לפני כשבוע עלתה לאוויר תחנת 88 המחודשת, על רקע מחאות המאזינים הנאמנים והחששות מצד המגישים והעורכים הוותיקים. תחת ההנהלה החדשה של תאגיד השידור, 88 קמה לתחייה, אמנם עם שינויים בלוח השידורים ומספר אבדות משמעותיות (גלית גורא-עיני, גליה גלעדי), אך עם רוב השמות המוכרים (בועז כהן, יואב יפת) ועם הבטחה לשמירה על דרכה של תחנת הרדיו האליטיסטית.
החוששים לא הסתפקו בלחשוש. בין לילה קם "משמר 88", עמוד מחאה בפייסבוק שטוען בתוקף כי לא מדובר בלידה מחדש אלא בזומבי גלגלצי, ששומר את גופה אך לא את רוחה של התחנה האהובה. לטענתם, חיילות המיינסטרים של אלדד קובלנץ, מנכ"ל תאגיד השידור (ומנהל גלגלצ בעברו), פשטו על ספינת הדגל של האינדי והרוק האיכותי, ורוקנו אותה מתוכנה. כבר לאחר יממה עלו הביקורות הקשות על שידור בלתי נגמר של להיטים שחוקים, מינויים של עורכים צעירים יוצאי גלגלצ, ותחושת סירוס כללית.
"טלטלה, רעידת אדמה, כואב הלב לבוא בבוקר ולראות אנשים עם הפנים באדמה, בדיכאון, ללא חשק, ללא תשוקה", סיפר לנו שדרן ותיק על התחושה בשבוע הראשון, "הכל שונה, אין שום דבר שדומה למה שהיה, רק השמות נשארו. כל שיטת העבודה, התפיסה, המוזיקה, התכנים - הכל שונה".
עיקר השינוי בשיטת העבודה נוגע לפיצול בין עורך ומגיש. בעבר התאפיינה התחנה בכך שהמגישים ערכו את התוכניות של עצמם. תחת ההנהלה החדשה של קובלנץ, אביעד רוזנבוים מונה לעורך המוזיקלי של התחנה, ואיתו הגיעו שני עורכים מוזיקליים מגלגלצ. "אצלנו כל שדרן הביא את הנטייה שלו, את הסגנון שלו, לכל שדרן היה את האופי שלו ואת הנטייה המוזיקלית שלו, וזה מה שאהבו בתחנה", מסבירה גלית גורא-עיני. "כאן שמו לאנשים עורך והפכו אותם למגישים. אין חיבור. זה לא נשמע הרדיו שלנו. האווירה מאוד קשה, הם מרגישים מסורסים. הוא היה צריך את השמות, שלא ינטשו מאזינים. היה לו אינטרס לקחת את השמות המוכרים והאהובים, ואז הוא חתך להם את הביצים".
מוגבלים לשלושה שירים "חדשים"
השדרנים הוותיקים בתחנה לא מאשימים את העורכים הצעירים, שמתנהלים בהתחשבות במציאות לא פשוטה. "הביאו אנשים מאוד מוכשרים", סיפרה שדרנית ותיקה, "הבעיה היא שאתה לוקח מישהו מוכשר ושם אותו מעל מישהו מוכשר, זה לא עובד. קובלנץ רצה לשמור על מראית עין, פרסמו לוח שידורים בלי השמות של העורכים, כדי להרגיע את המחאה. אף אחד לא יודע שהשם המוכר מקבל עריכות מילד חמוד שהגיע מגלגלצ, שמפקח עליו. היה כחש ורמייה, את מי שהיו צריכים אותם כעוגנים, פיתו בכסף, במשרה מלאה, בחוזה טאלנט. כי כסף יש שמה בלי גבול. אמרו ברשות השידור יש שחיתות, אתה לא מבין כמה כסף מבזבזים פה".
אבל כסף זה כנראה לא מספיק. "שדרניות בוכות בשידור, מגישה אחת רצתה להתפטר אחרי שלושה ימים", מספר שדרן בכיר נוסף, "בוכים מתסכול, מייאוש, מהשירים. אנשים שערכו 10 שנים, תוכניות יומיות, לא נותנים להם להרים את הראש. על כל תכנית הם עוברים". שדרן אחר בתחנה לעומת זאת, מתאר מציאות פחות קיצונית: "זה לא שלא מתייעצים עם השדרנים, לא ישימו להם פתאום מיילי סיירוס".
השדרנים מספרים כי לפי ההנחיות החדשות, הם מוגבלים לשלושה שירים "חדשים", משנת 2000 ועד היום. זה אומר גזר דין מוות לאינדי הישראלי, כי אם אתה מוגבל לשלושה שירים מהמאה ה-21, קשה לתת חשיפה למוזיקה חדשה, פחות מוכרת. "המאזינים והשדרנים והמוזיקאים שלא משמיעים אותם בשום מקום אחר, כולם מחוברים במין סינרגיה יפה שלא מוצאים בשום מקום אחר, וזה מכת מוות מה שקובלנץ עושה", אומרת גורא-עיני.
הסערה סביב השינויים בתחנה מעסיקה גם את השדרנים של האחות הגדולה, גלגלצ. שדרן ותיק בתחנה ממקד את עיקר הביקורת כלפי קובלנץ. "הוא עשה מהלך דרסטי ולקח את התחנה לרצפי להיטים מאוסים אחרי להיטים מאוסים", סיפר לנו, "אז זה מאוד הגיוני שהשדרנים יתעצבנו. אפשר פשוט היה 'לפקח' שיהיו להיטים מאזנים רצפים לא מוכרים מדי, או להגביל באורכי שירים ובאמנים חוזרים (מחלה ידועה של התחנה - ביטלס בכל שעה ביום). בכל מקרה עם כל הכעס הזה, השידור של השירים המוכרים ידחוק את אנשי המשמר והמאזינים הקודמים החוצה, אבל כנראה יביא קהל חדש ורחב הרבה יותר, שזו מטרת העל שלהם. חוץ מזה צריך להבין שמדובר בתחנת רדיו חדשה, ולכן כדאי לתת לה זמן להתעצב ולהתייצב".
"הם מהלכים משטר אימים"
"אפשר היה לעשות תוך כדי דיאלוג, אבל עשו את זה בכוחנות, עם גרזנים", סיפר שדרן בתחנה, "הם מהלכים משטר אימים, כל מי שאומר משהו בקבוצת וואטסאפ מקבל הודעה. אנשים מפחדים לדבר ואפשר להבין אותם".
גם אלינו, אגב, פנתה אחת מדוברות התאגיד וציינה כי איש אינו מורשה להתראיין מבלי לעבור דרכה וכי דברים שנאמרו שלא באישורה אינם מורשים לפרסום. אותה הנחיה, כך מתברר, עברה במיידי ליתר השדרנים, שהביעו חשש לדבר.
שדרנים ועורכים חדשים יותר מספרים שלמרות האווירה הקשה, הדברים אינם נוראיים: "צריך לזכור שהתחנה התחילה לשדר כולה שבוע אחד, והמנהלים החדשים לא אטומים, הם שומעים את הביקורת, ואני מאמין שעם הזמן ייעשו התאמות ושינויים, ימצאו דרך אמצע. אני חושב שהם לא צפו כזאת התרעמות על מה שקרה, ולדעתי להתרעמות הזאת תהיה השפעה על ההתנהלות שלהם".
מ"כאן בהקמה" נמסר בתגובה: "אך טבעי כי שינויים כאלו ואחרים מובילים למגוון תגובות. עם זאת, כתחנה ציבורית אנו קשובים לרחשי קהל המאזינים ואנו בוחנים את עצמנו כל הזמן. כאן 88 תמשיך בקו של מוזיקה איכותית ואלטרנטיבית במנעד רחב של תקופות וז׳אנרים".
mako תרבות בפייסבוק