למה קיים מחסור בטמפונים במרכזי הקניות בארצות הברית? ובכן, תאגיד "פרוקטר אנד גמבל", שבבעלותו מאות מותגים מוכרים של מוצרי היגיינה שונים, טוען שנמצאה האשמה המרכזית בכך - הקומיקאית איימי שומר. ולמה דווקא שומר, מכל האנשים בעולם, היא האחראית-לכאורה למחסור הלאומי בטמפונים? בבחינת ההקשר, זה דווקא נשמע הגיוני: ביולי 2020, שומר הופיעה בסדרת פרסומות של טמפקס – מותג הטמפונים הפופולרי ביותר בארה"ב שנמצא בבעלות התאגיד. אותה סדרת פרסומות בכיכובה של הקומיקאית שמה לה למטרה לנרמל את השיח הציבורי על המחזור החודשי.

"כשבחרנו להתמקד בחינוך הקשור למחזור החודשי, ידענו שאיימי שומר היא ההתאמה המושלמת כי היא לא מפחדת מכלום", כך נמסר בהצהרה של חברת טמפקס עם עלייתה למסך של סדרת הפרסומות לפני כמעט שנתיים. "המטרה שלנו היא לנרמל שיחות על מחזור וטמפונים, ולעודד נשים להרגיש בנוח לדבר על הדברים האלה". הפרסומות האלה אכן הצליחו, ואם להסתמך על הטענה של התאגיד - ההצלחה האדירה שלהן הביאה לבעיה ממשית.

"הצמיחה במכירות הקמעונאיות (מכירות ליחידים) התפוצצה", אמרה דוברת החברה, צ'רי מקמסטר, למגזין טיים – והסבירה כי מאז שידורה של סדרת הפרסומות, לפני כמעט שנתיים, הביקוש לטמפונים של חברת טמפקס עלה בלא פחות מ-7.7 אחוזים. כיום, קשה להשיג טמפונים של חברת טמפקס בחנויות בחלקים רבים של המדינה, ומוכרים באמזון מנצלים את המחסור כדי להעלות מחירים. בינואר, כך דיווחה הדוברת, "קופסה של 18 טמפונים הוצעה למכירה ב-114 דולר: בערך 6 דולר יותר – לטמפון אחד – ממה שנשים משלמות בדרך כלל". תלונות על המחסור משתוללות בשרשורים אינסופיים ברשתות החברתיות, וזה לא הכל: ארגון צדקה שתומך בנשים חסרות בית הבחין ב"ירידה גדולה" בתרומות של טמפונים.

על מנת לענות בצורה מספקת על הביקוש בשוק, החברה מפעילה את המפעל המרכזי שלה במיין 24 שעות ביממה, אך זה לא מספיק. בינתיים, לפי הדוברת, "ברבעון האחרון, התאגיד רשם את נתוני המכירות הגבוהים ביותר מזה עשורים – כשכמות הכסף שהוא הרוויח מהמכירות במחלקת ההיגיינה הנשית עלתה ב-10 אחוזים". 

אבל כתבת מגזין טיים, אלאנה סמואלס, הבהירה שהיא סקפטית למדי בנוגע לטענה של "פרוקטר אנד גמבל", לפיה שומר היא האחראית למחסור – והיא מעלה שאלה חשובה: האם לפרסומות יש השפעה כל כך גדולה על הלקוח? בנוסף לכך, היא גם מעלה נקודה שעשויה להפריך את הטענה של התאגיד: קיים בחנויות הנוחות מחסור גם במותגים אחרים של טמפונים, כולל המותג פלייטקס, ובמקרה הזה - אין שום קומיקאית ענקית להאשים. במגזין טיים גם נטען כי מגפת הקורונה ככל הנראה אחראית למחסור הזה באופן חלקי לפחות: כותנה, פלסטיק ועיסת נייר – המשמשים לייצור טמפונים – משמשים מאז פרוץ המגפה גם לייצור מסכות וציוד מניעת הדבקה אחר, מה שמפעיל לחץ על שרשראות הייצור. גם סגירת מפעלים ומחסור בכוח אדם, זאת לפי מגזין טיים, השפיעו על המצב.