אחת לכמה חודשים משודרת באחת ממהדורות החדשות כתבה מעוררת אימה על משפרי המכוניות הבלתי חוקיים המסתובבים חופשי על כבישי ישראל.
זה מצטלם טוב, יש לזה אפיל מעניין, ניחוחות של "מהיר ועצבני" ויכולת להשיג הרבה יותר רייטינג מכתבה על בדיקות פתע של רכבים מוזנחים עם צמיגים יבשים, מערכת הגה משוחררת ובלמים שתוקנו בקומבינה.
ביום שני היה זה כתב חדשות 2 ברהנו טגניה, שהצטרף לפעילות של היחידה המיוחדת של המשטרה ללכידת משפרי מכוניות.
מה בדיוק ראו בכתבה
תחת הכותרת "משפרים מכוניות ומסתכנים באסון" הוצגו בכתבה חבית עם דלק מסוג RACING FUEL באוקטן גבוה (מדובר בדלק מצוין לכל מכונית ולכל שימוש אך בשל עלותו הגבוהה משמש בעיקר למכוניות מרוץ), צנרות בוהקות של מצנני ביניים של מגדשי טורבו (הוחלפו לטובת אפקט ויזואלי מרשים או בשל שינוי מיקום מצנן הביניים לטובת קירור טוב יותר ומניעת צלצולים בעת פעולה מאומצת של המנוע), שעונים נוספים (נותנים חיווי על מצב מערכות שונות מעבר לסטנדרט המצומצם שמספק היצרן) ואגזוזים ופילטרים פתוחים (תורמים בעיקר לרעש ומעט לתגובת הדוושה) - אך לטענת המשטרה ומומחה הרכב מטעמה מדובר בראיות מפלילות למכוניות שהן סכנה לציבור.
למקרה שהצופים לא השתכנעו שמדובר בסכנה כמעט כמו האיום האירני הם זכו לצפות במבחן "מדהים" במיוחד של אימפרזה GT על מכשיר dyno (כמו הדינמומטר לבדיקת רכב המוכר מבדיקות קניה). במבחן מומחה המכוניות המהולל ארז מוספי הגיע למהירות של 180 קמ"ש ואמר "נשמעתי לבקשת הלקוח להיות עדין. בעדין הגעתי ל-180, אם תאפשרו לי ללחוץ יותר, אני אגיע ליותר".
איפה האקדח המעשן?
ואני שואל את המשטרה איפה כאן האקדח המעשן שהבטחתם – כל משפחומטית ליסינג שיוצרה בעשור האחרון יכולה להגיע די בקלות ל-180 קמ"ש ושאר ה"שיפורים" האחרים שהוצגו בכתבה הם קוסמטיים או מקסימום מינוריים ובעיקר תורמים לפעולה טובה יותר של המנוע ולרעש. בנוסף חשוב לציין שבכתבה לא נראו סוסיתות מתפרקות שהוסבו למכוניות מרוץ אלא מכוניות ספורט מסוג סובארו אימפרזה GT ואימפרזה STI, שתיהן גרסאות כביש למכונית הראלי ששלטו במסלולי המרוצים במשך למעלה מעשור. למי שאינו מתמצא נסביר כי הדגמים הללו נחשבים בכל העולם לבעלי יכולות גבוהות מאוד וגם כבסיס מצוין לשיפורים הודות לשימוש, גם בגרסאות הכביש, במכלולים רבים שתוכננו לעמוד בעומסים גבוהים של מרוץ.
המשטרה רוצה להוכיח לכולם שבמכוניות הללו באמת בוצעו שינויים משמעותיים? בבקשה, הציגו בפנינו בדיקת הספק על מכשיר dyno שתראה שהרכב מפיק כעת 400 או 500 כ"ס ולא 208 או 280 כמו במקור (ב-GT או בSTI בהתאמה). אבל למה לתת לעובדות לקלקל את הסיפור?
הבעיה היא לא באמת אנשי המשטרה המבצעים את תפקידם לאכוף את החוק, אלא החוק עצמו שאוסר בישראל כל שינוי ברכב ולמעשה הופך אפילו את מי שהחליף את הצמיגים לרחבים יותר או את פילטר האוויר לפתוח לעבריין מסוכן.
שיפורים הם חוקיים בכל העולם
חשוב להבהיר כי בכל מקום בעולם שיפורי מכוניות הם עיסוק לגיטימי, מכובד וכמובן חוקי. מדובר בתעשייה המגלגלת מאות מיליוני דולרים בשנה, זוכה לפופולריות עצומה, לסדרות טלוויזיה, לתערוכות ענק ולא פעם גם לשיתופי פעולה מצד יצרני הרכב.
חלק גדול מהשיפורים "בגבולות הטעם הטוב" מותרים באופן חופשי אבל גם מכוניות סופר משופרות שהוכנו בצורה מקצועית תוך התייחסות לכלל מערכות הרכב מקבלת אישור עליה לכביש -"street legal"- לאחר שעברו בדיקה בטיחותית על ידי בוחן רשמי.
אבל בישראל, כאמור, כל שינוי קטן או גדול בין אם בשדרוג עוצמת המנוע ובין אם בשיפור המתלים, הבלמים ומערכות נוספות שברור לכל שרק תורמות לשיפור רמת הבטיחות הוא אסור ומוגדר כמסוכן, ובמצב בו הכל אסור נוצרת קרקע לפעילות לא חוקית שלעתים באמת עלולה להעלות על הכביש מכוניות מסוכנות.
עם זאת, לרוב מדובר בלא יותר מטיעון דמגוגי שבמשטרה אוהבים להשתמש בו כדי להתריע על אי התאמת יתר מערכות הרכב למנוע המשופר ואילו במציאות מרבית המשפרים שהשקיעו ממון רב בשדרוג משמעותי של עוצמת המנוע לא עוצרים שם ודואגים גם לשיפור הצמיגים, בולמי הזעזועים, הבלמים והמתלים.
גם הטענה הגורפת שאנשים משפרים את המכוניות שלהם רק כדי להשתתף במרוצי רחוב (רייסים בלשון העם) היא הכללה מטורפת שחוטאת למציאות.
מרוצים חוקיים ושוטרים שעוסקים בחיפוש אחר פצצות מתקתקות על גלגלים
ואם במרוצי הרחוב עסקינן - הגיע הזמן, אחרי אישור חוק הספורט המוטורי, לטפל בדרך מקורית בבעיה הזו על ידי מתן אישורים לביצוע תחרויות מוסדרות שכאלה באופן חוקי במסלול או בכביש סגור (בניגוד למסלול מרוצים מפותל, אין בעיה לאתר מסלול למרוצים בקו ישר), תוך כדי הקפדה על בטיחות הנהגים וקהל הצופים
את השוטרים והבוחנים שמבזבזים זמן ומשאבים כדי להבין מה בדיוק ההשפעה על ביצועי המכונית של אינטרקולר מוגדל, סעפת פליטה עם מעברים מורחבים, מחשב ניהול מתוחכם הניתן לתכנות או טורבו TD-06 כדאי לשלוח לעשות משהו אולי פחות זוהר אבל הרבה יותר חשוב - לבדוק עשרות אלפי כלי רכב סטנדרטיים למראית עין, שבניגוד לכמה מאות המכוניות המשופרות והסופר מתוחזקות, נעים על כבישי הארץ עם ליקויים בטיחותיים חמורים ביותר או אחרי תיקוני תאונות לא מקצועיים ובאמת, כדבריו בכתבה של סגן ניצב אלון מגן מפקד ימ"ר התנועה, עלולים להפוך בכל רגע לפצצה מתקתקת.
>> חזקות בטירוף וחוקיות לחלוטין – המכוניות הכי חזקות שנמכרות בישראל