"קיץ 2013 הפיק את פצצת הנפל הראשונה שלו, והיא נפלה ישר על הראש של וויל סמית"; "זה אף פעם לא סימן טוב לסרט כשהצופים שלו מתחננים שהוא ייגמר"; "כשיצאתי הבנתי שלא חלמתי, באמת ראיתי את הסיוט הזה במו עיניי"; "אסון במובן הטהור ביותר שלו"; "ההקבלה הקולנועית ל'Friday' של רבקה בלאק"; "אני אומר את זה בעדינות, אבל יכול להיות שמדובר בסרט הכי נורא שנוצר אי פעם".
חייבים לתת לוויל סמית קרדיט. מעט מאד סרטים חדשים מצליחים לייצר קונצנזוס כל כך מוחלט בקרב מבקרי הקולנוע בעולם (אולי הקבוצה הכי הטרוגנית מבחינת דעות וטעמים). הציטוטים שקראתם לפני רגע לגבי "העולם אחרי", סרטו האחרון, הם רק זרזיף קטן מתוך שיטפון הבוז לו זכה הסרט בכל פינה בעולם. באתר הביקורות הפופולארי Rotten Tomatoes, זכה הסרט לנתון המביך של 11 אחוזי ביקורות חיוביות (ממוצע ציונים של 3.7). רק לשם השוואה, "שחר מפציע: חלק 1" (הסרט הגרוע ביותר ביקורתית בסדרת "דמדומים") זכה ל-24 אחוז.
אם המילים הקשות אינן מספיקות כדי להכאיב למי שנחשב עד לפני כמה שנים לכוכב הגדול ביותר של הוליווד, מגיעה שורת הרווח ועושה את העבודה. על פי ההערכות הנוכחיות, הסרט, שבו השקיעו אולפני סוני 130 מיליון דולר (לא כולל תקציב פרסום, המשוער בעוד כמה עשרות מיליונים טובים), לא יצליח לכסות אפילו את הוצאות ההפקה. מכה קשה עבור האולפנים שבנו עליו כשובר הקופות הגדול של הקיץ, אבל קשה הרבה יותר עבור סמית, שהפיק, כיכב ובעיקר קיווה להפוך בזכותו את בנו, ג'יידן, לכוכב הגדול הבא.
פרויקטים כושלים של כוכבים הוליוודיים גדולים הם עניין שבשגרה ובכל זאת נראה שהמקרה של סמית הוא הרבה יותר מנפילה נקודתית. למעשה, רבים ממומחי הקולנוע בעולם משוכנעים שמדובר בנקודת מפנה בקריירה שמתקדמת כבר כמה שנים בנחישות לכיוון התרסקות. מה קרה לקסם של נער הזהב מבל אייר? התשובה, כמו תמיד במקרים האלה, מורכבת.
דודה ויו לא סולחת
את תחילת הדרך מכיר כל מי שבילה את נעוריו בניינטיז. סמית (44), יליד פילדלפיה, החל את עלייתו המטאורית כחלק מהרכב היפ הופ, שכלל גם את חבריו מילדות, ג'פרי טאוונס (הידוע יותר כ-DJ Jazzy Jeff) וקלרנס הולמס. להיטים כמו "Summertime" ו-"Parents Just Don't Understand" זיכו את השלושה בפרס הגראמי בשנת 1988 ופתחו את הסכר לנהרות של מזומנים. העושר הפתאומי שנחת על סמית גרם לו לפזר את הממון ללא כל כיסוי וכן ללא דיווח לרשויות המס. החובות, שהצטברו בשיאם לסכום של 2.8 מיליון דולר, כמעט הביאו לפשיטת רגל, אבל כאן התערבה בפעם הראשונה אלילת המזל בדמות חוזה מרשת NBC לסיטקום חדש בכיכובו.
הנסיך המדליק (The Fresh Prince), כינוי הרחוב של סמית, הפך לטייטל של מותג בקנה מידה בינלאומי. אחרי שש שנים בהן גילם את המתבגר הכי מגניב על המסך (על אף שהיה בן 22 כשהחל את התפקיד), נלחמו מיטב היוצרים והמפיקים בהוליווד על הזכות לעבוד איתו.
ההשקעה בסמית הצדיקה את עצמה בענק. "בחורים רעים", סרטו הגדול הראשון, הפך תקציב צנוע של 19 מיליון דולר למפלצת הכנסות של 141 מיליון (209 אחרי חישוב אינפלציה). אבל החותמת הסופית הגיעה עם "היום השלישי" שנה מאוחר יותר. סרט הפעולה הבדיוני גרף לא פחות מ-817 מיליון דולר ברחבי העולם (1.2 מיליארד אם אתם מתעקשים לתקן לשער של היום) ונחשב לאחד הסרטים הרווחיים בהיסטוריה. במשך 13 השנים שחלפו מאז "בחורים רעים" הניבו סרטיו של סמית 5.5 מיליארד דולר. אין כוכב הוליוודי שמתקרב למספרים האלה ובעיקר לא לכיסוי התקשורתי האוהד לו זכה. אבל מאחורי הקלעים הסתבר שהתדמית הנוצצת של סמית' לא הייתה נקייה כמו שנהוג לחשוב.
ג'נט היוברט, השחקנית שגילמה את ויויאן סמית, דודתו בסדרה, עזבה לאחר שלוש עונות בעקבות מה שהגדירה כיחסים עכורים עם הכוכב. "לעולם לא יהיה לי כל קשר מקצועי עם מניאק כמו וויל סמית", ירתה בראיון שהעניקה ב-2008 ל-TMZ, "הוא חולה שליטה שלא התבגר. האגו שלו הרס קריירה של 20 שנים על המסך. הוא חשב שאפשר יהיה להחליף אותי בלי שאף אחד ירגיש, אבל הקהל אהב אותי מאוד. הרגשתי כל כך מוכה כל השנים. לעולם לא אסלח לו על כך". סמית טען בתגובה כי היוברט נטרה לו טינה בגלל שזכה לקבל סדרה משלו בגיל כל כך צעיר. בשבועות האחרונים שינתה היוברט את הטון לאחר שנים וטענה שתסכים להיפגש וליישב את ההדורים עם סמית. אבל עם זאת לא מדובר במקרה חד פעמי, האגו שהופיע במערכה הראשונה עוד יכה בהמשך.
אחד המקרים השערורייתיים והמתוקשרים ביותר בהקשר של סמית התרחש במהלך צילומי "גברים בשחור 3" ב-2011. הפקת הסרט סגרה שישה בלוקים בשכונת סוהו היוקרתית בלב מנהטן, אבל סמית לא הסתפק בכך והחנה את הקרוון הדו קומתי העצום שרכש בעלות של 2 מיליון דולר (רוחב 111 מטרים) באמצע השכונה. לצידו של הקרוון הועמד קרוון נוסף, זהה בגודלו, שהכיל את חדר הכושר של הכוכב. תושבי השכונה התלוננו שהמתקנים העצומים חוסמים את הכביש ומונעים מהם שימוש ברכבם, בעלי עסקים הסבירו שהקרוואנים חוסמים את הכניסה לחנויות ומבריחים לקוחות פוטנציאליים, אבל סמית לא התרגש, גם לאחר שהתלונות הגיעו לעיריית ניו יורק וההפקה החלה לספוג קנסות כבדים בעבור כל יום בו נמשכה החסימה. לבסוף, אחרי שכנועים רבים נאות הכוכב להזיז את הביתן המפלצתי, לא לפני שהסיפור סוקר בהרחבה בכלי התקשורת ועשה הרבה נזק לתדמית שלו.
וויל הוא אדון לעצמו
רק כמה חודשים עברו מאז צילומי "גברים בשחור" ועד שסמית עלה שוב לכותרות בקונוטציות שליליות. במהלך מאי 2012, ביקר הכוכב במוסקבה לרגל הקרנת הבכורה החגיגית של הסרט בעיר. כשהגיע אל השטיח האדום, התנפל עליו כתב בידור אוקראיני בנשיקות. סמית, שלא השתעשע מהתעלול, דחף את הכתב וסטר לו עם החלק החיצוני של כף ידו. חלק מהקהל במקום הגיב בקריאות בוז כלפי הכוכב. "הוא ניסה לנשק אותי על השפתיים, יש לו מזל שלא הורדתי אותו באגרוף", סיפר לאחר מכן למצלמות. על אף התגובה החריפה הזו, נפוצו לאורך השנים לא מעט שמועות לגבי נטיותיו המיניות. בין היתר נטען כי ניהל רומן סודי עם השחקן דוויין מרטין ולקח חלק במסיבות מין מרובות משתתפים (ומעט מאד משתתפות) במהלך חופשה בברזיל בתחילת השנה.
בשיאן של הספקולציות נטען כי הנישואים המתוקשרים בין וויל לג'יידה פינקט סמית (41) עלו על שרטון. ההיכרות הראשונית בין השניים נערכה ב-1990 על הסט של "הנסיך המדליק", כשג'יידה נבחנה לתפקיד חברתו של וויל. שבע שנים לאחר מכן נישאו השניים באירוע מצומצם בבית הוריה של פינקט בבולטימור. על אף שהקפידו להמשיך ולהופיע יחד לאירועים נוצצים והשקות בחודשים האחרונים, טוענים פרסומים עקשניים באתרי הרכילות בעולם כי בפועל השניים כבר לא חולקים את אותה קורת גג ולמעשה מתחזקים את הקשר ביניהם לצרכי יחסי ציבור בלבד.
בראיון שהעניקה לאחרונה ג'יידה לאתר E! אפשר למצוא חיזוק להערכה הזו. לדבריה השניים מנהלים "יחסי נישואים פתוחים לחלוטין" ונהנים מהחופש האישי. "וויל הוא אדון לעצמו", סיפרה ג'יידה, "תמיד אמרתי לו שהוא יכול לעשות מה שהוא רוצה כל עוד יוכל להביט על עצמו במראה בבוקר". הקריירה של ג'יידה, לעומת זאת, נראית דווקא בקו מקביל לזה של בעלה. אחרי שכיכבה בסרטי ההמשך בסדרת "מטריקס", היא מסתפקת בחמש השנים האחרונות בעיקר בדיבוב דמותה המצוירת של גלוריה, נקבת ההיפופוטם מסדרת "מדגסקר". גם הפרויקט הבא בתכנון שלה ב-2015 צפוי להיות בסרט החדש בסדרה.
אל הבעיות במשפחה נוספו בשנים האחרונות גם שמועות על השתייכותו של סמית לכת הסיינטולוגיה. לא רק שהכוכב לא הכחיש שהקדיש זמן רב ללימודי הכתבים השנויים במחלוקת של ל. רון האברד (מייסד הדת), בראיונות לתקשורת הוא אף טרח לציין שמדובר ברעיונות "מבריקים, מהפכניים וזהים ב-98 אחוזים לעקרונות התנ"ך". למרות שתרם 1.3 מיליון דולר מכספו למרכזי סיינטולוגיה וש"העולם אחרי" היה אפוף כולו בסממנים והקשרים מעולם המושגים של הדת, הכחיש סמית' כי הוא עצמו משתייך לכנסייה הסיינטלוגית. "אני נוצרי, אבל מחשיב את עצמי לתלמיד של כל הדתות ובעל כבוד לכל שביל שבו בוחר כל אדם ללכת". גם לכם זה נשמע כמו משהו שטום קרוז היה אומר?
את הנזק שגרמו השערוריות מחוץ לאתרי הצילומים לקריירה של סמית קשה להעריך, אבל לגבי ההחלטות המקצועיות שלו בשנים האחרונות יש הרבה פחות מקום לספק. "אפשר להרגיש שלפחות בכל הקשור לדימוי התקשורתי שלו, הזוהר של סמית החל לדהות", קובע גריידי סמית, האנליסט של אנטרטיינמנט וויקלי, "אנשים הרבה פחות מוקסמים ממנו מאשר בעבר וזה מיד מעמיד בסימן שאלה את ההשפעה שלו על הקופות". רבים מהמבקרים מצביעים על פרשת "ג'אנגו ללא מעצורים" כסימן הטוב ביותר לכך שמשהו מאד מסריח בממלכת סמית. קוונטין טרנטינו כתב את התסריט לדרומון המדמם והמצליח שלו סביב דמותו, אבל הכוכב הפתיע ודחה את ההצעה בבוז מופגן. "ג'אנגו פשוט לא היה הכוכב הראשי של הסרט", הסביר בראיון, "אמרתי לקוונטין שאני חייב להיות במרכז וכאן זה היה הבחור השני (ד"ר קינג שולץ אותו גילם כריסטוף וולץ), זה פשוט לא מתאים לי".
בזמן שג'יימי פוקס נכנס לנעליו של העבד הנוקם במקומו, המשיך סמית בפרויקט שאותו סימן לעצמו כמטרה בשנים האחרונות: בנו, ג'יידן (14). אחרי ההופעה המוצלחת של היורש לצדו ב"המרדף לאושר" ב-2006, החל האב לדחוף כמעט בכוח את הקריירה של הילד. זה התחיל ב"יום שבו האדמה עמדה מלכת" המזעזע, נמשך בניסיון הכושל לריבוט של "קראטה קיד" והגיע לשיאו, כאמור, ב"העולם אחרי". בנוסף לכישלון הקופתי והמקצועי לא מספיק, הצליחו השניים לסבך את עצמם גם בסדרה של ראיונות תמוהים ומביכים לקראת הסרט הגדול, כולל שורה של עקיצות מלאות רשע על ג'יידה ומה שנראה כמו נשיקה צרפתית בין אב לבן שהייתה מביכה גם את בני בית לאניסטר.
ג'יידן הוא לא הצאצא היחיד לבית סמית שנדחף במהירות לאור הזרקורים. גם אחותו הצעירה, ווילו (12) כבר הספיקה להופיע לצד אבא ב"אני אגדה" ולצידה של אמא, ג'יידה, ב"מדגסקר 2". אחרי 4 שנים ללא הצעת עבודה, ניהל סמית קמפיין אינטנסיבי (אליו אף צירף את חברו, ג'יי זי) שיביא אותה לתפקיד הראשי בעיבוד המחודש למחזמר "אנני". בסופו של יום העדיפו אולפני "סוני" ללכת דווקא על סנסציה צעירה אחרת, קוונבנז'נה וואליס ("חיות הדרום הפראי"), המועמדת הטרייה לאוסקר.
בעקבות "העולם אחרי" אפשר לטעון במידה רבה של ביטחון שהאובססיה של סמית בקידום של ג'יידן גורמת לקריירה של שניהם לשקוע. "לג'יידן פשוט אין את הכריזמה והנוכחות הנדרשת מכוכב", קובע המבקר של ABC, מת'יו טומיי. מהי ההוכחה הטובה ביותר שהציוות הזה פשוט לא עובד? לג'יידן אין ולו הצעת עבודה חדשה אחת לשנים הקרובות בשלב זה ובשמו של וויל נקשרו בעיקר המשכונים תמוהים ("בחורים רעים 3", "אני רובוט 2"), שגם בהם עדיין לא אישר סופית את השתתפותו. אפילו בהפקת "היום השלישי 2" התייאשו במהירות מהניסיון להחזיר אותו והחליטו להמשיך בלעדיו.
בדרך למטה?
אחרי ארבע שנים של כישלונות קופתיים ("שבע נשמות", "העולם אחרי") וביקורתיים ("גברים בשחור 3"), נראה שרק פרויקט גדול ומוצלח במיוחד יצליח להוציא את וויל מהבוץ. "לא מומלץ למחוק כוכבים בסדר גודל כזה בצורה מוחלטת", מסביר פיל קונטרינו, אנליסט בכיר באתר BoxOffice. "אנשים כבר קברו את הקריירה של טום קרוז ואז הוא חזר בגדול עם 'משימה בלתי אפשרית' ב-2011".
הבעיה היא שסמית עצמו שבוי עדיין בתדמית הכוכב הגדול של סוף הניינטיז ובטוח שהטלפונים מבמאים והאולפנים ימשיכו להגיע בצרורות. בהוליווד בטוחים דווקא שנקודת האל חזור בקריירה שלו קרובה הרבה יותר מאי פעם. שמו על הפוסטרים כבר לא מהווה ערובה לרווחים, במאים ובעלי אולפנים סולדים מההתנהלות היהירה שלו וכל כישלון מקצועי נוסף עלול להפעיל את המכשיר המפורסם מ"גברים בשחור" ולגרום לו לצלול למעמקי הזיכרון הקולקטיבי.