האם בשנת 2012 אנחנו צפויים להוזלה משמעותיות בחשבון החודשי של הטלפונים הסלולריים שלנו? נראה שכן.
לפי פרסום בעיתון דה-מרקר הבוקר (ד') מסתמן כי החברות החדשות הצפויות להיכנס לשוק בעוד מספר חודשים מתכננות שינוי כולל בהרגלי הצריכה שלנו את המדיום הסלולרי. מעט תוכניות תמחור, 'הכל כלול' במחיר חודשי שפוי, בלי דוכני מכירה, בלי נציגים וכנראה גם בלי מכשירים. תתכוננו לעולם שונה.
חברות סלולריות חדשות
בשנת 2012 אמורות לעלות לאוויר שתי חברות סלולריות חדשות במבנה מלא (MNO), מירס וגולן טלקום שיתחרו ישירות בחברות הקיימות סלקום, פלאפון ופרטנר.
בנוסף, צפויות לקום מפעילות וירטואליות (MVNO) שיבססו את שירותי הסלולר שלהן על התשתיות הקיימות של אחת מחמשת החברות העצמאיות שיפעלו בארץ. מפעילות אלו צפויות לספק שירות זול ותחרותי יותר ובכך לגרום לירידת מחירים חדה בעלויות החודשיות של הסלולר ופתיחת השוק לתחרות אמיתית.
פחות תוכניות תמחור
אחת החברות שלא זכתה במכרז האחרון להקמת חברה סלולרית היא סלקט, שהייתה מוכנה לחשוף בפני אתר דה מרקר את התוכנית העסקית שלה ולתת לנו הלקוחות, הצצה לקראת עתיד ורוד יותר. בתוכנית של סלקט היו ארבע תוכניות תמחור בלבד, במבנה הבא:
תוכנית א' מתבססת על שיחות קוליות ללא הגבלה במחיר של 60-70 שקלים בחודש.
תוכנית ב' מתבססת על שיחות והודעות טקסט ללא הגבלה במחיר של כ-100 שקלים בחודש.
תוכנית ג' מתבססת על שיחות, הודעות טקסט וחבילת גלישה, הכל כלול וללא הגבלה, במחיר חודשי של כ-150 שקלים.
תוכנית ד' (Data Only) לגלישה סלולרית בלבד ללא הגבלה. תוכנית זו מיועדת בעיקר עבור מחשבים ניידים או טאבלטים, במחיר של כ-100 שקל בחודש.
מעט עובדים
איך מגיעים למחירים כל כך נמוכים? קודם כל מעסיקים פחות עובדים. סלקט תיכננה להעסיק כ 200-300 עובדים בלבד ביום ההשקה ולגדול בהדרגה בהתאם לביקוש על פני שבע שנים למקסימום של 1,500 עובדים.
לשם השוואה, בחברת הסלולר הקטנה ביותר מבחינת כוח אדם, פלאפון, מועסקים 4,300 עובדים. מקורות בענף מוסרים כי גם בגולן טלקום הכוונה היא להתחיל עם 200 עובדים ולא להגדיל את המצבת מעל תקרה של 1,000 עובדים. גם כאשר תגיע החברה לבשלות מלאה.
הזמנה באינטרנט
מהלך נוסף שתכננו בסלקט וכנראה גם בחברות חדשות אחרות, הוא מעבר לשיטת מכירה 'ללא נציגים'. לקוח אשר ירצה להצטרף לשירות יוכל לעשות זאת בקליק אחד באתר האינטרנט של החברה וכרטיס ה SIM יגיע בדואר.
גם אם החברות עדיין יחזיקו מספר מצומצם של נקודות מכירה פיסיות, זה יהיה בעיקר לצרכי תדמית ומיתוג ולא כדי לספק שירות ראוי לכל לקוחות החברה. בנוסף, התנהלו דיונים בחברה האם כדאי או לא למכור כרטיסי SIM באוטומטים ייעודיים, כפי שעושות O2 הבריטית וחברות סלולר נוספות בעולם.
לא מוכרים מכשירים
אחד השינויים העיקריים הצפויים במודל התפעול של החברות החדשות יהיה העובדה כי חלקן לא ימכרו מכשירים אלא יתמקדו בשירותי השיחות, ההודעות והגלישה. עבור אלו שאינם מעורים בנבכי התהליכים הלוגיסטיים הכרוכים בניהול מלאי של מכשירים, נאמר כי עבור כל חברה סלולארית מדובר ב"תיק" גדול.
מכשירים מצריכים מערך לוגיסטי מפותח והשקעה כספית גדולה ולפיכך מדובר בפעילות שאינה נושאת רווחיות גבוהה. בסלקט מסרו כי הם תיכננו לשווק את כרטיסי ה SIM בנפרד ואת המכשירים רק כשירות משלים ללקוחות שיתעקשו על כך. גם בגולן טלקום מתלבטים כעת אם נכון למכור מכשירים.
יש לציין כי במידה ופעילות מכירת המכשירים תצא מידי החברות הסלולריות, צפויות חברות פרטיות שכבר היום מוכרות מכשירים בצורה פרטית להגדיל את נתח השוק שלהן ואף להציע שירותי ביטוח ותיקונים. אין עוררין כי ייתכן ובעתיד נרכוש מכשיר בסופר, בחנות פרטית או בתחנת דלק ואת ה-SIM נקבל מחברת הסלולר בדואר כפי שחשבו לעשות בסלקט ואולי גם מתכננים בגולן טלקום.
המודל העסקי שחשפה סלקט מאותת על ירידת מחירים ניכרת בחשבון החודשי. הוא גם שופך אור על התוכניות של החברות החדשות ועל מבנה החשבוניות העתידית שכל אחד מאיתנו יקבל.
יחד עם זאת, לצד החסכון האישי, יש לזכור כי החברות הקיימות מעסיקות אלפי עובדים ואחד המהלכים הראשונים שהן יבצעו הוא גל פיטורים נרחב. נכון שחלק מעובדים אלו ייקלט בחברות החדשות, אך כפי שציינו מדובר על חברות שצפויות להיות קטנות ויעילות עם מודל מכירה ושירות המבוסס בעיקר על רשת האינטרנט.