אם גם הפיד שלכם בפייסבוק הוצף הלילה (ו'), בסטטוסים משונים של נשים הכוללים משפטים בסגנון: "אני טסה לתימן למשך 27 חודשים" ו-"אני טסה לארמניה ליום אחד", וודאי ניחשתם שמדובר בתופעת רשת כלשהי, ולא שכל בנות ישראל החליטו לפתע לטוס לחו"ל.
אז כן, מדובר בקמפיין או "משחק", פייסבוק חדש שנועד להעלות את המודעות לסרטן השד וההצפה של הרשת החברתית במשפטים שקשורים לטיסה, נועדה למשוך תשומת לב.
השיטה פשוטה, מייל שרשרת שנשלח לנשות ישראל (אבל התחיל בחו"ל) וקורא להן לשתף משפט כלשהו על פי הוראות מדויקות. לפני כשנתיים הוצף פייסבוק בסטטוסים מסוג: "אני אוהבת על השולחן", "אני אוהבת באמבטיה", "אני אוהבת על השטיח" ועוד, כשלמרות הקונוטציה המינית, הבנות בסך הכל התבקשו לספר מהם המקומות מועדפים להניח בהם את התיק. לפני שלוש שנים היו אלה סטטוסים הכוללים את צבע החזייה האהוב עליהן. עכשיו כאמור, אותו בית יוצר, מזמין בנות לשתף משפטים כמו "אני נוסעת ל...", אני טסה ל...".
זהו נוסח המכתב שנשלח (השגיאות במקור):
"שלחו לך את המשחק החדש של המלחמה בסרטן? חברותיי היקרות,ושוב הגיע הזמן לתמוך בקמפיין להעלאת המודעות בנושא סרטן השד!!! זוכרות את המשחק של שנה שעברה? אנחנו, הנשים, היינו אמורות לכתוב את צבע החזייה שלנו על גבי הקיר האישי של כל אחת מאתנו .אותו משחק, שנה שעברה, ראה את השתתפותן של מיליוני נשים בעולם וסוקר בהרחבה בכל הרשתות הטלוויזיה ומהדורי החדשות בעולם! הדבר ללא ספק העלה את המודעות בנושא הכאוב הזה וכן הסביר לכל מי שקרא את הסטטוסים שלנו, מהי המשמעות האמתית במודעות ובעיקר השנה נשחק באותו המשחק, אך בצורה קצת שונה.על הקיר האישי של כל אחת מכן יש לכתוב את המשפט הבא:"אני נוסעת ל………………במשך ………..חודשים". את מקום ומשך הנסיעה המיועדים יושלמו לפי תאריך יום הולדתכן. רשימת הארצות תוכלו למצאו כאן:ינואר – מקסיקופברואר – לונדוןמרץ – מיאמי אפריל – רפובליקה הדומיניקאנית מאי – צרפתיוני – סנט פטרסבורג יולי – אוסטריהאוגוסט – גרמניהספטמבר – ניו יורקאוקטובר – אמסטרדםבנובמבר – לאס וגאסדצמבר – ריו דה ז'נרוואז לדוגמא: אם נולדתי ב- 10 באוגוסט, הביטוי שאכתוב בקיר האישי שלי יהיה:"אני נוסעת לגרמניה לתקופה של 10 חודשים." זהו!!!ועכשיו שלחו את ההודעה הזו בדואר אישי, כמובן (!!) לכל החברות שלכן באשר הן ב- FACEBOOK ובקיר שלכן את הביטוי במלואו. שיהיה לכולנו משחק מהנה ובעיקר מודעות גבוהה!!!בגילוי המוקדם של המחלה הארורה הזו!!!!".
הגולשים כועסים
למרות המטרה הטובה של המשחק, שהיא להעלות מודעות לסרטן השד, נראה שרבים ברשת החברתית לא מגיבים אליו בצורה חיובית. בעוד שבנות העלו פוסטים לפי ההוראות המפורטות לעיל, אחרות פשוט ביקשו להפסיק עם הקרקס הזה.
גולשת אחת בשם יפעת טוכטרמן, שחלתה בסרטן, פירסמה סטטוס ובו היא מסבירה מדוע הקמפיין לא רלוונטי לסרטן. טוכטרמן העלתה תמונה של ידה המטופלת כתוצאה מהמחלה וכתבה: "בלי תיקים, בלי טיסות, עם טיפולים, קרחת ותופעות לוואי קשות. המסר שלי הוא פשוט - גילוי מוקדם יכול להציל חיים. תהיו לי בריאים".
הסטטוס הפך במהירות לוויראלי ובתוך פחות מ-24 שעות קיבל כ-5,000 לייקים ושיתופים. מלבד האיחולים להחלמה מהירה, בתגובות שוב עלה נושא נחיצות הקמפיין והאם העובדה שהוא זוכה לסיקור בכלי התקשורת וברשת עוזרת באמת להעלות את המודעות לסרטן או הופכת את כל הנושא לבדיחה?
"פרסום הסטטוס הוא קמפיין ולא חלילה זילזול. אלא העלאת המודעות בדרך של שנת 2012", כתבה אחת מהגולשות בעד הקמפיין. אחרת כתבה: "הקמפיין מעולה וצריך להודות בכך ועובדה שבזכותו בכל שנה המודעות עולה".
מגיבים עם דעה שונה כתבו שלנושאים רציניים, צריכים להיות גם קמפיינים רציניים: "חבל שלא כל הקמפיינים הם כאלה ולא דבר מטומטם כמו 'אני טסה לחודשיים ללאס וגאס' או 'אני אוהבת את זה על השידה'. אלה דברים כל כך מטומטמים שרק גורמים לרצות שלא יתייחסו למחלה הזאת בכלל".
בדיונים נוספים שהתפתחו סביב הנושא בפייסבוק מצאנו תגובות כמו: "זה חבל שאתם לא רואים את המטרה, מטרת הקמפיין לעודד מודעות לסרטן השד, אז נכון שאין ממש קשר בין זה לבין טיסות לאן שלא יהיה אבל איי אחד שנשאר אדיש...אז לצורך העניין זה פרסום טוב. נשים לכו להיבדק זה מציל חיים . וזה בסדר לצחוק על המשחק אם השורה התחתונה היא שהמודעות עולה". וגם: "יש דרכים יותר טובות הגברת המודעות לדוגמא קישורים לאתרים שמסברים כיצד לבדוק את עצמך, קישורים לאתר של אחת מתשע או של האגודה , לא צריך לעשות ממחלה רצינית צחוק".
והנה עוד גולשת שלא אהבה את הקמפיין: "הגאונים שהמציאו את הקמפיין ביקשו מגולשות לכתוב 'סטטוסים אניגמטיים' וזה ציטוט, סביב עניין הטיסות האלו כי הם חושבים שעצם הדיון הזה מעלה תמודעות. וכך הפכו נושא רגיש ורציני לבדיחה".
ואחת שאולי סיכמה הכי טוב את כל הבעייתיות שלו: "אני לא מבינה איך זה בדיוק אמור לעלות את המודעות לסרטן השד...".
התגובות השליליות וה"פרובוקציה בשקל" של המשחק, שוב מעלה שאלה בנוגע לתרומתו של הקמפיין הזה. כאשר לכולם ברור שמידת ההשפעה שלו על העלאת המודעות לסרטן השד היא מינורית עד לא קיימת, ואולי אפילו מזיקה ודי מעצבנת.
>> קמפייין הרבה יותר מוצלח להעלאת מודעות לסרטן השד באתר הפטריה