אחד השמות החמים ברשת בחודשים האחרונים הוא ללא ספק פורסקוור (Foursquare), רשת חברתית מבוססת מיקום. עם מיליון משתמשים – מספר שממשיך כל הזמן לצמוח – אין פלא שפורסקוור כבר הוכתרה בכמה מקומות כ"טוויטר הבאה". הדיווחים בדבר הצעת הרכישה מצד יאהו, תמורת למעלה מ-100 מיליון דולר, רק הוסיפו שמן למדורה. במונחי רכישות של סטארט-אפים לא מדובר בסכום מטורף, אבל עדיין, זה סכום מספיק גדול כדי לתהות – האם פורסקוור שווה את זה?
להיות ראש העיר של הפאב
פורסקוור היא אפליקציה שמותקנת על הטלפון הנייד שלכם, וכך תמיד יודעת היכן אתם משוטטים. המיקום הוא הרעיון המרכזי כאן: אם בטוויטר עדכנתם מה אתם חושבים, בפורסקוור תעדכנו איפה אתם נמצאים. לדיווח כזה על המיקום הנוכחי שלכם קוראים "צ'ק-אין".
אם זה נשמע לכם משעמם נורא – אתם צודקים לחלוטין. בדיוק בגלל זה פורסקוור לא נשארה סתם שירות מיקום – אלא הפכה למשחק עירוני חברתי שסחף אחריו מאות אלפים, ומהווה את סוד הצלחתה. איך זה עובד? נניח שיש פאב שכונתי שאתם מבקרים בו בקביעות, ובכל פעם אתם מקפידים לעשות בו צ'ק-אין בפורסקוור. אם עשיתם מהפאב צ'ק-אין יותר מכל משתמש אחר, תוכתרו ל"ראש העיר" של הפאב. כמובן, זה עובד בכל מקום אחר בעיר – כך שאם חלמתם להיות "ראש עיר" של ספסל בפארק, לדוגמה, זאת ההזדמנות שלכם.
עם הזמן, השחקנים מתחרים ביניהם מי יעשה הכי הרבה צ'ק-אין ממקומות מסוימים – בתי קפה, מסעדות וחנויות – יזכה במספר הנקודות הרבה ביותר ויהפוך להיות "ראש העיר".
עוד מאפיין שמתבל את כל העסק הוא האותות – Badges, מעין מדליות שמוענקות לכם לאחר שעשיתם צ'ק-אין במקום או זמן מסוים. יש הרבה סוגי מדליות כאלו – למשל, מדלית "אל תפסיק להאמין" שמוענקת למי שעשה צ'ק-אין ממועדון קריוקי, או מדליית "Crunked" שמקבל מי שעשה 4 צ'ק-אין בלילה אחד.
אך פורסקוור הוא לא רק משחק. אפשר גם להשאיר טיפים והמלצות על חנויות או מסעדות, וכן לראות המלצות שחברים שלכם השאירו. ניתן אפילו לראות מי מהחברים שלכם נמצא בקרבתכם ברגע זה – למרות שיש להודות שזה לא תמיד מאפיין מלהיב במיוחד. פורסקוור, אם כן, ממשיך את טרנד העלמת הפרטיות והופך את העולם לקטן ומוכר יותר. בישראל, אגב, השירות תומך רק בתל אביב.
עתיד ורוד ללוקיישן
טרנד הלוקיישן חם היום יותר מתמיד. חוץ מ-Gowalla, המתחרה המושבעת של פורסקוור שמספקת שירות דומה, כל ענקיות האינטרנט כבר נמצאות שם: גוגל, פייסבוק, טוויטר וגם אפל – כולן מציעות או יציעו בקרוב שירותים חברתיים מבוססי מיקום.
נשאלת השאלה: למה? למה הלוקיישן כזה לוהט? אז נכון, המשחק נחמד והכל – אבל האם זה שווה ליאהו 100 מיליון דולר? אז זהו, שכן. לעומת טוויטר ופייסבוק שהמודל העסקי שלהם נותר מעורפל עד היום, לפורסקוור יש פוטנציאל רווחי ענק.
כבר עכשיו בתי עסק מציעים מבצעים והנחות ל"ראשי העיר" שלהם – כלומר לאלו שעשו הכי הרבה צ'ק אין מהם. חוץ מזה, עסקים ישלמו הרבה כסף כדי לשבץ פרסומות מבוססות מיקום בפורסקוור שמיועדות ללקוחות אפשריים שנמצאים בקרבת מקום. תארו לעצמכם שבית קפה סמוך מקפיץ לכם בסלולרי הזמנה לקפה ומאפה על חשבון הבית. לא תלכו?
כל זה מצטרף גם לשותפויות העסקיות שנרקמות בין פורסקוור לחברות רבות, כמו HBO, ניו יורק טיימס, ערוץ ההיסטוריה ועוד רבות אחרות. החברות יוכלו להגיע בקלות ללקוחות שלהם ולשלב מבצעים ושירותים ייחודיים בתוך הפורסקוור. הפרסום והשיווק מבוסס המיקום עדיין בחיתוליו – אבל יש לו פוטנציאל ענק.
זה נראה, אם כך, שלפורסקוור יש עתיד ורדרד למדי – אפילו אם לא תימכר ליאהו. והאמת, בכלל לא בטוח שדניס קראולי, המייסד והמנכ"ל, ישתכנע למכור; ההתעקשות של טוויטר ופייסבוק להישאר עצמאיות ולהצליח לבדן עשויה לדרבן את קראולי להשאיר את פורסקוור כשירות עצמאי שעומד לבדו על שתי רגליים חזקות ומבוססות. חוץ מזה, אם פורסקוור שווה היום 100 מיליון דולר, תארו לכם כמה היא תהיה שווה בעוד שנה.