הצורך במציאת פתרונות שיאפשרו תחבורה אישית ברחובות הכרך שהופכים צפופים מיום ליום מעסיק מזה שנים לא מעט מתכנני ערים, אנשי הייטק, מהנדסים, מעצבי מכוניות ומפתחים. לכולם ברור שבקצב הנוכחי אם לא יעשה שינוי משמעותי בתוך שנים ספורות רחובות הערים הגדולות בעולם יהפכו לפקק תנועה גדול כשעל חניה בכלל לא יהיה על מה לדבר.
אמנם בשנים האחרונות ניתן לראות פריחה בנישת מכוניות המיני הקטנות אך אין ספק שמדובר רק בפתרון חלקי וזמני ובעתיד הלא רחוק התנועה ובמיוחד החניה ברחובות הערים יוכלו להתקיים רק בכלי רכב קטנים באופן משמעותי גם ממכוניות עירוניות מובהקות כמו סמארט וטויוטה IQ.
בספרד נחשף השבוע פרויקט בשם Hiriko Driving Mobility במסגרתו בתוך כשנה קונספט שפותח ועוצב ב - MIT המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, יהפוך למציאות.
מדובר במכונית עירונית חשמלית קטנה המונעת על ידי סוללה שמסוגלת להעניק טווח נסיעה של עד כ-100 קילומטרים, לנוע במהירות של עד 80 קמ"ש ולשנע 2 נוסעים. אך מעבר לפיצ'רים הללו שקיימים במכוניות עירוניות חשמליות נוספות ה- Hiriko(בבאסקית - עירונית) תהיה מצוידת גם מאפיינים מאוד מיוחדים כשבראשם מנגנון קיפול מיוחד שיוכל לצמצם את גודלה של המכונית בעת חניה מאורך של כ-2.5 מטרים בעת נסיעה ללא יותר מ-1.5 מטרים בעת עמידה – כך שלמעשה במקום חניה המיועד למכונית אחת יכולות לחנות שלוש מכוניות Hiriko ללא בעיה.
הכניסה והיציאה מתבצעת דרך השמשה הקדמית
קיפול המכונית מתאפשר בעזרת מנגנון המקרב את הציר האחורי לקדמי בזמן שחלקו האחורי של המרכב מתרומם לעבר החלק הקדמי. הגמישות הזו של המכונית מתאפשרת בעיקר בשל ביטול הצורך בגלי הנעה ומערכות היגוי מכניות הודות לשימוש בארבעה מנועים חשמליים קטנים המצויים בכל גלגל ומנגנון היגוי עצמאי לכל גלגל הנשלט בצורה אלקטרונית.
יכולת ההיגוי העצמאית גם מאפשרת לכל גלגל לפנות לכיוון אחר ולמכונית להסתובב למעשה במקום, דבר שמאוד מקל על חניות הניתנות לביצוע ללא צורך בתמרונים.
בנוסף, המכונית העירונית הקטנה לא תהיה מצוידת בדלתות צד כמקובל ולמעשה הכניסה והיציאה מהמכונית יעשו דרך דלת שהיא גם החלון הקדמי הגדול שהופך לניצב לכביש כאשר הרכב עובר למצב חניה מקופל.
מערכות השליטה של הרכב המצויות בהגה האלקטרוני מתקפלות בעת פתיחת החלון לטובת כניסה ויציאה נוחים של הנהג והנוסע.
שבע חברות מחבל הבאסקים שיתפו פעולה עם MIT במטרה להפוך את הרעיון למציאות ועל פי התוכנית בתוך כשנה, כאמור, אמור להתחיל היצור הסדרתי. בשלב ראשון ה-Hiriko צפויות להיות מיועדות להשכרה לפי שעה ב-4 ערים בספרד, באמצעות פרויקט יחודי בדומה למיזם השכרת האופניים "תל-אופן."
ערים נוספות ששמעו על הפרויקט בהן סאן פרנסיסקו, ברלין והונג קונג כבר הביעו עניין בהקמת מערך השכרה שכזה גם בשטחן. בנוסף בשלב השני ה-Hiriko אמורה להיות מוצעת לרכישה ללקוחות פרטיים במחיר משוער של כ-60 אלף שקלים.
>> המכונית הכי קטנה בעולם חוזרת ליצור
במצב מקופל היא מצטמצמת לאורך של פחות מטר וחצי