צילום: נעם וינד אולם התצוגה של מותג שברולט בתל אביב שהוקם כבר בשנות ה-60 של המאה העשרים ועבר במהלך השנים מספר גלגולים חווה לאחרונה שדרוג ועיצוב מחודש לכבוד חגיגות מאה השנים למותג שברולט בכל רחבי העולם.
השבוע, לכבוד השקתו של האולם המחודש, בין הדגמים שמאכלסים דרך קבע את המקום כמו קרוז, סוניק, ספארק ואחרים המבקרים במקום יכולים לפגוש גם כמה מכוניות שברולט מצוחצחות שמעולם לא הוצגו כאן למכירה באף אחד מגלגוליו של המותג בישראל.
מדובר בתצוגה ראשונה מסוגה בישראל הכוללת את כל הדורות של אייקון הספורט האמריקאי מבית שברולט - הקורבט.
למרות שכאמור אף אחד מששת הדורות של מכונית הספורט המפורסמת ביותר מארץ הדוד סם לא נמכר בארץ ביבוא סדיר במהלך השנים הגיעו לכאן בדרכים מגוונות, אם כחדשות ואם כרכבי אספנות, כמה מאות קורבטים ואפילו לפני כשנה הוקם מועדון בעלי הקורבט הארץ ישראלי.
הדור הראשון - מנועים עם הספקים של מעל ל-300 כ"ס | צילום: נעם וינד הדור הראשון יוצר בין השנים 1953 ל-1962 ולמרות הציפיות שהאמריקאים, בימי הבום הכלכלי שאחרי מלחמת העולם השנייה, יתלהבו ממכונית ספורט מחוטבת עם ביצועים חמים ההתחלה הייתה צולעת יחסית ורק לאחר מתיחת הפנים ב-1956 המכונית החלה לזכות לפופולריות הולכת וגוברת. בסך הכל יוצרו כ-69 אלף יחידות במהלך העשור בו יוצר הדור הראשון. היצע המנועים נע בין שישה צילינדרים ו-150 כ"ס במנועים של הקורבטים הראשונות ועד למנועי וי 8 עם לא פחות מ-360 כ"ס בגרסאות המאוחרות יותר.
מחיר הבסיס של קורבט בראשית שנות השישים עמד על כ-4000 דולרים. היום קורבט במצב טוב מהדור הראשון שווה בין 50 ל-100 אלף דולרים.
צילום: נעם וינד
הדור השני יוצר במשך 5 שנים בין 1963 ל-1967 וכלל הרבה חידושים כמו גרסת קופה סגורה, גרסת טרגה, פנסים מתרוממים וכן שינויים מכניים רבים כמו מתלה עצמאי ומנועים חזקים יותר, כולם בתצורת וי 8 בהספקים שמ -250 כ"ס ועד לא פחות מ-435 כ"ס.
בסך הכל יוצרו במהלך 5 שנים 118 אלף קורבטים מהדור השני ובתצוגה באולם בתל אביב מוצגת קורבט קופה סטינג ריי נדירה במיוחד, מודל 1963, כמוה יוצרו רק 5000 יחידות הכוללת חלון אחורי חצוי. על פי הערכות שוויה של מכונית כזאת בקרב האספנים בארצות הברית עומד על כ-100 אלף דולרים.
קורבט סטינג ריי עם חלון אחורי חצוי כמוה יוצרו רק 5000 יחידות | צילום: נעם וינדבשנים הראשונות, כשהדלק באמריקה היה זול ולאף אחד לא היה מושג על זיהום אוויר, המנועים היו אדירי נפח וההספקים בהתאם, אך במחצית השנייה של שנות השבעים בעקבות משבר האנרגיה ותקנות זיהום אוויר חדשות יצרניות הרכב נאלצו לעמוד בסטנדרטים מסוימים שחייבו אותן להגביל את הספקי המכוניות עד כדי כך שבראשית שנות השמונים נמכרו קורבטים עם מנועי וי 8 שסורסורסו והפיקו רק 180 כ"ס ממנוע בנפח 5.7 ליטר וביצועים עלובים. לכולם היה ברור שהגיע הזמן לדור מודרני יותר.
בתצוגה בתל אביב מוצגות 2 קורבטים מהדור השלישי אחת עם מרכב קופה ואחת עם מרכב פתוח.
הדור הרביעי הגיע ליצור בשנת 1983 אבל למרות העיצוב המודרני לאותם ימים עד מהרה חובבי קורבט הבינו שזו לא המכונית לה פיללו. גם היום שנים מאוחר יותר מרבית מעריצי הדגם מעדיפים לשכוח את שנות השמונים ואת הקורבטים של אותן שניים שהתאפיינו בהתנהגות כביש משעממת ונטולת אופי ובאיבוד כיוון כללי.
לאחר ביקושים גבוהים להם זכה הדגם בשנתיים הראשונות ליצורו צללו היקפי המכירות וגם גרסאות מאוחרות יותר כמו גרסת ה-ZR-1 השרירנית והמוצלחת שלעצמה לא הצליחו לשפר במיוחד את נתוני המכירות והתדמית.
בסך הכל ב-13 שנים בהם יוצר הדגם נמכרו כ-360 אלף קורבטים מהדור הרביעי. בתצוגה בתל אביב ניתן לחזות באחת שכזו בצבע לבן.
השבוע הקורבטים כבשו את אולם התצוגה של שברולט בתל אביב | צילום: נעם וינדלאחר שרבים כבר ביכו את הקורבט הגיע הדור החמישי שהוצג ב-1997 והוכיח למעריצי המותג שהיה בשביל מה לחכות. הקורבט מהדור החמישי לא רק נראתה טוב וקרבי יותר אלא גם סיפקה שוב, לאחר הרבה שנות יובש, ביצועים והתנהגות ראויים.
לראשונה הקורבט יכלה להסתכל בעיניים למכוניות הספורט האירופאיות לא רק בקו ישר אלא גם כשהכביש התחיל להתעקל. במקביל לשיפור ביכולות גם המחיר הבסיסי של הדגם זינק מאזור ה-30 אלף דולרים לסביבת ה-50 אלף דולרים.
הדור החמישי יוצר במשך שבע וחצי שנים במהלכן יוצרו כ-250 אלף מכוניות. שתיים מהן אחת עם מרכב פתוח ואחת עם מרכב קופה מוצגות השבוע באולם שברולט בתל אביב. המכונית הפתוחה הספציפית שמוצגת כאן ונמצאת בבעלותו של אספן מקומי שימשה כמכונית ה-PACE CAR שהזניקה את מרוץ האינדי 500 בשנת 1998.
קורבט מהדור החמישי ששימשה כ-PACE CAR שהזניקה את מרוץ האינדי 500 בשנת 1998 | צילום: נעם וינדהדור השישי של הקורבט הוצג בשנת בשנת 2005 ועדין מיוצר בימים אלה. הדור הנוכחי נחשב לממשיך הקו שהוצג בדור החמישי. הגרסאות הבסיסיות כוללות מנועים עם יותר מ-400 כ"ס וגרסת הקצה ZR1 כוללות מנוע עם 620 כ"ס שברה את שיא המסלול למכוניות סדרתיות במסלול נורבורגרינג המפורסם וזכתה למחמאות רבות גם על ידי עיתונאי רכב שלא מחבבים בדרך כלל מכוניות אמריקאיות.
בשנים האחרונות, עם הפיכת היבוא האישי לזמין ופופולרי יותר בישראל, הגיעו לארץ כמה עשרות קורבטים מהדור הנוכחי כולל כמה יחידות של הגרסאות הספורטיביות ZO6 ו –ZR1.
המחירים של קורבט בגרסה בסיסית ביבוא אישי בארץ נעים בין 300-350 אלף שקלים אחרי כל המסים.
אמנם יש להניח ש-UMI, היבואנית הרשמית של שברולט בישראל, תתקשה להציג מחיר תחרותי שכזה לצרכן במידה ותחליט ליבא את הקורבט באופן רשמי אך ללא ספק, כפי שניתן לראות השבוע ,נוכחות של מכונית מרשימה שכזאת באולם התצוגה בהחלט עושה שירות טוב לתדמית כל דגמי המותג