צילום: אסף קציר עוד פיסת היסטוריה מוטורית ארץ ישראלית נרשמה בסוף השבוע כשאירועי "באחה חוצה ישראל" שעד כה היו צריכים להסתתר תחת הגדרות שונות ומשונות של "מסע ניווט בלתי תחרותי" התקיימו סוף סוף בלי מסכות כמרוץ מכוניות תחרותי לכל דבר.
באחה ישראל שהתקיים השנה זו הפעם השישית נחשב למרוץ השטח הקשה ביותר בישראל ויש מי שמכנים אותו "הדקאר הישראלי".
מספר מרשים של 50 צוותים מקטגוריות שונות - רכבי שטח משופרים, אופנועים, טרקטורונים ורכבי שטח קלים (פולריס RZR, ארקטיק-קאט ווילד-קאט ודומיהם) הוזנקו מרמת הגולן תוך שהם חוצים את המדינה לאורכה עד קו הסיום בחופה של אילת.
המרוץ שנפרס השנה על פני שלושה ימים חולק לארבעה קטעים תחרותיים מדודים בזמן באורך כולל של 246 קילומטרים ועוד 350 קילומטרים של קטעי קישור. תוואי המסלול כלל מגוון תנאי שטח מהבוץ של רמת הגולן דרך השבילים המשובשים של מדבר יהודה ועד השבילים המהירים לאורך הערבה.
בסיום המרוץ המפרך יוני לוי רכוב על אופנוע הסקוורנה 499TE הוא איש השטח המהיר בישראל בפעם השישית ברציפות .
עם זאת, בשונה מהעבר, הפעם לוי לא טייל לבדו לקו הסיום ולמקום הראשון והאלוף מעמק יזרעאל זכה לתחרות צמודה לאורך כל המרוץ מצד זיו כרמי שהגיע בסוף של דבר לקו הסיום באילת רק שתי דקות אחריו על 350 KTM.
יוני לוי - בלתי מנוצח עם 6 ניצחונות רצופים | צילום:
אסף קציר
מבין מרובעי הגלגלים צוות 'פויינטר' (רז היימן והלל סגל) המנוסה, לעם רקורד מרשים של השתתפות במרוצים בינלאומיים (פרעונים, דקאר, דרך המשי, ראלי בלקן ועוד) הגיעו עם ה"צוללת הצהובה", סוס המרוץ הנאמן שלהם מזה שמונה שנים, ראשונים לקו הסיום, מוספים גביע נוסף(רביעי במספר מבאחה ישראל) לארון הגביעים המפוצץ.
הפתעת המרוץ שייכת לתום בריל ודובי מילר, שהשתתפו עם פולריס RZR800 סטנדרטי, הצמד קבע לאורך המרוץ זמנים מצוינים קרובים למתחרים בקטגוריות הבכירות והתקדם בבטחה לעבר קו הסיום באחת. אך רגעים ספורים לפני הסיום התקוות לגביע כמעט ונמוגו כשבקטע האחרון של המרוץ, על ציר גדר המערכת, התנתקו שני הגלגלים האחוריים של הפולריס מהכלי. עם כל הצער שבדבר, ההחלטה ההגיונית במצב כזה של כל מתחרה שפוי הייתה בוודאי לפרוש אך צמד המתחרים הנחושים הזה לא ויתר והצליח להגיע לקו הסיום באילת כשרק הגלגלים הקדמיים מסייעים בהנעה והחלק האחורי של הפולריס נגרר על החול. למרות התקלה המוזרה שעיכבה את הצמד, היתרון שהיה להם על פני המתחרים האחרים בקטגוריה אפשר להם לזכות במקום הראשון בקטגוריה וגם בהרבה כבוד מכל הנוכחים.
צוות mako עם רכב פנאי סטנדרטי במרוץ של שנה שעברה | צילום:
נעם עופרן
אגב, בשנה שעברה גם אנחנו בערוץ הרכב של mako השתתפנו במרוץ עם סקודה ייטי 4X4, שקיבלנו מיבואן המותג בישראל. על אף שמדובר בקרוסאובר עירוני רחוק מאוד מרכב שטח תחרותי,הצלחנו לחצות את כל המסלול ולהביא את הייטי בחתיכה אחת לקו הסיום באילת להפתעת לא מעט מהמתחרים המקצועיים.
בסיכומו של יום המרוץ של 2012 ייזכר כנקודת מפנה חיובית בה הצליחו מארגני באחה ישראל ובעיקר נועם היימן העומד בראשם, להוציא לפועל, למרות עיקובים רבים והתמודדות עם בירוקרטיה לא פשוטה, מרוץ מקצועי, קשה, מותח ואולי המעניין ביותר שהיה עד בישראל ועל כך מגיע להם כל הכבוד.
על אף שהוא רק הסתיים לפני כמה שעות אנחנו כבר מצפים בקוצר רוח לזינוק של השנה הבאה ומקווים לפגוש בו יותר מתחרים וגם מתחרים מקצועיים בחו"ל שיבואו לתת בגז בארץ המובטחת.
תום בריל ודובי מילר - חצו את קו הגמר בלי צמד הגלגלים האחוריים | צילום: אסף קצירהצילומים באדיבות אתר jeepolog.com
>> הסיפור המלא של הספורט המוטורי בישראל