עם המכירות הכי גרועות בהיסטוריה". היא הושקה במרץ 2005 ולמרות מסע היח"צ העצום שלה, הקונסולה זכתה לביקורות רעות מאוד, ולבסוף, אחרי כשנה הוסרה מהמדפים. אחרי הכישלון, נאלצה החברה להכריז על פשיטת רגל. כמו כן, השמועה אומרת שאחד ממנהליה הבכירים של החברה, נקשר למאפיה השבדית ואף הורשע במעילה.
HD DVD. 9 של טושיבה
בשנת 2006 חברות סוני וטושיבה התחרו מי מהן תהיה זו שתעשה מהפיכה בתחום הפורמטים. כשעל השולחן שתי אופציות נגני HD DVD של טושיבה או ה-Blu-Ray של סוני. למרות שטושיבה הקדימה את סוני והשיקה את הנגן שלה מספר חודשים לפני ובמחצית ממחיר הנגן העתידי של סוני, המוצר לא היה מספיק בשל וקיבל ביקורות שליליות. ב-2008 כבר היה ברור כי המנצחת היא Blu-Ray של סוני, HD DVD של טושיבה נשאר אי שם מאחור.
10. מייספייס
ולסיכום סיפור קצת עצוב: איך נפלו גיבורים
מי לא מכיר את מייספייס?! אחת הרשתות החברתיות הגדולות שנרמסה על ידי ההצלחה של פייסבוק. האתר הושק ב-2003 וב-2006 כבר הוגדר כ"אתר הכי פופולרי בארצות הברית". עם פריצת פייסבוק מייספייס החלה לאבד את המשתמשים והחלה לזכות בסיקור שלילי ובדיחות על חשבונה. ב-2010 כבר דווח כי מייספייס איבדה יותר ממחצית משתמשייה לפייסבוק. גם היום מייספייס ממשיכה להילחם על חייה ללא הצלחה, בעיקר בגלל שהיא לא מצליחה לעמוד בקצב החידושים של פייסבוק, וגם בגלל העיצוב המסורבל, עם פריטים רבים מידי, שלא נוח למשתמש בניגוד לפייסבוק הנקייה והקלה לשימוש. כיום מייספייס מגדירה את עצמה פחות כרשת חברתית ויותר כ"אתר בידורי".