קצת קשה להאמין שהיא עדיין נמכרת כחדשה מי היה מאמין שמכונית לא מבריקה במיוחד עם שורשים בשנות השישים של המאה העשרים תהפוך בעידן היו-טיוב לכוכבת רשת מפתיעה? מסתבר שהיום הכל אפשרי. הרשו לנו להציג לכם את הלאדה 2107, העונה גם לשם "לאדה ריבה", ולמעשה מבוססת על הפיאט 124 שיוצרה בין השנים 1966-197
הלאה המשפחתית נולדה כתוצאה מהסכם בין ברית המועצות הקומוניסטית לפיאט בראשית שנות השבעים שהביא את החברה האיטלקית למכור את פסי וזכויות היצור של המשפחתית הקומפקטית לאוטו-וואז הרוסית שהחלה לייצר גרסה רוסית למשפחתית האיטלקית בשם "לאדה ריבה" בתמורה לפלדה רוסית שהועברה לתעשיית הרכב האיטלקית. הפלדה התגלתה בדיעבד כבעייתית מאוד ובגללה סבלו המכוניות האיטלקיות של שנות השבעים וראשית שנות השמונים מתהליך החלדה מואץ ביותר, אבל זה כבר סיפור אחר.
בכל מקרה, הדור הראשון של הלאדה ריבה יוצר עד שנת 1982 והדור השני, השומר על אותו מבנה וקווי עיצוב של הפיאט הישנה, למעשה מיוצר עד היום. אמנם בשלושים השנים שעברו מאז נרשמו כל מיני שינויים כמו החלפת הקרבורטור בהזרקת דלק חד נקודתית והוספת ממיר קטליטי, אך כאמור בבסיסה זו עדיין כמעט אותה מכונית שתוכננה לפני כמעט חצי מאה.
למרות העיצוב המיושן, המכלולים הפרימיטיביים ומסך הברזל שהוסר מזמן הלאדה המיושנת היא עדיין אחת המכוניות הנמכרות ברוסיה על אף שלמעשה ניתן היום לרכוש במדינה שלל מכוניות מודרניות מכל סוג שהוא.
נתוני המכירות המפתיעים נובעים בעיקר, ככל הנראה, מהעובדה שמחירה של ריבה חדשה עומד על פחות ממחצית ממחירה של משפחתית קומפקטית מודרנית ובשל כך שפשטות מכלוליה, זמינות בלתי מוגבלת של חלפים וההכרות המעמיקה של כל העם הרוסי עמה מאפשרות לאנשים לפתור בעצמם הרבה בעיות ותקלות מבלי להיעזר בשרותי מוסך מתקדם ויקר.
הפכה לאחרונה, באופן מפתיע, לכוכבת רשתמסתבר שהגאדג'ט הטכנולוגי הזה שקצת לא ברורה המהות שלו (בתיעוד עוד ועוד נסיעות שגרתיות) הפך ללהיט היסטרי ברוסיה (ובסין) ובין מאות אלפי שעות תיעוד של נסיעות משמימות הוא מספק גם לאתרי הצפייה ברשת תיעוד של עוד ועוד אירועים חריגים על הכבישים.
מכיוון שהלאדות המיושנות מתקשות לעמוד בסטנדרטים התחבורתיים המקובלים בימנו הן הפכו למקור בלתי אכזב של סרטונים הזויים במיוחד שנקלטו בעיני המצלמות.
כשרגילים לנסוע בלאדה לומדים להיות דרוכים למקרה שמשהו ישתבש. קחו לדוגמא את צמד נוסעי הלאדה שלפתע במהלך נסיעה איטית חווים פיצוץ מפחיד של מנוע המכונית. ניתן להניח שאם הם היו נוסעים ברכב מודרני היה לוקח להם כמה שניות לעכל את מה שקרה לפני שהיו מבינים שכדאי להימלט מהמכונית אבל מכיוון שהם נסעו בלאדה הם היו מוכנים לכל ונטשו את הרכב כהרף עין.
כשלאדה מתקלקלת ונתקעת בצד הדרך צריכים להיות מוכנים לאפשרות שיתכן שבמהלך גרירה למוסך עלולות לצוץ בעיות נוספות.
בעל לאדה שנתקעה בגלל תקלה במנוע הזעיק את חברו עם לאדה נוספת כדי שזה יעזור לו להגיע למוסך מבלי להזמין גרר. לאחר שלא הצליחו לפתור את הבעיה בשטח החליטו לחבר בין שתי המכוניות בעזרת כבל גרירה ולנסוע למוסך. למרות הנסיעה האיטית, בשלב מסוים הגלגל האחורי החליט להתנתק מהמכונית.
מבחני ריסוק? הלאדה שמבוססת על מכונית שתוכננה הרבה לפני המצאת מבחני NCAP אינה מצוידת בשום מערכות בטיחות מתקדמות או עומדת בכל דירוג כוכבי ריסוק מודרני אבל, כפי שניתן לראות בסרטון הזה, כוללת דלת הנופלת באופן אוטומטי במקרה תאונה כדי להקל על צוותי החילוץ...
בניגוד למרבית המשפחתיות המודרניות הלאדה ריבה מצוידת בהנעה אחורית. על הנייר זה יכול להישמע כמו אופציה לרכב אידיאלי לאוהבי נהיגה ולחובבי דריפטים אבל כפי שניתן לראות בסרטון הזה העדר כוח מספק במנוע ומתלים רכים מדי הופכים הניסיון להפוך את הלאדה לרכב הדריפטים של קן בלוק למביך ומטלטל למדי.
הזמינות של החלפים מאפשרת למצוא המון פתרונות שימושים, כמו במקרה זה להסעת בעלי חיים
למרות המבנה הרבוע מסתבר שלא מדובר ברכב אדיאלי להסעת נוסעים על מכסה תא המטען
הומור זה דבר חשוב כשיש לכם לאדה, כפי שניתן לראות בסרטון המשעשע הזה המתאר מרוץ דראג בין לאדה ריבה לבין דאצ'יה דלתא, עוד יצירה מופלאה של תעשיית הרכב בעידן הקומוניסטי.
ככה מפרסמים לאדה משומשת למכירה.
מבחן דרכים לפאר התוצרת הקומוניסטית: לאדה, סקודה ויוגו בטופ גיר משנת 1986.