שוב חוזר הניגון - מחירי הדלק עוד פעם מזנקים | צילום: יחסי ציבור הלילה שוב זינקו מחירי הדלק ומחירו של כל ליטר של הנוזל הצהבהב הזה עומד מעתה על 7.6 שקלים. אמנם לא מדובר בשיא כל הזמנים שנרשם בספטמבר אשתקד כשמחירו של כל ליטר הגיע ל-8.25 שקלים, אבל אין ספק שבשנים האחרונות מחירי הדלק המשתוללים הפכו לנטל של ממש על סל ההוצאות המשפחתי והיום יותר ויותר אנשים ברמזור מחליפים את שאלת "כמה סוגרת?" בשאלה רלוונטית יותר – "כמה שותה?".
לא מדובר בעניין ישראלי בלבד ובכל העולם, אפילו בארצות הברית, בה מחירי הדלק עדיין זולים משמעותית, נושא נתוני צריכת הדלק הפך למרכזי במיוחד בשיקולי הבחירה של אנשים במכונית זו או אחרת.
בשנים האחרונות, במקביל לצורך המוכתב על ידי ממשלות וארגונים ירוקים להוריד את רמות פליטות מזהמים, יצרני הרכב השונים משקיעים את מיטב מרצם בפיתוח ושיפור טכנולוגיות כדי להציג נתוני צריכת דלק וזיהום נמוכים משמעותית מבעבר.
יש מי שמאמינים בשיפור הקיים, אחרים מקטינים נפחים ומציידים את רכביהם במנועי טורבו קטני נפח, יש מי שדוגל ביחידות הנעה היברידיות ויש גם מי שטוען שאין כמו מנוע דיזל מודרני כדי לחסוך בדלק.
במקביל ניכרת השקעה בדיאטה במשקלי המכוניות שתפחו בעשור וחצי האחרונים ומעבר לתיבות הילוכים מרובות הילוכים (או רציפות) שמשפרות את יעילותה של מערכת ההנעה בכל רגע נתון ומאפשרות גם שיוט נינוח במיוחד בכביש המהיר.
ואכן, דפי הנתונים הרשמיים בקטלוגי הכרומו המהודרים שניתן לקבל בסוכנויות הרכב מציגים מספרים מרשימים מאוד ובמכוניות המיני הידניות נתוני צריכה משולבת של בין 20-24 קילומטרים לליטר הם די סטנדרטיים. במכוניות סופר מיני אוטומטיות על פי נתוני היצרן יש לצפות ל-16-19 קילומטרים לליטר, משפחומטיות עדכניות מהדור החדש מתגאות בנתונים של בין 15-17 קילומטרים לליטר ואפילו ג'יפונים, כך על פי הנתונים הרשמיים, ממש כבר לא צריכים תחנת דלק פרטית ומסוגלים לנוע בין 13-15 קילומטרים על ליטר דלק אחד בלבד.
הציניקנים יטענו שהיצרנים פשוט למדו "לעבוד" על המבחן ולייצר מכוניות שישיגו נתוני צריכה טובים מאוד על פי תקן המדידה המאוד מקל הנהוג היום ושזה ממש לא מבטא את תנאי השימוש האמיתיים של הרכבים.
המצדדים יטענו שאמנם רוב האנשים לא יגיעו לנתוני צריכת הדלק הרשמיים אך כלי הרכב המצוידים במילה הטכנולוגית האחרונה בהחלט מעניקים לרוכשיהם את הכלים לחסוך בדלק והאשמה מוטלת בראש ובראשונה על סגנון הנהיגה הלא מודע לחסכון של אנשים, אי הקפדה על לחץ אוויר נכון בצמיגים, תחזוקה לקויה, שימוש קבוע במזגן (המבחנים, כמובן, מבוצעים בלעדיו) ונשיאת נוסעים ומטענים רבים.
מה הן המכוניות שלא מכורות לטיפה הצהבהבה? | צילום: joruba, Istock האמת היא איפשהו באמצע והגם שקשה מאוד בתנאי אמת להתקרב לנתוני הצריכה הרשמיים אין ספק שהמכוניות המודרניות מציגות הרגלי שתייה צנועים יותר.
אז מי הן עשר המכוניות שיכולות לצמצם לכם את סעיף הוצאות הדלק? האם מדובר רק במכוניות במימדי מיני? האם מנוע טורבו קטן באמת חוסך דלק והאם יש סיבה להעדפה הברורה של האירופאים לדיזל?
ניסינו לאתר נתונים קרובים ביותר למציאות בעזרת מאגר המידע של ציי רכב גדולים, פורמים שונים, אתרי אינטרנט כמו KML ונסיוננו ממבחנים וגיבשנו רשימה עם נתונים שניתן להגיע אליהם במציאות עם מעט תשומת לב לעוצמת הלחיצה על הדוושה.
סמארט פורטו
המכונית הכי קטנה בישראל היא בוודאי אינה הזולה ביותר אבל מסתבר שלמרות המימדים הזעירים, המנוע צנוע הנפח והמשקל העצמי הקל היא גם ממש לא הכי חסכונית ולמרות נתון רשמי של 23.8 ק"מ לליטר היא רק בקושי נכנסת לרשימה שלנו עם נתוני אמת של כ-15 קילומטרים לליטר. עם זאת, לזכותה יש לציין שבניגוד למכוניות אחרות ברשימה שחלק לא מבוטל מהנסיעות בהן מתבצעות גם בדרכים בין עירוניות, בסמארט הרוב המוחלט הן נסיעות עירוניות ובזבזניות יותר.
>> סמארט במבחן מול שברולט סילברדו
סמארט - בטח לא זולה וגם לא ממש חסכונית | צילום: נעם עופרן ונעם וינד
קיה פיקנטו
הפיקנטו היא אחת מלהיטי המכירות הגדולים ביותר בשוק הישראלי. היא לימדה את העם היושב בציון שמכונית מיני לא מחייבת פשרות גדולות מדי.
עם עיצוב שובה לב, רמת אבזור טובה ו"תחושה של אוטו" על הכביש, היא נחטפת כמו לחמניות חמות.
עם זאת, הפיקנטו היא לא מכונית המיני החסכונית בישראל ואל מול נתונים רשמיים של 23 קילומטר לליטר במציאות גרסת ה-1 ליטר הידנית צורכת בממוצע כ-15.8 ק"מ לליטר – נתון אולי לא מבריק, אבל טוב בהרבה מזה של רוב המכוניות בשוק הישראלי.
-קיה פיקנטו לא מתקרבת לנתון הרשמי אבל חסכונית למדי | צילום: נעם וינד
סוזוקי אלטו
המכונית שלמעשה יצרה את קטגורית מכונית המיני בישראל אולי מתקשה היום לעמוד בתחרות אל מול ההיצע המגוון והמודרני ממנה בהרבה, אך עדיין היא עושה את העבודה. הנתון הרשמי מדבר על 22 קילומטרים לליטר אך במציאות הגרסה הידנית מצליחה לחלץ כ-16.5 ק"מ לכל ליטר של הנוזל הצהבהב.
>> מבחן ענק: כל מכוניות המיני של ישראל
שלישית כפילות המיני אמנם מעט ספרטניות אבל בהחלט חסכוניות | צילום: נעם וינד
סיטרואן C1, פיג'ו 107, טויוטה אייגו
שלוש מכוניות המיני שלמעשה הן אחת וכוללות רק הבדלים מינוריים בעיצוב שלהן, פותחו במשותף על ידי קונצרן פיג'ו-סיטרואן וטויוטה ומיוצרות במפעל טויוטה בהונגריה.
אמנם יש שיטענו שהן מעט ספרטניות, אך עיצוב שובה לב והתנהגות כביש נחמדה מעניקים להן שיק צעיר.
גם צריכת הדלק לא תכביד יותר מדי על חשבון העו"ש של סטודנטים דלי אמצעים, ועל אף שקשה להגיע לנתון הרשמי של 22 ק"מ לליטר, במציאות 17 ק"מ לליטר בממוצע הם לא נתון בלתי ריאלי.
אמנם במובנים רבים זמנה של האלטו שהמציאה את סגמנט המיני עבר, אבל ללא ספק מדובר ברכב חסכוני מאוד | צילום: נעם וינדרנו פלואנס/מגאן סטיישן דיזל
מסתבר שכדי לצמצם את הוצאות הדלק לא חייבים להצטמצם במימדים. הפלואנס דיזל ולאחרונה גם המגאן מספקות הוכחה ברורה למה האירופאים מעדיפים מנועי דיזל.
עם מנוע דיזל מודרני בנפח 1.5 ליטר המשודך לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמד, מתקבלת יחידת הנעה משכנעת ביותר שמספקת ביצועים נאותים ושומרת על הרגלי שתיה מתונים ביותר.
הנתון הרשמי מדבר על 22 קילומטרים לליטר, ובמציאות, למרות גודלה המכובד של המכונית, אנשים מדווחים על צריכת דלק של כ-17.5 ק"מ לליטר. אפילו אנחנו, בתנאי מבחן מאומצים האופייניים לרגל הכבדה שלנו על הגז, לא הצלחנו להפוך אותה לשתיינית גדולה ורשמנו (אחרי מאות קילומטרים) צריכת דלק ממוצעת של מעל ל-15 ק"מ לליטר – ככל הנראה אחד הנתונים הטובים ביותר שהשגנו במבחן דרכים כאן ב-mako רכב.
משפחתית בגודל מלא שחסכונית כמו מכוניות מיני | צילום: נעם וינד
הונדה אינסייט/ג'אז היברידית
אמנם, יחידת ההנעה ההיברידית של הונדה מיושנת ופשוטה יחסית בהשוואה למנועים ההיברידיים של טויוטה ולמעשה מדובר רק בסוג של מנוע עזר חשמלי קטנטן היושב על גלגל התנופה ללא יכולת לספק הנעה חשמלית מלאה, אפילו לא לזמן קצר, אולם במציאות צמד ההיברידיות של המותג היפני החולקות ביניהן מנוע בנפח 1.3 ליטר המפיק 88 כ"ס ויחידה חשמלית המפיקה 11 כ"ס מצליחות לנפק לא רק נתונים רשמיים טבים (כ-23 קילומטרים לליטר) נתוני אמת לא רעים בכלל ומשתמשים של המכוניות (שבניגוד לסלוגן של הונדה ממש לא מציתות את הדמיון) מדווחים על צריכת דלק ממוצעת של כ-18.5 ק"מ לליטר.
המערכת ההיברידית די בסיסית, אבל נתוני האמת מצביעים על צריכת דלק טובה | צילום: נעם וינד
טויוטה פריוס/אוריס היברידית/לקסוס CT200h
שלוש המכוניות החולקות ביניהן יחידת הנעה זהה, הכוללת מנוע בנזין שמפיק 98 כ"ס ויחידה חשמלית משמעותית המפיקה 80 כ"ס (אם כי, איכשהו יחד הנתון המשולב עומד על 136 כ"ס בלבד), מציגות מפגן טכנולוגי מרשים המצליח לעבור בין הנעה חשמלית בלבד, הנעה בכוח המנוע בלבד והנעה משולבת – כל זאת מבלי שהנהג או יושבי המכונית יחושו דבר.
מבחינת ביצועים וצריכת דלק שלוש המכוניות כמעט זהות, אך משאר הבחינות, למרות שהן מבוססות על אותה פלטפורמה, הן שונות למדי.
האוריס אמנם לא זועקת למרחוק שהסביבה יקרה ללבכם, אך היא מוצעת במחיר אטרקטיבי יחסית ולא נופלת מהפריוס בדבר. הפריוס היא בראש ובראשונה הצהרה תדמיתית שאנשים אוהבים להתהדר בה.
הלקסוס, כמו האוריס, מצוידת במתלה אחורי מתקדם יותר ומאפשרת לשמור על הסביבה בניחוח יוקרתי ואיכותי יותר.
אנו התקשנו להתקרב לנתונים הרשמיים (כ-25 קילומטרים לליטר) ונאלצנו להסתפק במדידות סביב ה-14 -15 ק"מ לליטר, אך מקורותינו התעקשו על נתון צריכת דלק של כ-19 ק"מ לליטר. יתכן אולי בגלל שבניגוד לקהל רוכשי המכוניות הממוצע, רוכשי מכוניות בעלות אג'נדה סביבתית כמו הפריוס מייחסים חשיבות גבוהה לחסכון בדלק ולשמירה על איכות הסביבה ובהתאם לכך סיגלו לעצמם הרגלי נהיגה מסוימים.
>> מבחן: טויוטה אוריס היברידית
טויוטה יאריס היברידית
ההיברידית הקטנה החדשה של טויוטה מצוידת במערכת הנעה היברידית זהה לזאת שבפריוס, אך בשילוב מנוע בנזין קטן יותר, מימדים צנועים יותר ומשקל קל יותר, היאריס ההיברידית מצליחה להשיג נתונים טובים משל אחותה האייקונית. הנתון הרשמי מדבר על 27 ק"מ לליטר, משתמשים מדווחים על צריכת דלק של כ-20 ק"מ לליטר.
>> מבחן: טויוטה יאריס היברידית
חסכונית מאוד בעיר | צילום: נעם וינד
סיטרואן C3 דיזל
נראה שתקנות המיסוי הירוק שנכנסו היום לתוקף שמו להן למטרה לחסל את שוק רכבי הדיזל בישראל, זאת על אף שבמדינות מתקדמות כמו גרמניה וצרפת כ-80 אחוזים מכלל כלי הרכב הנמכרים מונעים בדיזל.
מנועי הדיזל המודרניים, המצוידים בטכנולוגיות הזרקת דלק ישירה ולוכדי חלקיקים מציגים, לבד מנתוני צריכת דלק שאף מנוע בנזין לא יכול להתקרב אליהם, גם רמת פליטה של CO הנמוכה משל רכבי בנזין.
ה- C3 דיזל היא דוגמא מצוינת לכך. שילוב בין מימדי סופר-מיני, מנוע דיזל מודרני ותיבת הילוכים רובוטית מאפשרים להשיג בתנאי אמת נתוני צריכת דלק סנסציוניים.
אנו לקחנו את ה-C3 דיזל למשימה שנראתה בלתי אפשרית: הקפה של ישראל על מיכל דלק אחד. בסיומם של 1052 קילומטרים נותרנו עם כשליש מיכל וצריכת דלק ממוצעת של 27 קילומטרים לליטר. משתמשים שפויים יותר מדווחים על צריכת דלק ריאלית משולבת של כ-21 ק"מ לליטר בממוצע.
הקפנו את ישראל ונשארנו עם שליש מיכל | צילום: ניר בן זקן
טויוטה פריוס פלאג אין
שי אגסי הבטיח לפני שנים ספורות לגמול את עם ישראל ובהמשך את כל העולם מההתמכרות לדלק בתוך זמן קצר.
במציאות, החזון היפה נתקל בכמה קשיים שהפריעו למימושו ובטר פלייס פשטה את הרגל אך גם מכוניות חשמליות מלאות אחרות שנמכרות כיום (לבד אולי מטסלה שעולה כ-90 אלף דולר לפני מסים) מחייבות את בעליהן לפשרות רבות שהמרכזית בהן היא בעיית טווח חמורה וצורך בטעינה שאורכת זמן רב.
על כן, בשלב טכנולוגי זה, הפתרון הריאלי הוא שימוש במערכת הנעה המשלבת בין מנוע בנזין למנוע חשמלי עם סוללה חזקה.
לפני מספר שנים, שברולט הציגה את הוולט המרשימה שמונעת בכח חשמלי בלבד ונעזרת במנוע בנזין כגנרטור לטעינת המצברים, אולם מחירה הגבוה וכמה מהמורות בתחילת דרכה הקשו על הצלחתה.
בטויוטה הלכו על פתרון קל יותר ופשוט ציידו את הפריוס ההיברידית המוכרת בסוללה גדולה ויכולת טעינה בחיבור לשקע חשמל ביתי.
אמנם טווח הנסיעה בכוח חשמלי בלבד מוגבל ל-23 ק"מ, אולם הביצועים טובים למדי ובעבור רבים טווח זה מהווה חלק לא מבוטל מהקילומטראז' היומי הממוצע שלהם.
ממוצע הנסיעה היומי של כל משתמש עשוי להשפיע באופן משמעותי על נתוני צריכת הדלק. הנתון הרשמי מדבר על לא פחות מ-47 קילומטרים לליטר ונתונים יותר ריאלים שקיבצנו מהעולם מדווחים על כ-26 קילומטרים.
הפריוס פלאג אין נחתה בארץ לפני מספר חודשים, משווקת כאן כהיברידית נטענת ונהנית ממיסי קניה מופחתים של 20 אחוזים, אך גם כך מחירה אינו זול ועומד על 180 אלף שקלים, ולמרות שניתן להטעין אותה מכל שקע ביתי גם נושא זה עדיין לא לגמרי ברור ולכאורה (בגלל תקנות ש"בטר פלייס" הובילה לתיקונן מתוך שאיפה ליצור סוג של מונופול בתחום הטעינה) יש להתחבר לשירות טעינה ייעודי שמייקר מאוד את העלות של הקילומטרים החשמליים.