מורידים אפליקציות לטלפון הסלולרי שלכם? כדאי שתדעו כי הן אוספות את הפרטים שלכם, ומעבירות אותם לחברות עסקיות שונות. בדיקה שערך העיתון Wall street journal כללה 101 אפליקציות נפוצות באייפונים ובטלפונים מבוססי אנדרואיד. נמצא, כי כולן העבירו פרטים אישיים מהטלפון. 56 מתוכן העבירו את מספר הזיהוי הייחודי של הטלפון (phone’s device ID) בעוד 47 העבירו גם את מיקום המשתמש, וחמש מסרו גם נתונים כמו שם, גיל, מגדר, ופרטים על החברים שלכם.
בעיית הפרטיות בעידן הסמארטפונים אינה חדשה ונידונה ארוכות באמצעי התקשורת בחודשים האחרונים ולמרות זאת, המחקר שערך WSJ מחדש בהבנת עומק הבעיה. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת והמכשירים הללו הופכים להיות דומים יותר למחשבים, אבטחת המידע האישי שלנו הופכת להיות קשה יותר. בטח כאשר חברות כמו גוגל, אפל ומיקרוסופט רוצות אותו. עבורן, הפרטים האישיים שלנו הם הבסיס למודל העסקי של מכירת פרסומות באינטרנט והן יעשו הכול כדי להשיג אותם - גם אם זה אומר למכור לנו את האשליה שמערכות ההפעלה שהן מפתחות לסלולר בטוחות יותר.
כל מי שמוריד אפליקציה מסתכן בחשיפה
המידע אותו משתפות כל האפליקציות הוא המזהה הייחודי של הטלפון שלנו (ID). מי שמכיר את הנושא מסביבת המחשבים האישיים, מדובר על קובץ הדומה לקוקיס הנשמרים אצלנו במחשב וטומנים בחובם את פרטי הגלישה שלנו. הבעיה היא שבסביבת הסלולר, המזהה הייחודי של הטלפון שלנו לא משתנה, ותמיד אפשר לדעת שאלו אנחנו שעשינו את הפעולות באופן אישי. המזהה הייחודי מאפשר לחברות הפרסום לדעת אילו אפליקציות הורדנו, מתי אנחנו משתמשים בהן ועד כמה העמקנו בהן.
למרבה הצער, לנו המשתמשים אין הרבה מה לעשות בנושא. כל עוד המשתמש בוחר להוריד את האפליקציות או המשחקים לטלפון שלו הוא מסתכן בחשיפה. אמנם מערכת ההפעלה אנדרואיד מציגה את הגישה לנתונים השונים שמקבלת התוכנה המותקנת ובאפל מבטיחים כי האפליקציות בחנות שלהם לא מורידות מידע על המשתמש, אבל אנחנו לא היינו ממליצים לסמוך על אף אחת מהן. בסופו של יום, הכלי היחיד שיש לנו המשתמשים, להתמודד עם המצב הוא הידיעה שיודעים עלינו הכול.