יש להניח שמעולם לא שמעתם על יצרנית הצמיגים נוקיאן, אבל בניגוד ליצרני צמיגים עלומי שם המשתמשים במותגי מדבקה, נוקיאן נחשבת ליצרנית מכובדת ומעורכת. העניין הוא שהחברה הפינית מתמחה ביצור צמיגי חורף ושלג ומסיבות די ברורות הביקושים לאלה במחוזותינו שואפים לאפס.
חובבי הטריוויה ישמחו לדעת שהחברה שחגגה בשנה שעברה 80 להיווסדה הייתה הראשונה לייצר צמיגים ייעודיים לתנאי חורף קשים, פועל יוצא של מיקומה של בעיירה נוקיה שבדרום פינלנד.
שיאי מהירות לרוב נקבעים במישורים של אגמי מלח יבשים ומבודדים המהווים כר פורה ובטוח לנסיעה במהירויות ממש גבוהות. המפורסם שבהם הוא בונוויל שבמדינת יוטה ארה"ב בו גם מתקיים הפינינג "שבוע המהירות" המפורסם ובו נרשמו רוב שיאי המהירות הקרקעיים בעולם.
עם זאת בשנים האחרונות שיאים נרשמו גם במדבר בלק רוק בנוודה ובמקומות נוספים ברחבי הגלובוס, אך בכל מקרה מה שבטוח שלהגיע מהירות גבוהה על אגם שקפא זו משימה הרבה יותר קשה היות שהאחיזה נמוכה משמעותית, המרחב של המסלול מצומצם ולנהג יש הרבה פחות מרווח ביטחון. וזה עוד לפני שדיברנו על הסכנה להחליק במהירות של כמה מאות קמ"ש.
צמיגים מיוחדים לשלג עם מסמריםאבל כחברה המתמחה בצמיגי שלג, נוקיאן החליטה לאחרונה להוכיח לעולם שעם צמיגי החורף המיוחדים שלה שכוללים מסמרים גם על השלג ניתן לנוע במהירות ובבטחה ואפילו לקבוע שיא מהירות חדש.
זו אינה פעם ראשונה שהחברה הפינית קובעת שיא מהירות ולמעשה היא כבר מחזיקה מזה זמן בשיא על הקרח לאחר שקבעה בעזרת מכונית אודי RS6 מהירות של 331 קמ"ש ושברה בקמ"ש בודד את השיא הקודם והמתוקשר של בנטלי עם הקונטיננטל GT סופר-ספורט.
השנה, לרגל יצאת דגם חדש של צמיגי חורף עם השם הבלתי ניתן להגייה, Hakkapeliitta 8, החליטה נוקיאן שהיא רוצה להגדיל קצת יותר את הפער בצמרת ועם אותה אודי RS6 מהשיא הקודם (רכב מהדור הקודם עם מנוע V10 580 כ"ס והנעת קוואטרו כפולה קבועה שעבר שינויים אווירודינמיים מועטים) הצליחה לקבוע הפעם לא פחות מ-335.7 קמ"ש.
כדי שהשיא יוכר ויכנס לספר השיאים של ג'ינס נהג הניסוי של החברה, ג'אן לטינן, היה צריך לנהוג בפול גז הלוך וחזור על משטח הקרח בו בוצע הניסיון והמהירות שנקבעה היא למעשה שקלול בין שתי המדידות. בנוסף על פי גינס מסלול הקרח חייב היה להיות טבעי ולא כזה שעבר עיבוד והצמיגים מדגם סדרתי המורשה לנסיעה בכביש. בהתחשב בעובדות הללו ההישג של נוקיאן מרשים לא רק בהיבט הטכנולוגי של עמידות הצמיג ללחצים האדירים המופעלים במהירות כאלו, אלא גם בהיבט של הניצחון של החברה הקטנה על בנטלי (שלהזכירכם שייכת לקונצרן פולקסווגן) הגדולה.
>> מי יותר מהיר: צמיג מרכב מרוץ או מטרקטור?
פול גז על משטח עם אחיזה מאוד מוגבלת