הסוללה של חברת בטר פלייס נגמרה | צילום: נעם וינד במסיבת עיתונאים שהתקיימה לפני זמן קצר בשיחת ועידה, הודיע דן כהן, מנכ"ל החברה בחודשים האחרונים, על ההחלטה של בטר פלייס לפנות לבית המשפט בלוד ולבקש לחברה מפרק זמני.
אחרי 6 שנים ויותר מ-800 מיליון דולרים שהושקעו במיזם ורק 900 מכוניות חשמליות על כבישי ישראל החליטה הנהלת החברה שאין ביכולתה להמשיך בפעילות.
עם זאת, מתברר שמבין המכוניות שעלו על הכבישים רק כמחצית הן מכוניות של לקוחות פרטים (כרכב צמוד מהעבודה, עסקאות ליסינג שונות ורכישה בכסף מלא) ולפחות בשלב זה בחברה מבטיחים לעשות את כל המאמצים להמשיך לתפעל את רשת ההטענה והחלפת הסוללות עד להחלטה אחרת של המפרק.
בניגוד להבטחות שבעבר נשמעו מצידה של החברה שבמקרה של פירוק הלקוחות יקבלו את כספם בחזרה, בשלב זה לפחות בבטר פלייס לא מתחייבים על דבר ורק מבטיחים כי הלקוחות נמצאים בראש מעייניהם.
מסתבר שאחרי כל המהמורות שהחברה עברה לאחרונה וגלי הצמצומים הרבים מועסקים בימים אלה 350 עובדים וגם בנוגע לגורלם אין לדן כהן המנכ"ל יותר מדי בשורות. "תחושת הפספוס היא אדירה ותחושת האובדן מורגשת בכל שדרת ההנהלה, יש עדיין בקופת החברה סכום מסוים ואנחנו מקווים שהוא יוכל לשמש לפיצוי שורת הנושים של החברה ובראשם העובדים והלקוחות".
בסך הכל נמכרו קצת יותר מ-450 מכוניות ללקוחות משלמיםלמה בעצם הפרויקט לא הצליח?
"גם הבשורה, גם החזון וגם המודל נכונים. אמנם גם החברה עשתה במהלך השנים טעיות שאולי עיכבו את הפיתוח או הפכו אותו למורכב יותר ממה שהוא היה צריך להיות, לא זכינו לרוח גבית מספקת מיצרניות הרכב השונות אמנם היה לנו שת"פ טוב עם חברת רנו אבל לצערנו הוא היה מוגבל לדגם רכב אחד.
בסופו של דבר כשהגענו לשלב המימוש השיווקי, למרות כל המגבלות והמהמורות בדרך, ראיתי הצלחה לא מועטה אבל כדי להגדיל באמת את כמות המכירות היינו צריכים מימון נוסף והחברה לא הייתה עדיין בשלב שהיא מממנת את עצמה".
מה היה צריך להשתנות?
"זה מיזם שמצריך השקעה לא קטנה ומצריך תמיכה אסטרטגית מהמדינות בהן הוא מופעל. כך למשל החלטה על שינוי גובה שווי השימוש לאנשים המקבלים רכב מהעבודה בהחלט הייתה יכולה לתת לעובדי חברה תמריץ לקחת את הרכב וזה התמהמה. גם הביצועים של המכונית עצמה לא עמדו בציפיות שלנו והקשו על הלקוחות בעוד בפועל אל מול טווח מוצהר של 185 קילומטרים בין טעינות במציאות המכוניות נסעו בין 100 ל-120 קילומטרים בין הטעינות".
הטווח בפועל היה קטן מדי | צילום: נעם וינדתוך כמה זמן ואיזו השקעה הייתה נדרשת כדי להגיע לאיזון שיאפשר את המשך פעילות החברה?
"השאלה מורכבת, אבל אני אנסה לענות ולהגיד שכדי להפוך לחברה מצליחה נדרש סדר גודל של עוד 4-5 שנות פעילות והשקעה של עוד כחצי מיליארד דולרים. באופן מפתיע אציין שהפיילוט הטכנולוגי בישראל דווקא היה מוצלח למדי, עם כל המגבלות של הסוללה והרכב שכל מי שנהג ברכב חווה".
כהן סיים וציין: "החזון והיוזמה היו נכונים לדעתי, זה יום עצוב. זה אחד הרגעים הקשים בחיי, יש כאן תחושת פספוס אדירה, מאמצינו להתחיל מהפכה שתשנה את פני התחבורה העולמית כאן בישראל לא צלחו".
החלום לכבוש את כבישי ישראל נגוז
>> זה מה שכתבנו על החזון של בטר פלייס לפני מספר שנים