3 צילינדרים, נפח 1 ליטר, 125 כ"ס - המנוע החדש של פורד
הדרישה לעמוד בתקני זיהום אוויר שהולכים ונהיים נוקשים יותר ויותר מחייבת לאחרונה את יצרניות הרכב לעמול קשה ולמצוא דרכים יצירתיות במיוחד כדי לזכות באותו ציון ירוק נכסף, ציון שמעבר לחשיבות התדמיתית שלו בשווקים עם אג'נדה חזקה לאיכות הסביבה גם מזכה את רוכשי המכוניות בהנחה במיסוי ולעיתים בהנחה ואף בפטור מתשלום היטל הגודש שהונהג בערים רבות, במיוחד באירופה.
כדי לזכות בציון נמוך על המכוניות לעבור מבחן המודד כמות הזיהום הנפלט בכל קילומטר של נסיעה כשלשמחתם של יצרני הרכב, על פי התקן, המבחן מתבצע בתנאי פעולה מתונים מאוד הרחוקים מהשימוש היומיומי הטיפוסי.
ועדיין, יצרניות הרכב גילו שלמרות תכנון מדויק מבעבר, הזרקות דלק ישירות וניהול מנוע ממוחשב וקפדני, מנועים גדולי נפח מחייבים שימוש בכמות דלק גדולה יחסית כדי להתאים לגודל תאי הבעירה וכתוצאה ישירה מכך נוצר זיהום אוויר גבוה יחסית.
לעומת זאת, מנועים בעלי נפח קטן ומספר צילינדרים נמוך דורשים לצורך הפעלתם כמויות קטנות בהרבה של הנוזל הצהבהב הזה וכמובן גם פולטים הרבה פחות זיהום אוויר. הבעיה היא שמנועים עם נפח צנוע סבלו עד לפני מספר שנים גם מהספק נמוך שהתאים מקסימום למכוניות קטנות וקלות ולא למכוניות בגודל מלא.
פולקסווגן, עם סדרת מנועי TSI, הייתה הראשונה לגלות שבאמצעות שילוב של מגדש טורבו שהיה עד אז פופולרי בעיקר במכוניות ספורט ניתן לתכנן מנועים בנפח קטן שיהיו סופר חסכוניים בתנאי פעולה מתונים בהם נערכים מבחני הזיהום אבל מלאי און במקרה של לחיצה חזקה על הדוושה.
האפשרות הזו הושגה על ידי שילוב של מגדשים מתקדמים המאפשרים מספר רמות גדישה, מערכת הזרקת דלק מדויקת ומערכת ניהול מתוחכמת.
בהמשך הצטרפו לטרנד יצרניות נוספות ביניהן פיאט עם מנועי המולטי-אייר ופורד עם מנועי האקו-בוסט.
פוקוס עם מנוע 3 צילינדרים
כעת פורד הולכת עם סדרת האקו-בוסט שלה צעד נוסף קדימה ובסוף השבוע חשפה את המנוע החדש בסדרה המסתפק בשלושה צילינדרים ונפח של 1000 סמ"ק.
בעוד שעד כה מנועים עם מספר צילינדרים ונפח קטן שכזה היו משמשים מכוניות מיני קטנטנות, בפורד מתכננים לשלב את המנוע החדש במכוניות גדולות בהרבה כמו הפוקוס המשפחתית ואפילו הC-max המינ-וואני.
כצפוי, גם כאן יש שימוש במגדש טורבו ושלל טכנולוגיה ובעוד מנועים אטמוספריים מוכרים בנפח כזה מפיקים בין 60-70 כ"ס מנוע האקו-בוסט הקטן מציג נתון הספק של לא פחות מ- 125 כ"ס.
למעשה, ההספק זהה לזה של מנוע ה-1.6 ליטרים האטמוספרי שמאכלס היום את תא המנוע של הפוקוס החדשה אך יתרה מזאת, מספק נתון מומנט גבוה יותר (17.3 לעומת 16.2 קג"מ) המושג כבר ב-1400 סל"ד לעומת 4000 סל"ד במנוע ה-1.6 וכך מבטיח גמישות פעולה רבה יותר.
כמובן שיש לציין את נתון פליטת המזהמים, כצפוי נמוך במיוחד, העומד על 109 גק"מ. צריכת הדלק גם היא בהחלט מרשימה והנתון הרשמי מדווח על 20.1 ק"מ בתנאים משתנים לכל ליטר דלק לעומת נתון רשמי של 16 קילומטר לליטר בפוקוס האטמוספרית.
בנוסף חשפה פורד גם גרסה חלשה יותר של אותו המנוע שמסתפקת ב-100 כ"ס וצפויה לשמש את המכוניות הקטנות יותר של החברה כמו הפיאסטה והB-max.
הניסיון עם מנועים קטני נפח (1.4 ו-1.2 ליטרים) בדגמים מבית קונצרן פולקסווגן וקונצרן פיאט מלמד שלמרות החשש של היצרניות באשר לדרך בה יתקבל השילוב של מכוניות גדולות יחסית עם מנועים קטנים מסתבר שהלקוחות הרבה יותר פתוחים לשינויים מכשניתן לדמיין וכשמציעים להם מוצר עם טכנולוגיה עדיפה הם ממהרים לחבק אותו. כעת נותר לראות האם הלקוחות יקבלו בקלות קפיצה טכנולוגית נוספת המביאה איתה גם ירידה לנפח מנוע של ליטר ושלושה צילינדרים בלבד.
האם הלקוחות יתגברו על המחסום הפסיכולוגי?