על אף היותה סדרה קומית כמה מחברי היו מוכנים להישבע בפני, אחרי שידור "רמזור" במוצאי שבת, שחוויות הביקור במוסך של אמיר כפי שהוצגו בפרק לא היו מוגזמות כלל אלא להיפך, אפילו מתונות לעומת מה שבאמת מתרחש במציאות ושפשוט אי אפשר לצאת בשלום מביקור במוסך.
מדוע אנו נוטים לחשוב שמקלפים אתנו במוסך? האם באמת הרוב המכריע של המוסכניקים עסוק בעיקר בלעבוד עלינו ולנפח את החשבון או שמדובר בעלילות שווא והמוסכניקים הם אנשים עמלים שעובדים בעבודה פיזית, קשה ומלוכלכת כדי לשמור על הבטיחות שלנו על הכביש והחשבונות הגדולים הם תוצאה ישירה של טיפול במכונה עם שלל מערכות מכניות ואלקטרוניות מסובכת ויקרות?
האמת, כמו ברוב הדברים בחיים, היא איפשהו באמצע. עם זאת, בעזרת הקפדה על כמה כללים פשוטים וקצת תשומת לב כל אחד ואחת מכם, עם או בלי ידע טכני, יוכל להקטין באופן משמעותי את הסיכוי לכך שיעבדו עליכם בעת הביקור הבא במוסך.
גם מכוניות מודרניות דורשות תחזוקה
אם עד לפני שני עשורים אנשים היו רגילים לתקלות ברכב וביקורים תכופים יחסית במוסכים, בשנים האחרונות, מאז שחל שיפור משמעותי באיכות יצור המכוניות, חומרי הסיכה והמעבר לשימוש במערכות הזרקת דלק נשלטות מחשב, רמת האמינות של מרבית כלי הרכב עלתה באופן משמעותי והאנשים התרגלו לסטנדרט של "התנע וסע" שלא מצריך הקפדה על ידע טכני, הקשבה למנוע ובחינה מתמדת של המדים ונוריות האזהרה השונות.
האמינות של המכוניות המודרניות השתפרה מאוד אבל צריך לזכור שמדובר במכונה מורכבת מאוד שמצריכה תחזוקה | צילום: Marcelo Horn, Istockאך כאן בדיוק נובעת הטעות הראשונה של האנשים שמביאה בסופו של דבר להוצאות גבוהות במוסך: מכונית היא לא מקרר וצריך לזכור שאת הכלי הזה שלוקח אתכם ממקום למקום מרכיבות שלל מערכות שעומדות תחת עומסים כבדים ויש להקפיד להיות ער וקשוב לאיך הכל מתפקד ולבחון אם קיים רעש לא רגיל מהמנוע, נורות אזהרה דולקות, בלמים שמתעייפים לאחר נסיעה קצרה, דליפת מים ועוד. חשוב לזכור: אין במכוניות קסמים ותקלות לא יתקנו את עצמן. להיפך, תקלה קטנה שמתעלמים ממנה היום תגרום לתקלה גדולה ויקרה יותר לתיקון בעתיד.
בד בבד יש להקפיד על תחזוקה הולמת על פי הוראות היצרן ולא לחסוך בטיפולים שוטפים, לא להשתמש בשמנים זולים ושאר דברים המביאים להגדלת הבלאי של המכונית באופן משמעותי.
השקיעו זמן בבחירת המוסך
- אל תכנסו למוסך הראשון שאתם רואים על הדרך אלא השקיעו קצת זמן בסקר שוק מקדים. נסו לברר עם חברים, בדקו המלצות בפורומים באינטרנט ובאתרים בהם אנשים מדרגים אנשי מקצוע.
נסו להבין מתוך הביקורות וההמלצות מהו מוסך טוב ואמין: מצד אחד אל תתלהבו מהמלצה על מוסך שהוא הכי זול, עם מכונאי קומבינטור שמשיג חלקים מסין או מהשטחים ברבע מחיר ויש לו קשרים במכון הרישוי כדי להעביר כל גרוטאה טסט. מצד שני גם מוסך שנראה כמו בית מרקחת ויש בו חדר המתנה עם מכונת אספרסו צריך לעורר בכם חשד קל.
אתם בהחלט יכולים גם להרגיש בנוח לבקש, לפני הכנסת הרכב לתיקון או לטיפול, הצעות מחיר על פי הערכה ממספר מוסכים.
בסופו של דבר נסו לבחור מוסך עם מכונאים טובים ואדיבים שמוכנים להסביר ללקוח על מה הוא משלם, כאלה שמאפשרים לכם גישה לרכב ושקיבלו חוות דעת טובות ממספר רב של אנשים.
- אנו ממליצים להקפיד, כל עוד מדובר במכונית חדשה עם אחריות, ללכת למוסך המורשה על ידי היבואן אך יש לדעת שמבחינת החוק האחריות תקפה גם אם בחרתם בסתם מוסך מורשה מטעם משרד התחבורה כל עוד הקפדתם (ויש לכם תיעוד לכך) על טיפולים על פי הוראות היצרן.
לא חייבים לבחור במוסך מורשה של היבואן
- לאחר תום תקופת האחריות במידה ולא הייתם מרוצים ממוסך היבואן או שהחשבונות בו היום גבוהים, אפילו במקרה של טיפולים קטנים אתם בהחלט יכולים לעבור למוסך אחר אך הקפידו לתקן רק במוסכים מורשים עם אישור משרד התחבורה ואיגוד המוסכים ובחרו תמיד במוסך שיש לו ניסיון עם סוג מכונית כמו שלכם כדי שהמכונאי לא יצטרך להתגלח על האוטו שלכם.
הקרבורטור נפל לך לתוך הרדיאטור ועשה שם סמטוחה שלמה | תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2- מרבית האנשים מעדיפים למסור את הרכב למוסך וללכת משם מהר ככל האפשר לעיסוקיהם האחרים. לא מעטים מבקשים מהמכונאי לתקן את כל מה שצריך ולהודיע כשהרכב מוכן בלי להטריד אותם יותר מדי. אנו ממליצים בבואכם למוסך, במיוחד במקרה של תקלה לא צפויה (לא טיפול שגרתי), לפנות כמה שעות מסדר יומכם העמוס ולהמתין במוסך כדי להיות שם כשהמוסכניק בוחן את הרכב, מאתר את התקלה ומגלה מה שצריך לתקן או להחליף.
מצד אחד, חשוב מאוד להיות החלטיים ולהבהיר שאתם ממתינים כדי לראות מה התקלקל אך מצד שני לתת למוסכניק כבוד ולא ליצור את הרושם שאתם מראש חושדים שהוא מתכוון לרמות אתכם. הקפידו גם לא להכנס למכונאי "בין הרגלים" אך נסו לשמור על קשר עין עם הרכב.
הישארו במוסך לפחות עד לקבלת הצעת מחיר
- ישנם מוסכניקים שנוהגים לטעון שכדי לדעת מה התקלקל עליהם לפרק מכלולים רבים ושבדיקה כזאת עלולה לארוך זמן רב. לעתים זה נכון אך לרוב המטרה שלהם היא לגרום ללקוחות לא להמתין עד לאבחון התקלה וגם באותה הזדמנות לכבול אותם ולגרום להם, משום שהרכב כבר לא במצב נסיעה, להיות חייבים לתקן את הרכב במוסך שלהם.
בפועל, בכל המכוניות המודרניות (משנת 1996 ומעלה) יש שקע חיבור למכשיר אלקטרוני המאתר תקלות בחלק נכבד ממערכות הרכב. בדיקה כזאת שנמשכת דקות ספורות יכולה לגלות לא מעט תקלות ובסיומה אתם יכולים לראות על צג המכשיר הודעה עם פירוט התקלה.
גם אם התקלה ברכב שלכם היא לא מהסוג שמתגלה עם מכשיר הדיאגנוסטיקה הממוחשב, מכונאי מקצועי יכול לקבל כמעט תמיד מושג די טוב מה לא תקין לאחר לא יותר מהרמת מכסה מנוע ומקסימום העלאת הרכב בשלמותו על ליפט.
דרשו הצעת מחיר מפורטת
לאחר שהמוסכניק יסביר לכם מה צריך לתקן וגם במקרה של טיפול שגרתי בקשו הצעת מחיר מפורטת, רצוי בכתב, שתכלול את עלות העבודה והחלקים המשוערת.
אם המחיר בהצעת המחיר נראה לכם הגיוני והוגן אשרו למוסכניק להמשיך בתיקון.
אם הצעת המחיר לא נראית לכם, אתם בשלב הזה אתם עדיין יכולים להחליט להיפרד מהמוסכניק כידידים ומקסימום לשלם סכום לא גבוה בעבור הבדיקה הממוחשבת.
במידה שהסכום נראה לכם גבוה אך אתם עדיין מעוניינים לתקן את הרכב במוסך שבו אתם נמצאים אל תתביישו לבקש הבהרות והסברים בקשר למחיר.
- בהרבה מקרים הצעת המחיר כוללת מחיר שנראה נמוך יחסית על מרכיב העבודה ומחיר גבוה מאוד על החלפים שיש להחליף.
במקרים כאלה המוסכניקים ממהרים להסביר להגנתם שזה המחיר של החלקים ואפילו מתנדבים להראות מחירון רשמי במחשב או בקטלוג מודפס.
מחיר המחירון של החלפים תמיד מנופח מאוד
חשוב שתדעו: אלה אולי באמת המחירים הרשמיים אך המוסכים מקבלים הנחות משמעותיות ממחיר המחירון של החלקים. כמובן שזו זכותו של המוסך להרוויח את סכום ההנחה שהוא מקבל מהספק אך חשוב לדעת שמרווח הגמישות של המוסך גבוה בהרבה ממה שהמוסכניק מוכן להודות ולהפחית בפועל (לרוב בין 5 ל-10 אחוזים) ובמרבית המקרים ההנחה לה זוכים המוסכים עומדת על בין 25 ל-45 אחוזים ממחיר החלפים הרשמי.
לא להתפשר על חלקים תחליפיים בתחומי בטיחות
במקביל לחלפים מקוריים השוק מוצף בחלקים תחליפיים בשלל רמות וטווחי מחירים. לעתים מוסכים נותנים הצעת מחיר הכוללת את העלות הגבוהה של חלפים מקוריים אך למעשה משתמשים בחלקים תחליפיים זולים וברמה נחותה. עליכם לדרוש לדעת בדיוק באיזה סוג חלפים המוסך משתמש כשבמקרה של חלקים בטיחותיים הקשורים במערכות הבלמים, ההגה והמתלים וגם בחלקי ליבה של המנוע כמו ראש מנוע, שסתומים, משאבת מים וכדומה אנו מדגישים שאנו לא ממליצים להתפתות ולבחור בחלקים לא מקוריים. כשמדובר על חלקים אחרים כמו צינורות, חלקי פלסטיק, פנסים וסמלים בהחלט ניתן להציע ואף לדרוש מהמוסכניק להשתמש בחלקים תחליפיים שיקטינו לכם את החשבון.
חיוב על פי השעתון הרשמי רחוק מהזמן שלוקח לכל מכונאי לבצע את העבודה בפועל
- במרבית המקרים, מוסך מורשה יבואן מחייב על העבודה על פי שעתון שקבע אותו היבואן הכולל פירוט של זמן העבודה הנדרש לכל תיקון וטיפול באופן ספציפי. למרות שזו זכותו של המוסך להרוויח את הסכום הרשמי שנקבע ולא להתחשב בזמן העבודה שהתיקון לקח למכונאי בפועל יש לציין שמרבית השעתונים הרשמיים מציגים תחשיבים של זמני עבודה נדיבים ביותר לטובותו של המוסך שרחוקים מאוד מהזמן שהתיקון באמת דורש, אפילו למכונאי מתחיל.
אפשר לבקש הנחה
במלים אחרות, קיבלתם הצעת מחיר גבוהה? דעו לכם שבהחלט ניתן להתמקח עליה ולא מדובר במחיר חקוק בסלע ותוך כדי משא ומתן מנומס אך החלטי אפשר בהחלט לזכות להנחה משמעותית שתחסוך לכם הרבה מאוד כסף ועדיין תאפשר למוסכניק להתפרנס בכבוד.
- בכל מקרה הקפידו להדגיש שבמידה ויש חריגה משמעותית מהסכום שסיכמתם עליו יש להודיע לכם ולהמתין לאישור מפורש שלכם לפני המשך התיקון. לידיעתכם, על פי החוק, על מוסך להודיע ללקוח בכל מקרה של חריגה של מעל לעשרה אחוזים מהמחיר הראשוני.
דרשו הצעת מחיר מפורטת והקפידו שהמוסכניק ידווח לכם במידה ויתגלו עלויות נוספות | צילום: istockphotoמוסכים רבים נוהגים ל"נצל" את השיטה הזאת ולתת הצעת מחיר ראשונית זולה יחסית וכעבור כמה שעות כשאתם רחוקים מהרכב וטרודים בעניינכם להתקשר ולדווח על שלל דברים נוספים שיש לתקן וחלקים שיש להחליף ובאותה נשימה לציין כי המכונאי ליד הרכב שתופס ליפט ולמעשה אתם ממש מאולצים לתת אישור מיידי.
אמנם חשוב לגלות גמישות הגיונית מסוימת כי לפעמים באמת צצים דברים נוספים בדרך, אך אם החשבון המשוער זינק בעשרות אחוזים יש לכם כל זכות לדרוש להבין בדיוק מה צריך לתקן ולבקש מהמוסכניק להמתין להגעתכם למוסך לפני המשך העבודה.
יש לכם הרגשה שעובדים עליכם? העזרו באנשים שמבינים
- אם יש לכם תחושת בטן שמישהו עושה עליכם סיבוב ומנצל את חוסר הידע שלכם כדי לנפח לכם את החשבון רצוי שתגיעו לביקור במוסך עם מישהו שמבין ויוכל לבחון באופן טוב מכם את נחיצות התיקונים ועלותם.
גם בלי חבר מומחה אתם יכולים לבדוק האם העלויות המבוקשות מכם הגיוניות די בקלות: כך למשל תוכלו למצוא באתרים כמו מידרג (המדרג בעלי מקצועות מתחומים שונים) ובפורומי רכב שונים מחירים ממוצעים של תיקונים של תקלות שונות (החלפת אלטרנטור, גז למזגן, שיפוץ ראש מנוע ועוד) במוסכים רבים ברחבי הארץ.
בנוסף, לאחר שהבנתם מהמכונאי מה בדיוק התקלקל ומה צריך לתקן, ניתן גם לערוך בירור מחיר טלפוני במספר מוסכים נוספים כדי לקבל אמת מידה.
אפשר לבדוק גם מחירים מעבר לים
- אם מרכיב החלפים הוא מה שמקפיץ את המחיר אפשר לשם השוואה לבדוק מחירים של חלפים בחו"ל באתרים כמו ebay ,car-stuff ואחרים המאפשרים בעזרת חיפוש פשוט למצוא ולהזמין חלקים לכמעט כל רכב. אמנם זמן המשלוח והצורך לקבל אישור יבוא ממשרד התחבורה (לחלק מהאביזרים) קצת מסבכים את האפשרות באמת לרכוש באתרים הללו חלפים אבל הם בהחלט יכולים לתת לכם פרופורציות לכמה באמת צריך לעלות צינור הפלסטיק שנדרשתם לשלם אלף שקלים בעבורו
אלף שקל לחתיכת צינור מפלסטיק? שווה לבדוק כמה זה עולה מעבר לים | צילום:- מי שממש רוצה להיות בטוח שלא עובדים עליו יכול לפנות למספר חברות המספקות שירותים בעבור תשלום של שמאים מומחים מטעמכם שיגעו למוסך ויבחנו את התקלות ברכב בפועל אל מול מפרט ועלות התיקון שדורש המוסך.
בלי קשר לתקלה זו או אחרת, כמו בכל תחום בחיים ידע זה כוח ובתור מי שצפויים להחזיק ברכב ברוב ימי חייהם יש להניח שתאלצו לבקר לא מעט פעמים במוסך ולהשאיר שם במצטבר סכומים לא קטנים בכלל. הרשו לנו להמליץ לכם לקחת יוזמה, להשקיע כמה שעות ולנסות להבין בעזרת חבר ידען, ספרים או רשת האינטרנט מעט על איך פועלת מכונית. אמנם מדובר בנושאים טכניים אך כל אדם מכל מין שהוא עם קצת ראש על הכתפיים יכול, אם רק ירצה באמת, לרכוש לא מעט ידע די בקלות. אין צורך לשנן שמות של מושגים או חלקים כדי לירות אותם בצרורות על המוסכניק, אלא פשוט להבין קצת יותר מה מרכיב את המכונה הזאת.
תירגעו, אף אחד לא באמת מצפה מכם שתדעו לעשות אוברול למנוע אבל עם קצת ידע בביקור הבא במוסך לא תרגישו שמדברים אתכם סינית למתקדמים ודורשים מכם לבלוע לוקשים ועוד במחיר מופקע.
>> כך תקנו מכונית משומשת מליסינג ותישארו בחיים
גם את מי שמבין מקלפים - אבל הרבה פחות | צילום:
אור גץ, iStock