לפני שאופק כהן בת ה-19 יצאה מביתה לראיון עבודה לתפקיד מוכרת ברשת האופנה "קסטרו", היא בחרה את בגדיה בקפידה והכינה תשובות לשאלות רשמיות אפשריות שעלולות לצוץ. היא ציפתה להתקבל לעבודה חדשה או לחזור הביתה מאוכזבת, אבל לדבר אחד היא לא ציפתה – תחושה קשה לדבריה של יחס מזלזל מצד המראיינת שתגרום לסערה בפייסבוק ותגיע עד כדי התנצלות מצד "קסטרו".
"לפני מס רגעים עברתי 'ראיון עבודה' בסניף נהריה אצלכם בחברה", כתבה באותו יום (ג') בעמוד הפייסבוק של הרשת, "אותה מנהלת, אני מניחה, מתוקף תפקידה קבעה שנפגש בבית קפה הלל בקניון. כשהגעתי למקום המפגש ראיתי מישהי יושבת לבדה ומחכה אך לא הנחתי שחברה מכובדת כמותכם תשלח מישהי לא ייצוגית כלל וכלל, לבושה בחולצת בטן פרחונית (כשאני חשבתי שעות מה ללבוש, אחרי הכל אני מגיעה לראיון!). מתיישבת מולי, לא מציגה את עצמה כלל, לא אמרה לי את שמה, לא לחצה יד והכי מצחיק, אנחנו בבית קפה, לא תציעי לשתות משהו?".
כהן המשיכה לגולל את תיאור הריאיון על גבי דף הפייסבוק. במהלכו, לדבריה, המראיינת חזרה וציינה בפנייה כי היא עונה תשובות "לא נכונות" ושמועמדות אחרות ענו תשובות "נכונות" יותר. "כל הראיון התנהל באווירת 'איום'", כתבה,"ואצוטט אותה שוב: 'ראיינתי לפנייך ויש עוד אחרייך'".
ב"קסטרו" מיהרו להגיב. כשעה לאחר פירסום הפוסט הביעה נציגת הרשת התנצלות בעמוד הפייסבוק של הרשת וציינה כי מדובר ב"מקרה חריג שאינו מייצג את התנהלות החברה". אך באווירת תחילת שנת הלימודים האקדמאית, תקופה אשר במהלכה רבים מהצעירים מתראיינים לעבודות חדשות, נראה שהיה כבר מאוחר מדי. צעירים רבים התחברו לדבריה של כהן. הפוסט הבודד שפרסמה הפך עד מהרה לדיון סוער שעדיין נמשך, זכה ליותר מ-10 אלף לייקים וקרוב לאלף תגובות.
"קסטרו זו לא הבעיה היחידה", כתבה הגולשת שני בתגובה, "רק שתדעי שלפעמים יצאתי מראיונות באמצע או שהערתי שהשאלה לא במקום כי הבנתי שהחברה לא רצינית אם ככה הם בוחרים את העובדים שלהם".
מקסטרו נמסר: "משנודע המקרה להנהלת קסטרו, פנתה סמנכ"לית משאבי אנוש של החברה באופן אישי למועמדת על מנת לבדוק וללמוד את פרטי המקרה. היא הציעה לה להגיש שוב מועמדות לכל אחת מחנויות הרשת אולם המועמדת סירבה. יחד עם זאת השאירה לה סמנכ"ל משאבי האנוש דלת פתוחה לפנות אליה במידה ותשנה את דעתה".
"גם אם התחושה לא נעימה, סיימו את הראיון כמו שצריך"
יעל פרימק, מומחית ראיונות עבודה ב-All Jobs מסבירה כי לעיתים מראיינים לא מבינים את החשיבות שייצוגיות מול המרואיין. "למראיין חשוב לזכור שלא רק הוא ממיין את המועמדים, גם המועמדים ממיינים אותו. כשמראיין אינו מייצג את החברה או הרשת שעומדת מאחוריו, הוא פוגע בחברה עצמה. יותר מזה, ידוע שסביבה נוחה מסייעת לאנשים להיפתח. מראיין טוב ישרה אווירה נוחה שתאפשר למרואיין להראות מי הוא באמת", היא מסבירה ונותנת גם טיפ למתראיינים.
"אם ראיון עבודה לא מצא חן בעינייך - תמיד תוכלו לבחור לא לעבוד שם. אבל ברגע שכבר הגעתם לראיון, גם אם התחושה לא נעימה, זה לא הזמן לעשות את החישובים ולהחליט אם אתם מעוניינים בעבודה או לא. ללא קשר למי שיושב מולך, צריך לזכור מה חשוב לך לשדר ולעשות את המקסימום במשך אותה חצי שעה כדי לעשות את הרושם הרצוי. לאחר הראיון יהיה מספיק זמן להחליט האם אתם מעוניינים בעבודה", היא מסבירה ומציינת כי "גם אם לא התקבלת לעבודה והמשכתם לראיון עבודה אחר – אל תסיקו מסקנות על מעסיקים ומראיינים באופן כללי. כמו שיש הרבה מועמדים לעבודה כך גם יש הרבה מעסיקים".