בעודי צופה במהדורת חדשות ערוץ 2 אמש, תוך כדי זעזוע מפגיעתו הקשה בתאונת קטנוע של שחקן העבר האגדי וקפטן נבחרת ישראל בכדורגל בעבר, אבי כהן, ואחרי שראיתי את תמונות הקטנוע מזירת התאונה, נזכרתי בפוסט שקראתי לא מזמן בפורום אופנועים: "אין רוכב שלא טעם את טעמו המריר של האספלט...". ומה החלום הרטוב שלנו? שאם חלילה נפלנו, אז קמנו, ניערנו את האבק, עלינו על האופנוע והמשכנו את היום ללא פגע. בדיוק כמו מכונית שנמעכה לה הכנף.
ואיך החלום הזה מתקרב? אז ככה: שתי חברות מתחרות על הבכורה בפיתוח חליפת הגנה מתנפחת לאופנוע. אלפינסטרס, עליה נדבר בהזדמנות אחרת, ודיינזה, שהביאה את הפיתוח לשיא מדהים, הכולל עשר שנות פיתוח, 13 פטנטים רשומים, גיוס של מהנדסי תחבורה ובטיחות ברמות הגבוהות בעולם, תוספת משקל של 650 גרם בלבד, ומהירות תגובה מדהימה. בנוסף – החליפה מתכווצת מעצמה וניתנת לשימוש חוזר - וכל זה במחיר הוגן לגמרי.
באופנוע כל מפגש עם הכביש יכול להיות קטלני | צילום: mirzamlk, Shutterstock בזכות החגרוה וכריות האוויר הנהגת יצאה ללא פגע | צילום: אודליה כהןלפני שאנחנו מתלהבים מהחליפה החדשה, בואו נראה רגע מה היה לנו עד כה: עוד ב-2007 ייצרה דייזנה גרסאות ראשונות של חליפת הגנה מתנפחת. החליפה כבר נמצאת בשימוש על ידי כמה רוכבי מרוצים שהתנסו בה בזמן אמת. חלק מהניסיונות היו יעילים מאוד וחלקם די מביכים. למשל, בנובמבר 2009, על מסלול המרוצים בולנסיה (ספרד), חורחה לורנזו כמעט נכנס ל"היי-סייד", ואיכשהו מצליח להשתלט על האופנוע ולהמשיך לרכוב. אמה-מה, החיישנים שבחליפה "הרגישו" שמשהו קורה, ופקודת ההתנפחות יצאה לדרך. תיכף נסביר לכם איך החליפה "יודעת" שהיא צריכה להתנפח, אבל בסופו של דבר – החליפה התנפחה סתם – לורנזו המשיך לרכוב, והאירוע עלה לו, חוץ מאיבוד השליטה הרגעי, בכ-חצי שנייה, שזה המון במושגים של מרוץ. מצד שני, רוסי, שנפצע השנה ברגלו במהלך הסבב האיטלקי (מוג'לו), רכב עם אותה חליפה, ויש אומרים שבלעדיה - "חמסה-חמסה". היות ודיינזה טוענת שהחליפה החדשה מצליחה להפחית ב-90% את עוצמת הפגיעה של הרוכב באדמה ביחס לחליפות ההגנה הרגילות, לא נעים לנו אפילו לחשוב מה היה יכול לקרות לרוסי אלמלא החליפה.
הרוכב האגדי ולנטינו רוסי מפרגן לחליפה
דיינזה, שנמצאת כאמור במרוץ מול אלפינסטרס, לא חסכה מעצמה שום מאמץ בדרך אל הפיתוח הסופי של החליפה. ורק שנבין, מדובר עדיין בגרסה למרוצים, כאשר גרסת הכביש הרגילה כבר נמצאת בתוכניות ותגיע אל החנויות ככל הנראה ב-2012. החליפה החדשה הוצגה בתערוכת מילאנו ונמכרת לרוכבי מרוצים כבר עכשיו. המחיר שלה שפוי יחסית ועומד על 2,700 ארו, שזה קצת פחות מ-13,000 ₪. לא זול אבל גם לא נורא - בטח לא במושגים של רוכבים מקצועיים.
נתאר לכם קצת מהפלא הטכנולוגי הזה, אבל נתחיל דווקא באנקדוטה חביבה: החליפה לא מתוכננת להימכר במידות קבועות אלא תותאם לכל קונה בדרך שבה מתאימים חליפת חתן. במילים של דיינזה: החליפה תחוייט לכל רוכב לפי מידותיו.
חליפת ההגנה הזו שדיינזה קוראת לה חליפה אינטליגנטית, תצויד בכמות רכיבים אלקטרוניים שלא תבייש קוקופיט של מטוס קרב. בין השאר כוללת החליפה מחשב שמסוגל להתחבר ל"google-earth" ולשחזר מהירות הקפה של מירוץ, מהירות ממוצעת, לשחזר את הקו בו בחר הרוכב, לשחזר את טכניקת הכניסה והיציאה מפניות ועוד נתונים שייאספו על ידי הרכיבים המתוחכמים שיהיו עליה.
אחרי עשר שנות פיתוח, האם בקרוב תשתנה הסטטיסטיקה הכואבת בתאונות אופנועים?כמו שאמרנו, כל תוספת המשקל ביחס לחליפה רגילה יסתכם ב-650 גר' בלבד. החליפה כוללת שלושה חיישנים ג'ירוסקופים, שמודדים את זווית הרוכב ביחס לקרקע, שלושה מודדי תאוצה ו-GPS. כל הרכיבים האמורים פועלים ללא חיווטים (wireless). דיינזה מתגרה ואומרת - "המחשבה לחבר את הציוד הזה ואת החליפה לכבלים המחוברים לאופנוע מעולם לא עלתה כאופציה בפיתוח".
מה קיבלנו? קבלנו חליפה שיודעת לנתח את הרכיבה שלך ומחליטה בעצמה מתי מגיע הזמן שהיא צריכה להגן עליך. חליפה אימהית. ברגע שהחליפה החליטה להגן עליך, לוקח לה 15 אלפיות השנייה להגיב, ותוך 30 אלפיות שנייה – היא כבר פתוחה ופרוסה על גוף הרוכב - מה שאומר שעוצמת הפגיעה פוחתת ב-90%, כאמור. החליפה גם מקבעת את הראש והצוואר באופן שיימנע פגיעות צוואר, מתיחות מיותרות ו"וויפ-פלש". ההגנה מוקדה במיוחד לאזורי גוף שעלו במחקר כנקודות הנפגעות ביותר של אופנוענים במרוצים: עצמות השכמות, עצם הבריח, עמוד שדרה עליון וצוואר.
מענין תוך כמה זמן הפיתוח המדהים הזה יגיע לרוכבי הקטנועים בתל אביבבסופו של דבר, דיינזה אומרת שיצאה לה חליפה אינטליגנטית, שיודעת, על פי אלגוריתם מסובך (יש אלגוריתם לא מסובך?), לשקלל קרוב לאין-סוף נתונים ולהחליט האם אתה בהשכבה מתוכננת במהלך המרוץ שלך, או אם אתה במצב של איבוד שליטה, האם אתה בשיקיין או באובדן שליטה, ועוד אלפי מצבים אחרים. בהתאם לשקלול כל הנתונים – החליפה תחליט עבורך אם להיפתח או לא.
בגרסת הכביש, דיינזה מתכוונת להוסיף עוד הרבה אוויר והגנה שתעזור לנו בעת התנגשות בגוף כלשהו מלפנים – מכונית, עמוד, קיר – you name it. גם כאן – אזורי ההגנה ייקבעו על פי ניתוחים סטטיסטיים של תאונות שהתרחשו באמת וניתוח האזורים שדורשים הגנה טובה יותר מאזורים אחרים.
בסוף מחכה עוד סוכרייה: אחרי שהחליפה התנפחה, עשתה את עבודתה והגנה עליך – היא יודעת כמו סטוץ ממושמע, להתקפל מעצמה ולחזור הביתה. הביתה במקרה שלנו זה לחזור למצב בו החליפה מוכנה להגן עליך פעם נוספת.
איך שלא יהיה, חליפה מתנפחת היא ג'אדג'ט מצוין שרק מוסיף על הדבר האמיתי - פשוט תמשיכו לרכוב בזהירות.