צילום: רונן טופלברג הספורט המוטורי בישראל יכול לרשום בפסח זה עד נקודת ציון משמחת בחלק החוקי והרשמי של ההיסטוריה הקצרה שלו, בסיומם של יומיים ססגוניים במנחת מצדה.
אירוע Dead Sea Racing או בשמו הקלישאתי להחריד "מהיר ועצבני בים המלח" היה אחד מאירועי הספורט המוטורי המגוונים ביותר שנראו בישראל עם תחרויות בענפי דראג, דריפט, ראלי, אופנועי סופרמוטו וסופרבייק ולקינוח גם קארטינג ומתחם מוטוקרוס שבו התחרו רק ילדים.
היום הראשון כלל בעיקר מקצי אימונים ומקצי מוקדמות של כלל הקטגוריות, והיום השני הוקדש לשלבי הגמר ולהענקת הפרסים.
ראוי לציין שבאירוע השתתפו קרוב ל-200 מתחרים בקטגוריות השונות, ולפחות ביום התחרויות השני נרשמה גם נוכחות מרשימה מאוד של קהל מגוון, מחובבי רכב שרופים ועד משפחות בחופשה שחיפשו קצת אקשן, הדרימו עד מצדה והציגו את הפוטנציאל הגדול שיש לתחרויות הללו, כמו גם את הצמא לספורט המוטורי בישראל.
יותר מ-200 מתחרים | צילום: רונן טופלברגהקהל בהחלט קיבל כיסוי להבטחה להרבה אקשן מוטורי אך האירוע עדיין סבל מחבלי לידה מסוימים בתחום הלוגיסטי, אשר פגשנו גם בחלק מהאירועים המוטוריים האחרים שהתקיימו בישראל בעת האחרונה, בדמות פרקי זמן לא מבוטלים ללא פעילות על המסלול בשל החלפת כלי הרכב בין הקטגוריות השונות.
התבוננות מאחורי הקלעים חשפה את העובדה כי היה מדובר בעיכובים שרובם נבעו מתקנות הבטיחות השונות, וכן הצורך לפתור בעיות של המתחרים אונליין לפני היציאה לכל מקצה.
האקשן על המסלול
קטגוריית הדראג הייתה זו שמשכה אליה את מרבית עניין הקהל, בעת שמפלצות התאוצה השונות הוזנקו למרחק רבע המייל המסורתי. המכוניות חולקו לקטגוריות לפי סוג ההנעה, כאשר בקטגוריית ההנעה הכפולה - מכונית המיצובישי קולט/EVO אשר קטפה את תואר המכונית שמגיעה בישראל הכי מהר ל-402 מטרים כבר באירוע שהתקיים בקיץ שעבר בשדה תימן, העמידה שיא ישראלי חדש לזמן מדוד בדראג והייתה הראשונה לרדת מרף 10 השניות כשהשלימה רבע מייל בתוך 9.6 שניות.
אמנם גם בקטגורית הדראג היו לא מעט בעיות, ביחוד בשל שינויי מועדי מקצי האימון והדירוג שמנעו מחלק מהמתחרים להגיע למקצה שלהם בזמן, אך בסופו של דבר כולם קיבלו זמן מסלול מחדש על מנת להתחרות ראש בראש "כמו שצריך".
מקצי הדראג סיפקו את מרב האקשן | צילום: רונן טופלברגבקטגוריית הראלי בוצע שינוי מהותי אפילו יותר ולאחר שהתברר ביום התחרויות הראשון כי מסלול העפר שהוכשר לתחרות אינו מתאים למכוניות ראלי כמו סובארו אימפרזה WRX כלל וכלל, המרוץ הועבר לשטח האספלט, דבר אשר השאיר את מכוניות הראלי להתחרות על זמנים בלבד ושלח את מפלצות הבאחה הססגוניות הביתה שכן הן אינן מתאימות כלל להתחרות בתנאים כאלה.
יחד עם זאת, למרות כל התקלות והשינויים, המקצים של קטגורית הראלי עדיין היו מעניינים שכן נהגי הראלי נאלצו להסתגל למסלול חדש במהירות בזק, כמו גם לנהיגה חלקה וטכנית אשר הם אינם מורגלים אליה.
מסלול העפר שהוכן לא התאים למכוניות הראלי | צילום: רונן טופלברגקטגוריית הדריפט הראתה קפיצת מדרגה לעומת אירועים קודמים. הפעם המסלול התאים להפגנת שליטה ברכב הן במהירות גבוהה, הן בדיוק בבחירת קווים, והן ביצירת מקצה זורם ומלא עשן.
יש לציין שגם המתחרים בקטגוריה ססגונית זו מציגים כל העת שיפור ברמת הביצוע והשואו לקהל.
כדי לתת את השואו הכי טוב הוחלט שביום המוקדמות המתחרים יעלו למסלול במקביל במרווחים של כמה שניות אחד אחרי השני, אך לטעמי המרווחים בין ההזנקות היו קטנים מדי ובמקרה שהנהג המוביל עושה טעות ומסתבסב גם הנהג שבא בעקבותיו למעשה מאבד את כל המקצה.
מקצי הדריפטינג הלהיבו את הקהל | צילום: רונן טופלברגמכיוון שהזמן של כל מתחרה על המסלול היה מועט, כל דקת אספלט היתה קדושה למתחרים שהשקיעו ממיטב זמנם, מרצם וכספם כדי להשתתף ורצוי לשקול להבא להזניק את המתחרים במרווחים גדולים יותר או להעלותם אחד אחד על המסלול, כנהוג עד היום.
עם זאת, יש לציין, שהמתחרים הראו ספורטיביות רבה ולמרות שכל אחד רצה לחזור הביתה עם הגביע הנהגים זרמו עם כל המצבים שנוצרו ונתנו שואו אדיר. את הקטגוריה הזו ניצח דני אברמוב עם הניסאן סילביה (200SX) שלו, אשר בנויה בדיוק לאירועים שכאלה, בעת שהפגין קווי נהיגה מדויקים, זוויות החלקה מרשימות והרבה מאוד עשן - לקול תרועות הקהל.
מכוניות שהוכנו בצורה מקצועית | צילום: איתי בלסוןקטגוריות האופנועים כללו גם הן אקשן רב, בעיקר במקצי הסופרמוטו. אופנועי הסופרבייק נראו עדיין כמתקשים במידת מה עם המסלול שהיה לטעמי עדיין טכני ואיטי מדי עבור טילי השיוט הללו, אשר מסוגלים להרבה יותר ממה שניתן היה להציג בתנאי האירוע.
למרות שרוכב אחד החליק ונפל מהאופנוע, התקרית נרשמה ללא בעיות מיוחדות, ואחד מאופנועי הספורט אף ביצע זמן מדידה על מסלול הדראג, כי תמיד טוב להשוות בין אופנועים לבין מכוניות...
אופנועי הספורט עוד לא הציגו את מלוא היכולת שלהם | צילום: רונן טופלברגקטגוריית הקארטינג חולקה לשני מקצים, לפי נפחי הכלים. בשני המקצים נרשמו קרבות רבים על המיקומים, בעת שהנהגים ניסו באופן תמידי לעקוף האחד את השני. נהגי הקארטינג משופעים במרוצים אשר מתקיימים באופן מסודר והדבר ניכר - רמת הנהיגה הייתה גבוהה מאוד והתחרותיות הייתה בשמיים.
כרגיל במקצי הקארטינג -הרבה אקשן ומאבקים צמודים | צילום: רונן טופלברגמבט אופטימי לעתיד
בסופם של יומיים ארוכים ניתן לרשום לזכות חברת "קרוס קאנטרי" הפקה של אירוע גדול ומרשים, שמשך אליו אלפי צופים ומאות מתחרים. אירוע זה מצטרף לשלל האירועים המוטוריים שהתקיימו בעת האחרונה, ומקנה לחובבי הספורט המוטורי ציפייה גדולה עוד יותר לעתיד להגיע.
צריך לקצר את הזמן המת בין המקצים ולשפר את התנאים לצופים | צילום: רונן טופלברגעם זאת, כדי שהצופים ימשיכו להגיע יש לדאוג לתנאים שמתאימים לשהות ארוכה ומי שרכש כרטיסים רגילים לאירוע נאלץ לעמוד שעות ארוכות בשמש הקופחת ללא צל ומקומות ישיבה בתנאים שמעייפים כל אדם, אפילו אם מדובר בחולה הגה של ממש. מי ששילם הרבה יותר (יותר מפי 3) נהנה ממתחם ה- VIP אשר כלל צל, ספות ישיבה וכן שתייה קלה וכיבוד קל במהלך האירוע.
מגוון סגנונות מוטריים | צילום: איתי בלסוןמבחינתי, בתור מי שעוסק בהדרכת נהיגה מתקדמת וספורטיבית, היה מאוד מעודד לראות את הרמה של הנהגים שרק ממשיכה לעלות מאירוע לאירוע, בעת שנרשמת השקעה בחומר האנושי כמו גם בכלי הרכב עצמם.
אני אפילו מרשה לעצמי להתעודד משיחה עם כמה שוטרים וקצין משטרה המצביעה על כך שיתכן שישנה תפנית בתפיסה של המשטרה כלפי הספורט המוטורי, כולי תקווה שהמהפך הזה יחלחל גם לכל עם ישראל.
תבינו - הספורט המוטורי כבר כאן, והוא כאן לא רק בשביל להישאר, אלא בשביל לצמוח, לגדול ולהתרחב.
הכותב הינו מדריך לנהיגה מתקדמת.
תנאים לא פשוטים אפילו לחולי הגה | צילום: רונן טופלברג