השינוי בהעדפותיו של מר ישראלי הממוצע, שבעבר הדיר רגליו ממגרשי רכב ולא התפשר על פחות מ"יד ראשונה מרופא", נובע מכמה סיבות ביניהן ניתן לציין את הקושי למצוא, בין שלל המודעות בלוחות החינמיים, את אלו שבאמת מציעות למכירה מכוניות שמורות במיוחד מבעלות פרטית, וכן את הצורך לכתת רגליים בין מוכרים רבים ולא מעט סוחרים זעירים ונוכלים שמסתתרים מאחורי חלק לא מבוטל מהמודעות הכביכול פרטיות.
בנוסף ניתן לציין את הפרסום הנרחב של חברות הליסינג ומגרשי המכוניות הגדולים, ההיצע המגוון שיש לחברות בכל מגרש, מבצעי ההנחות, ההטבות, תנאי תשלום והאחריות שהן מציעות ובראש וראשונה את הפערים העומדים לעיתים על עשרות אלפי שקלים בין המחיר המבוקש על אותו דגם בדיוק לרכב מבעלות פרטית לבין רכב מליסינג.
"המומחים" לא ממליצים
האם הם לא קצת מגזימים? הרי מרבית מכוניות הליסינג מוצמדות לעובדים מהמעמד הסוציו-אקונומי הבינוני עד גבוה, רובם אפילו אנשים מיושבים בדעתם, חלקם אף מנהלים חיים בורגניים הכוללים אישה, 2.2 ילדים, בית בפרברים וכלב או חתול. האם מאחורי המעטפת המהוגנת הזו למעשה השכן שלכם ממול או ההוא מעבר לפינה מוביל פוספטים בזמנו הפנוי ומבצע מאחור המלטה של פרה כמו בשיר המופלא "רכב חברה" של להקת אפליקציה? סביר להניח שלא, אבל השילוב הקסום הזה של רכב חדיש וזמין, דלק חופשי והחופש מהצורך למכור את המכונית ביום מן הימים בהחלט מביא חלק נכבד ממקבלי הטבת הרכב הצמוד לנצל את שווי השימוש שלהם עד תום, לא פעם בצורה מוגזמת ולא במיוחד זהירה.
אבל למרות הנאמר להעיל האפשרות לקנות מכונית משפחתית בת שנתיים וחצי–שלוש במחירים שבין שליש לחצי ממחירה של מכונית חדשה ועשרות אחוזים פחות ממחיר המחירון הרשמי למכונית מאותו מודל בסכומים שבין 45-60 אלף שקלים, שעד לפני זמן רב לא אפשרו לרכוש משפחתית בת פחות מ-5 שנים, קוסמת ללא מעט אנשים.
עם זאת, צריך לזכור שבמידה ותרכשו רכב מליסינג או מחברה, לבד מהקילומטראז' והבלאי הגבוהים מעל לממוצע העבר של הרכב מופיע ברישיון וגם כשתמכרו אותו תצטרכו להפחית סכום לא קטן ממחיר המחירון. לכן, במיוחד אם אתם מחפשים דגם שהוא לא "סחורה חמה" בשוק, שווה לבדוק, לפני שאתם פונים למגרשים, כמה רכבים מבעלות פרטית. אולי תופתעו אבל לא פעם מוכרים פרטיים מוכנים, במפגש פנים אל פנים עם רוכש פוטנציאלי רציני, לתת הנחה משמעותית ביותר כדי לסגור עסקה.
מומחי רכב מזהירים: מאחורי הצבע המבריק מחכות בעיקר "נבלות שחוטות" שלא שוות שום מחיר | צילום: נעם וינדמה צריך לבדוק ברכב ממגרש?
יתכן כי אין לכם זמן מיותר לחיפושים, או שלא מצאתם רכב בבעלות פרטית במחיר הוגן וכמו רבים אחרים, החלטתם לצאת אל אחד ממגרשי המכירה של חברות הליסינג כדי להצטייד במכונית.
ההיצע עצום - שורות שורות של מכוניות מצוחצחות ומבריקות מולכם וכעת ניצב בפניכם אתגר לא פשוט בכלל - לנסות להצליח לברור מבין כל שלל המכוניות שנראות אותו דבר אחת מוצלחת שתוכלו לקחת הביתה בלי שתצטערו על כך אחר כך.
אולי תופתעו, אבל גם בלי תואר במכונאות או קריאה אובססיבית של אתרי רכב כל אחד מכם או מכן יכול ללמוד הרבה על כל מכונית בעזרת שימוש ביכולות שיש לכל אחד וקצת תשומת לב ומבט מדוקדק.
כלל ראשון וחשוב - רכב רואים רק ביום ועדיף באור שמש מלא: הסתכלו על הרכב ממספר זוויות, נסו לראות אם אתם מזהים הבדלים בצבע בין החלקים. לעיתים ההבדלים יבלטו יותר מזוויות מסוימות, לעיתים מדובר בהבדלי גוון או הבדלי ברק, יתכן גם שהרדידים של האפקט המטאלי יראו שונים. בכל מקרה, מהמפעל הרכב יצא כשהוא צבוע בצורה אחידה.
גיליתם הבדלים? הרכב עבר תיקונים וצביעה. נסו להסתכל גם על משטחי הפח הצדיים מזווית קהה. אם השתקפות הסביבה בצבע היא אחידה יש להניח שהחלקים המורכבים ברכב מקוריים או שהוחלפו. במידה ותחזו בהשתקפות גלית יש להניח שעל הפנלים בוצעו עבודות פחחות. בדקו גם את המרווחים בין חלקי הפח השונים. במידה והם לא אחידים יש להניח שהם כבר עברו טיפול כזה או אחר.
עם קצת תשומת לב ניתן לללמוד הרבה על מצבו ועברו של הרכב | צילום:
נעם וינד
בעוד שפחחי הרכב משתדלים להחזיר למכונית מראה חיצוני מרשים, מבט מעמיק יותר בחלקים פנימיים ונסתרים יותר כמו קורות וספים יכול ללמד אתכם המון. פתחו את הדלתות ובחנו את הספים וקורות הרכב. אם משהו נראה לכם חשוד הסתכלו בצד השני לשם השוואה. בדקו גם בתא המטען ובתא המנוע - פתיחה או סגירה לא חלקה עלולות לרמוז לתיקונים ומתיחות. הרימו את השטיח בתא המטען והסתכלו על הפח החשוף בתא המנוע, הסתכלו על פח החזית בקדמת הרכב ובמיוחד על קורות השלדה משני צדי המנוע.
בשל חיבתם הידועה של נהגי הליסינג לטיולי שטח מאוד כדאי לא להתעצל, לשכב על הרצפה ולהציץ במספר מקומות אם יש מעיכות ונזקים למרכב התחתון ולרצפת הרכב. גם אם אתם לא מבינים הכי גדולים, אחרי בדיקה כזאת המוכר יסיק שאתם יודעים על מה להסתכל.
לאחר סיום הבדיקה החיצונית הכנסו אל הרכב ושוב השתמשו בראש ובראשונה בעיניים שלכם. פנים של מכונית בת שנתיים וחצי צריך להראות במצב כמעט חדש. במידה שאתם רואים ריפודים בלויים, פנלים מתפרקים וכפתורים או מתגים שבורים כדאי שתפנימו – הרבה דברים עברו על המכונית הזאת.
אם המכונית בסך הכל עושה רושם חיובי זה הזמן לצאת לנסיעת מבחן קצרה.
צאו לנסיעת מבחן
אמנם סיבוב מסביב לבלוק זה לא בדיוק מבחן דרכים ממצה, אבל גם בנסיעה הקצרה הזאת אפשר ללמוד לא מעט על הכלה המיועדת. שימו לב לרעשים הבוקעים מהמנוע ונסו לראות האם הוא פועל בצורה עגולה ואחידה. אחרי שתבחנו את תקינותו של המזגן, כבו אותו ואת מערכת השמע ופתחו חלונות. נסו לאתר רעשים או קירקושים שונים, האיצו והרפו בחדות מדוושת התאוצה. במידה והתגובה היא קופצנית יתכן שיש בעיה בתושבות המנוע או הגיר (שתי תקלות שאין שום סיבה הגיונית להופעתן ברכב חדש למדי). זה הזמן להפגיש את הרכב עם פסי האטה ומהמורות כביש ולראות איך הוא מתנהג, כמו גם לבדוק את שלל מערכות הרכב. בניגוד למה שרבים חושבים דווקא נסיעה עירונית עם הרבה עצירות והאצות תוכל ללמד אתכם יותר על הרכב מאשר שיוט ב-100 קמ"ש בנתיבי איילון.
ככל שתראו מבינים יותר כך יבינו במגרש שאתכם אי אפשר לסבן בקלות ורק גילוי נאות ומלא יוכלו להוביל לעסקה. אל תתביישו לשאול שאלות ברורות באשר לעברו של הרכב כמו למשל את מי הוא שימש (רכב צמוד של עובד היי-טק, או אולי בכלל רכב ליסינג שעבד קשה עם עבר בצה"ל, משטרה, חברת שמירה, קיבוץ ועוד), האם ואיזה תאונות היו ברכב. זה גם השלב לעמת את מוכר הרכב עם שלל הממצאים שגיליתם בבדיקה שערכתם ושימו לב היטב במיוחד לתגובות שלו. אמנם יש להניח שהוא ינסה למזער את משמעותם של האירועים שהותירו חותמם למחוזות של "מכת פגוש לפגוש" או "רק בורג שצריך לחזק" אבל אופי תגובתו יוכל ללמד לא מעט על מה שהוא מנסה להסתיר.
אין שום סיבה שלא תשקיעו כמה דקות, לפחות כמו הזמן שאתם מתלבטים אם לרכוש איזה בגד בחנות אופנה, במכונית הבאה שלכם - הרי בכל זאת מדובר בקניה בעשרות אלפי שקלים. אם בסופו של דבר החלטתם שיש מקום לשקול מערכת יחסים ארוכת טווח זה הזמן להתקדם לשלב הבא.
אמנם סיבוב מסביב לבלוק זה לא בדיוק מבחן דרכים, אבל גם בנסיעה קצרה אפשר ללמוד לא מעט על הרכב | צילום: אודליה כהןלא לוותר על בדיקת קניה
אפילו אם אתם מרגישים מבינים גדולים כדאי, בכל זאת, להשקיע כמה מאות שקלים ולקחת את הרכב לבדיקה במכון בו יש עובדים הבודקים עשרות מכוניות מדי יום וציוד יעודי. הקפידו לא להסתפק בטופס בדיקה שחלק מחברות הליסינג מכינות מראש. השתדלו גם לעשות עבודת הכנה ולברר איזה מכוני בדיקה יש באזור של מגרש המכירה אליו אתם הולכים. בשלב ראשון שאלו את נציג המכירות איפה עושים כאן בדיקות קניה ולאחר שהוא יגיד שם של מכון (אליו מין הסתם הם שולחים מאות רכבים בחודש ובשל כך זוכים לדוחות "סלחניים"), "תזכרו" פתאום במכון אחר בסביבה שאתם מכירים וסומכים עליו.
אמנם כל מכוני הבדיקה מחויבים לאמינות וקשה להניח שיעלימו פרט משמעותי מעברה של הכלה המיועדת אך בהחלט יתכן שיצניעו את משמעות חלק מהממצאים.
כל טופס בדיקה כולל ממצאים רבים, חלקם חשובים יותר וחלקם פחות. כך למשל בכל בדיקה יש ניסוחים קבועים שמופיעים כסוג של כסת"ח בכמעט כל רכב כמו לבדוק תצרוכת שמן בנסיעה, לפרק גלגלים לבדיקה, לתאם מערכת הצתה ודלק, בלאי ונקישות במערכת הגיר, פגיעות ולחיצות סביב המרכב ועוד.
חשוב שתשאלו את הבוחן באופן ברור כמה שאלות כמו מה דעתו על המצב המכני של הרכב ביחס לרכבים מאותו שנתון ואותו קילומטראז' והאם מדובר בבלאי סביר. שאלו אם קיימות פגיעות בתחתית המרכב ודאגו לברר אם לרכב היו תאונות משמעותיות ואם כן האם מדובר בתאונת שלדה או בתאונה שיכולה היתה להוביל להכרזה על הרכב כ"אובדן להלכה".
שווה, אפילו אחרי התהליך הארוך ומחיר הבדיקה, לחשוב פעמיים אם לרכוש רכב שעבר תאונה קשה ואם אתם מחליטים שכן דאגו לדרוש הנחה משמעותית ביותר.
אם מסקנות הבדיקה כללו סעיפים אחרים שמצריכים תיקון (כיוון פרונט, צמיגים שחוקים, רצועת תזמון, תושבות מנוע וכדומה) דאגו לעמוד על כך שהם יתוקנו על ידי המוכר או שהדבר יתבטא בהנחה שיכולה לכסות את מרבית העלות שתידרש כדי להחזיר את הרכב למצב תקין.
אל תסתפקו בטופס בדיקה שהמגרש הכין מבעוד מועד | צילום: חדשות 2סוגרים מחיר
אפשר להגיד מזל טוב? | צילום:
חדשות 2
אם בסך הכל בסיכומו של התהליך נראה לכם כי הרכב שבחנתם יכול להיות בחירה הגיונית, כעת רק הגיע הזמן לסגור את הפרטים האחרונים, לסכם על מחיר ולהגיד "מברוק".
לא פעם מוכרים במגרשים, במיוחד אם אתם נראים נלהבים, דורשים מחיר שלא מגלם את מלוא ההפחתה המופיעה במחירון לרכב עם עבר בליסינג תוך ניסיונות לשכנע אתכם שלמעשה הרכב האמור היה בבעלות פרטית בליסינג מימוני, רכב צמוד למנכ"ל ועוד שלל אגדות ומעשיות. אם אין למוכרן מסמכים המעידים אחרת יש להניח שהרכב הוא מליסינג תפעולי – משמע רכב שעליו מגיעה הפחתה של לפחות בין 18-22 אחוזים ממחיר המחירון הרשמי לרכב מאותו מודל. גם קילומטראז' גבוה מעל 80 אלף קילומטרים מצריכים מתן הנחה נוספת ובמצב השוק היום כשמגרשי הליסינג מפוצצים במכוניות אין שום סיבה להתפשר על פחות ממלוא ההפחתה שמגיעה על פי המחירון (באתרי המחירונים המובילים קיימת מערכת בה ניתן להזין נתונים כמו עבר בליסינג ומספר הקילומטרים והיא משקללת באופן מיידי את המחיר האמיתי).
אגב, בדגמים שלא זוכים לביקושים ערים ניתן לדרוש ולקבל הנחה גם מעבר למחיר לאחר לשקלול.
לסיכום, כמו בכל תחום, אין בחיים מציאות - מה שאתה משלם הוא מה שאתה מקבל ואין ספק שרכישת מכונית מחברת ליסינג מצריכה יתר תשומת לב ופשרות מסוימות, אבל מצד שני גם מאפשרת לכם, אם תשתמשו בצרור העצות שלנו, לשים את היד על בת לוויה צעירה ומעודכנת במחיר אטרקטיבי למדי.
אם תקפידו על ההוראות שבמדריך בהחלט קיים סיכוי סביר שתמצאו בת לוויה מוטורית ראויה | צילום: נעם וינד