הסכמים קואליציוניים מיוחדים נכתבו בשבילה, משרדי ממשלה חדשים הומצאו לכבודה, ממשלות שרדו או נפלו בזכותה. אין ספק, ל"וולוו" שמור מקום של כבוד בתולדות ימי המדינה.
מאז ומתמיד, וולוו הייתה הרבה יותר מסתם מכונית גדולה וההערצה של הקהל הישראלי אליה הייתה מוחלטת. מי שיש לו וולוו 240, ידעו אז כולם, כנראה הצליח בחיים. המכונית, לעומת זאת, הייתה רחוקה מלהיות מושלמת וסבלה מעיצוב שהזכיר בעיקר טנק, התנהגות כביש של נגמ"ש ויכולת האצה של נ"נ.
יש לזכור שבאותן השנים המיסוי על כלי רכב בישראל נקבע על פי נפח המנוע וכדי להימנע ממדרגת המס הגבוהה ביותר לרכבים עם מנוע בנפח של מעל ל-2,000 סמ"ק, יבואני וולוו שכנעו את היצרן השבדי להנפיק גרסת 1,800 סמ"ק מיוחדת ללבנט. המנוע המיושן שהפיק 80 כ"ס שודך לתיבת הילוכים אוטומטית עצלה וכפי שאתם בודאי יכולים לנחש הביצועים לא היו מסמרי שיער. דף הנתונים הרשמי דיווח על האצה שנמשכה 18 שניות בדרך למהירות תלת ספרתית ומהירות מרבית 145 קמ"ש.
רק 1,600 סמ"ק? אתם בטוחים?
למרות שכבר שנים אין ממש קשר בין מכוניות וולוו המודרניות לבין אותו טנק איטי שנקרא DL 240 עדיין אצל אנשים רבים בהקשר של וולוו צרוב בזיכרון אותו דגם מיושן עם המנוע בנפח קטן מדי. זו כנראה הסיבה שגם היום, יותר מ-20 שנים לאחר ירידתו של הדגם ההוא מפסי היצור, יבואני וולוו בישראל בחרו להצניע ככל האפשר את נפחו של המנוע בו מצוידת הגרסה החדשה של היורשת המודרנית של ה-240, הוולוו S80.
המפרסמים השתמשו בכמעט כל תיאור או סלוגן אפשרי: מ"ממהפכת הטורבו" דרך "העוצמה החדשה" ועד ל"כוח ה-T4". גם המידע לעיתונות היה מפורט ורציני וכלל נתוני האצות, משקלים, הספקים ועוד ועוד, רק הס מלהזכיר את אחד הנתונים הראשונים שנשאלים בכל שיחה על מכונית - איזה נפח מנוע זה?
טוב, בואו נגיד את זה כבר: למכונית הסאלון הגדולה של וולוו יש גרסה חדשה עם מנוע בנפח 1,600 סמ"ק, 1.6 ליטרים או במילים אחרות מנוע בנפח משפחומטי-ליסינג ממוצע. איך זה מסתדר עם מכונית סאלון יוקרתית וגדולה שעולה קרוב ל-300 אלף שקלים? בדיוק את זה יצאנו לבדוק.
גדולה, אבל לא מיושנת
למנוע נחזור בקרוב, אבל רגע לפני שאנו יוצאים לדרך נתרשם קצת ממה שמסביב. הסדאן הגדולה של וולוו נולדה ב-2006 כשהיא מציגה עיצוב מכובד, סולידי ויוקרתי. היא מגיעה עם קווי מרכב נעימים לעין שמצליחים להעניק רושם של מכונית גדולה אך מאידך לא הופכים את ה-S80 לגמלונית. גם שש שנים לאחר שהוצגה היא עדיין לא נראית מיושנת ומצליחה לשדר יוקרה אבל ללא כל ספק, כעת יותר מבעבר, מורגשת העובדה כי חסרה לה נוכחות בולטת ומוחצת המבהירה לכולם שמי שנוסע ברכב הזה כנראה שיחק אותה בחיים.
מבט אל תא הנוסעים, לעומת זאת, בהחלט מותיר רושם רב. ה–S80 מגיעה עם סלון עור בהיר כסטנדרט ומעבר לעיצוב הנאה ורמת הביצוע היוקרתית תא הנוסעים מעניק תחושה אוורירית ומתגלה כמקום מרווח מאוד בכל הממדים.
בניגוד למכוניות רבות בסגמנט הסובלות בשנים האחרונות מפשרות בחלל הפנימי לטובת העיצוב החיצוני הספורטיבי והמוחצן, הקווים הקלאסיים של הוולוו מאפשרים לנוסעים ליהנות ממפתן חלונות נמוך וממרווח ראש מצוין גם מאחור. עם זאת, יש לציין כי בהרמונית היוקרה הפנימית פוגם הדשבורד שנראה לא שייך למכונית מסגמנט כל כך בכיר. אמנם במרכזו ניתן לפגוש במסך LCD חדש אבל מעבר לכך הוא סובל ממראה פשטני, משדר תחושה פלסטית מדי ולא נעזר בטריקים כמו קישוטי עץ, חיפוי עור או אלומיניום מוברש.
לא בדיוק פרימיום, יותר כמו משפחתית משודרגת
למרות המסגרת הנוצצת גם הקונסולה המרכזית ה"צפה" לא מצליחה ממש לשפר את המצב. אמנם הנדסת האנוש די יעילה והאבזור כולל את כל מה שמתבקש בסטנדרט הזה אבל המראה הנפרש אל מול האוחז בהגה מזכיר יותר משפחתית משודרגת מאשר מכונית פרימיום מפוארת. העיצוב הקלאסי גם תורם לתא מטען מרווח מאוד המציע פתח הטענה נמוך ונפח של 480 ליטרים.
בתא הקדמי אנו פוגשים את הסיבה שלשמה התכנסנו כאן היום – מנוע 1,600 הסמ"ק. בניגוד לכמה מכוניות גדולות עם מנועים קטנים שפגשנו בעבר שמבט מתחת למכסה שלהן העניק תחושה אוורירית מדי שהבהירה שחסר כאן משהו, גם כשמרימים את מכסה המנוע של הוולוו הגדולה קשה לזהות שמדובר בגרסה עם מנוע צנוע נפח.
למרות החיפוי הפלסטי עם כיתוב וולוו גדול המכסה את חלקו העליון של גוף המנוע יחידת ההנעה היא לא פרי של פיתוח שבדי מקורי ולמעשה היא מגיעה לוולוו ישירות מבעלת הבית לשעבר פורד, ולמרות שבשבדיה קוראים לו T4 מדובר למעשה במנוע טורבו ממשפחת ה"אקו-בוסט" העדכנית של פורד.
במקרה זה, כאמור, מדובר בגרסת ה-1.6 ליטרים שבעזרת מגדש טורבו מתוחכם מחלץ מהנפח הצנוע לא פחות מ-180 כ"ס ו-27.5 קג"מ. המנוע משודך לתיבת הילוכים כפולת מצמדים (גם היא מגיעה מפורד) עם 6 יחסי העברה.
אין ספק שנעשתה כברת דרך מאז אותו מנוע קטן נפח של ה-240 DL המיתולוגית. עם הספק יותר מכפול ופי שניים הילוכים בתיבת ההעברה, לא נראה שקללת ה-240 מהאייטיז צפויה לחזור לביקור - אבל עדיין צריך לזכור גם שהסטנדרט של לקוחות הפרימיום עלה מאוד. אל מול מי שהורגלו בשנים האחרונות להספקים של לפחות 250 כ"ס ומנועי 6 צילינדרים, עדיין נדרשת מה-T4 חובת הוכחה לא פשוטה בכלל.
המנוע שמצליח להפתיע כל פעם מחדש
לחיצה של כפתור ההתנעה והמחוונים מראים שה-T4 התעורר לחיים. עם מעט תשומת לב ניתן גם לזהות טרטור עדין של מנוע פועם אך ללא ספק הצליל לא מעורר יותר מדי תקוות להמשך מסעיר למי שרגיל לגרגור בשרני של שלל בוכנות גדולות מימדים. ובכל זאת, מהרגע שמשלבים לדרייב ולוחצים על הדוושה כל החששות נעלמים מהר והמנוע הזה מתגלה כבעל יכולות משכנעות להמריץ את השבדית הגדולה בנחישות קדימה.
הדחף המרשים מורגש בכל מצב - ממאוצי רמזורים בעיר, דרך האצות ביניים בעקיפות בכבישים מהירים ועד ליכולת מרשימה ליישר כבישים הררים בלי להיתקף בקוצר נשימה. למרות שכבר התרגלנו למנועי טורבו קטני נפח בעלי יכולת, המנוע מצליח להפתיע לא פעם ולהוכיח שוב את האמרה הישנה שמקבלת באמצעות הטכנולוגיה החדשה משנה תוקף במציאות: "הגודל לא קובע". עם זאת, מי שרגיל למנועים עתירי נפח ומרובי צילינדרים ירגיש שאין כאן אותה תחושה של מאגרי כוח עצומים ועוצמתיים שרק מחכים לפקודה.
אחיזת הכביש גבוהה מאוד אבל זו אינה מכונית שמעודדת נהיגה אתגרית בכבישים מפותלים וללא ספק זו לא תהיה הבחירה הראשונה בסגמנט של חובב ההגה.
נוחות הנסיעה בשתי שורות המושבים, לעומת זאת, מצוינת ומערך המתלים מצליח לעשות את הבלתי יאמן ולחסוך חלק גדול ממחדלי הסלילה המביכים של החברה הלאומית לדרכים.
למרות שהחפוז שלנו עם השבדית בריאת הממדים היה סוער למדי היא לגמה רק ליטר אחד על כל עשרה קילומטרים של נהיגה ואין ספק שבמערכת יחסים ארוכה יותר היא תוכל לספק גם נתונים ממוצעים מרשימים מאוד ביחס לסגמנט של בין 11-12 קילומטרים לליטר.
שווה? רק אם תעברו את המחסום הפסיכולוגי
בניגוד לוולוו האייקונית ההיא של השרים מהאייטיז, ל-S80 המצוידת במנוע בנפח 1,600 אין שום בעיה לעלות את הקסטל ויש לה גם יכולות לזנק בנחישות, להאיץ בעוצמה ולצלוח כל דרך הררית ללא כל בעיה וכל זאת מבלי שידרשו ביקורים דחופים מדי ליד המשאבה, המציגה תג מחיר של כמעט 8 שקלים לכל ליטר. בנוסף, ל-S80 יש תא נוסעים מרווח מאוד, מפואר ומרשים למדי ותג מחיר נמוך באופן משמעותי ממרבית המתחרות בסגמנט הסאלון-יוקרה.
מצד שני, ה-S80 כבר לא כל כך צעירה, העיצוב שלה אנמי מדי, הדשבורד פוגם בתחושת הפרימיום של תא הנוסעים והיכולות הדינמיות שלה נמוכות מאלו של מרבית המתחרות בסגמנט.
יש גם את עניין המנוע. אמנם נוכחנו לגלות במבחן שהוא לא סובל משום מחסור בכוח או מרגשי נחיתות, ואין ספק שמבחינה שכלתנית הוא לא אמור בכלל להפריע לבחור ב-S80, אבל עדיין הוא יהווה בעבור לא מעט לקוחות מחסום פסיכולוגי - כזה שיקשה עליהם מאוד לרשום צ'ק שמן של כמעט 300 אלף שקלים, למכונית המצוידת במנוע בנפח של משפחתית ליסינג שעולה הרבה פחות מחצי מחיר.