פייסבוק הודיעה היום על תצורה חדשה של פרסומות, המכונה סיפורים ממומנים. אלו הם הסיפורים שלכם, הגולשים באתר, שיהפכו להיות כלי לקידום מכירות של המפרסמים בפייסבוק. המודל הכלכלי מבוסס על כך שבעלי עסקים "ירכשו" את הפעולות שעושים המשתמשים, במקום שטחי הפרסום הרגילים בטור הצדדי.
נשמע מסובך? פשוט תחשבו שבכל פעם שאתם מזכירים שם עסק כאשר אתם לוחצים על "לייק", כותבים פוסט, משתמשים באפליקציה שלו או מדווחים על המיקום שלכם באמצעות הטלפון הנייד, הפעילות הזאת "נרכשת" על ידי אותו בית עסק, ומופיעה כפרסומת בטור הצד של החברים שלכם.
"סיפורים ממומנים היא דרך בה יכולים מפרסמים לממן פעילויות המתרחשות בפיד החדשות", אמר לאתר Mashable ג'ים סקווירס, מנהל השיווק של השירות בפייסבוק. "המפרסם אינו שולט בתוכן ההודעה. זה הכול סביב פעילות", הוא מוסיף. החברה גם מבטיחה כי היא מתחשבת בהעדפות הפרטיות שהגדיר המשתמש, כלומר אם חסם את האפשרות לשתף מיקום, עדכוני מיקום אלה לא יופיעו בפרסומות "שלו", המופיעות אצל חבריו.
תצורה זו של פרסומת מזכירה את ה"ציוצים הממומנים" שהשיקה טוויטר לפני מספר חודשים, המאפשרים למפרסמים לדחוף ציוצים לראש הפיד ותוצאות החיפוש.
השימוש שעושות הרשתות החברתיות כמו פייסבוק וטוויטר בפעולות ובתוכן של הגולשים אינו מובן מאליו, והעובדה שלגולשים עצמם אין אפשרות להחליט האם הם רוצים להיות כלי פרסום או לא, מראה על שיטת השיווק המתוחכמת של החברות הללו - הן נותנות כלים בחינם, ועושות בתוכן כרצונן. ואם הפעולות הן פרי יצירתו של הגולש והרשת החברתית עושה מזה כסף, למה שלא תעביר אליו חלק מהרווחים?
רק העתיד יגיד האם הרשתות החברתיות יהפכו להיות מכונות פרסום מכוונות רווחים או גולשים. צריך רק לזכור כי פייסבוק גייסה לאחרונה 1.5 מיליארד דולר ממשקיעים, ופורמט הפרסומות החדש הוא כנראה רק ההתחלה של מהלך אגרסיבי להפיכת הנושא החברתי לכסף מזומן עבורם.