רשתות חברתיות הפכו להיות עניין שבשגרה עבור רובנו. לא משנה אם אתם גיקים או לא, פייסבוק היא מקום מפגש למאות מליוני אנשים מכל רחבי העולם. הסמארטפונים, הטאבלטים והמחשבים האישיים מאפשרים לכל אחד ואחת להישאר מחוברים לרשת בכל מקום ובכל זמן, עובדה שהופכת אותה למקום העיקרי בו מתנהלים החיים החברתיים, וככזו היא הופכת למושא מחקר של פסיכולוגים המבקשים לדעת מהם ההרגלים שישיארו אותנו פופולאריים מספיק כדי שיהיו לנו חברים. בואו נראה מה הם ממליצים לנו לעשות:
שיהיו חברים, אבל במידה
כמות החברים ברשת החברתית אמנם משמשת כמדד לאטרקטיביות שלכם בעיני משתמשים אחרים אבל צריך לדעת שיותר מידי או פחות מידי ממנה יכולה לפגוע בפופולאריות שלכם. מחקר שנערך בשנת 2008 מצא כי מספר החברים הממוצע שיביא אתכם למקסימום פופולאריות הוא בסביבות ה-150. אם יש לכם מעל ל-300 או פחות מ-100 אתם עדיין אטרקציה – אבל פחות.
יופי חשוב מאופי. תדאגו שרוב החברים שלכם יראו טוב
זה אולי נשמע נדוש, חומרי ושטחי - אבל זה עובד. מסתבר כי אם המגיבים והכותבים על הקיר שלכם נראים טוב, היוקרה של הפרופיל שלכם בעיני אחרים עולה. ככה לפחות קובע מחקר מ-2008 שחקר את הנושא. קחו בחשבון כי אלו לא רק החברים שלכם, אלא גם משתמשים מזדמנים. כדי להשיג את מירב האפקט תצטרכו לעשות סלקציה בהרשאות החשבון שלכם ורק כאלו עם תמונות מושכות יוכלו להגיב בקיר שלכם.
שיטות התרחבות - ככה תגייסו יותר חברים
מחקר מ-2008 מצא שבע דרכים שיוכלו לשפר את יכולת הגיוס שלכם, ככה שתוכלו להגיע למספר החברים האופטימלי. הוא ממליץ ליצור קשר עם חברים רחוקים או כאלו מהעבר שלכם, לערוך מעקב חברתי אחריהם ולראות מה הם עושים בלי לדבר אתם, לחפש אנשים שפגשתם במציאות, להיות צופים פאסיביים באחרים, לעדכן את הסטטוס שלכם ולדאוג שיהיה כל הזמן תוכן איכותי ומעניין בקיר שלכם. אם יש לכם זמן פנוי בהחלט תוכלו לנסות חלק מהשיטות שלו בדרך ל-150 חברים.
שמרו על דיסקרטיות
היות והפרופיל שלכם הוא המקום לכל הדיבורים, ריכולים, וידואים והשמצות - הפרטיות היא אחד הנושאים הכי חשובים בפייסבוק. מחקר שנערך השנה קובע כי רווקים צעירים נוטים לחשוף פרטים אישיים שלהם בפייסבוק במה שמכונה "אפקט חוסר העכבות ברשת", לעיתים בלי לחשוב על התוצאות. לעומת זאת, במחקר אחר נמצא כי בזמן האחרון חל שיפור בשימוש שעושים צעירים אלו בהגדרות הפרטיות שמציעה פייסבוק, אז כנראה ותוצאות החשיפה עושות את שלהן. אנחנו בכל אופן לא ממליצים לכם לחשוף הכל, בטח אם אתם רוצים להישאר פופולאריים לאורך זמן.
בלי בני זוג: אל תתנו להם לראות את הפרופיל
מחקר קובע כי בני זוג בפייסבוק נוהגים לצפות אחד לשני בפרופיל – עובדה שמעוררת קנאה ומכניסה מתח למערכת היחסים הפיזית והוירטואלית. המתח שיכול לפגוע בתפקוד שלכם בפייסבוק וכתוצאה מכך גם בפופולאריות שלכם. ההמלצה של החוקרים היא לחסום את הגישה של בן או בת הזוג לחשבון שלכם וככה לשמר את מערכת היחסים וגם את הפרסטיג' ברשת. אם אתם מאלו שחולקים הכל - תמשיכו על אחריותכם.
תהיו עצמכם. האמת יותר פופולארית מהשקר
במחקר שנערך השנה נמצא בדק ומצא כי הפרופילים בפייסבוק בדרך כלל משקפים נאמנה את בעליהם יותר מאשר את האידיליה שלהם. אולי אנחנו לא מכירים את כל החברים שלנו ברשת באופן אישי, אבל מה שהם כותבים על עצמם ועל הטעם שלהם בסרטים, ספרים ומוזיקה כנראה נכון. אנחנו ממליצים לקחת את התובנה הזו וליישם אותה. שקרים מתגלים גם בפייסבוק וכאשר זה קורה – כמות החברים מצטמצמת.
תשקיעו בחברים שלכם. תשומת לב תמיד חוזרת
הבעיה: קצב החיים המהיר לא תמיד משאיר לנו מספיק פנאי וחשק לפתח חברויות ולעתים קרובות חברים הופכים להיות היסטוריה רק בגלל אילוצי זמן. הפתרון: מחשב, אינטרנט ופייסבוק. מי שרוצה הוכחה לכך יוכל למצוא אותה במחקר הזה מ-2008, שמצא כי משתמשי פייסבוק מצליחים לייצר "הון חברתי" גדול יותר מאשר אלו שלא פתחו חשבון ברשת החברתית על אף כל המגבלות של המציאות המודרנית.
המסקנה (שלנו לפחות) היא כי יש לתת לחברים שלכם ברשת את אותה תשומת הלב כמו שאתם נותנים לחברים שלכם במציאות הפיזית. אל תשכחו שפייסבוק זה לא רק מקום של תמונות וסטטוסים, זה גם מקום של הצעות עבודה והזדמנויות עסקיות ואישיות. בסוף זה ישתלם לכם.