היום (31.5), חל ברחבי הרשת "יום ההתנתקות מפייסבוק" – אלפי גולשים מביעים את מחאתם כנגד פייסבוק על ידי סגירת החשבון שלהם והתנתקות מהרשת החברתית. ההערכות הן שלמספר המתנתקים לא תהיה השפעה אמיתית על מספר המשתמשים ולא צפוי גל משמעותי של עזיבות. עם זאת, המחאה הסמלית עשויה לעורר עוד יותר את תשומת הלב הציבורית כלפי טענות שמושמעות כנגד פייסבוק על רקע סוגיות הפרטיות.
"פייסבוק לא מעניקה אפשרויות הוגנות לשלוט במידע שלנו, ומקשה על המשתמש הממוצע להבין את ההגדרות. אנחנו לא מאמינים שלפייסבוק יש כבוד לכם או למידע שלכם", נכתב באתר ההתארגנות. מארגני העצומה, עליה חתמו כבר מעל 26 אלף איש, מודים שלהתנתק מפייסבוק עלול להיות "קשה כמו להפסיק לעשן", אך מציעים מספר אלטרנטיבות: למשל, שילוב של שימוש בטוויטר, אימייל ופליקר – או מעבר לרשתות חברתיות אחרות כמו Orkut של גוגל. "היום זה היום לעזוב את פייסבוק, אם נמאס לכם ממדיניות הפרטיות שלה," הכריזו המארגנים.
"לפייסבוק אין כבוד לגולשים"
כזכור, פייסבוק ספגה ביקורת קטלנית בשבועות האחרונים ממשתמשים, כלי תקשורת ואפילו סנאטורים. זאת לאחר שהשיקה מספר פרויקטים וערכה שינויים שחשפו פרטים אישיים של גולשים כברירת מחדל לאתרים חיצוניים, הפכה פרטים מסוימים בפרופיל לפומביים, וכל זאת ללא הבהרות או הסברים כיצד לבטל זאת. השבוע, בתגובה לגל המחאה, שינתה פייסבוק את תפריטי הגדרות הפרטיות והשליטה במידע באתר. לפי מרק צוקרברג, הן כעת פשוטות, נגישות, שקופות ופחות מבלבלות.
יש להניח שההכרזה האחרונה הוציאה מעט רוח ממפרשיהם של "מתנתקי הפייסבוק" – אך ברחבי הרשת בלוגרים וגולשים כבר מדווחים בחגיגיות כי הם התנתקו מהרשת החברתית, וקוראים לכולם לעשות זאת: "לפייסבוק לא אכפת מהגולשים ואין לה כבוד אליהם" אומר מגיב אחד באתר עצומה. "אסטה לה ויסטה, בייבי" כתב גולש אחר.
בשביל פייסבוק זו טיפה בים
האם המחאה תהיה אפקטיבית במונחים מספריים? כנראה שלא. על פי אתרים למדידת גולשים, חודש אפריל האחרון היה מצוין עבור פייסבוק, שראה עלייה של 15% בכמות המבקרים. עם 472 מיליון משתמשים (2.9 מיליון בישראל)– יהיה קשה לחותמי העצומה לייצר השפעה אמיתית שתתבטא בגל עזיבות. עם זאת, הם כן יכולים להכניס את העניין לתודעה ובזה, בכל אופן, הם כבר הצליחו.