מעולם לא נרשמתי לאתר הכרויות. אם לומר את האמת, אפילו בתקופות היובש הרציניות והבודדות ביותר שלי, אתרי היכרויות נראו לי כמוצא אחרון ונואש מאין כמוהו. זכורים לי ערבים אומללים בהם העדפתי לארוז את עצמי בחזיית פוש-אפ ולצאת לפאב עמוס בחורות כמוני, כאלה שנזרקו רק לפני חודשיים, שבוע לפני יום ההולדת, שבועיים אחרי החתונה של החברה הכי טובה וכו'.
והעדפתי לעשות את כל זה רק כדי לחזור כל פעם הביתה מעוכה, דעוכה, ולבד - הכול כדי להימנע מפלרטוטים וירטואליים עם גברים שמבלים את שישי בערב אונליין. האגו פשוט לא הרשה לי.
בפברואר 2010, ימים ספורים לפני יום האהבה, אני מוצאת את עצמי במסיבת העיתונים החגיגית של אתר ההיכרויות Jdate, ובפעם הראשונה מזה שנתיים בא לי להיות רווקה שוב. מסתבר שאותה קהילה וירטואלית פתטית שתמיד בזתי לה במופגן, צמחה להיות שוק פנויים/פנויות מגוון, מסונן, והרבה יותר ידידותי מפיק-אפ בר תל אביבי מאונפף. הייתכן שהגענו לעידן חדש, בו היכרויות ברשת הן כבר מזמן לא למכוערים בלבד?
האם לאתרי היכרויות יש זכות קיום בעידן הפייסבוק?
השעה 12 ורבע ובקומה השביעית של משרדי מקאן אריקסון עומדת להתחיל מסיבת עיתונאים אינטימית של Jdate, אתר ההיכרויות המצליח בישראל, החתום על למעלה מ-5,000 חתונות מאז 2001. הסיבה למסיבה: השקת יישומים ושירותים חדשים האמורים להפוך את סצנת ההיכרויות הוירטואלית לחוויה צבעונית ויעילה מתמיד.
בעוד צוות היחצ"נים שוקד על הכנת חדר הישיבות לחשיפה הגדולה, אני מאתרת את נעה כהן, מנהלת האתר (בחופשת לידה), ומנצלת את ההזדמנות הלא פורמאלית כדי לדבר תכלס: האם לאתרי הכרויות יש בכלל זכות קיום בעידן הפייסבוק?
נעה, אמא טרייה ורעננה באופן מדאיג, משיבה בנונשלנטיות כמי שמורגלת לשאלה הזאת מהיום בו נכנסה לתפקיד. "המעגלים החברתיים בפייסבוק הרי נגמרים מתישהו, נכון?", היא אומרת בחיוך. לדבריה, כשמחפשים קשר רציני, הפייסבוק לא מחליף את האמינות והיעילות של Jdate, למרות הפוטנציאל החברתי הרב שבו. בכלל, השניים הללו ממש לא באים אחד על חשבון האחר.
באופן אירוני, זמן קצר אחרי שהתקשורת מיהרה להספיד את אתרי ההיכרויות על רקע פריחתן של הרשתות החברתיות ב-2008, חל זינוק בכמות המינויים ב- Jdate, והמספרים רק הולכים וגדלים מאז. כנראה שבעידן בו אנשים כה להוטים לשתף, לחשוף, ולפעול בכל פינה אפשרית ברשת - כרטיס חבר באתר היכרויות הוא חלק בלתי נפרד מהחבילה. שלא לומר חובה לכל רווק שמכבד את עצמו.
"הבושה מהאינטרנט נעלמה ואנחנו מרוויחים מההפקר"
אחרי שכולם תופסים את מקומותיהם סביב שולחן גדוש תותים ושוקולד לרגל יום האהבה, פותח סמי והב, מנכ"ל ספארק, בעלי אתר Jdate, בהצהרה חגיגית: "אני גאה להגיד ש-Jdate הפך לשם גנרי לתופעת האונליין דייטינג בישראל".
אבל מה זה בעצם אונליין דייטינג? האם לצ'וטט עם מישהי לתוך הלילה כשאתה יושב בבוקסר מול המחשב נחשב לדייט? האם מחוות מקלדת כמו ---@ (ורד) או :) (סמיילי) שוות ערך לחיוך, נגיעה אקראית בירך של הבחורה שמולך, ומבט מפלרטט מבעד לאדי האלכוהול?
לדברי אמיר קלנר, מנהל Jdate בפועל, "אנשים מתאהבים באופליין, בעולם האמיתי, לא מאחורי מסך המחשב. אבל החיבור הראשוני נוצר אצלנו". בהקשר זה, הוא מתייחס גם לסוגיית הפדיחה המאפיינת זוגות שהכירו ברשת. "משיחות שלי עם הרבה זוגות שהכירו באתר יש איזושהי התנצלות על כך שהם הכירו במחשב", הוא מספר. "על זה אני רק רוצה להגיד דבר אחד: זה לא חשוב איפה מכירים. העיקר שמכירים".
עלייה בכמות החברים באתרי ההיכרויות
"אני חושבת שהיום אנשים מוכנים לנסות יותר, לתת יותר צ'אנס לדבר הזה", אומר קלנר. "אם ב-2008 השאלה הייתה 'האם יש ל-Jdate זכות קיום בעולם של רשתות חברתיות?', וב-2009 השאלה הייתה 'האם לכל עסק יש זכות קיום בעידן הפייסבוק?', הרי שב-2010 אנחנו יודעים שפייסבוק מבלי להתכוון סלל לנו את הדרך. אנשים רגילים לחיות ברשת, אנשים לא רואים שום בעיה לפרסם את עצמם, להעלות תמונה, לעדכן ולשתף. הבושה נעלמה ואנחנו מרוויחים מההפקר".
נתון מעניין נוסף הוא שלמרות ההצטמצמות במשק הבית של הרווק הישראלי (דייט ממוצע מסתכם במאה שקלים לאדם, בערך), "הרצון לחיפוש אהבה", כפי שמגדיר זאת קלנר, אינו נחשב כמותרות, ולכן רווקים רבים מוכנים להשקיע את הכסף במנוי לאתרי היכרויות במקום ביציאות לפיק-אפ ברים: "על רקע המשבר הכלכלי של 2009 ראינו דווקא גידול של כ-15% בכמות הנרשמים, ואנו צופים גידול עקבי דומה ב-2010".
עתיד האונליין דייטינג - אווטאר
אז אילו שכלולים צופנת לנו הגרסה החדשה של Jdate, שלשמה התכנסנו? ראשית, האתר עבר מתיחת פנים והזרקת צבע שבהחלט שיפרה את המראה. שנית, את הלינקים והכפתורים מחליפות כעת תגיות אלגנטיות שמאפשרות דפדוף בפרופיל החדש והמורחב של המינויים.
אבל השדרוג האמיתי עבור מחפשי האהבה הרציניים הוא שאלון ההתאמה שפיתחה חברת Zoozaman, המבוסס על שאלון התאמת אימוץ ונכונות הורית בין בני זוג פוטנציאליים, שפותח במקור עבור משרדים ממשלתיים.
בגרסה שפותחה עבור Jdate, השאלון מורכב מ-180 שאלות המכסות יותר מ-30 קטגוריות, שבסופו ניתנת אינדיקציה לגבי מידת ההתאמה בין המינויים באתר. השירות עולה עשרה שקלים ובהסתמך על קבוצת המיקוד, עד כה מצליח יפה בניבוי התאמה זוגית.
לסיום, צוות האתר הסכים לחשוף בחצי משפט את הדבר הבא - בר וירטואלי. הרעיון, כך הוסבר במעורפל, הוא להעניק למשתמש חווית אלטר-אגו אווטארית בעזרת דמות ממוחשבת שתצא לדייט מדומה יחד עם דמות של משתמשת שמצאה חן בעיניו.
הדמויות יוכלו לבצע מחוות שונות ולהיעזר במשחק מנחה לשבירת הקרח. בסוף הדייט יוכל המשתמש להחליט האם שווה להוציא את החוויה הווירטואלית לעולם האמיתי, או להיפרד כידידים. כרגע אין צפי להשקת השירות, אך בינתיים נדמה שחצי מיליון המשתמשים הרשומים באתר מצליחים לצאת לדייטים בינם לבין עצמם גם ללא עזרת הפיצ'ר העתידני.