יגואר (צילום: נעם וינד)
1.35 מיליון שקלים והיא שלכם | צילום: נעם וינד

זה היה אחד מאותם שבועות שבהם הכל משתבש. זה התחיל בפיצוץ צינור בבית השכנה שגרם להצפה בבניין שהשמידה את הפרקט אצלנו בדירה, המשיך בשפשוף על הפגוש של האיטלקיה מתנת אלמוני, כלל גם ביקור אצל הווטרינר ושלל בדיקות לחתול בעלות של 2,000 שקל, רק כדי לגלות שהכל פסיכוסומטי והסתיים בהרגשה כללית רעה וחולשה שתקפה אותי במשך מספר ימים, עם או בלי קשר לכל מה שהוזכר לעיל.

בין לבין היה צריך להמשיך לעבוד ולדאוג לעדכן את גולשי mako בכל מה שמעניין על גלגלים וכך, באחד הערבים, בעודי מנסה לשרוד את חציו השני של השבוע הטלפון פתאום טרטר ועל הצג הופיע שמו של יחצ"ן של אחד ממותגי הרכב. התלבטתי אם לענות, אבל החובה המקצועית גרמה לי לקבל את השיחה.

בעודנו מחליפים מילות נימוסין כבר דמיינתי את מבצע הטרייד אין במחיר מחירון או יום המכירות המיוחד שקובי מיד ינסה בעוז לשכנע אותי לכתוב עליהם, אבל אז הוא הפתיע. 

"עד כמה אתה ספונטני?"

"ספונטני, רגיש, יש לי חוש הומור ואני אוהב טיולים בחיק הטבע. מה זה, שאלון לאתר הכרויות?"

"לא, לא בדיוק. אתה מבין, שוודי אחד ביטל ברגע האחרון ואיכשהו יצא שהציעו לנו בלבנט את המקום שלו, ואם אתה יכול אז יש בסוף השבוע הקרוב השקה של יגואר במסלול אסקרי בספרד. מציגים שם את גרסת הגג הפתוח ליגואר הסדרתית החזקה ביותר שיוצרה אי פעם, ה-XKR-S, עם 542 כ"ס ומומנט של 70 קג"מ, למקרה שאתה לא זוכר. בנוסף תוכלו לנהוג שם גם על כל ליין הדגמים הספורטיביים של החברה – ה-XJ סופר ספורט, XF-R וגם גרסת הקופה של ה-XKR-S שהוצגה לפני מספר חודשים".

יגואר (צילום: נעם וינד)
מאיצה ל-200 קמ"ש בפחות זמן ממה שלוקח למשפחתית שלכם להגיע ל-100 | צילום: נעם וינד

אני אמנם לא מאמין באמונות טפלות אבל עם מנחוס כמו שהיה לי בימים האחרונים חשבתי לעצמי שההחלטה הנכונה ביותר היא להשאר בבית ולהתכרבל מתחת לפוך. זוגתי מתעניינת מה רצה היחצ"ן ואני מספר לה בלקוניות שיש איזו השקה במסלול מרוצים בספרד של יגואר עם מעל ל-500 כ"ס אבל כנראה שאסרב.

"מה תסרב?” זוגתי התקשתה להאמין.

"לנסוע", השבתי, "אני גמור מהשבוע".

"כנראה באמת משהו השתבש לך בראש, תיכף אני מביאה מחבת ונותנת לך מכה שתסדר את הכל. אתה נורמלי? אתה מוותר על הזדמנות לנהוג על מכונית של 542 כ"ס על מסלול מרוצים?”

לא ברור אם היה זה הפחד מהמחבת או משהו אחר אבל קצת יותר מ-48 שעות מאוחר יותר חניתי בחניון לטווח ארוך בנתב"ג. גשם זלעפות הרטיב אותי  מכף רגל ועד ראש בדרך לתחנת האיסוף לטרמינל 3, וגם המשך היום לא נראה מבטיח וכלל עיכובים של שעות בשל מטוס שהתקלקל בטיסת ההמשך ממדריד למרבייה ועוד שלל תקלות קטנות שהביאו אותי באפיסת כוחות לצנוח על המיטה במלון ולתהות אם אולי בכל זאת יש משהו בדבריה של השכנה שאמרה לי שהחודש מרקורי בנסיגה ואסור להתפתות לעשות דברים לא שגרתיים.

אבל די למחשבות המשונות. הגיע הזמן ללכת לישון ולחלום על חתולים, לא אלה ממודל פח מצוי (אבל מקסים) שהשארתי בבית אלא בריטיים, שריריים ואציליים שאפגוש ביום המחרת.

יגואר (צילום: נעם וינד)
גג פתוח וגרגור בשרני של מנוע וי 8 – כך צריך לפתוח כל בוקר | צילום: נעם וינד

חתול כחול

החלומות החיוביים כנראה עשו את שלהם, וכשאני מתעורר בבוקר מחכה לי מחוץ לחלון יגואר XK קבריולט שתיקח אותי למסלול אסקרי הממוקם כ-70 קילומטרים מהמלון. למרות צינת הבוקר ולוח המחוונים ביגואר המצביע כי הטמפרטורה בחוץ עומדת על 5 מעלות, אני מחליט שכדי להתחיל את היום כמו שצריך חייבים לפתוח את הגג ולהתענג על גרגורו של מנוע ה-V 8 האצילי.

אמנם מדובר ב-XK סטנדרטית עם "רק" 385 כ"ס, אבל הדרך ההררית לכיוון המסלול מאפשרת להוכיח שלא חסר לה דבר והיא צולחת את נתיב הספגטי המתפתל בנחישות ובמהירות כדי להביא אותנו בזמן ועם החשק הנכון למנה העיקרית.

אנו מגיעים עם חרמנות עזה לאחוז בהגה אשר גורמת לנו לחתום כהרף עין על שני מסמכים ארוכים ומלאים באותיות קטנות, אחד מטעם הנהלת המסלול ושני מיגואר, שבגדול מסירים כל אחריות במידה שיקרה לנו משהו.

הן מחכות לנו ברחבת הטיפולים. במרכב קבריולט או קופה, בכחול הייחודי לדגם ובשחור קרבון. בזמן תדרוך הבטיחות אני כבר מחליף איתה מבטים ובהינתן האות אני שועט לעבר השחרחורת שמחכה לי רק כדי לגלות שלדייט הלוהט מצטרף גם הורה מלווה בדמותו של ראול - מדריך נהיגה ונהג מרוצים פורטוגזי.

יוצאים לדרך ועד מהרה אני נוכח להבין שכמו כל הורה היסטרי, הוא נוטה להמליץ על בלימות סופר מוקדמות והורדת הילוכים מוגזמת. למרות הפיתוי למעוך את הדוושה לרצפה ולתת לחתול להשתולל, אני שומר בהתחלה על איפוק וצמד ההקפות הראשון מסתיים. ממש כמו בספיד דייטינג, עוד לפני שהספקנו ממש להכיר אחד את השנייה ניתן האות והגיע הזמן להחליף פרטנרית. עכשיו אני על סיפונה של ה – XF-R, הסלונית היוקרתית בגרסה חמה עם מגדש על 500 כ"ס ומתלים ספורטיביים.

יגואר (צילום: נעם וינד)
כל כמה דקות מחליפים פרטנרים - ממש כמו בספיד דייטינג | צילום: נעם וינד

אמנם אין לגרסה הזו את ההילה של אייקונים ספורטיביים כמו AMG של מרצדס או M של ב.מ.וו, אך מבלי לערוך השוואה ישירה נראה כי ל-XF-R אין במה להתבייש. ולמרות שמדובר במכונית סלונית היא מרגישה מצוין בין הפיתולים החדים ומציעה תקשורת מלאה עם האוחז בהגה ומערכת יחסים המשלבת מתירנות יתר המאפשרת במצב דינמי, למרות הבקרות ולמורת רוחו של ראול הזועף, לצאת איתה לסחיפת זנב ארוכה.

ראול מסביר שאקט שכזה פוגם במהירות הביצוע. אני משיב שבניגוד למרוץ, מהירות זה לא הכל בחיים ויותר חשוב ליהנות.

אנו שוב נכנסים לרחבת הטיפולים ועכשיו הפרטנרית שלי היא ה-XJ סופר ספורט גדולת המימדים.
ביום יום בהחלט הייתי שמח לנצל הזדמנות לכל רגע על סיפונה של המכונית האריסטוקרטית הזו אבל כאן על המסלול אין לי ציפיות גדולות מלימוזינה כזאת, אבל עם עדר של 500 סוסים ה-XJ בהחלט מפתיעה וחוץ מהיותה מהירה בטירוף בישורת מסתבר, שלמרות המימדים הגדולים, גם בפיתולים החדים יש למפלצת הזו כמה תרגילים בארסנל. 

אמנם לא הייתי ממליץ לנהוג ככה כשהבוס מתרווח על הכורסא מאחור אבל ללא ספק, על אף שזה לא השטח הטבעי שלה, ה-XJ מוכיחה שבהינתן האות גם לה יש הרבה מה להציע אפילו כאן.הדייט נגמר בחיוך רחב. צריך לזכור את זה, אני חושב לעצמי, גם לגדולות מימדים יש לא פעם הרבה קסם ואנרגיות.   

יגואר (צילום: נעם וינד)
יגואר XF-R - למנהל הנמרץ | צילום: נעם וינד

חתול מפלצת

עכשיו הפרטנרית שלי היא ה-XKR-S בגרסת הקופה. הפעם אני כבר לא מתכוון לבזבז את הדייט הקצר שלנו על נימוסין והליכות ועם כל הכבוד לראול מחכים לי מתחת למכסה 542 סוסים עצבניים מאוד ואני צריך לרצות אותם. אני לוחץ לחיצה ארוכה על הכפתור של בקרת האחיזה ומעביר אותה למצב TRAC המשנה את הכיול של הדיפרנציאל האקטיבי ומורה לשומרים האלקטרונים לא להתערב. מרשל מסמן לי שהמסלול פנוי ואני סוחט את דוושת התאוצה לרצפה. אחרי שאנחנו משאירים כמה מילימטרים של גומי על האספלט אנחנו נורים קדימה מתוך מסך העשן שנוצר.

יגואר (צילום: נעם וינד)
XJ סופר ספורט - טירוף בניחוח אריסטוקראטי | צילום: נעם וינד

וואו, הדבר הזה מהיר בצורה פסיכית. נראה לי שראול המדריך מנסה להגיד משהו על פניה קרובה ובלימה, אבל עם דוושה לרצפה ונהמת אגזוזים אדירה כזו אני לא ממש נותן לקריאותיו להפריע לי. שנייה לפני הפנייה אני בולם בחוזקה וצולל אליה במהירות מטורפת. היגואר מסרבת להתרגש כמוני ושומרת על זווית גלגול שטוחה לחלוטין. ביציאה, כדי לטפוח לאגו שלי,  היא מאפשרת גם פסיעה קלה של הישבן החוצה.

במהירות הזו קטעי הישורות הקצרים בין הפניות עוברים כהרף עין, והכל מתחבר לרצף בלתי מסתיים של עיקולים. כיף, רק חבל שבקצב הזה צמד ההקפות שלי מסתיים כל כך מהר. אני יורד מההגה, מביט בה לאחור ויודע שלדבר הזה היא בדיוק התכוונה כשהחלפנו מבטים בבוקר.

הקבוצה השנייה של העיתונאים תופסת את מקומנו על המסלול וכדי שלא נשתעמם בינתיים מאפשרים לנו לקחת את אחת המכוניות בחניה לסיבוב של כמה עשרות קילומטרים בסביבה. בקצה החניה אני מזהה בין שתי XJ קצהו של כנפון כלשהו. אני מחליט להמר ולא טועה, מדובר ב-XKR-S קופה שחורה.

עכשיו יש זמן להתעכב קצת על פרטים ולציין שהפרופורציות המושלמות בין האורך לגובה ולרוחב מעניקים ליגואר נוכחות מהפנטת שקשה להעביר בתמונות. ניתן לקבוע גם שהמעצבים הצליחו להגיע למינון מדויק בין שמירה על העיצוב הבסיסי הקלאסי לבין תוספות כמו כונסי אוויר, פגושים תפוחים, חישוקים מושחרים וקיט אווירודינמי מסיבי פחמן שיוצרים בידול בולט מספיק בין הגרסאות הרגילות לגרסת הסופר ספורט מבלי להפוך את התוצאה הסופית למצועצעת מדי.

יגואר (צילום: נעם וינד)
אין כמו ריח של צמיגים שרופים בבוקר | צילום: נעם וינד

אמנם, כפי שהסביר לנו המהנדס הראשי של הפרויקט, ביגואר השקיעו מאמצים מיוחדים בדיאטה ואף הצליחו לקצץ כמה עשרות קילוגרמים מהמשקל הכולל של ה-XKR-S, אך בה בעת הבינו שמדובר במכונית GT ובניגוד לגרסאות קצה של יצרנים אחרים הפנימו שמי שרוכש מכונית שכזו עדיין מצפה לתא נוסעים מדופן למשעי בחומרים איכותיים ולכל מיני מערכות טכנולוגיות מתקדמות. צמד המושבים הקדמיים לופת את הנוסעים חזק מכל עבר. זה בהחלט טוב מאוד על המסלול אבל על הכביש זה עלול להרגיש קצת צפוף בנסיעה ארוכה. אמנם המושב כולל אפשרות של כוונון חשמלי של מידת האחיזה הצידית אך גם במצב הרפוי ביותר אנשים גדולי מימדים עלולים לחוש באינטימיות כפויה. מבט קצר לאחור מביא אותי לגילוי מרעיש: יש ב-XKR-S גם שורת מושבים שניה. הצורה של המושבים האחוריים בהחלט יפה אך מבט קצר בזוויות המושב ובמרווח הרגלים הבלתי קיים מבהיר שמדובר בלא יותר מקישוט שיתקשה להכיל גם ילדים קטנים ותפקידו, ככל הנראה, להכיל תיק או 2 שקיות מהסופר למי שמתעצל לפתוח את תא המטען הגדול למדי שלעצמו שבהחלט מאפשר לצאת עם היגואר החזקה לחופשה חלומית.

יגואר (צילום: נעם וינד)
החתולה הזו מהירה בצורה פסיכית | צילום: נעם וינד

יגואר או פומה?

רצועת האספלט הישרה אחרי היציאה מהמסלול מאפשרת לי להצמיד את הדוושה לרצפה והעצים מסביב הופכים לרצף ירוק מרוח. הנתון הרשמי מדבר על מהירות תלת ספרתית בתוך 4.2 שניות. לא מדדנו אבל נציין שבזמן קצר ממה שהיה לוקח למשפחומטית שלכם לחצות את קו המאה אנחנו כבר במאתיים קמ"ש והדחף המטורף נמשך כאילו אין מחר. 250 קמ"ש על השעון ויש עוד, הנתון הרשמי מדווח על 300 קמ"ש מירביים וריאלים ביותר. אבל הסיפור של היגואר הזו ממש לא מסתיים בקו ישר והכביש ההררי המפותל שלפנינו מוכיח את זה: יש לה כל כך הרבה אחיזה, הגה מדויק ויכולת להקנות לאוחז בהגה ביטחון כשבכל פעם שאני מציץ במד המהירות אני מגלה שאני לוקח את פניות במהירות מטורפת שרוב המכוניות לא מגיעות אליה בקו ישר והרבה יותר גבוהה ממה שנראה לי.

יגואר (צילום: נעם וינד)
כאן גרים בכיף 542 סוסים | צילום: נעם וינד


למרות המתלים הנוקשים וזווית הגלגול המתונה נוחות הנסיעה בהחלט סבירה כל עוד רמת הסלילה טובה אך בכביש גלי או משובש  מורגשת קופצניות. הגיר האוטומטי עם ששת יחסי ההעברה מצליח להתמודד עם כוח המנוע האדיר בכבוד ומאפשר תפעול ידני נוח ומהיר ביותר באמצעות צמד מנופים משני צדי ההגה. עם זאת, בעוד שהעלאת הילוך מתבצעת בשבריר שנייה לעיתים בעת הורדת הילוך חריפה יש השתהות קלה ומי שנוהג לעשות זאת ברגע האחרון לפני פניה צריך ללמוד להתרגל לכך. מערכת הניווט מתריעה לפתע על מצלמת מהירות מעבר לעיקול ובמהירות של מעל 200 קמ"ש בכביש בו הגבלת המהירות עומדת על 80 אין ברירה אלא להתיישב על דוושת הבלם ולגלות שלמרות שאין כאן מערכת בלמים קרמית או קליפרים עם 6 בוכנות היכולת של החתול גדול המימדים הזה להישתל במקום מרשימה בהחלט.

יגואר (צילום: נעם וינד)
מינון מדויק של אלמנטים כוחניים שלא הופכים את ה-XKR-S למצועצעת | צילום: נעם וינד

אנו חוזרים למסלול המרוצים ויוצאים לסבב ספיד דייטינג נוסף, הפעם קצת ארוך יותר, הכולל 3 הקפות עם כל מועמדת, ושוב פעם ראול מצטרף כדי לנסות להפריע לחגיגה. אפשר להבין אותו, אף אחד לא רוצה להיות חתום כזה שאפשר לעיתונאי נמרץ מדי להרוס מכונית השווה כל כך הרבה כסף, אבל עכשיו אחרי למדנו להכיר אחד את השני ואת המכוניות הקצב הרבה יותר מהיר וההקפות חולפות להן במהירות שמשאירה טעם לעוד.

המתנה האידיאלית לחג - חתול 

 אין ספק שלמגוון גרסאות הקצה הספורטיביות של יגואר יש את זה. ייתכן שיש מתחרות מהירות, מדויקות או חזקות יותר  - אבל אין מנוס מלציין שהבריטים מבינים בדיוק מה המתכון שהופך מכונית מסתם מפלצת ביצועים למכונת נהיגה מענגת במיוחד.

כנראה שעבור מרבית האנשים ה-XKR המסתפקת ב-500 כ"ס וכיול מתלים קצת פחות נוקשה תהיה שימושית יותר ביום יום, אבל אין ספק שלמרות שאנחנו יודעים שה-XKR-S גדולה על כבישי מע"צ, במידה שהיינו מוצאים את האפיקומן בליל הסדר והיה לנו אבא עשיר במיוחד שלא מתרגש לרשום צ'ק על 1.35 מיליון שקלים, היינו יודעים בדיוק מה לבקש, אפילו רק כדי לשמוע את צליל הגרגור המהפנט שלה.

יגואר (צילום: נעם וינד)
אפשר גם לשחק עם הזנב | צילום: נעם וינד

>> חפוז עם בת אצולה בריטית – יגואר XJ במבחן