גילוי נאות: זה לא אמור לקרות. אף אחד מהסרטים ברשימה הבאה לא אמור להיות זמין לצפייה חינמית ביוטיוב, ולכן סביר גם להניח שזאת זמינות זמנית – עד שבעלי הזכויות ישימו לב ולחיצה על הלינק תוביל לאייקון הפרצוף העגום של יוטיוב עם הודעה על כך שהסרטון הוסר. אבל בינתיים הם שם, סרטים באורך מלא לצפייה ישירה, ובכמויות גדולות בהרבה ממה שיפורט להלן: המצאי גדול כל כך שהרשינו לעצמנו להיות סנובים וללכת רק על מדד איכות כפול, אמנותי וטכני (כל הרצ"בים הם באיכות HD). אז הנה הן בסדר אסוציאטיבי לחלוטין: 17 אופציות סטרימינג שלא אמורות להיות.

 

1. "נפלאות התבונה", 2001

סרטו זוכה האוסקר של רון הווארד, עם ראסל קרואו בתפקיד ג'ון נאש, הפיזיקאי המחונן שלקה בסכיזופרניה ומשך את עצמו בשערות ראשו וסינפסות מוחו בחזרה לתפקוד מלא. שימו בצד את הציניות המובנית (והמובנת) כלפי הטיפול ההוליוודי המצוי במחלות נפש; זה פשוט סרט טוב.

 

2. "זודיאק", 2007

ג'ייק ג'ילנהול, מארק רופאלו ורוברט דאוני ג'וניור מככבים בסיפור האמיתי של המרדף העיתונאי-משטרתי אחר "רוצח הזודיאק" שהטריף את סן פרנסיסקו מסוף שנות ה-60 ועד אמצע הסבנטיז. הסרט הכי זניח קופתית בקריירה של הבמאי דייוויד פינצ'ר ("מועדון קרב", "נעלמת"), אבל אחת העבודות הכי משובחות שלו.

 

3. "שף", 2014

ג'ון פאברו ("איירון מן") ביים וכיכב בסרט הקטן והמקסים הזה על שף גורמה שנבעט מהמסעדה שלו וממציא מחדש את עצמו – ועל הדרך את היחסים עם בנו - במשאית אוכל. פיל גוד מובי כהלכתו שמשום מה לא קיבל את הרספקט הראוי כשיצא בבתי הקולנוע.

 

4. "חסין מוות", 2007

קוונטין טרנטינו השמיץ לאחרונה את הסרט של עצמו והגדיר אותו כיצירה הכי פגומה שלו. זה גם לא נכון – "ג'אנגו ללא מעצורים" הוא יצירה פגומה בהרבה – וגם לא באמת רלוונטי, כי הנחתום ועיסתו וזה. "חסין מוות" אמנם נוטה לדברנות יתר, אבל הסיפור על הפעלולן שהפך לרוצח סדרתי (קורט ראסל) הולך לקליימקס פשוט אדיר, ועל הדרך מציב קאסט נשי נפלא – רוזריו דוסון, זואי בל, רוז מק'גוון ועוד רבות וטובות.  

 

5. "דוגמה", 1999

סרטו של קווין סמית ("מוכרים בלבד"), עם מאט דיימון ובן אפלק בתפקיד זוג מלאכים שנידונו לבלות את הנצח בוויסקונסין, הוא קומדיה נהדרת על דת בפרט ואמונה בכלל – ולמרות שהוא עצבן כהוגן את הכנסייה הקתולית, יש בו לא מעט כבוד למאמינים עצמם. זה הממסד הדתי שחוטף כאן על ימין ועל שמאל, וזה הרי תמיד משובח. כמו כן, צל"ש לאלן ריקמן ז"ל על הופעה ששווה צפייה בפני עצמה.        

 

6. "האיש מכדור הארץ", 2008

הסרט הזה של ריצ'רד שנקמן, במקור "The Man From Earth", לא הופץ מסחרית כמעט בשום מקום בעולם (וגם לא בישראל – השם העברי הוא אלתור שלי). וזה אכן מקרה קלאסי של "לא לכל אחד": פרופסור שיוצא לגמלאות מנצל את מסיבת הפרידה שלו כדי לספר לקולגות שהוא בן אלמוות וחי כבר 14 אלף שנה, רב-שיח פילוסופי של 87 דקות. זה שנון, זה מפתיע וזה מעורר מחשבה; אם שמות התואר האלה באים לכם טוב, עופו על זה.    

 

7. "ארוחת הערב שלי עם אנדרה", 1981

גם זה סרט שכולו שיחה, ובמתכונת אפילו מצומצמת יותר: שני חברים ותיקים (וואלאס שון ואנדרה גרגורי) יושבים במסעדה ומנהלים שיחת נפש. זה אשכרה הכל. לואי מאל ביים את היצירה הקטנטונת הזאת, שמישהו הגדיר פעם בצדק רב כ"סרט פולחן אינטלקטואלי"; אם הייתם חכמים בתחילת האייטיז, ראיתם את "אנדרה". ובתשובה לשאלתכם: כן, זה אותו וואלאס שון מ"הנסיכה הקסומה".

 

 

 8. "הערפל", 2007

לטעמי אחד מסרטי המד"ב/ אימה הטובים ביותר שנעשו אי פעם, ומעשה שטן – כישלון קופתי מוחלט לשילוב בין הבמאי פרנק דרבונט וכתביו של סטיבן קינג, שידוך שהפליא להוכיח את עצמו ב"חומות של תקווה" ו"גרין מייל". אתר ההתרחשות הוא סופרמרקט בעיירה קטנה, הטריגר העלילתי הוא אזהרת טורנדו שכולאת בפנים אוסף של טיפוסים, והטוויסט הוא שמתוך הערפל מגיחים דברים הרבה יותר מפחידים מגשם ורוח. הסיום – שדרבונט, אגב, שינה בהסכמת קינג – שומט לסת שאין דברים כאלה.

 

9. "אומץ אמיתי", 2010

סרטם של האחים כהן, רימייק לקלאסיקה בכיכוב ג'ון ויין, הוא כנראה היצירה הכי מחממת-לב של האחים אי פעם. זה סיפורה של נערה (היילי סטיינפלד) ששוכרת מרשל מזדקן (ג'ף ברידג'ס) ויוצאת איתו לנקום את רצח אביה, ובמקום ההתחכמויות הרגילות של האחים יש כאן סרט מסע מרגש ומצחיק עם הופעה פשוט מושלמת של ברידג'ס ותפקיד שלא במקרה הזניק את הקריירה של סטיינפלד.

 

10. "דואל", 1971

סרט האימה המוקדם של סטיבן ספילברג הוא משהו שפשוט חייבים לראות פעם בחיים: כל מה שיש כאן זה נהג (דניס וויבר), משאית שרודפת אחריו והשאלה למה. אפקטיבי וקלאסי לא פחות מ"מלתעות", שכעבור ארבע שנים יהפוך את ספילברג – טוב, לספילברג.

 

11. "אות משמיים", 1976

קלאסיקת אימה אמיתית של ריצ'רד דונר, עם גרגורי פק בתפקיד דיפלומט אמריקאי שאנשים מתעקשים למות סביבו - וזה מתחיל להיראות כאילו הכל קשור דווקא לילד שהוא מגדל. הרימייק בדיוק חוגג עשור, אבל אתם תהיו חכמים ותלכו על המקור בן ה-40. 

 

12. "האויב שבפנים", 2002

בינואר 2017 תגיע סדרת הסרטים בכיכוב מילה ג'ובוביץ' לסיומה הסופי בהחלט, עד שיוחלט אחרת. המקור שכתב וביים פול ו.ס. אנדרסון עדיין מחזיק יופי, ולמען האמת – עם ג'ובוביץ' והעזר כנגדה, מישל רודריגז, הוא נראה היום כאילו הקדים את זמנו. כלומר, כל הבחורות הקיק-אסיות האלה בסרטי האקשן בני זמננו? לפני 14 שנה זה היה קטע, לא נורמה.    

 

13. "האהובים", 2009

השם העברי הזה הוא תרגום לא רשמי ל-"The Loved Ones", סרט אימה אוסטרלי שנון ומשובח שלא הוקרן בישראל. עקרונית זה סיפור על נקמתה של נערה שלא הוזמנה לנשף הסיום, אבל סרטו של שון ביירן הולך למקומות שונים מאוד מהמצופה מסרט תיכון. ראו הוזהרתם – יש להצטייד בקיבה.   

 

14. "אהבה זה כל הסיפור", 2003

ריצ'רד קרטיס ביים את הקומדיה הרומנטית הזאת בכיכוב סופר-גרופ בריטי – אלן ריקמן, אמה תומפסון, ביל ניי, קולין פירת', קירה נייטלי, יו גרנט ורואן אטקינסון הם רק חלק מההרכב. זה המבנה הקלאסי של המון סיפורים (במקרה הזה סיפורי זוגות) שמשתלבים אחד בשני, רק שזה לא מעצבן כמו שהדברים האלה נוטים להיות. אם להשוות למשהו, תחשבו על גירסה במשקל נוצה של "תמונות קצרות".       

 

15. "מונטי פייתון והגביע הקדוש", 1975

חברים, זה "מונטי פייתון והגביע הקדוש". או שראיתם אותו 33 פעמים וזאת ההזדמנות שלכם לסגור 34, או שמעולם לא ראיתם אותו ואין לכם זכות קיום לפני שתסגרו את החור הספציפי הזה בהשכלתכם הקולנועית-קומית. תעשו את זה בשביל טרי ג'ונס, שאת ההודעה על הדמנציה שלו עדיין קשה לעכל.      

 

16. "קבור", 2010

עד שהגיע "דדפול", זה היה בערך הסרט הראוי היחיד בפילמוגרפיה של ריאן ריינולדס כשחקן ראשי. ובמקרה הזה גם שחקן יחיד, בתפקיד נהג משאית אמריקאי שעובד בעיראק ומוצא את עצמו כלוא בתוך ארון קבורה בלי שמץ של מושג למה ואיך הוא יוצא  מזה. אחלה מותחן של הבמאי הספרדי רודריגו קורטס.

 

17. "הטוב, הרע והמכוער", 1966

יצירת המופת של סרג'יו ליאונה חוגגת יובל השנה, ונראה שחיי המדף שלה פשוט אינסופיים. בין תפקיד חייו של אלי וולך, הנעימה של אניו מוריקונה והסיגר של קלינט איסטווד, זה עדיין חבר של חובה בכל רשימת "סרטים לראות לפני שמתים".