מישו קוזמנוביץ' ביצירה עליה שקד במשך שנתיים
מישו קוזמנוביץ' מבוסניה הוא מעריץ גדול של ספורט מוטורי שחלם תמיד על היום בו יוכל לאחוז בהגה של מכונית מרוץ ולא סתם מכונית מרוץ אלא מכונית פורמולה 1. אבל השנים עברו ולאט לאט קוזמנוביץ'הבין שאם הוא לא יעשה משהו אקטיבי בנדון זה כנראה פשוט לא יקרה.
אמנם קוזמנוביץ' יכול היה לנסות לחפש קורסים לנהיגה חווייתית שבמסגרתם המשתתפים זוכים בהזדמנות לנהוג ברכב פורמולה 1 מעונות קודמות, אבל לבסוף הוא החליט לממש את התשוקה שלו בדרך אחרת ולנצל את כישוריו כמכונאי כדי לבנות מכונית פורמולה 1 או לפחות משהו שדומה לה בעצמו.
לפני שנתיים קוזמנוביץ' התחיל לעבוד על הפרויקט במחסן שבחצר ביתו ולאחרונה חשף את התוצאה המוגמרת – אמנם לא מכונית פורמולה של ממש אבל רפליקה מרשימה ביותר באדום בוהק בהשראת רכבי קבוצת פרארי. חוץ מהמנוע והגיר הכל מתוצרת בית
קוזמנוביץ' השקיע בפרויקט מעל ל-30,000 דולרים וכ-1,000 שעות עבודה עצמית ולמעשה לבד ממנוע ותיבת הילוכים מתוצרת פולקסווגן שרכש מן המוכן את כל השאר תכנן, הכין, בנה והרכיב בעצמו בבית המלאכה המאולתר במחסן שבביתו.
קוזמנוביץ' מציין שלמרות שעשה הכל בעצמו, הרצון שלו להשתמש ברכיבים שיעניקו לרכב מעבר למראה גם יכולות גבוהות על הכביש הצריכו הרבה מאמץ, כסף, סבלנות ויכולת להתמודד עם רגעי משבר תוך כדי חיפוש פתרונות יצירתיים שיאפשרו לרכב להתאים לתנועה בכבישים ציבוריים ובה בעת להרשים על מסלול המרוצים.
כך למשל קוזמנוביץ' התקין ביצירה שלו מערכת מתלים הידראולית המאפשרת לכוון את גובה המרכב בהתאם לאיכות הכביש, ושילב גם כיסא נוסף מבלי לפגוע בתצורה המקורית של רכב המרוץ כדי לאפשר נסיעה בשניים.
קוזמנוביץ' מתאר את סיבוב הבכורה עם היצירה שעמל עליה ברחובות עירו כיום המאושר בחייו ומציין שגם היום, בכל מקום שהוא נוסע אליו, אין אדם שלא מסובב את הראש אחרי הרכב המיוחד הזה. הרבה שעות עבודה ופתרונות יצירתיים
קוזמנוביץ' מודה שלמרות הדמיון החיצוני הרב, רפליקת רכב הפורמולה שלו לא מציגה ביצועים שדומים לדבר האמיתי אך עם זאת בהחלט לא מדובר בעגלה ולטענתו המכונית מסוגלת להגיע בקלות למהירות של 250 קמ"ש. כדי להפוך אותה לחוקית לכביש, קוזמנוביץ' לא חסך במערכות בטיחות ובין היתר היא מצוידת במערכת נגד נעילת גלגלים בבלימה ובמספר כריות אוויר.
קוזמנוביץ' כבר קיבל הצעות מכובדות בסכומים של עד כמעט 80 אלף דולרים כדי למכור את היצירה אבל למרות הפיתוי הוא לא מתכנן למכור אותה. "יש דברים שפשוט הם לא למכירה", הוא אומר.
קוזמנוביץ', שקיבל את הכינוי "שומאכר של בוסניה" צפוי להגר לקנדה בקרוב, ובכוונתו לקחת את רפליקת הפורמולה 1 שלו יחד איתו בתקווה לשכנע את יזמים מערביים לייצר בייצור סדרתי גרסה חוקית לתנועה על הכבישים של מכונית הפורמולה הייחודית שלו.
אמנם קוזמנוביץ' יכול היה לנסות לחפש קורסים לנהיגה חווייתית שבמסגרתם המשתתפים זוכים בהזדמנות לנהוג ברכב פורמולה 1 מעונות קודמות, אבל לבסוף הוא החליט לממש את התשוקה שלו בדרך אחרת ולנצל את כישוריו כמכונאי כדי לבנות מכונית פורמולה 1 או לפחות משהו שדומה לה בעצמו.
לפני שנתיים קוזמנוביץ' התחיל לעבוד על הפרויקט במחסן שבחצר ביתו ולאחרונה חשף את התוצאה המוגמרת – אמנם לא מכונית פורמולה של ממש אבל רפליקה מרשימה ביותר באדום בוהק בהשראת רכבי קבוצת פרארי. חוץ מהמנוע והגיר הכל מתוצרת בית
קוזמנוביץ' השקיע בפרויקט מעל ל-30,000 דולרים וכ-1,000 שעות עבודה עצמית ולמעשה לבד ממנוע ותיבת הילוכים מתוצרת פולקסווגן שרכש מן המוכן את כל השאר תכנן, הכין, בנה והרכיב בעצמו בבית המלאכה המאולתר במחסן שבביתו.
קוזמנוביץ' מציין שלמרות שעשה הכל בעצמו, הרצון שלו להשתמש ברכיבים שיעניקו לרכב מעבר למראה גם יכולות גבוהות על הכביש הצריכו הרבה מאמץ, כסף, סבלנות ויכולת להתמודד עם רגעי משבר תוך כדי חיפוש פתרונות יצירתיים שיאפשרו לרכב להתאים לתנועה בכבישים ציבוריים ובה בעת להרשים על מסלול המרוצים.
כך למשל קוזמנוביץ' התקין ביצירה שלו מערכת מתלים הידראולית המאפשרת לכוון את גובה המרכב בהתאם לאיכות הכביש, ושילב גם כיסא נוסף מבלי לפגוע בתצורה המקורית של רכב המרוץ כדי לאפשר נסיעה בשניים.
קוזמנוביץ' מתאר את סיבוב הבכורה עם היצירה שעמל עליה ברחובות עירו כיום המאושר בחייו ומציין שגם היום, בכל מקום שהוא נוסע אליו, אין אדם שלא מסובב את הראש אחרי הרכב המיוחד הזה. הרבה שעות עבודה ופתרונות יצירתיים
קוזמנוביץ' מודה שלמרות הדמיון החיצוני הרב, רפליקת רכב הפורמולה שלו לא מציגה ביצועים שדומים לדבר האמיתי אך עם זאת בהחלט לא מדובר בעגלה ולטענתו המכונית מסוגלת להגיע בקלות למהירות של 250 קמ"ש. כדי להפוך אותה לחוקית לכביש, קוזמנוביץ' לא חסך במערכות בטיחות ובין היתר היא מצוידת במערכת נגד נעילת גלגלים בבלימה ובמספר כריות אוויר.
קוזמנוביץ' כבר קיבל הצעות מכובדות בסכומים של עד כמעט 80 אלף דולרים כדי למכור את היצירה אבל למרות הפיתוי הוא לא מתכנן למכור אותה. "יש דברים שפשוט הם לא למכירה", הוא אומר.
קוזמנוביץ', שקיבל את הכינוי "שומאכר של בוסניה" צפוי להגר לקנדה בקרוב, ובכוונתו לקחת את רפליקת הפורמולה 1 שלו יחד איתו בתקווה לשכנע את יזמים מערביים לייצר בייצור סדרתי גרסה חוקית לתנועה על הכבישים של מכונית הפורמולה הייחודית שלו.
קוזמנוביץ חולם להפוך את היצירה שלו לדגם בייצור סדרתי