בינואר השנה החליט דוד-אל מזרחי בן ה-15 לשים קץ לחייו. בעמוד הפייסבוק שלו, שנותר פתוח בעת המעשה, נחשפה הכתובת שהיתה על הקיר: שורה ארוכה של תגובות נאצה לסטטוסים שפרסם, קללות והשפלות, שהיו גלויות שם לעיני כל חבריו.
 
השבוע מציינים ברחבי העולם את שבוע המודעות למניעת התאבדות. ובמיוחד בעיתוי הזה, מודיעה הנהלת פייסבוק העולמית כי היא בחרה בארגון ער"ן - המציע שירות עזרה ראשונה נפשית, להיות הגורם הרשמי אליו יופנו קריאות מצוקה שיאותרו בין משתמשי פייסבוק בישראל.
 
"אנשי המקצוע והמתנדבים שלנו למדו לזהות מתוך התכנים באיזה דרגת מסוכנות נמצא האדם במצוקה", אומר מנכ"ל ארגון ער"ן. "ברגע שאנחנו מזהים איום אמיתי ניצור קשר עם אותו אדם ונעשה הכל כדי להציל חיים ונסייע לו".
 
למעלה מ-400 בני אדם בישראל שמים קץ לחייהם מדי שנה, כ-20 אחוז מהם - צעירים עד גיל 24. במקרים רבים מתגלים בדיעבד סימנים מקדימים, ועם התפשטות האינטרנט, לא מעט מאותם סימנים מופיעים בפורומים וברשתות החברתיות.
 
"מאז שהתחיל הפייסבוק, צעירים הפכו אותו לביתם השני ואפילו הראשון. שם הם משתפים בדברים שמחים אבל גם במצוקות שלהם", אומר אבשלום אדרת, מייסד אשנ"ב - עמותה לשימוש נבון באינטרנט. "הרבה פעמים הצעירים האלה לא מדברים על זה בבית ועם החברים בעולם הפיזי. נכון להיום, האמירות האלה - אין להן מענה".

אלפי גולשים ענו לסקר על התאבדות

בפייסבוק מנטרים באופן אוטומטי קריאות בעלות תוכן אובדני, ומרכזים דיווחים בנושא בעמוד הבטיחות של הרשת. אך גם זה לא מספיק: כך למשל פורסם בפייסבוק סקר ששואל "בא לכם להתאבד?". כ-6800 גולשים ענו עליו, רבים מהם בני נוער. למרות שהיו שדיווחו על התוכן הפוגעני לפייסבוק, לוקח זמן לראות תוצאות. כעת, לפחות במקרים יחידניים, תהיה לפייסבוק כתובת רשמית בישראל אליה תוכל להפנות קריאות מצוקה.

בשנת 2010 התקבלו בער"ן קרוב ל 4000 שיחות עסקו בתכנים אובדניים בממוצע מעל 10 פניות ליום. הצפי הוא שבעקבות שיתוף הפעולה עם פייסבוק, המספר רק עתיד לגדול. ברשת החברתית ובארגוני הסיוע מקווים שבכך יוכלו לצמצם את מימדי התופעה - ולא במקצת.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק