כששואלים את רבל ווילסון מה גרם לה להפוך לשחקנית, היא מיד שולפת את הסיפור הזה: "תמיד חשבתי שאעסוק במשהו רציני כמו משפטים או פוליטיקה. כשסיימתי את בית הספר למשפטים התמניתי לשגרירה צעירה של 'רוטרי' והוצבתי בדרום אפריקה לשנה, ואז חטפתי מלריה ואושפזתי בטיפול נמרץ. כשהרופאים נתנו לי קוקטייל של תרופות כדי שלא אמות, הזיתי שאני זוכה באוסקר. זה היה כל כך אמיתי, עד שכשיצאתי מבית החולים אמרתי 'אני יודעת שזה מטורף, אבל אני הולכת להיות שחקנית!'".
נשמע מופרך? אולי. ההצלחה המטאורית של הקומיקאית האוסטרלית העגלגלה מסידני בהחלט נשמעת כמו הזיה אחת מתמשכת, אבל כשצופים בווילסון (28) מדברת על תחילת הקריירה שלה בראיונות, אי אפשר שלא לתהות מה מכל זה נכון ומה חלק מהפרסונה שאימצה לעצמה עם השנים.
עבור הצופים הישראלים היא עדיין לא נחשבת לפרצוף מוכר, אבל בפחות משנה וחצי הפכה רבל ווילסון לאחד השמות הלוהטים ביותר בהוליווד. אתם אולי מזהים אותה מ"מסיבת רווקות", שם גילמה את השותפה הפסיכית לדירה של קריסטן וויג שבין השאר מתוודה בפניה שקראה את היומן שלה, אבל "בהתחלה לא ידעתי שזה מה שזה. חשבתי שזה ספר נורא עצוב שכתוב בכתב יד".
מאז היא כבר הספיקה לקבל תפקיד גדול יותר ב-"Bachelorette" לצד קריסטן דאנסט וב"למה לצפות כשאתם מצפים", לככב ב-"Struck by Lightning" עם כריס קולפר מ"גלי", להתקבל לסרט החדש של מייקל ביי, לדבב דמות ב"עידן הקרח 4" ולמכור פיילוט לסדרה חדשה ותסריט לסרט שכתבה. בקרוב נזכה לראות אותה בקומדיה המוזיקלית "פיצ' פרפקט", שם היא מגלמת דמות בשם "איימי השמנה".
אם "מסיבת רווקות" היווה את הפריצה הגדולה שלה, "פיצ' פרפקט" הוא ללא ספק הסרט שהפך אותה לכוכבת שאי אפשר להתעלם ממנה. המבקרים מכנים אותה "גונבת הצגה", ולא בכדי – ווילסון הייתה הראשונה שלוהקה לסרט, בו מככבות גם כוכבות זוהרות יותר כמו אנה קנדריק ("דמדומים") ובריטני סנואו, אבל ווילסון מצליחה לגנוב את הזרקור בקלילות.
"הסרט שייך לווילסון, שמקבלת כאן את ההזדמנות הגדולה ביותר שלה מאז 'מסיבת רווקות'" השתפכו עליה במגזין וראייטי. "הקומיקאית האוסטרלית העולה פוסעת ללא חשש לתוך עוד תפקיד שעושה צחוק מהגזרה שלה". גם ב"בוקסאופיס מגזין" פרגנו לווילסון וקבעו כי "זה התפקיד שיהפוך אותה לכוכבת", לא לפני שכינו אותה "יהלום גולמי ומשמח". " היא הייתה יכולה לבלוע בקלות את הסרט אילולא הייתה שחקנית אנסמבל נדיבה כל כך", הוסיפו.
מאלפת כלבים, עורכת דין ושחקנית
רבל – שם אמיתי לחלוטין, אגב – נולדה בסידני למשפחה לא שגרתית בעליל. הוריה עוסקים באילוף כלבי ביגל לתצוגות, ומשום מה בחרו להעניק לה ולשלושת אחיה ואחיותיה שמות מרדניים במיוחד: ליברטי, ראיוט ואנארכי. "אתה מכיר את הסרט 'כוכב התערוכה'? אלה היו החיים האמיתיים שלי", סיפרה בראיון לג'ימי קימל. "צפיתי בזה וחשבתי, וואו, איזה סרט תיעודי מצוין. כשאמרתי לאימא שלי שאני רוצה להיות סלבריטאית, היא בכתה. היא אמרה, 'מי ימשיך את המורשת של תצוגות הכלבים?'".
אירוני, בהתחשב בכך שהאם הייתה זו שדחפה את רבל לחיק המקצוע התובעני הזה מלכתחילה. כשהייתה בת 14, אימה של ווילסון מאסה באופייה הביישני והנחבא אל הכלים של בתה וכדי להוציא אותה מהקליפה דחפה אותה לתוך כיתת משחק, סגרה מאחוריה את הדלת ועזבה.
"זה היה כל כך מביך", היא מספרת. "עמדתי שם, הפנים שלי היו אדומות מרוב בכי. אימא שלי הלכה. הייתי תקועה שם למשך 90 דקות. המורה ניגש אליי ושאל אותי לשמי, ואמרתי 'היי, אני רבל' במבטא אמריקני. זו הייתה הדרך היחידה שלי להתמודד עם הסיטואציה הטראומטית הזו. פשוט הפכתי מיד לדמות. ואז פשוט התחלתי להמציא דברים".
אחרי שהקריירה שלה כמאלפת כלבים וכמשפטנית לא ממש המריאה, ווילסון – שסיימה תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת ניו סאות' וויילס – פנתה לאפיק היחיד שבאמת עניין אותה: משחק. אלא ששם היא גילתה שלרוב המלהקים קשה למצוא לה תפקיד. חברותיה השחקניות בעלות "המראה הזוהר", לדבריה, קיבלו תפקידים מסביבה בעוד שהיא נחלה כישלון, למרות הביטחון העצמי הרב שלה ביכולותיה. "חשבתי שהייתי מעולה על הבמה", היא מודה.
השיא הגיע בפגישה עם סוכן שחקנים בסידני, שאפילו לא טרח לעדן את האמת. "הוא אמר 'טוב, את לא הולכת לקבל תפקיד ב'קרוב רחוק' בתור כוסית בביקיני על החוף'", הסבירה מדוע היה לה קשה יותר לפרוץ בהוליווד, בניגוד לשחקנים אוסטרלים אחרים כמו הית' לדג'ר, איילה פישר וכריס המסוורת' – כולם בוגרי אופרת הסבון הוותיקה. "ממש התעצבנתי. הם לא רואים שאני מוכשרת? הם לא רואים עד כמה אני מצחיקה ומעניינת? כמובן שאף אחד לא ראה".
כשלא הצליחה למצוא סוכן, היא החליטה לקחת את העניינים לידיים. היא כתבה וכיכבה במחזה משלה, "The Westie Monologues", שהפך להצלחה מסחררת בסידני והביא לה תפקידים בתוכניות טלוויזיה אוסטרליות. את המשא ומתן על החוזים שלה עשתה בעצמה, בעיקר בזכות הרקע שלה במשפטים.
ואז הגיע הטלפון מהוליווד. ההתחלה לא הייתה קלה גם כאן, היא מודה. "באותה תקופה הייתי קרובה לקבל המון תפקידים שונים, אבל לאף אחד לא היה אומץ ללהק אותי. זה היה כמו מה שקרה לי כשהתחלתי באוסטרליה. אף אחד לא אזר אומץ ואמר – היא טובה".
106 קילו של מוטיבציה
בסופו של דבר היו אלה דווקא הקימורים העגלגלים של ווילסון, אלה שעמדו בדרכה במולדת, שהפכו אותה לנכס עבור הסוכנות שקיבלה אותה. "היו יכולים לתת לי תפקידים טובים יותר באוסטרליה, אבל היו להם דעות קדומות בנוגע למראה שלי", היא אומרת. "אבל כשנכנסתי לסוכנות האמריקאית שבה אני חתומה עכשיו, 'וויליאם מוריס', הם ראו אותי וחשבו – אין לנו מישהי שנראית כמוך, אז אנחנו נקבל אותך. ואז, ברגע שאתה מוכשר ואנשים מגלים זאת, יש לקוות שהם גם יתחילו לכתוב עבורך תפקידים".
וזה אכן מה שקרה. ווילסון הגיעה להיבחן לתפקיד שאותו קיבלה בסופו של דבר מליסה מקארתי ב"מסיבת רווקות" – ואף זיכה אותה במועמדות לאוסקר האחרון – אבל התסריטאי ג'אד אפטאו כל כך התלהב ממנה, עד שהחליט לכתוב עבורה במיוחד את תפקיד השותפה הזרה של קריסטן וויג. ווילסון הופיעה בסצנות ספורות בלבד, אבל הותירה רושם בלתי נשכח. "זה באמת הציב רף גבוה", היא מודה. "קיבלתי המון הצעות לסרטים בעקבות התפקיד הזה".
למרות הפרסונה שאימצה באופן קבוע, נראה כי מתחת לכל שכבות השנינות שלה עדיין מתחבאת אותה ילדה ביישנית בת 14. "אני כבר לא יכולה ללכת לסופרמרקט לקנות צ'יפס בלי שיזהו אותי", היא אומרת במבוכה. "אנשים שואלים אותי, את הבחורה ההיא מ'מסיבת רווקות'? ואני עונה 'לא'. לפעמים אני יכולה להיות מאוד משכנעת שאני לא אני".
עם כל המודעות העצמית הזו, מפתיע לגלות את ווילסון זוהרת ב"פיצ' פרפקט" כדמות בשם יוצא הדופן "איימי השמנה". "אני קוראת לעצמי ככה כדי שכלבות כמוכן לא יקראו לי כך מאחורי הגב", היא מסבירה בסרט לשתי סטודנטיות המומות. במציאות, היא מודה, המשקל שלה פתח עבורה דלתות רבות – גם אם סגר אחרות במקביל. "בקומדיה, אתה חייב להשתמש במה שיש לך", אמרה לרויטרס. "אני לא מידה אפס, אז כמובן שאני מתכוונת להשתמש בפיזיות הזו כיתרון".
אבל אם נדמה לכם שהיא עומדת לקבל תפקידי שמנות מצחיקות עד סוף הקריירה שלה, תשכחו מזה. רבל חתמה על חוזה בשנה האחרונה עם חברת ההרזיה "ג'ני קרייג", שהופך אותה לפרזנטורית שלהם באוסטרליה. השחקנית, שסיפרה ששקלה בשיא כ-106 ק"ג, הצליחה לרדת לא מעט במשקל ונאלצה לחדול לאחר שמפיקי "פיצ' פרפקט" אסרו עליה להמשיך בדיאטה.
"בחוזה שלי היה כתוב שעליי להישאר באותה מידה. הורדתי עשרה קילו ונאלצתי לשמור על המשקל הזה לאורך כל הצילומים, מה שהיה קשה למדי", היא מודה. "למזלי אין לי בעיות בריאות ואני לא חייבת לרדת במשקל או שהלב שלי יתפוצץ, אבל זה היה יותר עניין של להרגיש טוב עם עצמי". עכשיו, כשהסרט כבר יוצא לאקרנים, היא מתכננת לחזור לדיאטה במטרה להגיע למשקל היעד שלה – 80 קילוגרם.
לא חסרות סלבריטאיות בהוליווד שמתעסקות במשקל שלהן באופן פומבי, אבל מעט חושפות אותו בצורה כה כנה. ווילסון לא חוששת לדבר במספרים, וגם לא מתחבאת מאחורי סיסמאות וקלישאות. "אני מתאמנת שלוש פעמים בשבוע עם מאמן אישי. אבל אני כן אוהבת לאכול, מן הסתם. ואני אוכלת קינוח מדי יום. אם אני אפסיק עם זה, אני ארד במשקל".
הראשון שזיהה בה הרבה מעבר לשומן היה, באופן מפתיע למדי, מייקל ביי. במאי "רובוטריקים", שאמר לא לבר רפאלי ולמייגן פוקס וידוע בחיבתו לדוגמניות ויקטוריה'ס סיקרט, בחר ללהק את ווילסון לדרמת האקשן החדשה שלו "Pain & Gain", שם תככב לצד מארק וולברג, דה רוק וגם בר פאלי הישראלית. "אני יודעת שאין לי את מבנה הגוף שהוא בדרך כלל מלהק, אבל מסיבה מסוימת הוא מחבב אותי וחושב שאני מצחיקה, כך שאולי שיניתי את דעתו", היא צוחקת.
מדובר בתפקיד הדרמטי הראשון שלה מאז שעברה להוליווד, אבל זה לא האתגר היחיד שעמד בפניה בסרט – היא הייתה צריכה לככב גם בסצנת סקס, לא פחות: "זה היה קצת מפחיד. חשבתי לעצמי שזה בטח משהו שמבקשים מבנות אחרות לעשות כל הזמן", היא מספרת. "זה היה סוג שונה של מתח. הזעתי, פשוט הזעתי".
גם ליידי גאגא מעריצה
מייקל ביי לא לבד. ווילסון הולכת וכובשת את הוליווד תוכנית אירוח אחת בכל פעם, ומפילה כוכבים לאורך כל הדרך. מאט לוקאס, כוכב "הממלכה הקטנה" שגם כיכב לצידה בתפקיד אחיה ב"מסיבת רווקות", הפך לשותף שלה לדירה. "גילמנו שותפים לדירה כל כך טוב ב'מסיבת רווקות' עד שחשבנו שכדאי שנעשה זאת גם במציאות. רק שבמקום לעצבן את קריסטן וויג, אנחנו מעצבנים עכשיו את כל השכנים בסביבה", הסבירה לקונאן אובריין כשסיפרה כי אחד הדיירים בשכונה דרש מהם שקט אחרי השעה עשר בלילה. "תפסיקו לשיר שירים מ'אנני'. אתם רועשים מדי מכדי לקבל תפקיד של ילדים יתומים", היא ציטטה את המכתב האנונימי ששלח.
גם דאנסט לא חמקה ממנה, אם לשפוט על פי הסיפור שסיפרה ווילסון בראיון אצל קימל. "היא משתתפת בסרט האהוב עליי בכל הזמנים, זו יצירת מופת בשם 'מעודדות צמודות'. אז בין הצילומים של 'Bachelorette' הייתי שואלת אותה 'היי, קיקי' – כי ככה החברות שלה קוראות לה – 'זוכרת שספארקי הכוריאוגרף לימד אתכן לעשות ספיריט פינגרס'? והיא הייתה עונה 'כן, רבס'. ושאלתי אותה 'וקיקי, את זוכרת איך אמרת בסרט שזו לא דמוקרטיה, זו עידודקרטיה?' והיא הייתה עונה 'כן, רבס'. בסוף היא פשוט התחילה לשתות טקילה".
אבל אחת מהופעותיה הטלוויזיוניות הבלתי נשכחות הייתה, ללא ספק, הראיון אצל ג'יי לנו. ווילסון פשוט שחזרה בו את האודישן שעשתה ל"פיצ' פרפקט" בביצוע השיר "Edge of Glory" של ליידי גאגא, תוך כדי בעיטת הנעליים שלה על האורח בריאן קרנסטון ותיפוף על החזה. "הם אמרו לעצמם: 'טוב, היא די דומה לאדל'", הסבירה את החלטת המפיקים לתת לה צ'אנס. הסרטון הפך ללהיט ואפילו גאגא עצמה התייחסה אליו באתר שלה, כשפרגנה לווילסון על הביצוע: "בטח לא ידעתם שאני מעריצה ע-נ-ק-י-ת. זה כל כך מדהים עד שהשתנתי במכנסיים", כתבה.
עם או בלי מעריצות כמו ליידי גאגא, ווילסון כבר הצליחה לעשות לעצמה שם כאחת הכוכבות המצחיקות והשנונות ביותר בסביבה. ממש כמו לנה דנהאם מ"גירלז", עוד כוכבת אנונימית שהתקשתה למצוא תפקידים בגלל המראה שלה, גם ווילסון בנתה את עצמה כיוצרת במקביל לקריירת המשחק שלה, כתבה לעצמה תפקידים וכבשה איתם את לב המבקרים. לאחרונה היא הצליחה למכור פיילוט לסדרה קומית בשם "Super Fun Night" לרשת ABC, וגם תסריט לסרט שכתבה נמכר לאולפני יוניברסל.
"בגלל החשיבה המתודית שיש לה על קומדיה, לעיתים קרובות היא הייתה יושבת רחוק מכולם וכותבת בדיחות", סיפר במאי "פיצ' פרפקט" ג'ייסון מור. "יש לה מוטיבציה אדירה". אם לשפוט על פי ההצלחה המטאורית שלה, המוטיבציה הזו ככל הנראה תביא אותה בסופו של דבר לאותו טקס פרסים שעליו פנטזה כשהייתה על כדורים נגד מלריה. זאת בהנחה, כמובן, שכל זה לא רק הזיה אחת גדולה בתוך מוחה הקודח.