הספורט המוטורי הפופולרי באמריקה | צילום: Drew Hallowell, GettyImages IL התאונה הקשה בסוף השבוע, בה נפצעו 11 צופים במהלך ההקפה האחרונה במרוץ הנסקאר במסלול דייטונה, זכתה לכותרות ראשיות גם בישראל, בה אפילו חובבי הרכב האדוקים לא נוהגים להתעדכן בנעשה בסבב המרוצים האמריקאי.
התאונה אירעה כשהנהג קייל לרסון התנגש בעוצמה בחומה שמקיפה את המסלול ומכוניתו הועפה באוויר, פגעה בגדר הרשת ושברים גדולים שלה עפו לעבר היציעים.
4 מיושבי היציעים נפגעו באורך קשה וגם לרסון שאחז בהגה המכונית נפגע אך הצליח לצאת בכוחות עצמו משרידי המכונית.
דיווח על התאונה בסוף השבוע
בשנים האחרונות אמנם כמות התאונות הקטלניות בנסקאר ירדה באופן משמעותי ביותר אבל עדיין זהו אחד מהענפים המוטורים שמספק באופן תדיר שלל התעופפויות ותאונות ספקטקולריות.
המלעיזים מכנים את מרוצי הנסקאר "אליפות העולם בפניה שמאלה" ומזלזלים בתחרות שכוללת נסיעה במסלולים אובאליים אחידים למראה בהם יש רק פניות שמאלה, אבל עם עובדות קשה להתווכח, וזהו - ובפער ניכר-- הספורט המוטורי הפופולרי באמריקה.
הסיבה לפופולריות נובעת מסיבות רבות אך המעריצים מציינים בעיקר שאין אף ספורט מוטורי דומה שמציע מאבקים צמודים כל כך במהירויות של 200 קמ"ש ובו הקהל נמצא קרוב קרוב לאקשן ביציעים הממוקמים כמו בהיפודרום מעל למסלול.
בתאונות המטורפות הן חלק מהענייןהמאבקים הצמודים בהם מכוניות נוסעות לא פעם במרחק של פחות ממטר אחת מהשנייה ובצמוד לגדרות בטון לא משאירים הרבה מרווח להתחמקות מתאונות וכמעט כל החלקה או איבוד שליטה קל של אחד הנהגים גורם לתאונת שרשרת.
למרות שהמכוניות המשתתפות נראות בדיוק כמו שברולט אימפלה, טויוטה קאמרי, פורד פיוז'ן ושאר דגמים מהפופולריים ביותר בארץ הדוד סם, מדובר למעשה במעטפת בלבד למכוניות הבנויות על שלדת צינורות עם כלוב בטיחות וכוללות מכלולים פשוטים יחסית כמו מנועי וי 8 בנפח 6 ליטרים עם בלוק פלדה אך הספקים שמגיעים ל-850 כ"ס וגיר ידני פשוט עם 4 הילוכים. כאמור, למרות התאונות הרבות בהן המכוניות מתרסקות ואף עולות באש, רמת הבטיחות גבוהה ומשתפרת כל העת לא פעם בשל תאונות קטלניות ויש להניח שגם התאונה בשבת תוביל לשינויים ולשיפורים בטיחותיים רבים.
תכינו פחית באדווייזר – 6 דקות של ריסוקי נסקאר
כך למשל, בעקבות תאונה ב-2001 שנראתה מהצד קלה יחסית אך בפועל הייתה קטלנית וגרמה למותו של דייל ארנהארט, אחד מנהגי הנסקאר האגדיים בכל הזמנים, הוחלט להתקין על כל חומות הבטיחות עשויות הבטון שמסביב למסלולים האובאליים גדרות ריסוק מחומרים רכים המסוגלים לספוג ולהקטין באופן משמעותי את עוצמת הפגיעה הראשונית שעלולה לגרום לתופעה של צליפת שוט מסוכנת. כמו כן, בעקבות תאונות רבות בהן מכוניות התעופפו באוויר בשל איבוד אחיזה הוחלט לחייב את הקבוצות המשתתפות להתקין כנפונים מיוחדים שמתרוממים באופן אוטומטי ברגע שאחד הגלגלים מתרומם מהמסלול. גם הרשת שנראית סתמית שמתוחה במקום חלון צדדי בצד הנהג בכל מכונית נסקאר היא תולדה של תאונות בהן איברים של נהגים במכוניות שהתהפכו יצאו מהחלון הצדדי ונפגעו מהאספלט.
מומחי הבטיחות של נסקאר גם אחראים לפיתוחו של סד המחבר בין הכתפיים לקסדה ומוריד באופן משמעותי את הלחץ מחוליות הצוואר בעת תאונה והפתרון הזה אומץ ידי כמעט כל סבבי המרוצים החשובים בעולם.
הסרטון הקודם לא הספיק לכם? קבלו יותר מ-100 התרסקיות NASCAR נוספות
האם אירוע קשה כמו התאונה בשבת יכול להביא בסופו של דבר לשינוי משמעותי בחוקי המרוץ ושינוי מבנה המסלולים שבניגוד למקובל בכל העולם לא כוללים שולי בטיחות מתקבלים על הדעת? כנראה שלא, זאת משום שהרבה אש, תימרות עשן ובשר על הגריל הם מה שרד-נקס אמריקאים עם פחית באדווייזר ביד באמת אוהבים.