חלומות צריך להגשים | צילום:
נעם עופרן, מוטוקאר
אי שם בשנות השמונים בטלוויזיה לא היו עשרות ערוצים בשלט וכולם נאלצו לראות את שידורי רשות השידור מישראל, בערוץ 1, או מקסימום את "ירדן 6" ששידר באנגלית.
כך, לצד תוכניות כמו "סיבה למסיבה", כל סדרה שהגיעה מאמריקה הגדולה זכתה לפופולריות גובהה ביותר ולאחוזי רייטינג היסטריים. בזמן שכמעט כל המבוגרים לא החמיצו את "דאלאס" הילדים ובני הנוער היו מכורים ל"אביר על גלגלים" וחלמו להחליף את דייוויד הסלהוף כדי לקבל סיבוב על K.I.T.T, הפונטיאק המדברת שהייתה כוכבת הסדרה.
מאז עברו שלושים שנה ולקראת הדייט עם K.I.T.T עשיתי רענון לזיכרון וצפיתי בסרטונים עם קטעים מהסדרה ב"יו טיוב". למרות הנוסטלגיה העזתי מדי פעם לגחך קצת מאיכות האפקטים הדי עלובה, למשל כשהרכב קפץ באוויר. מצד שני צריך לנסות לחשוב בסטנדרטים של שנת 1982 ולזכור שלפחות אז זה נראה לנו הכי מדהים בעולם.
K.I.T.T המקורית
שעתיים מאוחר יותר, בחניון נטוש ליד מכללת תל ברוך פגשתי בחור מקסים שהחליט שחלומות ילדות צריך להגשים, גם אם עברו מאז לא מעט שנים.
דייוויד הסלהוף הישראלי
קוראים לו וואסים רזוק והוא מתגורר במזרח ירושלים. הבחור כבר בן 39 וגם הוא אחד מנפגעי סדרות תקופת שנות השמונים. הוא משום מה נראה שלם עם העניין.
אחר כך רזוק הסביר את מקורות הסטיה, סליחה – החלום: "כילד, חיכיתי לראות את התוכנית וכבר אז שמתי לב לפרטים הכי קטנים, למעשה זכרתי הכול... זה היה החלום שלי, גם מכונית שנוסעת מהר, גם נראית מעולה, גם יכולה לעשות הכול, מי לא רצה כזו?... אחד הסיבות להערצה היא מפני שהסדרה הייתה חיובית. היו גיבורים והם עזרו לאנשים וזה היה ללא נשק בכלל..." ועוד אומרים שהטלוויזיה משחיתה...
הקיט של K.I.T.T
האורות מרצדים בקדמת המכונית ממש כמו בסדרה | צילום: נעם עופרן, מוטוקאר המכונית עצמה, כזכור פונטיאק טרנס אם, היא משנת 1991 והובאה לארץ ארבע שנים לאחר ייצורה. בכל פעם שוואסים ראה אותה עלתה לו מחשבה להסב אותה לרפליקת הכוכבת. רק מה, הסכום שדרשה הסבה כזו היה יקר מבחינתו. בכל פעם היה עובר באותה סמטה צרה ומוודא שהיא עוד לא נמכרה. כך, חודש אחר חודש, שנה אחר שנה. לאחר מספר שנים היא הוזנחה, המראה החיצוני שלה כבר היה בכי רע, וזה היה מעולה כי בשל מצבה הבעלים הסכים למכור אותה, במחיר שפוי כמובן.
אבל להשיג את המכונית היה החלק הקל, עכשיו מגיע האתגר להפוך אותה לרפליקה. את וואסים זה לא הרתיע, הצבע האדום שאיתו יצאה מהמפעל הוחלף לשחור, כראוי לכוכבת הסדרה. דשבורד הוזמן מסדנה בארה"ב שכל התמחותה הוא בייצור רפליקה כזו. מפה לשם, קצוות הדשבורד היו מעוגלים ורק מי ששם לב לפרטים ראה שפינות הדשבורד אמורות להיות חדות, שפיציות משהו. אז וואסים הלך ובנה תבנית לבניית דשבורד שקצוותיו יהיו כמו שצריך להיות. כאן זה לא נגמר, מתגים הוזמנו, שורות נורות נבנו על ידו ובמקומות בהן נדרשה עזרה התגייס דודו לפרויקט החלומות.
הדשבורד נראה בדיוק כמו זה שהיה במכונית מהסדרה | צילום: נעם עופרן, מוטוקארצמד מסכים מצאו מקומם כמו בסדרה ובאחד מהם מוקרן קבוע קטע מהסדרה, וגרף נורות אדומות מהבהב במרכז לוח המחוונים בעת שהמכונית "מדברת".
הפגוש הקדמי שונה ממה שהגיע במקור ולכן פגוש קדמי בעל שורת נורות הוזמן מהסדנה ההיא. הובאו חיפויי גלגלים שחורים ואף כיסוי פלסטיק כהה ליחידות התאורה האחוריות.
כל אדם בר דעת היה מפסיק כאן, אבל לוואסים הציק שהמושבים אינם בדיוק כמו במכונית הסדרה. אבל יש בעיה, במכונית הסדרה היו המושבים של מכוניות משנת ייצור 1982 ושהיו פריט ייחודי רק בשנה זו. חיפוש עיקש באי-ביי ופרידה ממעל 1,000 דולר(!) העניקו לו צמד מושבים זהה. אגב, במצב קטסטרופלי ולפני שיפוץ.
אל תסתכל בקנקן
דייוויד הסלהוף שלנו לא חסך כספו גם מתא המנוע ולכן חוזק המנוע, הוחלפו ראשים, הובאו סעפות יניקה ופליטה משודרגות, אשר יחדיו עם גל הזיזים המשודרג גם הוא ומחשב ניהול מנוע עצמאי, מוציאים הספק גבוה ממה שהגיע במקור כדי לאפשר למכונית להציג ביצועיפ כמו KITT מהאביר . אחר כך הגיע תורה של תיבת ההילוכים לעבור שדרוג והחלפת גלגלי שיניים. ואם חשבתם שכאן זה נגמר, טעיתם. סט בולמים וקפיצים קשיחים יותר הותאמו, והפינאלה הגיעה בדמות דיפרנציאל מוגבל החלקה.
התוצאה פשוט מעולה. התיישבתי במושב הנהג, וואסים דוחק בי שאדביק את הדוושה הימנית ואצא בהחלקת כוח. מכיוון שאני קל לשכנוע, הדבקתי. לא זוכר מה היה גדול יותר, החיוך על פניי, ההחלקה עצמה או שבכלל הסימנים על הכביש... או בעצם ההפתעה הייתה שמכונית אמריקנית מהתקופה הזו מצליחה לעשות זאת בזווית גלגול שטוחה ולא פחות מפליא, נשלטת!
כוח לא חסר ל K.I.T.T של וואסים אבל בניגוד לסדרה היא לא קופצת באוויר | צילום: נעם עופרן, מוטוקארגם רכב של אבירים לא מניע לפעמים
אנו עוצרים לצילומים ובינתיים חונות לידנו כמה מכוניות. מהאחת יוצאת אישה מבוגרת אשר אומרת שרק במונטה קרלו ראתה כאלו מכוניות. מה קשור? לא יודע, אבל וואסים מחייך בנימוס. האדם השני שהגיע שאל אם היא גם נוסעת כמו המכונית שבסדרה? עניתי שיותר טוב. אבל יש בעיה בכל הקטע של הקפיצות באוויר... וואסים צוחק ונכנס להניע. K.I.T.T מחליטה שהיה לה מספיק מהחוליגנים האלו.
בסוף מסתבר שהיה צריך לעזור קצת למצבר שהתעייף מכל המופע האור-קולי בזמן הצילומים. אנחנו מנסים לעצור מישהו שיביא לנו כבלים.
בכל מקרה, בסופו של יום נהנינו כמו שהרבה זמן לא נהנינו. גם מוואסים שהוא אחד הטיפוסים המקסימים והחיוביים שפגשנו, וגם מהמכונית המופלאה הזו שהייתה חלום ילדות שאף פעם לא האמנתי שאפשר להגשים.
היי-טק קיצוני גרסת 1982 | צילום: נעם עופרן, מוטוקאר
אביר על גלגלים - קצת רקע השנה היא 1982, רשת NBC בארה"ב מעלה תוכנית טלוויזיה חדשה. הכוכב היה שחקן חדש בשם דייוויד הסלהוף אשר גילם את לוחם הפשע 'מייקל נייט'. נייט, שהיה שוטר בעברו, שבעקבות פציעה הושתלו לו פנים אחרות ויחד איתם זהות בדויה. כך, תחת סוכנות ביטחון עלומה ובלתי רשמית המשיך את מלחמתו בפשע. אבל בניגוד לגיבורי מסך אחרים, לוחם הפשע הזה השתדל להימנע מאלימות ככל האפשר וגם לא השתמש בנשק חם. איך הוא ניצח את הרעים? די פשוט. הוא צויד במכונית היי-טקית משוכללת, פונטיאק טרנס-אם (הי, פרגנו, זה שנות השמונים, מתי שחשבנו שחותלות זה דבר מגניב), שמה היה K.I.T.T (ראשי תיבות של Knight Industries Two Thousand) ומלבד קפה ידעה לעשות כמעט הכול. לנהוג לבד, לקפוץ באוויר תוך כדי נסיעה, לדבר ואפילו חוש הומור היה לה...סדרה זו המשיכה עד אמצע שנות השמונים תוך שהיא אוגרת מעריצים רבים למייקל נייט ולקיט, המכונית. |
למי שהכתבה ממש עשתה חשק נציין שבארה"ב אפשר לקנות רפליקה מושלמת של כוכבת הסדרה. רק להיכנס ולהניע. המחיר? 60,000 דולר! לוואסים שלנו הגשמת החלום עלתה מעל 150,000 שקלים וקחו בחשבון שהרבה מהעבודה הוא עשה בעצמו ובכך חסך המון כסף. זמן הבנייה? מעל לשנתיים וחצי. |
הכתבה פורסמה לראשונה במגזין הרכב "הגה"
לקבלת גיליון במתנה של מגזין "הגה" לחצו כאן