אחרי פרשיית הניצול שהטרידה את מנוחתה של אפל סביב תנאי העבודה הבלתי אנושיים במפעלי פוקסקון שבסין מגיע תורה של פייסבוק.
מסתבר כי למרות העובדה שהחברה הרוויחה בשנה האחרונה קרוב למיליארד דולר, את עבודת סינון התוכן הלא ראוי היא מעבירה לעובדים במיקור חוץ במדינות עולם שלישי תמורת שכר של דולר לשעה.
"זה משפיל. הם פשוט מנצלים את העולם השלישי" סיפר אמין דרקאווי, צעיר בן 21 ממרוקו לאתר Gawker שחשף את הסיפור. אותו דרקאווי, עבר בשנה שעברה הכשרה מקצועית שתכין אותו למלאכת סינון תוכן אסור בפייסבוק. על ההכשרה הייתה אחראית חברת מיקור חוץ ששילמה לו דולר אחד לשעה.
פייסבוק מסתירה את מסנני התוכן שלה
דרקאווי מצא את עבודת סינון התוכן באמצעות האתר oDesk השייך לחברת מיקור חוץ מקליפורניה המספקת שירותי סינון תוכן לגוגל ולפייסבוק. לאחר ביצוע מבחן בכתב וראיון, הוא הוזמן להצטרף לצוות של כ-50 אנשים מכל רחבי העולם השלישי. טורקיה, פיליפינים, מקסיקו והודו כאשר המכנה המשותף של כולם הוא שהם מסננים תוכן עבור פייסבוק.
העבודה היא מהבית במשמרות של ארבע שעות והתשלום הוא דולר לשעה בתוספת עמלות (על פי תיאור העבודה באתר התשלום יכול להגיע עד "יעד" של כ-4 דולר לשעה).
מיותר לציין כי בפרסום העבודה לא היה אזכור לפייסבוק ודרקאווי אמר כי המנהלים שלו ב- oDesk מעולם לא הודו במפורש כי הרשת החברתית היא הלקוח. מסתבר כי פייסבוק חשאית מאוד בכל הנוגע לאופן סינון התוכן באתר החברה והיא מנסה לא למשוך תשומת לב באמצעות מיון וסינון של מבול התוכן הנורא שעולה לאתר.
גם מנהלים אחרים לשעבר שרואיינו ציינו כי הם התבקשו לחתום על הסכמים נוקשים עם oDesk. מנהלת אחת אפילו סירבה להתראיין כי היא האמינה שהכתב הוא מבקר סמוי מטעם פייסבוק המנסה לבדוק אותה.
דובר פייסבוק אישר לכתב Gawker שהם אכן משתמשים בשירותיה של חברת oDesk והסביר כי ההסכם נועד על מנת לזרז ולייעל את עבודת סינון התוכן הלא הולם: "במאמץ לעבד מיליוני דוחות שאנו מקבלים מדי יום במהירות וביעילות, מצאנו כי זה מועיל להתקשר עם חברות צד שלישי על מנת לבצע מיון מקדים של חלק קטן מהתוכן" והוסיף: "קבלנים אלה כפופים לבקרת איכות קפדנית ויישמנו מספר שכבות של אמצעי אבטחה כדי להגן על הנתונים של אלה המשתמשים בשירותים שלנו".
יש לציין כי על פי מדיניות התוכן של פייסבוק תוכן המוגדר תחת קטגוריות כמו "סקס ועירום", "תוכן שנאה", "תוכן גרפי" או "הצקה והטרדה", אסור שיעלה לאתר והוא יימחק על ידי המערכת. הצוות אליו השתייך דרקאווי עבד עם כלי רשתי שהציג זרם תמונות, קטעי וידאו ופוסטים על הקיר שהועלו על ידי המשתמשים. הם יכלו לאשר את הדגל, מעשה שהיה גורם למחיקת התוכן. לא לאשר אותו, מעשה שהיה מאפשר לו להישאר או להעביר את התוכן לרמה גבוהה יותר של ניקוי אצל עובדי פייסבוק.
בעיות פסיכולוגיות בגלל החשיפה לתכנים קשים: אנטישמיות, פדופיליה, אלימות קיצונית ועוד
בדומה לדרקאווי, הסכימו גם עובדים אחרים שלקחו חלק בצוות של oDesk כי השכר היה מחפיר. למרות זאת, דרקאווי היה היחיד שכסף הייתה הסיבה להתפטרותו. השאר נראו מושפעים יותר משעות העבודה בסינון התכנים הלא הולמים של פייסבוק. "תחשוב שיש ערוץ ביוב", הסביר מנהל אחד במהלך שיחה בסקייפ עם כתב האתר. "כל הבלגן. העפר, הפסולת והחרא של העולם זורם אליך ואתה צריך לנקות אותו".
כל מנקה תוכן הזדעזע מז'אנר אחר של תוכן פוגעני שצרם לו במיוחד. אחת הזדעזעה מקטעי וידאו של התעללות בבעלי חיים, עבור אחרת היו אלו הקטעים הגזעניים: "יכולתי לראות את קבוצת ה-KKK צצה בכל מקום", היא חשפה.
אחר התלונן על קטעי וידאו אלימים בהם נראה "גבר מכה גבר אחר" ועובד נוסף התפטר לאחר שלושה שבועות בתפקיד אחרי שנחשף לקטעי פדופיליה, נקרופיליה, עריפת ראשים והתאבדויות: "עזבתי את העבודה בגלל שאני מעריך את השפיות הנפשית שלי" הוא מסביר. בעקבות מקרים אלו ואחרים, זיהו חברות ניקוי התוכן את המחיר הנפשי שגובה עבודה זו והחלו לספק ייעוץ פסיכולוגי לעובדים.
>> ובינתיים במציאות המקבילה - המשרדים החדשים של פייסבוק במנלו פארק