אין תמונה
פרויקט שאפתני בהחלט, האם יצליח להם?
כבר מספר שנים שכולם מחכים לתשובה של גוגל לפייסבוק, השבוע היא הגיעה: גוגל פלוס. שם שלא קל לומר, אבל אם גוגל תצליח במטרות שלה הוא כבר יהיה שגור על שפתי כולנו בחודשים הקרובים.

גוגל+ רק פרצה לחיינו השבוע וכבר אנחנו שומעים עליה בכל מקום. אין בלוגר שלא התחנן להזמנה מחבריו המקושרים כדי להיכנס למועדון האקסקלוסיבי וכשסופסוף קיבל את ההזמנה הנכספת מיד פירסם פוסט של התרשמות ראשונית.

המטרה של גוגל ברורה, אנשים מבלים יותר ויותר זמן בפייסבוק ופחות זמן באתרים של גוגל כמו ג'ימייל ופיקאסה, כחברה שתלויה במספר החיפושים והצפיות בנכסי האינטרנט שלה, גוגל נלחצת מעט ומוציאה מוצר, שיותר מהכל אמור להחזיר אנשים מפייסבוק לגוגל.

בניגוד לניסיונותיה הקודמים של גוגל כמו הבאז וה-Wave שנכשלו בענק וגרמו מבוכה רבה לענקית החיפוש, הפעם גוגל מוותרת למעשה על המצאת הגלגל מחדש ומציגה שירות שדומה מאוד לפייסבוק, או לפחות כך זה נראה מבחינה עיצובית.

אולם יש מספר הבדלים מהותיים שעשויים לבדל את + מהליוויתן הכחול:

מעגלים:

המעגלים הם למעשה רשימות של חברים איתם אנחנו מתקשרים. במקום לבחור בכל פעם מחדש את החברים שאיתם אנחנו רוצים לחלוק תכנים, אנחנו פשוט יוצרים מעגל ומפרסמים רק למעגל הקשרים שבחרנו. כך אפשר בקליק אחד לפרסם רק למעגל המשפחה שלנו או רק לחברים מהעבודה.

אם זה נשמע מוכר הרי זה בגלל שגם לפייסבוק יש פיצ'ר דומה. ההבדל הוא שגוגל שמה את נושא רשימות החברים במרכז והציגה ממשק נוח ואינטואיטיבי עבור התכונה הזו:

אין תמונה
מעגלים

אז מה אפשר לעשות עם הרשימות? אפשר לדוגמא לפרסם פוסט רק לחברים ולמשפחה, או לפרסם פוסט רק לאנשים מהתחום המקצועי שלכם. בנוסף, כאשר מפרסמים ססטוס ב+ אפשר לבחור כמה מעגלים או אפילו אנשים ספציפיים שיראו את הססטוס.

אין תמונה
הזרם

טיפ: אם רוצים לשלוח הודעה אישית לחבר, אפשר לשים רק אותו ברשימה והסטטוס יגיע רק לאותו אדם שבחרנו! אין למעשה אפשרות לשלוח הודעה אישית דרך + כפי שעושים זאת בפייסבוק, אלא רק לשלוח הודעה לג'ימייל.

אין תמונה
התראות

התראות:

מערכת ההתראות היא הפיצ'ר האהוב עלי ביותר בגוגל פלוס. על ידי הוספת סרגל בראש כל שירותי גוגל, אפשר לקבל התראות ולהגיב עליהן מכל שירות שבו אתם נמצאים.

בין אם זה בדף החיפוש, בג'ימייל ולמעשה בכל המוצרים של גוגל, אנחנו נראה מי הוסיף אותנו למעגלים, מי הגיב על פוסטים שלנו או מי תייג אותנו בתמונה. על מנת להגיב, אין כל צורך ללכת לגוגל פלוס – אפשר לעשות את זה מתיבת ההתראות עצמה.

ההתראה החדשה מופיעה באדום, לוחצים על ההתראה ובתוך החלון שנפתח ניתן להגיב ולבצע פעולות שונות:

אין תמונה
אחד הפיצ'רים הטובים. התראות

פיצ'ר זה הוא אחד היתרונות הגדולים של גוגל במלחמה שלה מול פייסבוק וגם הפיצ'ר היחידי שפייסבוק צריכה להתחיל לדאוג בגללו.

לג'ימייל יש 200 מיליון משתמשים ולחיפוש בגוגל כמעט מיליארד. אם כל אחד מהמשתמשים יראה התראות כמעט בכל מקום הוא נמצא ברשת, זה יעודד אנשים להישאר יותר ויותר זמן ב+ וכידוע, זמן שהייה בנכסים שלה זה כל מה שגוגל רוצה.

בשלב זה אין לפייסבוק מענה לכך וקשה לראות איך היא תוכל לפתח מענה מוצלח ליתרון שכזה.

השקת שירות האימייל של פייסבוק לפני מספר חודשים נועדה לענות על זה, למרות שלמשתמשים יהיה יותר קשה לשנות אימייל מאשר לשנות רשת חברתית.

אין תמונה
הזולה, מבלים עם חברים

זולה (Hangout)

כן כן, הפיצ'ר של שיחות ועידה בווידאו נקרא זולה בעברית (אין על התרגומים של גוגל). פיצ'ר זה, מאפשר בקליק אחד להזמין מספר רב של חברים לשיחת ועידה בווידאו בקלות ובמהירות.

הזולה תפגע בעיקר בסקייפ יותר מאשר בפייסבוק מכיוון שאם נירצה לנהל שיחת ועידה בווידאו נוכל פשוט להיכנס ל+ שלנו ולהזמין לשם את כל החברים.

פיצ'ר זה, שמהללים אותו כשונה באופן מהותי מפייסבוק אינו מהווה איום על הענק הכחול וישנן כבר רמיזות על העמקת שיתוף הפעולה בין פייסבוק לסקייפ והשקת שירות דומה.

הזרם (Stream)

כמו בפייסבוק, גם ב+ זרם העדכונים הוא דינאמי ומתעדכן עם הסטטוסים של החברים שלכם רק על פי המעגלים השונים.

דווקא פה העיצוב המוקפד והמרשים של + מפריע במקצת מכיוון שלא ברור מי עדכן ומתי ומה החשיבות של העדכונים הללו למשתמשים.

העדכונים מופיעים לא לפי הסדר הכרונולוגי של פרסומם, אלא על פי הפעם האחרונה שמישהו הגיב עליהם בזרם.

כך למשל תמונה שהעלה לארי פייג', אחד ממייסדי גוגל והמנכ"ל הטרי שלה, נמצאת בראש כבר שלושה ימים עקב מספר האנשים שמגיבים על התמונה ועושים עליה 1+.

זה מבלבל מאוד ופוגע בהנאת השימוש ובגישה הקלה לעדכונים של חברים.

אין תמונה
ה"וול" (זרם) של אחד ממייסדי גוגל לארי פייג', גם הוא זורם

מצד שני גוגל מאפשרת למשתמשים לראות בקלות, מי רואה את הפוסט שלהם וזאת במטרה לעזור למשתמשים ולהרגיע אותם מפני החשש הגדול מהפרת הפרטיות.

ישנם עוד לא מעט פיצ'רים וקונספטים מעניינים שמופיעים בגוגל פלוס.

התמונות למשל נראות הרבה יותר טוב מבפייסבוק וכל התמונות שלכם בפיקאסה כבר נמצאות בפרופיל שלכם.

הוספת קטעי וידאו מיוטיוב היא פשוטה וכיפית, ושירותי המיקום מוטמעים מראש במערכת. פיצ'ר הניצוצות נועד לאפשר לנו לקבל עדכונים בתחומי העניין שלנו ולא הזכרנו עדיין את האפליקציה המרשימה מאוד של + לסמארטפונים מבוססי אנדרואיד.

אבל השינוי העיקרי ב + והסיבה שהיא לא ממש מתחרה בפייסבוק או דומה לה הוא האופן שבו אנחנו מוסיפים ומתחברים לחברים שלנו.

גוגל+ היא טוויטר יותר מאשר פייסבוק

טוויטר, רשת המיקרובלוגינג הפופולרית מאפשרת לעקוב אחרי כל מי שתרצו ללא צורך באישור מצדו (אלא אם הוא דאג להגדיר את הציוצים שלו כמוגנים, דבר נדיר ברשת), בפייסבוק כידוע כדי להפוך ל"חברים" הצדדים צריכים לאשר אחד את השני.

בגוגל+, כמו בטוויטר, החברות היא חד סטרית, מה מאפשר גדילה מהירה יותר של עוקבים וקהלים, אבל זה מפחית בצורה משמעותית את תחושת הביטחון של המשתמשים שמרגישים כי הם חשופים בפני כולם, שלא כמו בפייסבוק שרק חבריהם רואים אותם (ויש שיטענו שתחושה זו אינה מבוססת כלל).

אין תמונה
גם למארק צוקרברג יש פרופיל בגוגל +, והוא לא נראה מרוצה

אפשרות זו של עוקבים ונעקבים היא המרכזית המבדלת את + מפייסבוק והיא תקבע אם + תהפוך לרשת חברתית שתתחרה בפייסבוק וטוויטר ולא עוד שירות משלים לג'ימייל שמאפשר אפשרויות תקשורת נוספות כמו שיתוף תמונות ושיחות וידאו למי שמשתמש בשירותי ג'ימייל גם כך.

כמו שזה ניראה עכשיו גוגל + אינה עונה למעשה על צורך קיים של אנשים כפי שפייסבוק ענתה על הצורך הזה בתחילת דרכה. הסבירות שהנהירה ההמונית ממייספייס לפייסבוק תחזור על עצמה, רק שהפעם המשתמשים יברחו דווקא מפייסבוק לגוגל+, היא נמוכה מאוד. אחרי הכל, אנחנו נמצאים בפייסבוק כל הזמן, החברים שלנו שם והזיכרונות שלנו מהרגעים הכי יפים בחיינו שמורים היטב במאגריו של צוקרברג.

כששואלים אנשים מה דעתם על פייסבוק מקבלים תגובה רגשית: אהבה, שנאה אך לא אדישות. עדיין מוקדם לדעת האם + תצליח ליצור את אותן התחושות אצל משתמשים אך זו בהחלט התחלה טובה לגוגל ובחודשים הקרובים עולם הרשתות החברתיות בהחלט יהפוך ליותר מעניין. אנחנו כמובן נעקוב אחרי החידושים וההצלחה או הכישלון של המיזם המעניין הזה בשבועות הקרובים.

הכותב, עמית לביא הוא מנהל התחום החברתי בחברת Abagada המתמחה בשיווק באינטרנט. לפני עבודתו ב-Abagada עמית עבד בחברת פייסבוק בה היה אחראי על מפרסמים גדולים בשוק הישראלי והנורדי ובחברת גוגל בדבלין. כמו כן, הוא מנהל עמוד פייסבוק פופולרי העוסק בתחום הסושיאל. 

 אז מה אתם אומרים: לייק? או 1+?