בימים האחרונים, עמוד הפייסבוק של ארומה מוצף בתמונות של קבלות עם השמות "זבל" ו"היטלר" כלקוחות. הגולשים מתלוננים על היחס של הרשת ללקוחות ועל כינויי הגנאי. אלא שלא מדובר במעשים מכוונים מצד ארומה. וחשוב מכך, לא מדובר באירועים חדשים, אלא בכאלה בני שנה ושלוש.
הקבלה של ה"זבל", מקורה ביולי 2014. קצינה מחיל האוויר שהגיעה לסניף של הרשת הזמינה משקה ואז גילתה את המילה על הקבלה. לפי ארומה מדובר היה באי הבנה של השם איזבל. בתגובה לחדשות 2 אמרו אז מהרשת ""מהבדיקה שערכנו התברר שהעובד הינו בן העדה הדרוזית, שירת 3 שנים בצה"ל, אחיו קצין בדרגת סרן בשירות קבע בצה"ל ואין לו שום דבר נגד צה"ל. התמונות מעמוד הפייסבוק שלו מדברות בעד עצמן. שמו של העובד אינו השם שצוין על ידי הגולשת. לטענתו, כאשר שאל העובד את הלקוחה לשמה, שמע את השם IZABEL או ZABEL ולכן זהו השם שרשם בחשבונית. העובד התנצל על אי ההבנה, ואף פירסם פוסט בעמוד הפייסבוק שלנו עם התנצלותו".
המקרה של "היטלר" ישן יותר. ב-2012 נכנס לקוח לסניף של הרשת, ולפי עדותו בראיון למאקו, כשהתמונה הופצה לראשונה, הוא אמר שזהו שמו, בשביל למשוך את תשומת ליבם של העובדים בקופה.
הכתבה המקורית מ-2012 על הביקור של "היטלר" בארומה
הנה דוגמה לוויראליות של פייסבוק: לקוח בשם ישי קרני הגיע אתמול (א'), לסניף ארומה בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה וביקש שבכריזה יקראו לו "היטלר" ולא בשמו האמיתי. את החשבונית עם שם הלקוח "היטלר" הוא העלה לעמוד הפייסבוק שלו בצירוף הסבר שעשה את זה כי "הקופאית עיצבנה אותו".
בגלל שנושא השואה ואזכורו של היטלר רגישים מאוד בישראל, התמונה והסטטוס הפכו במהירות לוויראליים ושותפו על ידי ישראלים רבים ברשתות החברתיות, חלק מהמגיבים ביקרו את המעשה של קרני וטענו כי הוא בלתי רגיש, אחרים התלהמו דווקא נגד ארומה והעובדת שלה, על כך שלכאורה הכריזה ברמקול את שמו של רוצח היהודים הגדול בהיסטוריה. גרסה נוספת טענה שהלקוח והקופאית נקלעו לוויכוח סוער בגלל התנגדותה לקרוא לו היטלר בפני עשרות בני אדם. בכל מקרה, התמונה המשיכה להתגלגל ברשת החברתית והיה קשה להתעלם ממנה בפיד.
אז מה בעצם קרה ואיך קרה שהפיהרר הזמין קפה ומאפה?
"עמדתי בתור כמו כל אדם אחר והיו שתי בחורות בקופה שהיו אמנם מאוד נחמדות אבל הן התעסקו בכל מיני עניינים פרטיים וצחקוקים", סיפר קרני בשיחה עם mako. "ביקשתי שירות אבל הן המשיכו להתעסק בשלהן בשיא החוצפה. כדי לקבל תשומת לב ולעצור אותן מכל עיסוק אחר שלא קשור ללשרת אותי ולהתרכז בי אמרתי שיקראו לי היטלר. זה משהו מאוד טכני, והדברים הוצאו מכל פרופורציה. מעולם לא טענתי שקוראים לי היטלר וזו היתה דרכי לעורר תשומת לב ולקבל יחס. ואם לא הייתי עושה את זה עוד הייתי ממשיך להקשיב לשטויות של הבחורות".
הוא מוסיף: "אני דור של ניצולי שואה, כל משפחתו של אבי נרצחה בשואה וזה מאוד עצוב שהייתי צריך להשתמש בפרובוקציה הזאת כדי לקבל יחס ברשת מוכרת שאני לקוח קבוע בה".
בארומה טוענים מנגד שהאיש התנהל בחוסר נימוס, בלשון המעטה: "השיטה הנהוגה בארומה בה שואלים את האדם לשמו לצורך רישום ההזמנה, מזמינה מידי פעם בפעם 'מתיחות, בדיחות והלצות' חלקן בטעם טוב, חלקן בטעם הרבה פחות טוב. לראשונה נתקלנו באדם אשר מתוך רצון מפורש לעורר פרובוקציה, לא היסס לבזות את זכר הנספים ואת כבוד הניצולים מהשואה. אתמול, סבר לקוח באחד הסניפים כי השם 'היטלר' מתאים לביצוע הזמנה, וזאת מבלי לתת את דעתו למשמעות השם, ולביזוי ערכי השואה, וחבל. הקופאית הצעירה נכנסה למצוקה, אך הלקוח עמד על דעתו. אין ספק שקיווה ורצה, כי יוכרז השם 'היטלר' בכריזה. כאשר ההזמנה הייתה מוכנה, הצוות לא היה מוכן להכריז השם, ולכן נוצר עם הלקוח קשר עין, וההזמנה נמסרה לו ישירות".
גורם בארומה אף הוסיף: "העניין עבר לטיפולה של המחלקה המשפטית. יש פה עניין של דיבה, כי הוא הרי טען שאנחנו קראנו לו היטלר, מה שלא היה ולא נברא. זאת דוגמא טובה לאיך ויראליות שקרית יכולה להביא לפרסומים לא נכונים". בינתיים קרני הסיר את הפוסט מהעמוד שלו.