לא רק לילדים קטנים כשהיינו ילדים כמעט כולנו שיחקנו במכוניות צעצוע. היינו מסיעים אותן במהירות על הרצפה ומפליגים בחלומות בהקיץ על נהיגה בדבר האמיתי. למרות שעות לא מבוטלת של הנאה מהמשחקים הללו רובנו השתחררנו מהתמכרות לדגמי המכוניות הקטנים עוד הרבה לפני ההגעה לגיל הרישיון.
אבל יש גם אחרים, קומץ של מכורים שהאהבה לדגמים הקטנים לא עוברת אצלם עם הגיל וגם לא עם קבלת הרישיון ולמרות שלמתבונן מהצד זה לא פעם נראה מעט משונה, הם משקיעים לא מעט זמן בפיתוח אוסף דגמי המכוניות הקטנות שלהם.
יתכן כי מדובר בכשל בהתבגרות או בתחליף להחזקת מכונית אספנות אמיתית, אבל אותם אספנים משקיעים ממון רב בחיפוש אחר דגמים נחשקים בקנה מידה מדויק (לרוב 1:18 או 1:24) או בבניית מסלולי מרוץ מיוחדים למכוניות SLOT זעירות.
אוסף דגמי ה1:5 המרהיב של טויוטהמסתבר שגם בקרב היצרנים של הדבר האמיתי יש לא מעט מי שזוכרים חסד נעורים למכוניות הקטנטנות ודואגים להקפיד לשמר את המורשת גם בקנה מידה קטן.
כך למשל בסיטרואן החליטו לציין את תואר אליפות העולם בראלי ה-9 ברציפות ולא פחות מ-77 ניצחונות של סבסטיאן לואב במכוניות החברה (מהקסארה ב-2004-2006, דרך ה-C4 של 2007-2010 ועד הDS3 בעונות האחרונות) ביצירת מסלול מרוץ מיניאטורי הכולל שחזור מדויק בקנה מידה 1:43 ל-9 סצנות (אחת לכל אליפות) בלתי נשכחות מראלי פינלנד המושלג ועד לראלי אקרופוליס הלוהט שהתרחשו במהלך הקריירה המפוארת של הנהג הצרפתי והכל על מסלול שנבנה על גבי מכונית סיטרואן DS3 אמיתית.
ה-DS3 הפכה למסלול ראליבטויוטה, שחוגגת 75 שנים להיווסדה, החליטו להציג לציבור אוסף נדיר של דגמים בקנה מידה מרשים של 1:5 שיוצרו במהלך השנים בעבודת יד על ידי מומחים ברמת דיוק מדהימה ומעולם לא נחשפו עד כה.
כ-50 מהדגמים משנות ה-60 ועד שנות ה-90 של המאה העשרים ששימשו להשראה לעובדים בסטודיו של מחלקת הפיתוח והעיצוב של הענקית מיפן עושים בימים אלה את דרכם למוזיאון מקומי שם יוצגו לצד 50 מכוניות בגודל מלא ועוד מאות שרטוטים ואיורים סכמטיים עד אמצע מאי.
דגמי המכוניות של טויוטה בדרך למוזיאון