יש לו הרבה יותר נוכחות מלכל קטנוע 125 סמ"ק | צילום: נעם וינד כבר ביציאה מהמוסך הבנתי שהפכתי לרוכב הפופולרי בכביש, אבל אחרי 400 מטר, מישהו כבר הרשה לעצמו לעצור את הנסיעה כדי להביע את רגשותיו. "זה ה-125?", הוא הסתכל עליו. כשאישרתי, הוא כמעט התחיל למרוט את שערותיו. "איך לא הודיעו לי שזה יצא?! אני לא מאמין, אמרו לי שזה לא יגיע לישראל". הוא צודק. אי אפשר שלא להתרשם מהאח הקטן במשפחת mp3 של פיאג'ו ואי אפשר שלא לחמוד אותו. אלא שהרצון הזה מרוסן על ידי תג המחיר: לא פחות מ-38,952 (לפני אגרות והוצאות רישוי) לדגם 125 סמ"ק, שנבחן כאן.
הרבה יותר מסתם עוד קטנוע
לזכותו של mp3 yourban ייאמר שהוא עושה את כל המאמצים להעניק לרוכב עליו תחושה של יוקרה. הגימור מצוין. מצג המחוונים המרשים, דרך האור שנדלק בתא שמתחת למושב ועד לפנסי ה-Led שגרמו גם לנהגי המכוניות על הכביש להעיף מבט מלא הערכה.
וכמובן, כמו בכל מותג יוקרתי, לא מדובר בסתם אופנוע, אלא בדרך חיים חדשה שמצריכה שינוי בהרגלי הרכיבה. עניין שוודאי לא יפתיע את מי שהתנסה בקטנועים הכבדים יותר מסדרת mp3, אבל כל השאר ייאלצו להפנים את ההבדלים. השימוש ברגליים כדי להבטיח יציבות הפך למיותר לגמרי, גם בסיבובים החדים ביותר. ה-yourban הוא כלי יציב, דומה יותר לטרקטורון מאשר לאופנוע, במובן הזה. מה שמעלה כמובן את השאלה איך לא שמענו על יותר נהגים נלהבים שניצלו עד הסוף את האיכויות של הקטנוע הזה והתהפכו בצידי הדרך. כנראה שרק אנשים מיושבים בדעתם קונים את ה-yourban.
איזה קטע, דו גלגלי עם שלושה גלגלים | צילום: נעם וינדלמה להסתפק בזוג אם אפשר שלישיה
צילום:
נעם וינד
היציבות של שלושת הגלגלים היא תגלית מרשימה וממכרת, וזוכה להערכה המלאה שלה היא ראויה רק לאחר ששבים לנהוג בכלי דו גלגלי "קלאסי". אומנם מדובר בקטנוע רחב מעט יותר בהשוואה למרבית יריביו בקטגוריית 125 סמ"ק, אבל הוא קצר יותר מ-mp3 בעלי נפח מנוע גדול יותר (בסיס הגלגלים קוצר ב-50 מ"מ) ואם שומרים על איפוק (מסוים, לא מלא) ולא מנסים להשתחל בין כל שתי מכוניות על הכביש, זוכים בביצועים שאינם נופלים משאר הקטנועים העירוניים, ובמקרים רבים עולים עליהם.
עם זאת, ה-yourban, אולי כחלק מהמאמץ שלו לשמור על שלמות גופו של הרוכב, דורש ממנו שיתוף מלא בכל סיבוב. בניגוד לקטנועים שבהם תנועה קלה של הגוף מושכת איתה את הכלי כולו, כאן צריך כמעט לשכב על הצד כדי לבצע תמרון חד. הטיות הגוף מזכירות אומנם את סבב המוטו GP יותר מכביש עירוני, אבל שומרות מפני מפגש לא רצוי עם הכביש.
על היציבות בשלב הבלימה והעצירה אחראי כפתור נעילת הגלגלים, שידרוש מהרוכבים שלא התנסו בדגמי mp3 אחרים את המאמץ הגדול ביותר. בדומה לגיר הרובוטי הידוע לשמצה של טויוטה, הוא דורש מהרוכב הסתגלות והבנה של דרכי ההפעלה. ההתחלה לעתים נראית מאיימת, אבל אחרי יום של נסיעה השימוש בנעילת הגלגלים הופך לדרך חיים, והרגליים מפסיקות לחפש את הכביש במצב של עצירה מוחלטת. עד שלומדים לשלוט בתכונה הזאת באופן מלא, החזרה לנסיעה מלווה בקפיצה מבהילה. ברוב הפעמים מדובר בבהלה מיותרת, אבל במקרים מסוימים הרגל מגלה בדרך הקשה שמדובר בעצם באופנוע לא קל בכלל (אף שהחברה טוענת שמדובר באופנוע קל יותר מקודמיו). בכלל, ה-yourban הוא כלי כבד מעט, שאוהב לנסוע קדימה. תמרונים ידניים אחורה כרוכים במאמץ.
מתלה קדמי מאוד מיוחד | צילום: נעם וינד
צמד הגלגלים הקדמיים מעניק לא רק יציבות מוגברת, המתלים האיכותיים מתמודדים באופן מרשים עם המהמורות המאפיינות דרך עירונית. מי שיישב מאחור יציין שהגלגל האחורי מתמודד איתן מעט פחות טוב. ה-yourban והמתלים המשובחים שלו מתעקשים להשאיר את הנהג שלו זקוף וישר, גם כשהדרך משופעת. זה נחמד מאוד בפניות לא חדות, שכמעט אינן מורגשות. זה נחמד עוד יותר יותר כשגלגל אחד על הכביש ושני על המדרכה, אם כי חסר תועלת.
ה-yourban הוא לא המאיץ הכי טוב על הכביש, אבל הוא מספיק חזק כדי לפתוח פער סביר ויותר מהמכוניות שעמדו לידו ברמזור. כמו בכביש העירוני, גם הנסיעה בכביש בין עירוני היא חוויה נעימה ומספקת. לאחר שעולים על מהירות של 90 קמ"ש (לפחות על פי הצג המהודר), הוא שואל "למה להגזים? לא מספיק לך?". מעט שכנועים והוא מעפיל ל-100 קמ"ש.
ממדיו הקטנים במוצהר הופכים את התא שמתחת לנהג ליעיל, אבל לא מספק. קסדה מלאה נכנסה לשם אחרי הפעלת מאמץ קל. על שתי קסדות כבר אין מה לדבר. אם לקחתם איתכם תיק, חלילה, תיאלצו לסחוב אותו עליכם. המשטח שבין הרגליים לא שטוח, ולא ממש מתאים למשאות גדולים מדי.
לא הקטנוע הכי זריז שיש אבל עדיין מהיר מספיק כדי להתרחק מכל המכוניות שבסביבה | צילום: נעם וינדהמחיר, המחיר
תא מטען מפואר אבל קטן נפח | צילום:
נעם וינד
וכאן שוב עולה המחיר הגבוה שמגביל את הקטנוע הזה לפלח מסוים מאוד באוכלוסיה וכנראה שלפיאג'ו אין בעיה עם זה ולא מרגישים שם צורך דחוף להצטרף לתנועה הדורשת צדק חברתי.
יתרה מכך, נשאלת השאלה האם קטנוע 125, טוב ככל שיהיה, מצדיק תג מחיר של קרוב ל-40 אלף שקלים? או שאם כבר מתכוונים להוציא סכום שכזה על אופנוע אולי בכלל כדאי להוסיף עוד כמה שקלים ולקנות קטנוע מנהלים גדול נפח או אופנוע של ממש? שאלות לא פשוטות בכלל במיוחד לנוכח העובדה שבעבור חמשת אלפים שקלים נוספים אפשר לקבל את ה-yourban בגרסת 300 סמ"ק החזקה באופן משמעותי.
קשה להמליץ בפה מלא על אופנוע בגודל כזה שזה מחירו, אבל המציאות כבר הוכיחה שיש מספיק אנשים שמוכנים להוכיח את החוק הכי ישן של הקפיטליזם: מי שמשלם יותר מקבל את הטוב יותר. ומעבר לאיכות יש לו גם גלגל אחד יותר מלכל השאר.
נתונים טכניים
שם: פיאג'ו MP3 Yourban 125 ie
הספק: 15 כוח סוס
מהירות מרבית: 103 קמ"ש
צריכת דלק: 25 ק"מ לליטר
שורה תחתונה: אם לא איכפת לכם מכסף, תזכו בקטנוע מצוין