את השם ליאוניד יופיטר אתם כנראה לא מכירים, אבל אתם בוודאי זוכרים את הדמות האייקונית שהוא גילם בסרט הקאלט הישראלי "אלכס חולה אהבה". יופיטר מוכר בתור המורה ליאוניד, ובמיוחד בזכות המשפט "בחורות ערומים זה כולירע" - אחד מהמשפטים המיתולוגיים מתוך הסרט, שכל מעריץ יודע לדקלם. יופיטר הלך לעולמו בגיל 48 בלבד, בשנת 1987 – פחות משנה לאחר עלייתו של הסרט למסך.

לאחרונה, פוסט שעלה בקבוצת נוסטלגיה בפייסבוק השב את תשומת ליבם של חברי הקבוצה לכך שקברו של השחקן, שבבית העלמין חולון, נמצא במצב רע ומוזנח מאוד. הפוסט הפך וויראלי ובין השאר נתקל בו גם אביעד שלמה, אחד ממעריציו הרבים של "אלכס חולה אהבה" ומתחזק מצבות במקצועו. שלמה נחרד לראות את תמונות המצבה שפורסמו, והחליט לעשות מעשה – ולשקם את קברו של יופיטר. הסיפור התפרסם לראשונה במיינט חולון, וכעת הגיע שלמה לשיחה עם פאולה וליאון, שהתרגשו גם הם מהמחווה.

"לא ידעתי שהוא נפטר שנה אחרי שיצא הסרט", הודה שלמה בריאיון. "הוא הדמות הכי מצחיקה בסרט הזה, ובעוד סרטים", אמר, כשהוא מתייחס להופעתו של יופיטר בסרט "ספיחס". שלמה, כאמור, התוודע למצב המצבה בשיטוטיו בקבוצת פייסבוק: "מישהו העלה בקבוצה 'לגדול ולחיות בשנות השמונים והתשעים' פוסט עם תמונה של השחקן ותמונה של המצבה. מתברר שאין לו משפחה, ואף אחד לא ידע, והמצבה הייתה מוזנחת – ברמה שאתה לא רואה כלום, לא מבין כלום. מכוסה בשיחים והכל".

"בפוסט, כתבו שמישהו חייב להרים את הכפפה ולעשות את זה (לשקם את המצבה)", הסביר שלמה בריאיון. "ואז אמרתי – זו העבודה שלי, אני קבלן מצבות, אני מעצב ובונה ומשמר מצבות. אז לקחתי את הדבר הזה, גזמתי את העץ, ניקיתי, עשיתי חידוש לאותיות, וזה נראה אחרת לגמרי. יש בזה סיפוק מטורף, אני אוהב את העבודה שלי".

שיקם את קברו של השחקן מ"אלכס חולה אהבה" (צילום: מתוך "פאולה וליאון", קשת12)
מצבתו של ליאוניד יופיטר, לפני ואחרי | צילום: מתוך "פאולה וליאון", קשת12

פאולה וליאון לא היו היחידים שהתפעלו מהיוזמה של שלמה: גם ענת מסנר ואורי כבירי, הלא הם המורה ציפורה ופישנזון מהסרט המיתולוגי, שמעו על שיקום הקבר - ולא נשארו אדישים. השניים התארחו גם הם בתוכנית הבוקר, וסיפרו על יופיטר כפי שהם הכירו אותו, לפני כמעט ארבעים שנה.

אחרי "אלכס חולה אהבה", מסנר עבדה במשך שנים כמורה לעיצוב תפאורה, ופרשה השנה ממקצועה. בריאיון, היא סיפרה כי רק לפני כמה ימים שמו של יופיטר עלה בראשה. "לפני מספר ימים פגשתי מישהו שמכיר את בועז דוידזון. הוא זכר שהשתתפתי (בסרט) פעם, והכיר אותי לעוד אנשים מסביב. ואמרתי לעצמי – וואו, מעניין מה קרה לשחקן הזה. זה היה ממש לפני שלושה ימים, ופתאום אתם מודיעים לי (על שיקום המצבה)". כשפאולה שאלה את מסנר אם היא ידעה שיופיטר הלך לעולמו פחות משנה לאחר עליית הסרט למסך, היא הודתה שלא. "שום דבר", אמרה.

שיקם את קברו של השחקן מ"אלכס חולה אהבה" (צילום: מתוך "פאולה וליאון", קשת12)
מתוך "פאולה וליאון" | צילום: מתוך "פאולה וליאון", קשת12

פאולה המשיכה ושאלה את מסנר איזה אדם היה יופיטר על הסט – האם הוא היה מסתורי ונחבא אל הכלים? "ממש לא", אמרה מסנר. "הוא היה שקט כי הוא לא דיבר את השפה כל כך טוב, וזהו. לא היה בינינו ממש קשר מעבר למין סיפור אהבה על הסט". מסנר גם הודתה שבמשך שנים רבות היא לא ידעה ש"אלכס חולה אהבה" הפך לסרט קאלט.

כבירי, לעומתה, חווה את יופיטר המנוח אחרת לגמרי. בריאיון, סיפר כבירי על הקשר יוצא הדופן שהיה בינו לבין יופיטר על הסט של "אלכס חולה אהבה", כשהוא עצמו היה בסך הכל נער בן 15. "מה שאני זוכר זה שבהפסקות בין הצילומים הוא ואני דיברנו שעות. זאת אומרת, הקשבתי לו מדבר. אני יודע מהניסיון שלי שאנשים בודדים מדברים המון, והוא דיבר, ואני הייתי האוזן הקשבת שלו".

מתוך "אלכס חולה אהבה" (צילום: גלובוס גרופ, צילום מסך)
אורי כבירי בתור פישנזון ב"אלכס חולה אהבה" | צילום: גלובוס גרופ, צילום מסך

פאולה התרשמה מכך שכבירי, כנער צעיר, הצליח לקלוט את הבדידות של יופיטר. "הוא הקרין את זה למרחקים", אמר כבירי. "הוא זעק לקרבה. (היו לו קשיים עם ה)שפה וכאלה, אבל הוא השתמש במה שהוא ידע. כל מה שהוא אמר היה שלילי וכבד ורע, ואני שמעתי ושמעתי, ומזל שהייתי חיובי, כי אני איזנתי אותו". 

כבירי, שמתגורר בחו"ל כבר תקופה ארוכה, עובד בימים אלה כמוזיקאי וכמפיק מוזיקלי. בשונה ממסנר, הוא ידע קודם לכן שיופיטר הלך לעולמו זמן קצר אחרי עליית הסרט למסך. סיבת מותו של יופיטר לא ידועה עד היום, וגם כבירי לא יודע מהי – אבל לדבריו, "שמעתי שמצאו את הגופה שלו בבית שלו, ומדברים על שחמת הכבד. אני יודע שהוא אהב את הטיפה המרה". לדברי כבירי, כשראה כעת את תמונת מצבתו המוזנחת של השחקן, הוא הרגיש "נורא". "כשראיתי את התמונה אפילו לא הבנתי איך זיהו שזו הייתה פעם מצבה", אמר. כשנשאל מה הוא היה רוצה שכולנו נזכור מיופיטר, אמר כבירי כי "בשתי הדמויות שלו שכולם מכירים, הוא היה כועס וצועק ואגרסיבי. וגם אם היה בו את החלק הזה כבן אדם, גם היה לו לב טוב – וזה מה שחשוב".